Mielipiteitä Jyväskylän eläinkaupoista

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

*Viltzu*
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Mielipiteitä Jyväskylän eläinkaupoista

Viesti Kirjoittaja *Viltzu* »

Mitä mieltä olette Jyväskylän eläinkauppojen akvaariopuolista. Tai siis Jyväskylässä ei taida olla kuin Reporanka ja Rio mutta mitä mieltä olette näiden kala- ja tarvikepuolesta? Mä oon käyny kummassakin monta kertaa mutta en osaa sanoa hirveesti mitään kun en oo käyny kovin monessa muussa liikkeessä eikä oo siis mihin verrata.

Sen tiedän että Reporanka on aika kallis ja välillä olis palvelussakin toivomisen varaa mutta sen mitä olen niiden kanssa jutellut niin kyllä ne jotain niistä fisuistaan kai tietää. Kävin jokin aika sitten kyselemässä kaapistollisia akvaarioita kun 400 litraista ollaan hankkimassa ja kyllä ne mulle ihan kiltisti eri malleja esitteli kunhan jaksoin ensin tunnin juosta niiden perässä. Mutta täältä me varmaan suurin osa tarvikkeista hankitaan, valikoimaa näyttää olevan.

Riossa olen käynyt vaan pari kertaa kun pelkään niitä papukaijoja...

Entäpä sitten Veljekset Keskisessä oleva Kalajuttu? En ole myyjien kanssa kovin puhunut mutta mitäs mieltä olette tämä putiikin kaloista?

Olen kysynyt saman Juwelin Rio 400 hintaa Reporangasta ja Kalajutusta ja hnnoilla oli vain pari kymmpiä eroa.

Ruotsalaisissa kaupoissa näkyy muuten olevan tosi hyvin hoidetut altaat ja kalat. Valikoimaa ei välttämättä ole aina niin paljon mutta niiden pyttyjä on ainakin mun mielestä ilo katella.
Tiina_
Member
Member
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tiina_ »

Rion ja Reporangan lisäksi löytyy vielä Karvakorvat Seppälästä. Muuta en ole kyllä sieltä hakenut kuin ruokaa kaloille, mutta koirille enemmänkin. Mites onko Kypärämäen Musti&Mirri (tms.) vielä hengissä? Koskaan en ole käynyt, mutta tulipahan mieleen. Lisäksi Seppälässä olen tiiraillut monasti Eläinruoka"tukkua". Pitäisi käväistä katsomassa onko siellä kalanruokaa vai vaan muita rehuja..

Oma mielipiteeni Riosta on hmm.. etten enää usein käy siellä. Kaloja myydään millä nimillä tahansa ja kysymyksiin saa ympäripyöreitä vastauksia. (Tämä siis ihan vain oma mielipiteeni) Lisäksi liikkeessä oleva haju poikkeaa kaikista muista liikkeistä. Tiedä sitten..

Reporengassa tulee käytyä usein. Sieltä löytää melkein kaiken mitä on hakemassa. Hinnat on ehkä vähän yläkanttiin ja myyjiä saa todellakin metsästää. Kalat olen kuitenkin hankkinut pääasiassa tuolta, ettei tarvitse pilkkutautilääkettä joka väliin lisätä.. [;)] Lisäksi altaan ostajallehan on Reporangassa alennukset (-10%?) kaloista ja kasveista kuukauden (?) ajan altaan oston jälkeen.

Kalajutussa poikkesin ostamassa kantoja :mrgreen: Oli halpoja ja alennustakin sai. En kylläkään kaloihin kiinnittänyt paljon huomiota, kun ei ollut tarvetta. Pieni kauppa, mutta arkiset asiat varmaan löytyisi.

Äänekosken eläinkaupassa en ole käynyt. TiukuMiukuko se oli :D Siellä ollaan kuulemma laajentamassa akvaariopuolta vai oliko se niin että laajennettiin akvaariohin :roll: . No oli miten oli, käydä pitää kun sinne sattuu..

