Tiikerinuoliaisten aktiivisuuserot ja muita kysymyksiä

Monnit, nuoliaiset ja muut pohjalla elävät kalat.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Avril
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Tiikerinuoliaisten aktiivisuuserot ja muita kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Avril »

Tausta

Tubikeskusteluista huolestuneena uutukaisen 540 l altaan omistajana teen itsestäni parhaillaan hermorauniota tarkkailemalla altaani tiikerinuoliaisia. Ostin harrastuksen lopettavalta akvaristilta 5 kpl tiikerinuoliaisia. Niidenhän pitäisi olla eloisaa sakkia, mutta nyt reilun kuukauden jälkeen vain kolme niistä rohkenee uskaliaasti esille. Kaksi niistä nyhjää juurakon takana piilossa ja arvioni mukaan ovat tulleet alkuun verrattuna jopa passiivisemmiksi. Sen lisäksi yksi tikruista on ruvennut viihtymään tällä viikolla ulkosuodattimen paluuputken alla makoillen siinä pitkiä aikoja.

Kysymys

Onko siis tikruyksilöiden välillä aktiivisuus/arkuuseroja vai onko kyse jostakin huolestuttavammasta? Tämä viesti voisi sopia myös tuonne hoito ja ongelmat -osastolle, mutta kokeilen täällä - modet siirtäköön, jos katsovat aiheelliseksi.

Tikruilla on myös värimuutoksia, joita vanhojen keskustelujen mukaan voi niillä esiintyä, mutta kuuluuko näihin muutoksiin evissä ja keltaisissa raidoissa näkyvät mustat, ikään kuin pigmenttiläiskät? Samanlaisia läikkiä on tikrujen jälkeen altaaseen muuttaneella tulievällä, jonka toki karanteenasin kolmen viikon ajan erillisessä altaassa ennen pääaltaaseen siirtoa. Näitä läikkiä ei karanteeniaikana näkynyt - vasta isossa altaassa. Kalat eivät hankaa itseään mihinkään eikä niissä ei ole haavaumia/reikiä.

Akvaario-olosuhteet

Akvaario sijaitsee hyvin rauhallisessa nurkkauksessa ja itsekin yritän liikuskella tasaisen rauhallisesti purkin lähistöllä. Sisustus noudattaa tikrujen luontaista elinympäristöä: purkissa on yli kymmenen puunkarahkaa (suurin yli metrinen) sijoiteltuna suojaavaksi ryteiköksi + vielä suojaava kasvillisuus.

Nitriittiä ei ole
nitraatti keikkuu siinä 10 tietämillä
lämpötila n. 26-27
pH 7,0 - 7,2.

Muuhun seurakuntaan lukeutuu partis, 3 piikkisilmää, yksi haarniskamonni samasta paikasta kuin tikrut (on tulossa seuraa, mikäli kaikki on OK), tulievä ja n. 10 kpl caridina japonicoja.
ryukin
Member
Member

Viesti Kirjoittaja ryukin »

Minulle tuli aikanaan 144-litraisen astian mukana kaksi tikrua. Olivat mielestäni maailman tylsimpiä kaloja, koska eivät juuri muuta tehneet kuin nuhjusivat kannon takana, edellisenkin omistajan mukaan liikkuivat lähinnä öisin. Eivät olleet minulla kuin pari viikkoa, kun sain ne työnnettyä parempaan kotiin. Muutama kuukausi myöhemmin olin todella yllättynyt, kun näin ihan muualla pari tiikerinuoliaista - nehän uivat ja touhusivat vaikka kuinka paljon. Eli ilmeisesti vain nuo minulla olleet olivat vääränlaisissa oloissa ja liian pienessä astiassa passivoituneet.
tiolpu
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja tiolpu »

Meillä on enemmän ja enemmän tikrut muuttuneet yö-aktiivisiksi. Ilta-aikaan näkyvät enää harvoin esillä. Aamulla ovat vilkkaasti liikkeellä kun heräilee ennen töihin lähtöä
"Tärkein matka, minkä kukaan voi tehdä,
on mennä toista puolitiehen vastaan."
nosegoblin
Member
Member
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja nosegoblin »

