Monnin kasvinsyönti

Monnit, nuoliaiset ja muut pohjalla elävät kalat.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
tiger
Member
Member

Monnin kasvinsyönti

Viesti Kirjoittaja tiger »

Onko mitään keinoa opettaa monnia pois pahoilta tavoilta syömästä kaikkia lehtiä kasveista. Kyseessä on yllättäen partis, joka syö silloin tällöin lähinnä miekkakasvin lehtiä. Muut tuntuisi jättävän rauhaan.

Monni saa säännöllisesti pohjatabletteja, levätabletteja, herneitä ja kesäkurpitsaa.. ja nekin näyttävät maistuvan hyvin..

Jos on vinkkejä niin kertokaa toki..:)

Tiger
sani
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja sani »

Minulla oli joskus sama ongelma, partis jyrsi kasveja vaikka sai kaikenmoista ruokaa :( Kun poistuin viikonlopuksi paikalta enkä ollut ruokkimassa, silloin se nakerteli lehdet sellaiseen kuntoon että sai lähteä. Olen sitä mieltä että jos partis pääsee miekkakasvien makuun niin ei auta mikään. Ei vaikka viherruokaa olisi jatkuvasti tarjolla. Se jopa lepäilee kurkkusiivun päällä ja popsii miekkakasvin lehtiä siinä samalla [}:)]
tiger
Member
Member

ou nou.. no täytyypä siis harkita partiksen poistamista akvasta...

Toistaiseksi se on jättänyt kaikki muut rauhaan, mutta en sitt tiedä jos se niihinkin innostuu...:(

Tiger
NacMacFeegle
Starting Member
Starting Member

Hei!

Viesti Kirjoittaja NacMacFeegle »

Älä ihmeessä poista partista.. vielä. koita ensin seuraavia keinoja. oletko koittanut laittaa akvan pohjalle kurkun tai kesäkurpitsan viipaletta? meillä toimi. lisäksi salaatin lehti pinnalle. sekin toimi. varo kuitenkin ruokkimasta liikaa :D onnea monnin kanssa.
Tämän Päivän Oma Ajatus: Syön Kiviä
hannu
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja hannu »

Mitään keinoa kalan opettamiseen ei tietääkseni ole. Minulla partikset keksivät miekkakasvien olevan hyvää syötävää ja sen jälkeen ei auttanut vaikka kuinka tarjosi pakastehernettä, räkmiksiä, spirulinatablettia, tavallista pohjaruokaa tai jotain muuta. Ne miekkakasvit kun nyt ovat jatkuvasti altaassa ja partis ne löytää aina hiukopalaa halutessaan.

Partiksen kylläiseksi syöttäminen (tai moisen yritys) paitsi lisää altaan kuormitusta, vähentää myös partiksen intoa syödä laseista levää. Eli partiksen on lähdettävä tai sitten saat tottua näkemään reikäiseksi syötyjä lehtiä.

Hannu
Korva
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Korva »

Itsellä on aika nirso urospartis, kurkun palat menee nipin napin alas, mutta ei paljoa kerralla. Ei se kyllä miekkakasveihikaan ole koskenut :) Ja kyllä se melkeen kaikki levät popii, ilmeisesti hyvä yksilö?
" Peurat ovat huomattavasti kookkaampia kuin myyrät.
Silti molemmat mahtuvat samaan metsään ja vielä samaan aikaan.
- Onkohan niillä ikinä kiistoja? "
NacMacFeegle
Starting Member
Starting Member

Heips

Viesti Kirjoittaja NacMacFeegle »

Voi voi.. noilla partiksilla on sitten ikävä tapa ja kohteena on useimmiten miekkakasvit. koita kurkkua, kesäkurpitsaa tai salaatin lehtiä, jos ei auta, olen neuvoton.
Tämän Päivän Oma Ajatus: Syön Kiviä
Lousgu
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Lousgu »

Minullakin oli sama ongelma, mutta kasvien järsiminen loppu täysin kun partis muutti isompaan akvaan. Se oli ensin 128l nyt 180l.
Misu
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Misu »