Aina tulee kaikki eläinkaupat kierrettyä missä tahansa olikin. Turussa pidin Puutorin Akvaarion kaloista ja akvaarioiden halvoista hinnoista [;)]. Muutenkin tuntuu että ostan kaikki eläinkamani aina sieltä mistä halvimmalla saa.. :mrgreen: Sen verran paljon tulee ostettua että kannattaa paikka valita hyvin..
Tiedotus kansalaisille: Tunnelin päässä näkynyt valo on kustannussyistä päätetty sammuttaa.
VesiEläin
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja VesiEläin »

Missä tuo Rio sijaitsee, Reporanka on ainakin ihan keskustassa, mutta tuo toinen..? Jos joskus ohimatkalla kerkeäis ihmisten aikaan poikkeamaan.
aquasol
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja aquasol »

Sekä Riossa että Reporangassa on tullut käytyä. Riosta jäi hieman outo vaikutelma. Kalat tosiaankin ovat myynnissä erikoisilla nimillä ja lajimääritelmät ovat ihan miten sattuu.

Rion osoite on Keskustie 21.
Tiina_
Member
Member
Viesti:

Lisäisin vielä sen, että Riossa oli kauan kassalla lappu, että uusien kalojen ostajien tulisi aina käyttää pilkkutautilääkettä. Aika pelottava neuvo..? :roll:

Reporangassa on nyt mm. Juwel ym. "kalusteakvaariot" -20% ja kaloista -50 %. Tällaisia tahtoo lisää :mrgreen:

Karvakorvissa ei oikein muita kalalajeja ole kuin kultakaloja, neontetroja ym. "peruslajeja". Kasveista sun muista ainakaan yksi myyjä ei tiennyt yhtään mitään. Kalanruoka taitaa olla ainoa missä on valinnanvaraa.
Tiedotus kansalaisille: Tunnelin päässä näkynyt valo on kustannussyistä päätetty sammuttaa.
seia
Member
Member

Viesti Kirjoittaja seia »

Juu, Reporangassa ja Riossa on käyty. Rio on tosiaan vähän semmonen minunkin mielestäni, että enpä sieltä kyllä ainakaan kaloja osta. Tekniikkaa ja sellaista voisinkin, mutta en tiedä haluanko tukea sitä niinkään. Kyselin mattosuodatintarpeita ja vastaus oli semmoinen "(mitäsekysyy..?) juu ei meillä ole semmoisia." No en minä niitä kyllä Reporangastakaan ostanut kun maksoi mansikoita :D Se kierros Riossa tuntui muutenkin siltä että henkilöä ahdisti kun tein liian pahoja kysymyksiä :roll:

Reporangastakin olen samaa mieltä siinä mielessä että aika rauhassa myyjiltä siellä on saanut toljotella tarjolla olevia kaloja :mrgreen:

Eroa näiden kauppojen välillä olen ollut havaitsevinani asiakaskunnassa. Riossa on joka kerta kun siellä olen käynyt liikuskellut lapsia äidin kanssa tyyliin "äiti otetaan toi, toi on hieno!". Reporangassa taas on yksinäisiä aikuisia harkituilla ostoksilla, vain hieman yleistäen. Reporangassa olen myös kuullut myyjältä kommentin "No sitä minä en teille myy koska teillä on jo..." juuri tällaiselle äiti-lapsi-retkueelle. Se herättää hieman luottamusta yleiseen meininkiin :) Että nämä liikkeet lienevät jakaneet paikallisen asiakaskunnan em. tavalla? :roll:

Mainos mainos, antakee miulle kasveja...
Kaikkihan olisi hyvin helppoa, ellei jotkut asiat olisi niin vaikeita.
mysli
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja mysli »

Tiina_ kirjoitti: Äänekosken eläinkaupassa en ole käynyt. TiukuMiukuko se oli :D Siellä ollaan kuulemma laajentamassa akvaariopuolta vai oliko se niin että laajennettiin akvaariohin :roll: . No oli miten oli, käydä pitää kun sinne sattuu..
Äänekosken liikkeessä on kaloja, kasveja ja erinnäistä sekalaista tavaraa. Myyjä myöntää itsekin, etei vielä oikein mitään akvaarioista ja kaloista osaa, mutta on erittäin halukas oppimaan ja toimii niin hyvin kalojen parhaaksi kuin vain osaa. Eli parannusehdotuksia kannattaa toki uskaltaa sanoa ääneen, jos niitä keksii. Samoin jos jotain ei löydy, niin sitä kyllä mieluusti tilataan. Kaloista ei mitään erikoisuusksia löydy (kerran tosin näin suklaarihmakalan), mutta peruslajien vaatimukset löytyvät altaan vierestä.

