Ehdotuksia valastukseen

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
mustis
Starting Member
Starting Member

Ehdotuksia valastukseen

Viesti Kirjoittaja mustis »

Moi

Akvaariona 200litrainen ja valoina "toimii" kaksi loiste putkea. Ajatuksena olis päästä putkista eroon ja saada avoin akvaario eli jotain yläpuolelle roikkuvaa. Lukenut ja kuullut monimetallilampuista ja käsittääkseni melko kalliita mun opiskelija budjetille, vai olenko kenties väärässä. Toisena ajatuksena ajattelin jos sais "sinisenpää valoa" kun nykyiset melko kellertävän värisiä, eli jotenkin puutttuu sellainen "syvyys valoista".
Ex-Metallimies
Riikka70
Junior Member
Junior Member

valaistuksesta :D

Viesti Kirjoittaja Riikka70 »

JEE, tähän aiheeseen mäkin odotan kieli pitkällä viisaampien vastauksia :P

Mullakin alkaa kasvit olla sen verran korkeita, että en raaskisi leikata
niitä, vaan olisi mukavaa antaa niiden kasvaa pinnan yläpuolelle, mutta nyt on loisteputkikotelot tiellä.

Vinkkejä kehiin ja hintoja myös, jos jollain on muistissa :)
"Synnyin vaatimattomaksi, mutta sitä ei kestänyt kauan"
tiolpu
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja tiolpu »

Kävin tänään ostamassa kokeiltavaksi Seran blue sky sekä Seran Plant color loisteputket. Ainakin ensivaikultema väreiltään on minun silmää miellyttävä. Jatko sitten osoittaa kuin hyvin soveltuu tuo yhdistelmä altaaseen.
"Tärkein matka, minkä kukaan voi tehdä,
on mennä toista puolitiehen vastaan."
mustis
Starting Member
Starting Member

kerrohan miltä näyttää putkien valo kun kokemusta. Oliko tyyriitä ja mistä löysit?
Ex-Metallimies
Siiseli
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Siiseli »

Mulla on käytössä tuo seran blue sky ja tropic sun :)
Nämä näyttävät hyvältä yhdessä,
kasvit rupesivat suorastaan kukoistamaan eikä vesi näytä keltaiselta :mrgreen:

Hinta yht. n.47e
pleko_88
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja pleko_88 »

Siiseli kirjoitti:Mulla on käytössä tuo seran blue sky ja tropic sun :)
Nämä näyttävät hyvältä yhdessä,
kasvit rupesivat suorastaan kukoistamaan eikä vesi näytä keltaiselta :mrgreen:

Hinta yht. n.47e
Ööh eikös tuo ole hieman liioittelua tuollaiset putket, kun kerran noin hirmuisesti maksavat. Monenko kelvinin putkia nämä ovat? 20000-K kenties jo tuohon hintaan... Minä laittaisinihan ihan tavalliset sinertävät aquatstarit joiden yhteishinta olisi sellaiset 15e.... 8-)
Ilkka Takala /
Tampereen Akvaariotukku
http://www.facebook.com/akvaariotukku
mustis
Starting Member
Starting Member

mahtaakohan noita blue sky ja muita putkia löytyä esim bauhausseista tai muista vastaavanlaisista liikkeistä? Täällä Vantaalla surkeasti ollut putkia isommissa tavarataloissa esim. Onhan noita tietty varmaan akvaliikkeissä.
Ex-Metallimies
Siiseli
Junior Member
Junior Member

:mrgreen:
Noista hinnoista en hirveästi tiedä. Muutaman kaupan kävin läpi ja osassa hinnat pomppasivat tuonne 40e per putki 8O

Alunperin altaassa olivat tavalliset mitkälie putket (tulivat käytetyn akvan mukana) ja silloin vesi näytti "pissille" eivätkä kasvit kasvaneet.

Tämän yhdistelmän minulle myivät kaupassa, tiedä häntä vaikka olisikin hieman liikaa [;)] Itse olen kyllä tyytyväinen.

