Jos joku vielä jaksaisi vastata näihin kalastokysymyksiin Nyt tarvisin kekseliäitä ehdotuksia, että miten tuon purkin kansoittaisin. Ajattelin pistää koko kalaston uusiksi. Mulla on aina ollu pieniä parvikaloja (seeprakala, kardinaalitetra), mutta nyt kiinnostaisi vähän isommatkin kalat.
Mitäs nyt tarvitsisi kertoa
No, ph on 7, kh siinä 3-5. Lämpötilaa muutan kalastolle sopivaksi. Sorapohja (kiinnostaisi kauheasti hiekkapohja ja nähdä miten monniset käyttäytyisivät). Melko runsaasti kasveja.
En varmaan osaa kaikkea kertoa, mutta kyselkää lisää.
Vapaata tilaa pohjalle etuosaan. Siis kasvitonta ja koristeetonta tai kenties etukulmiin riippuen akvaarion sijaintipaikasta.
15 kpl valitsemaasi monnista. Esim kupari, kulta, tai ihan mikä vain. Muita nimiä ei vain tullut juuri mieleen. Panda on muistaakseni nätti, mutta kallis. Käyttäytyminen on pitkälti samanlaista kaikilla, paitsi kolmella pienimmällä. Nuoli-, pikku- ja kääpiömonniset käyttäytyvät enemmän tetramaisesti kuin monnismaisesti. Näistä pikkumonninen on monnismaisin, mielestäni.
15 jotain yhtä parvikalaa. Yksi iso parvi tuo käyttäytymisen paremmin esille ja on näyttävämpi. Punapäätetra (tai ne 3 lajia, jota samana myydään) on näyttävä, mutta varsin arka ja vaativa. Tosin liikkuu pitkälti parvessa. Muita tetroja en oikein osaa suositella, kun en tiedä niistä tarpeeksi. Minulla itselläni on karditetroja noiden punapäisten lisäksi, mutta ne eivät ainakaan minua innosta. Kovin tavallisen oloisia, ja hitaita verrattuna punapäihin. Jäävät ruokinnassa jalkoihin.
1 partamonni.
Sitten katselet vähän aikaa ja etsit _itse_ jonkin parvikalaa suuremman, jonka haluat joukkoon. Jokin ahven voisi olla (en tiedä, mut varmaan jokin sopii). Joku muu osannee auttaa tässä paremmin.
Kaikenkaikkiaan siis maltilla lisää kaloja. Katsele niitä, mitä hankit ja mieti sitten, mitä lisää. Muuten käy niin, et akvaario on täynnä, ja haluaisti jotain, josta et tiennyt, kun akvan täytit.
Jos monnisten käyttäytyminen hiekassa kiinnostaa, niin vaihda ihmeessä. Muuttuu meno aika lailla, kun pohjalle laitetaan pehmeää tavaraa
Monnisten (esim. leopardeja) kanssa pyttyyn mahtuisi esimerkiksi rusokirjoahventen pariskunta. Ovat tyydyttävän sopuisaa porukkaa ja jättävät yleensä monniset rauhaan. Toki monnisille annetaan lähtöpassit, jos tulevat liian lähelle poikasia, mutta muuten rusojen ei pitäisi monnisia sen kummemmin höykyttää. Yksilöt toki yksilöinä, mutta näin minä olen ainakin kokenut.
Ahvenpariskunnan ja monnisten lisäksi tankkiin voisi kaavailla jotakin hitusen isompien (korkeampien) tetrojen parvea. Itse olen mieltynyt kovastikin pirteänkeltaisiin sitruunatetroihin, jotka mennä viipottavat kaikissa vesikerroksissa.
Lisäksi joitakin levänsyöjiä, esim. pari akkapartista tai parvi nuolimonneja
Kun syö kylliksensä, ajattelee sivistyneesti ja ihmeen hienosti monesta asiasta.
Pelottaa vähän tämä soran vaihto hiekaksi
Täytyykö kypsyttäminen aloittaa alusta? Kuinka paljon hiekkaa menee tuon kokoiseen altaaseen ja minkälaista sen pitäisi olla? Mitähän sellainen määrä mahtaa maksaa?
Olen myös ihastunut noihin amanorapuihin. Voisiko niitä ajatella sinne altaaseen?
nallu80 kirjoitti:Kuinka paljon hiekkaa menee tuon kokoiseen altaaseen ja minkälaista sen pitäisi olla? Mitähän sellainen määrä mahtaa maksaa?
Minulla oli 200 litraisessa yli 45 kg (mutta alle 50 kg) hiekkaa lähinnä miekkakasvien tähden. Suosin Bilteman hiekkaa, joka on mukavan puhdasta ja raekoko 0,1-0,7 mm näyttää miellyttävän monnisia suurestikin Säkillinen (25 kg) tätä hiekkaa maksaa ainakin lähi-Biltemassa 6½ euroa (saa tuota halvemmallakin jostain ).
nallu80 kirjoitti:Olen myös ihastunut noihin amanorapuihin. Voisiko niitä ajatella sinne altaaseen?
Kyllä amanot mahtuvat pyttyysi, mutta riippuen toki mm. allastovereista, vesiarvoista tms. Nämä rapuset ovat sitten kotoisin Aasiasta, mutta jos maankolkkien miksaus ei haittaa, niin mikä ettei
Kun syö kylliksensä, ajattelee sivistyneesti ja ihmeen hienosti monesta asiasta.
Itselläni on 205 litraisessa muistaakseni vain 25 kg Optirocin hiekkaa (pienin koko..en nyt muista oliko 0,1-0,6 vai 0,1-0,5). Pohjapinta-ala on kuitenkin aika pieni verrattuna normaaliin akvaan. Koulun 160 litraisessa on noin 40kg kyseistä hiekkaa ja se on ainakin tuplasti liikaa! Mutta se tietysti riippuu haluaako esim 4 vai 10 sentin hiekkakerroksen. Maksaa lähi K-Raudassa alle 2 euroa per säkki (25kg).