Pientä kalapuolta on jo kerran laajennettu, käsittääkseni uutta laajennusta suunnitellaan jo.
Dixi et animam levavi.
lp
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja lp »

Halpaa ja hyvää kun ei tahdo saada mistään.. :mrgreen:

Rio on halpa, mutta kannattaa todella katsoa mistä altaasta kaloja ostaa. Sairaita kaloja luvattoman usein [:I] , itsekkään eivät tiedä kaikkien kalojen nimiä, myyvät mitä vaan mihin vaan. Myyjät ovat kuitenkin ihan mukavia ja antavat reippaat alennukset. :mrgreen: Olen ostanut Riosta altaita, kasveja, vesitestejä ym. Myös kaloja pitkällisten tuijotusten jälkeen, tähän asti säästynyt taudeilta. Koputtaa puuta..
Se haju on kyllä mielenkiintoinen.

Reporangassa on taas huomattavasti kalliimpaa. Altaat ovat kuitenkin hyvässä kunnossa, valikoima on laaja, kalat myydään oikeilla nimillä, isoja kaloja ei myydä pieniin akvaarioihin (kesätyöntekijöihin en niin luottais kuitenkaan).Suurin osa kaloistani on taidettu ostaa täältä. Ja täällä on kiva käydä ihan muuten vaan.

Molemmista kaupoistahan saa sen -10% alennusta jos on Jyväskylän akvaarioseuran jäsen! :D
*Viltzu*
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja *Viltzu* »

Eli eiköhän 400 litrainen kaikkine tarpeineen ja kaloineen pääasiassa Reporangasta hankita. Kasveja ajattelin ostaa yksityisiltä harrastajilta kun Reporangassa ne on hintavia ja mielestäni aika huonolaatuisia.

Mutta siellä on kuitenkin monta myyjää jotka on vastannut ihan asiallisesti mun akvaario & kalakysymyksiin, harmi vaan että henkilökuntaa tuntuu todellakin olevan liian vähän.

Ja se mikä on iso plussa on että jollain tavalla mä vähän luotan siihen ettei ne Repiksessä myy kovin helposti kaloja ja muita eläimiä sopimattomiin koteihin.

Riosta mut tosiaan pitää ne papukaijat ja kumma haju aika tehokkaasti poissa, en yleensä asioi siellä.

Voiko muuten haluamiaan kalalajeja ikään kuin tilata akvaariokauppoihin? Tai siis kyl mä tajuan että ei ne sieltä tukusta välttämtää mun haluamia fisuja heti saa, erityisesti jos laji on erikoinen mutta kuitenkin. Kun mä haluaisin esim. ihan ehdottomasti luonnonvärisiä raidallisia lehtareita eikä siellä oo kun marmoreita, ainakaan tällä hetkellä.
lp
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja lp »

Molemmissa tilaavat mitä haluat, jos vaan löytyy tukkulistalta. :D
hakalmi
Starting Member
Starting Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hakalmi »

Rio on ja oli jo 93-95 "halpa" akvaario liike. Nykyisen altaamme ensimmäiset kalat ovat Riosta, kun halvalla saimme. Mutta en minäkään sinne kovinkaa mielelläni mene. Jos en väärin muista niin Rion myyjä kertoi että he itse tuovat kalansa Brasiliasta.

