Omenakotilot
Valvoja: Moderaattorit
Omenakotilot
Ostinpa kuukausi sitten yhden keltaisen suuren kotilon, jonka myyjä sanoi olevan omenakotilo. Kysyin hoito-ohjeita, ja minulle sanottiin, että siellä se pärjää akvaariossa ilman hoitoa. Kysyin myös lisääntymisestä. Myyjä sanoi, että ei lisäänny yksinään, vaan pitää olla sekä uros että naaras.
Noh, nyt on akva täynnä piskuisia keltaisia etanoita akva täynnä. Näinhän minä ne pinkit läntit veden yläpuolella, mutta annoin olla, kun luulin ettei niistä mitään tule. Huokaus... No, raitanuoliaiset on ahkeraan hävitelleet pikkuisia, joten ei niistä mitään ongelmaa taida tulla, vaikka jokunen isoksi kasvaisikin.
Mutta. Jos myyjä oli väärässä siinä, että eivät lisäänny yksinään, niin ehkä hän oli väärässä muussakin. Tarviiko omenakotilot siis mitään erityistä hoitoa? Hyvinhän tuo näkyisi pärjäävän kun muniikin, kunhan haluaisin tietää...
Noh, nyt on akva täynnä piskuisia keltaisia etanoita akva täynnä. Näinhän minä ne pinkit läntit veden yläpuolella, mutta annoin olla, kun luulin ettei niistä mitään tule. Huokaus... No, raitanuoliaiset on ahkeraan hävitelleet pikkuisia, joten ei niistä mitään ongelmaa taida tulla, vaikka jokunen isoksi kasvaisikin.
Mutta. Jos myyjä oli väärässä siinä, että eivät lisäänny yksinään, niin ehkä hän oli väärässä muussakin. Tarviiko omenakotilot siis mitään erityistä hoitoa? Hyvinhän tuo näkyisi pärjäävän kun muniikin, kunhan haluaisin tietää...
-
- Junior Member
- Sukupuoli: Nainen
Kotilot ovat kaksineuvoisia eli simppelimmin: niiltä löytyy sekä naaraan että uroksen vermeet. Yksinään ne eivät kuitenkan lisäänny, sillä fysiikka asettaa tietyt rajoitukset. Näin ollen paritteluun tarvitaan kaksi kotiloa ja kuten aiemmin mainittiin, sukusoluja voidaan säilöä pitkään myöhempää ja parempaa ajankohtaa varten (esim. parempia oloja "odotellessa" jolloin poikasten selviytymisprosentti kasvaa). Voi myös olla että kotilosi on juuri paritellut kaupan altaassa ja pyöräytti munat sitten sinun altaaseesi 

Ei mene ihan näin.sushi kirjoitti:Kotilot ovat kaksineuvoisia eli simppelimmin: niiltä löytyy sekä naaraan että uroksen vermeet. Yksinään ne eivät kuitenkan lisäänny, sillä fysiikka asettaa tietyt rajoitukset. Näin ollen paritteluun tarvitaan kaksi kotiloa ja kuten aiemmin mainittiin, sukusoluja voidaan säilöä pitkään myöhempää ja parempaa ajankohtaa varten (esim. parempia oloja "odotellessa" jolloin poikasten selviytymisprosentti kasvaa). Voi myös olla että kotilosi on juuri paritellut kaupan altaassa ja pyöräytti munat sitten sinun altaaseesi
Omenakotiloilla on sekä koiraita että naaraita. Ja tarvitaan koiras ja naaras lisääntymiseen ja kuten tuolla aiemmin sanottiin, täti voi säilöä siittiöitä.
Kierteissarvikotilot lisääntyvät sekä suvullisesti että neitseellisesti, yleensä kuitenkin neitseellisesti ja todennäköisesti kaikki altaissamme olevat kierteissarvet ovat naaraita.
Muunnoslimakotilo taas edustaa sekä naarasta ja koirasta, mutta... Se voi lisääntyä myös yksinään jos on pakko, mutta mieluummin parittelee toisen kotilon kanssa tai pitkässä letkassa.
Jatketaan tähän vielä tuosta munimishetken odottelusta; omenakotilo voi parittelun jälkeen odottaa jopa puolitoista vuotta ennen munien laskua. Tämän olen päässyt itse todistamaan.
Omenakotiloiden sukupuolesta ei voi pitkällä aikavälillä olla varma. Omppu nimittäin pystyy muuttamaan sukupuoltaan...
Lisää ompuista netissä: The Applesnail Website.
Omenakotiloiden sukupuolesta ei voi pitkällä aikavälillä olla varma. Omppu nimittäin pystyy muuttamaan sukupuoltaan...
Lisää ompuista netissä: The Applesnail Website.
coeliac disease