Oliko tikrujen alkuperäisessä kodissa erilainen pohja verrattuna omaasi? Omat tiikerini ainakin muuttuivat huomattavasti aremmiksi kun vaihdoin normaalin tummahkon sorapohjan bilteman vaaleaksi puhallushiekaksi. Kalat todennäköisesti tuntevat itsensä turvattomammaksi koska erottuvat helpommin pohjamateriaalista pinnalta päin katsottuna. Myös tiikeribarbini samaisessa akvaariossa alkoivat piileskelemään enemmän pohjanvaihdon johdosta.
TanTan
Member
Member

Viesti Kirjoittaja TanTan »

Ja tikruilla voi mennä sopeutumiseen aikaa montakin kuukautta. Näin ainakin meillä.
Parasta ihmisessä on koira.
venniA
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja venniA »

TanTan kirjoitti:Ja tikruilla voi mennä sopeutumiseen aikaa montakin kuukautta. Näin ainakin meillä.
Totta.
Minä siirsin omat tiikerinuoliaiset helmi-maaliskuussa isompaan altaaseen ja vasta nyt uskaltavat kaikki tulla esille ja näyttäytyvät vaikka olisi aivan akvaarion vierellä, :) aluksi pakenivat nopeasti piiloon kun tuli huoneeseen, eli kotiutuminen kesti ainakin minulla kauan.
vemkki
Junior Member
Junior Member

Re: Tiikerinuoliaisten aktiivisuuserot ja muita kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja vemkki »

Avril kirjoitti:Onko siis tikruyksilöiden välillä aktiivisuus/arkuuseroja vai onko kyse jostakin huolestuttavammasta?
Emmä tiiä. Mulla on kuusi tikrua, jotka ovat eri ikäisiä ja eri kokoisia. Alussa niissä on ollut käyttäytymiseroja, mutta ennen pitkää niistä on tullut "yhtä massaa", eli hengailevat yhdessä ja ovat suunnilleen yhtä aktiivisia. Välillä joku/jotkut ovat syrjemmällä, mutta ei mikään tietty kala.
Tikruilla on myös värimuutoksia, joita vanhojen keskustelujen mukaan voi niillä esiintyä, mutta kuuluuko näihin muutoksiin evissä ja keltaisissa raidoissa näkyvät mustat, ikään kuin pigmenttiläiskät?
Syötätkö niille spirulinaa? Se tuntuu saavan aikaan moisia läiskiä. Ovat kyllä harmittomia.
Avril
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Re: Tiikerinuoliaisten aktiivisuuserot ja muita kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Avril »

vemkki kirjoitti:Syötätkö niille spirulinaa? Se tuntuu saavan aikaan moisia läiskiä. Ovat kyllä harmittomia.
Näköjään sekä WaferMixit että PlecoMinit sisältävät spirulinaa, JBL:n NovoBel-hiutaleista en tiedä.
afro
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja afro »

Minä olen hieman eri mieltä siitä että tikrut olisi aina sitä arempia mitä pienemmässä akvaariossa ne asustavat. Olen toki sitä mieltä että mitä suurempi akvaarion koko on niin sitä parempi-kuten kaikille kaloile.

Itse aloitin akvaarioharrastuksen siskoni kanssa vuonna 1992, jolloin meillä oli 128l akvaario(nyt minulla on 190l) ja akvaarioliikkeen myyjä myi meille 2tiikerinuoliaista. Tiikerinuoliaiset kotiutuivat melko nopeasti ja ovat aina päivisin esillä ja tulevat heti kerjäämään ruokaa kun joku kävelee akvaarion ohi. niiden käyttäytyminen ei ole muuttunut lainkaan kun olen vaihtanut akvaarion kokoa asteittain suurempaan(kun ei tuota rahaa ole paljoa...) vain ja ainoastaan tikrujeni takia, koska melkeinpä rakastan isompaa tikruani.onhan se sentään vanhin kalani, joten sillä on jo tunnearvoa.

Minulla on aina ollut vain 2 tiikerinuoliaista kerrallaan ja ne ovat aina yhdessä.

Oli akvaarion koko mikä tahansa niin tärkeintähän on kalojen mahdollisimman hyvä hoito ja huolenpito.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Monnit ja nuoliaiset”