Reporanka taas on tosi kallis, mutta altaat on kunnossa ja palvelu pelaa kunhan sitä saa.
Äänekoskella en ole vielä käynytkään, joten sinne mars
Miksi tehdä sitä tänään, kun sen voi tehdä myös huomenna!
Tiina_
Member
Member
Viesti:

Äänekosken Tiukumiukussa tuli käytyä! :mrgreen:

Akvaaroita oli vain Juwelilta eli ei ollenkaan "tavallisia". Kolme suodatinta taisin hyllystä löytää ja muutamia lisäpatruunoita. Lämmittimiä oli myös. Kaloina taisi olla suurinpiirtein miljoonakaloja, molleja, platyja, kiilakylkiä, partamonneja (kalliita!) ja monnisia ym. Olisikos kymmenen allasta yhteensä. Yhdessä oli pelkästään kasveja muistaakseni 5 e / kpl.

Mielenkiintoisen lisän toi myös liikkeessä myytävät vieheet... :roll: Kaikki siis saman katon alla.

Ei kovinkaan kummoinen valikoima, mutta ehkä siis laajentumassa. Tiukumiuku löytyy samasta rakennuksesta kuin Expert (?) eli ihan keskustasta. Hinnat taisivat olla suhteellisen kalliita, tosin tavaraa oli kyllä aika vähän.. Käykää itse katsomassa :mrgreen:
heidiS23
Junior Member
Junior Member
Viesti:

no niin

Viesti Kirjoittaja heidiS23 »

Itse olen joka kerta keskisillä ostoksilla ollessa käynyt kalajutussa ja hyvä kuva on ollut joka kerta. Kalat maksoivat muistaakseni 2E kaikki muuta, paitsi kultakalat. Ja halukkaasti kaloista kerrottiin ja akvaarion kokoa ja siellä olevaa kalastoa ja vesiarvoja kysyttiin aina. Nyt en kyllä ole vähään aikaan käynyt siellä. Itseäkin kiinnostaa noi jyväskylän akvaario- ja eläinliikeet, kun on suunnitelmissa koulun jälkeen muuttaa sinne, jos sieltä sais töitä (valmistun 9/2005 elektroniikka-asentajaksi, ja jos vielä löytyis miehelle töitä kiinteistön hoitajana niin ois hyvä niin muutto ois varma). Missä hinnoissa jyväskylässä noi kalat pyörii noin yleensä? Entäs hamsterit ym. jyrsijät?
Tiina_
Member
Member
Viesti:

Jyrsiöiden hinnat taitaa olla aika samaa luokkaa kuin muuallakin. Itse ostaisin kyllä jyrsijäni kasvattajilta. Niitä täältä ainakin löytyy. Kesyrottia, kaiken kokoisia hamstereita ja kaneja löytyy kasvattajilta ihan mukavasti. (Keski-Suomen jyrsijäyhdistyksen kautta löytyy.)

Kuten jo sanottua Reporangassa hinnat on kalliimpia ja Riossa halvempia. Jyrsijöitä löytyy muuten myös Karvakorvista ja siellä hinta oli kohillaan. Ruoat ostan yleensä sieltä jyrsijöille. Katselemalla ja kiertelemällä selviää!
kijutu
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: JAS
Sukupuoli: Mies

Minäkin kävin Äänekosken Hissunkissussa

Viesti Kirjoittaja kijutu »

Hei,
käväisin tänään Äänekosken Hissunkissussa ja siellä oli akvaariotarvikkeita enemmän kuin nuo Tiina_:n mainitsemat kolme suodatinta. Olivat nimittäin saaneet uuden satsin tukusta :D . Kalapuolella oli esim. "tavanomaisempien" kupari- ja täplämonnisten seassa mm. kiilto-, koru- ja kirjomonnisia.

Tarjonta vaihtelee liikkeessä aika paljon, koska kalakäytössä on vain yhdeksän allasta ja uusia kaloja tilataan sitä mukaa kuin tilaa tulee. (Sama pätenee tarvikkeisiinkin.)Toisaalta tilattavat määrät/laji ovat varovaisen pieniä, esim. em. täällä harvemmin nähtäviä monnisia oli vain 5/laji. Myyjä kyllä totesi, että mm. molleja olisi voinut tilata enemmänkin, koska kaikki tuntuivat menevän saman tien!