Minulla on sama ongelma, muttei partamonnien kanssa. Altaani on 500l ja siellä on yksi iso uros partamonni ja kolme naarasta. Niistä ei ole ollut suurempaa ongelmaa. Mutta kaksi helmipurjeplekoa, siinä vasta kaverit. Ostin 7 suurta miekkakasvia, erilaisia. Kahden päivän kuluttua ne oli täysin tuhottu kaikki. Ja nämä kaksi kaverusta olivat jatkuvasti näillä lehdillä. Plekoja en haluaisi poistaa, mutta jos joku keksisi vähemmän kasveja syövät yksilöt niin vaihtaisin vaikka päikseen...(Myynti/vaihtopalstalle siis!) :roll:
torttu
Junior Member
Junior Member

Re: Monnin kasvinsyönti

Viesti Kirjoittaja torttu »

tiger kirjoitti:Onko mitään keinoa opettaa monnia pois pahoilta tavoilta syömästä kaikkia lehtiä kasveista. Kyseessä on yllättäen partis, joka syö silloin tällöin lähinnä miekkakasvin lehtiä. Muut tuntuisi jättävän rauhaan.

Monni saa säännöllisesti pohjatabletteja, levätabletteja, herneitä ja kesäkurpitsaa.. ja nekin näyttävät maistuvan hyvin..

Jos on vinkkejä niin kertokaa toki..:)

Tiger
Sama ongelma nimittäin heti kun kääntää selkänsä niin partis alkaa syömään kasveja.
afro
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja afro »

Mulla on sama ongelma eli parttikseni(3kpl) syövät aina KAIKKI MIEKKAKASVIT joita akvaariooni ostan, ne järsivät lehdet yksi kerrallaan aina yön aikana(ne eivät jostain syystä ole miekkakasvin lehdillä päivällä). Olen yrittänyt eri miekkakasvilajeja, mutta kaikki tuntuvat maistuvan yhtä hyvin. Kai niil on aivois joku kasvikirja et ne tunnistais just kaikki miekkakasvit- heh heh.
Olen myös kokeillut antaa samaan aikaan esim. salaattia kun laitan uuden miekkakasvin akvaarioon. Tällöin parttikset ovat syöneet ENSIN salaatin ja SITTEN miekkakasvin! Nyt olen luopunut jo toivosta löytää parttiksen kestäviä miekkakasveja, joten olen siirtynyt muihin kasveihin.
Olisi kyllä hienoa jos joku tietäisi sellaisen miekkakasvilajin jota parttikset eivät söisi.
pleko_88
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja pleko_88 »

Lousgu kirjoitti:Minullakin oli sama ongelma, mutta kasvien järsiminen loppu täysin kun partis muutti isompaan akvaan. Se oli ensin 128l nyt 180l.
heh onnekas! Minulla kävi juuri päinvastaisesti, kun 10 plekoani pääsivät uuteen altaaseen niin miekkasvit ovat alkaneet saada kyllä kyytiä aika vauhdilla [}:)] Olenkin ajatellut laittavani altaan täyteen karahkoja ja puiden oksia sekä kiviä. :|

Ja huomenna on tulossa vanhojen lisäksi safiiripleko L-128, jolla on yleensä myös "pikku" kasvinsyönti taipumuksia. :mrgreen:

Siis hyvästi miekat!Vaikka muista kasveista en pidäkkään....
Ilkka Takala /
Tampereen Akvaariotukku
http://www.facebook.com/akvaariotukku
tiger
Member
Member

partikset

Minä olen nyt yrittänyt syöttää salaattia kesäkurpitsan ja tablettien lisäksi, mutta se ei kelpaa..:(

En tajua. Nyt tosin kävi iloinen ylläri. Näin sen vihdoin syövän levätablettia! Se partis kun on nirsoillut niistäkin. Mulla on isossa altaassa pari ukkopartista ja ne ei tee mitään tuollasta. Tämä yksi pikkuinen on syönyt koko ajan kasveja vaikka muuta ruokaa on kyllä paljon tarjolla!

Yksi päivä näin sen jopa pistävän poskeensa ison rypäksen monnisten munia.. En tiennytkään että partis syö sellaisia ??? No tuo partis kyllä syö ja seon ihan varmasti partis.

Ehkä se ei tiedä olevansa partis. Olen sille kyllä selittänyt pariin otteeseen että kuka se on ja mitä sen pitäisi syödä että tykkäisin, mutta ei tuo näytä kuuntelevan.. 8O .

Kiitos vihjeistä. Jatkan siis vielä kesäkurpitsa yms taistelua..
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Monnit ja nuoliaiset”