Blue sky->12000K ja tropic sun 4700K

Noita aquastareja tai aquarelleja en valitettavasti löytänyt tätä kokoa (120cm) mistään, joten sen vuoksi jäivät kokeilematta :x

Pienessä altaassa on aquarellen putki 50cm hinta silläkin jo 10e kun 60cm maksoi vaan 6e :?
Siiseli
Junior Member
Junior Member

mustis kirjoitti:mahtaakohan noita blue sky ja muita putkia löytyä esim bauhausseista tai muista vastaavanlaisista liikkeistä?
Ei tuntunut löytyvän. Prismasta löytyi aquarellen putkia 50-60cm.
Itse etsin kokoa 120cm, eikä tuntunut löytyvän mistään. :x

Bauhaus myy muistaakseni jotain kokoa, ei tosin sopinut minulle. Ja hintakin oli suht korkea.
pleko_88
Advanced Member
Advanced Member

18000-K Power Glo putkeahan saa siihen 20e hintaan ja siinä on ainakin valotehoa niin pirusti, että kyllä kasvit kasvaa. En ole muuten koskaan nähnyt vielä loisteputkea joka olisi maksanut yli 25e akvaarioliikkeessä. :mrgreen:
Ilkka Takala /
Tampereen Akvaariotukku
mustis
Starting Member
Starting Member

Joo täytyy käydä katselee akvaliikkestä putkia, mulla pitäis pituuden olla jotain 90cm luokkaa. Mutta vielä noista monimetallilampuista,eikös niillä saa valokeilan joka ei leviä ympäriinsä vaan tulee tarkasti kohteeseen? Ja jos niistä jollain hinta/laatu suhteita niin mieluusti kuuntelen.
Ex-Metallimies
Siiseli
Junior Member
Junior Member

Minkäs valmistajan putki tuo Power Glo oikein on? Osaan seuraavalla kerralla etsiä :)
Philipsin aquarelleja hain kuumeisesti ympäri kyliä tuloksetta, samoin aquastareja :|

Jos joku moisen kaupan täältä Vantaalta tietää joka noita myy (kokoa 120cm) niin vinkaiskaa tähän :mrgreen: Myös Helsingin puolelta voisin lähteä hakemaan jos säästöä syntyy.
pleko_88
Advanced Member
Advanced Member

Siiseli kirjoitti:Minkäs valmistajan putki tuo Power Glo oikein on? Osaan seuraavalla kerralla etsiä :)
Philipsin aquarelleja hain kuumeisesti ympäri kyliä tuloksetta, samoin aquastareja :|

Jos joku moisen kaupan täältä Vantaalta tietää joka noita myy (kokoa 120cm) niin vinkaiskaa tähän :mrgreen: Myös Helsingin puolelta voisin lähteä hakemaan jos säästöä syntyy.
Power Glo on Hagenin ja Aquastar on sylvanian. Molemmat taitavat olla lähinnaä akvaarioliiketavaraa...

Putket menevät muuten wattejen mukaan eli nuo 120cm putket ovat 36 wattisia.. Löytävät liikkeissä helpommin kun kysyt 36w-putkia. [;)]
Ilkka Takala /
Tampereen Akvaariotukku
teemu7117
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja teemu7117 »

Itse etsiskelin viimeeksi tossa keväällä akvaarioon tarkoitettuja loisteputkia (esim aquastar, aquarell) ympäri pk-seudun tavarataloja, kodintarvikeliikkeitä ja kaikenmaailman muita liikkeitä ja totesin että juuri mistään ei niitä löytynyt. Ainoastaan 18 wattisia (60 cm) löytyi harvakseltaan esim. anttilasta tai prismasta. Lopulta päädyin siihen tulokseen, että 18 wattisia (60cm) aquastareja saa halvimmin stockmannien eläintarvikeosastoilta ja 30W (90cm) aquastareja saa halvimmin Helsingin Akvaariokeskuksesta. Luulisin että siitä isompia putkia saa edullisimmin juuri tuolta akvaariokeskuksesta. Sieltä kun ostaa kerralla muutamia tuotteita niin kauppias usein vielä laskee niistä jonkin sopivan tasasumman, jolloin voi säästää jopa kymppejä ja saada kaupan päälle vielä jotain kylkiäisiä.
tiolpu
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja tiolpu »

Seran blue sky saa nyt sitten väistyä akvaarion valaistuksesta. Sai aikaan levää. Kävin ostamassa Myyrmannista Valomanni nimisestä liikkeestä Philipsin 965 ja 940 putket ja aiomme kokeilla niiden yhdistelmää. Putket maksoivat 11 € / kpl ja muutamia jäi vielä liikkeeseen jos joku kaipailee kyseisiä putkia. Niin lisäyksenä vielä, että ainakin 36 W:n putkia löytyi
"Tärkein matka, minkä kukaan voi tehdä,
on mennä toista puolitiehen vastaan."
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”