Mielestäni hintataso on ollut kohtuullinen, esim. ruokia olen saanut halvemmalla kuin JKL:stä. Hintataso pätee myös kaloihin, olikohan jotain tetroja (ei neon- tms.) hintaan 1,2 euroa/kpl. Pitäisi varmaan vertailla laajemmin ja kirjoitella hintoja ylös, jotta saisi kokonaiskuvan hintatasosta.

Myös ostamieni kalojen laatuun olen ollut tyytyväinen.

Kimmo Äänekoskelta
seia
Member
Member

Viesti Kirjoittaja seia »

Kertoilenpa lisää kokemuksiani kun niitä nyt on vähän enemmän. Pitkä viesti, mutta tiivistettynä oma näkemykseni on että en osta Riosta mitään, Repiksestä voin ostaa muuta kuin kaloja, mutta kalat ostan Tampereelta (koska käyn siellä muissa asioissa usein, en ehkä vartavasten lähtisi kuitenkaan), pääosin. En nyt kategorisesti kieltäydy Reporangan kaloista, eikä kysymys nyt taas lähiaikoina ole ajankohtainenkaan.

Reporanka on minusta ok, mutta ei hyvä. Muutaman myyjän asiantuntemus on kohtuullisen hyvä, ja kun oppivat tuntemaan, juttukin luistaa. Eivät halua myydä kaloja ihan mihin tahansa oloihin, mikä on hyvä, mutta se saattaa kääntyä itseään vastaan. Eräs myyjä ei olisi halunnut myydä minulle kääpiömonnisia altaaseen jonka perustamisesta oli alle kuukausi. Oleellista oli siis aika, ei se miten se on kypsytetty vai onko ollenkaan :? . No, sillä kerralla kun olin sitten oikeasti ostamassa ne, myyjä oli toinen ja muisti aiemmat pitkät keskustelumme, joten sain kalani. Ja ovat oikein iloisia ja terveitä.

Monnisten seuraksi metsästin sopivaa pikkufisuparvea ja lopulta saivatkin Repikseen tilattua safiirirasboroita - tai siis heidän mielestään tulirasboroita, Rasbora axelroni. Eivät siis ottaneet onkeensa siitä kun kerroin sen nykyään olevan safiirirasbora ja nykyinen tiet. nimi on Sundadanio axelrodi, ei Rasbora, ja sitä paitsi tuossa on typo. Mehän myydään mitä tukku kertoo niiden olevan, tuntui ajatus olevan kun vastasivat että "No nuo tukut tuntuu aika hitaasti reagoivan noihin nimimuutoksiin." Entä sitten, voisitte kai te silti myydä niitä oikealla nimellä? No niin, siellä ne nyt ovat, erikoispitkässä karanteenissa "koska ne on niin pieniä". Ihan hyvä taas tämäkin sinänsä, mutta kun kyseisen kohdalla saa oottaa aika pirun pitkään että siitä tulisi iso :roll: . Kävi sitten niin että hain Tampereelta niitä parven. Aivan varmasti samaa erää samasta tukusta, mutta nämä maksoivat neljänneksen vähemmän, vaikka ottaa huomioon JAS-alennuksen Repiksessä, ja myynnissä oikealla nimellä. Polskivat nyt altaassa oikein reippaina. Eivät näyttäneet yhtään enempää stressaantuneilta kuin samasta kaupungista ostaen.

Mutta se Rio sitten. Päätin vielä antaa mahdollisuuden heille ja kävin kyselemässä tuon pikkuparven tiimoilta. Ei kuulemma kannata tilata mitään erikoisempaa kun ei niitä kukaan täällä osta, Etelä-Suomessa on niin eri tavalla harrastajia. "Nuokin rasborat tuossa..." "Mikäs rasbora se muuten on?" "...jaa... oiskohan se ollut punarasbora... niin, ne ovat olleet siinä jo vaikka kuinka kauan, eikä ketään kiinnosta." Eli tuntevat neontetran, seeprakalan ja kultakalan, ja muista ei kannata kysellä, ei tilatakseen tai edes saadakseen tietoa niistä myynnissä olevista? 8O Poistuin, ja poistuessani mietin että jaa, mikähän siinä on että tuossa puolentoista kilometrin päässä kannattaa pitää n. nelinkertaista lajimäärää myynnissä?

Että sellaista. Repis siis minusta ok (vaikka eräillä täällä on huonojakin kokemuksia, voivat kertoa itse), mutta tosiaan kalliihko, ja itse tarvii kyllä todella tietää mitä on tekemässä. Rio on nou-nou.
Kaikkihan olisi hyvin helppoa, ellei jotkut asiat olisi niin vaikeita.
jouniv
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja jouniv »

Faunatar tulee Euromarketin yhteyteen.
Tiina_
Member
Member
Viesti:

Ohoh, tuota en tiennytkään.. Sinänsä aivan loistavaa, mutta toivottavasti taso on parempi kuin muualla..

Tällä hetkellä Rio ja Reporanka boikotissa tässä taloudessa. Tampereelle viepi tieni minunkin (ja seia trokaa kaloja tänne :mrgreen: ).

Häiritsevimmät asiat eläinkaupoissa (ainakin täällä) ovat suuresti vaihteleva hintataso (melkein kaikki hyvinkin kallista tällä suunnalla) ja tietämättömät myyjät (varsinkin kun kuuntelee aloittelijoille annettavia neuvoja). Kun yhden täydellisen kaupan löytäisin, niin en koskaan luopuisi siitä... :roll:
haiska
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja haiska »

Kerronpa kokemukseni tähän...
Ostin aikanaan akvapaketin Riosta ja nyt tarvitsin suodattimeeni uuden patruunan ja imukupit. Koska en täältä Tampereelta kyseisen mallin myyjää löytänyt, ajattelin,että kyllähän homma puhelimitse hoituu...Juu, niin luulin.
Soitin Rioon ja tilansin tuotteet postitse. Lupasivat laittaa postiin heti seuraavana päivänä, viimeistään sitä seuraavana. Aikaa kului...kolmisen viikkoa. Soitin. Ystävällinen tyttö oli ihan pihalla, mutta selvitti asiaa, ja paketti kuulema unohtunut lähettää, muuten valmiina kyllä... Mutta huomenna lähtee postiin.
Nyt on aikaa kulunut siitäkin jo yli kuukausi.
Todella hienoa asiakaspalvelua [}:)] Tuli sellainen olo, etteivät halua myydä. Kumma juttu, olisin maksanut kaikki posti/sunmuut kulut.
Enpä viitsi enää kyseisessä paikassa asioida.
Niin, ja jos tuotteet vielä joskus ilmaantuvat postiluukusta, taitavat bumerangina mennä takaisin.
Minun ei tarvitse tietää ehdotonta totuutta.
Kukaan ei tiedä.
Kunhan tiedän sen verran että tulen toimeen...
nuunuu-84
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja nuunuu-84 »

Juu nyt kun itse akvaariota olen laittamassa niin en Riosta osta kyllä mitään. Kaverini osti sieltä tänään kasvin ja minä ihmettelemään, että mikäs on kasvin nimi. Myyjä vaan katsoi ja sanoi, ettei tiedä. Oli aika outo homma. Lisäksi kaloja katsoessani kaikki altaat olivat leväisiä ja kalojen nimet miten sattuu.
Hauskinta oli myös se, että miljoonakalat, taistouros ja kardinaalitetrat asuttivat samaa allasta. Toisessa altaassa myös taistouros mutta kaverina plätyt ja miekkapyrstöt. Ja itselleni kun taistoja olen ostamassa sanottiin minulle ettei nuo edellä mainitut käy vesiarvojen kanssa yhteen.

Reporangasta olen aina tykännyt ja faunattaresta myös. Molemmista olen saanut palvelua ja hyvää sellaista. Joskus tuntuu, että myyjät kyllästyvät kun heitä jututan aina niin pitkään. Mutta iso apu heistä on ollut nyt akvaarion laiton yhteydessä. Ja apua olen saanut myös liskoille ja koirille myös.
Eli niissä asioin sekä silloin tällöin Rahulan Rehussa sekä Karvakorvissa.
Kalliitahan nuo kyllä ovat, mutta niin taitaa olla joka paikka.
Miikku
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Miikku »

Pakko varmaan kommentoida tänne itsekin, kun on viime aikoina muutenkin olleet tapetilla nämä paikalliset liikkeet.

Repiksestä: Eikö olekin hassua, miten ihmiset yleensä pitävät hyvänä sitä, jos myyjä kieltäytyy myymästä jotain tiettyä kalaa tiettyihin olosuhteisiin. Siis pitävät niin pitkään, kun sama sattuu omalle kohdalle? Mielestäni on varsin positiivista, että ostosten yhteydessä "vierailta" asiakkailta kysellään, että millainen allas on ja millaisia kaloja siellä on ennestään.

Hinnathan Repiksessä on aikamoiset, mutta sehän taas ei liene myyjien vika. Taitaa nuo hintapäätökset tulla vähän korkeammalta taholta, näin luulisin.

Ja kun tuosta myyjien ammattitaidosta on ollut aika lailla spekulointia myöskin, niin luulisin että se kuitenkin hakkaa monien "sekaliikkeiden" vastaavan mennen tullen, koska vakkareista kaikki taitavat olla akvaarioharrastajia. Ja tuskinpa menestys viljelykilpailuissakaan ihan osaamattomalta onnistuu [;)]

Rioa täällä on niin ikään paljon parjattu, mutta mainittakoon nyt yksi hyvä puoli siitäkin. Monestako liikkeestä tullaan kotiin asti silikoonaamaan akvaario? Enpä ole tainnut vielä toiseen sellaiseen törmätä :)
samara
Senior Member
Senior Member
Paikkakunta: Jyväskylä(Vaajakosken vieressä) Las/Lohikosken akvarioseuran Perustaja/Presidentti ;)

Viesti Kirjoittaja samara »

Ja halpa tuo silikoonin vaihto(Riossa) 460l 6-kulmallas 30e!!! Muutenkin ihan ok liike jos itse jotain akvaarioista ymmärtää...
tepy
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja tepy »

Odottelen Riosta kolmatta viikkoa uutta akvaa, kolme kertaa olen soittanut ja joka kerta sanottu että lasia ei ole, huomenna haetaan...
Onneksi ei ole kiire, mutta silti. Halpahan tuo olisi jos sen saisi :roll: .
pupunakisu
Starting Member
Starting Member

Kaupoista

Viesti Kirjoittaja pupunakisu »

Jykylän Reporanka on kyllä aika loistava paikka. Paras mitä missään olen nähnyt. Henkilökunta tietää mitä myy ja nauvoa saa ihan jopa kysymättäkin. Ovat oikeasti kiinnostuneita ja innostuneita. Varmasti pyrkivät hankkimaan pyydettyä jos ei juuri liikkeestä löydy.

Ovat ihanan vastuuntuntuisia. Eivät myy mitä hyvänsä mihin olosuhteisiin ja kelle hyvänsä :D Matelijoilla oma rauhallinen huoneensa, jyrsijöillä omansa ja linnuilla omansa. Lintulaan ja jyrsijälään ei ole asiaa ilman myyjän valvontaa. Huippua!!!

Heiltä tilasin ja sain kynsisammakkini. Ompponi olen myös Repiksestä hakenut. Ja jotain tarvikettakin.

Hinnat tosiaan ovat huipuissaan ja myyjiä saa aikalailla jälestää ympäri kauppaa. Mutta heilläpä onkin työtä ja kiirettä eläimiä hoitaessaan ja asiakkaita opastaessaan. Kun myyjän saa kiinni ja palvelukseensa niin varmasti kyllä sitten huolehtii ja auttaa loppuun saakka. Siitä superplussat!!!

Yksi huolestuttava seikka Reporangassa onse, että iso myllynkivitetra Ulla on aikas pienessä altaassa valtavaan kokoonsa nähden. Tosin etsivät hänelle isompaa asuntoa. Ulla on tosiaan symppiksen oloinen neito. Jossain lehdessä ollut hänestä artikkeli joka nyt akvaan teipattuna. Siinä kehuttiin kuinka symppis hän on ja tykkää katsella asiakkaita ja repiä kasvit irti pohjasta. Jotkut pienemmät kämppikset olivat tosin joskus salamyhkäisesti kadonneet... Voi voi. Ulla tuntuu jotenkin hirveän läheiselle. Johtunee siitä että hän on maaliskuussa poisnukkuneen rakkaan äitini kaima ja ihmisystävällisen ja uteliaan luonteensa puolesta hyvin samankaltainen.

Muista niin Karvakorvassa taisin käydä vai mikä se on siinä kun Laukaaseen päin lähdetään tai oikeastaan vanhan Vaajakoskentien alkupäästä käännytään heti vasemmalle ja ajetaan jokunen pätkä. Kauppa on sellaisessa vanhan oloisessa varastorakennuksessa tms. oli ainakin ahdas ja eläimiä jos jonkinlaista. Akvapuolella ei niinkään paljon ollut valinnanvaraa, eivät niistä paljonkaan tienneet. Jyrsijät ja linnut olivat tosiaan huolestuttavan stressille alttiina, tiiviisti ja ahtaalla.

Kynsisammakkoa kysyin ja alkoi esittelemään tomaattisammakkoa!!!!!! Teki mieli ostaa heti kaikki elävät pois kärsimästä mutta kun ei ole niin rikas. Enkä tahdo sitä kauppaa millään tavalla kannattaa. Boikottiin!!

Seppälänkankaalla vielä yksi jonka nimeä en muista mutta siellä ei ollut mitään akvaan liittyvääkään. olivatkohan ymmärtäneet olla ottamatta kun ei tietoa alasta ole vai mikä lie syynä.

Mutta Äänekosken Tissuntassun on tosiaan jo paikkakunnankin vuoksi aika pieni. Ihan kohtalaisesti tuntuu ainakin vanhempi myyjä vai liekö itse kauppias tietävän akvapuolestakin. Partikseni sieltä ostin ja miekkapyrstön poikasia olen vienyt. Ruoat ja muut aineet pääasiassa sieltä ostan koska satun asumaan Äänekoskella.
120 L miekkapyrstöjä, partis ja peruskotilot sekä 98L kaksi kynsisammakkomöllöttäjää
Tallulah
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: Akvaarioharrastajien nettiseura

Viesti Kirjoittaja Tallulah »

Meillä vannotaan Faunattaren nimeen! :mrgreen: Reporankaan en astu enää jalallanikaan, saati vie sinne enää sentin senttiä. [}:)] Rio... no joo, kyllä sieltä on ihan hyvä käydä tekniikkaa ostamassa. [;)]

Meillä kokemukset tuosta Repiksestä ovat kyllä sellaisia, että joka kerta, kun siitä liikkeestä on kaloja ostettu, on saatu myös lääkitä. Ja kasvien mukana tulee kotiloita! Myyjiä saa metsästää tuntitolkulla! [}:)]

Rio on hyvä ja halpa liike tekniikan ostoon. Kalojen kanssa kannattaa sitten ollakin vähän tarkkaavaisempi. Mutta tuosta liikkeestä ei koskaan ole tullut mitään tauteja eikä kotiloita. Tosi hyvät halvennukset sieltä ainakin saa.
hakalmi kirjoitti:Jos en väärin muista niin Rion myyjä kertoi että he itse tuovat kalansa Brasiliasta.
Joo, Riossa on oma maahantuonti.

Faunatar on ehdoton ykkönen meidän perheessä. Asiantunteva palvelu, vaikkakin vähän hinnakasta. Neuvotaan myös puhelimessa. Ja neuvonta on asiakkaan mukaista, ei niinkään kaikki-rahat-meille-heti -tyylistä. Siis, soitimme helmiäistonkijasta, että kannattaako reikätautia lääkitä (ensin oli bakteeritartunta, sen jälkeen tuli reikätauti). Sanoivat, ettei heidän mielestään. Faunassa on myös siistit altaat ja muutenkin siisti liike. Kaloja saa tilaamalla, jos ei altaista löydy. :) Hyvä liike kaikin puolin.
400 litraa vettä, 2x saksanpaimennin, 2x jättiläistuhatjalkainen, 1x viljakäärme, mies ja poika
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”