Korkea akvaario?

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
jfi
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Korkea akvaario?

Viesti Kirjoittaja jfi »

Hei Kaikille!

Onko kellään kokemuksia korkeasta akvaariosta?

Olen ajatellut perustaa 60 cm (lev) x 60 cm (syv) x 80 cm (korkeus) akvaarion (noin 280 litraa).

Minkähänlaisia kaloja siihen sopisi laittaa? Olen ajatellut yhtä tai kahta isoa (20 cm pitkää) kaunista kalaa...

Kasvillisuutta mielummin vähän kuin paljon.

Pohja värillistä kiveä.

Akvaario tulisi olohuoneen nurkkaan, johon ei aurinko paista suoraan, mutta valoa heijastuu aika paljon ympäristöstä. Akvaarion kummallakin reunalla olisi sohva, josta lasten olisi helppo tutkia vedenalaista maalimaa eli kurkkijoita riittäisi.

Onko haaveni jo ennalta tuhoon tuomittu?!? Löytyykö tällaisia kaloja, jotka viihtyisivät ko. ympäristössä?

Mitäs sanotte?

Terkuin Jouni
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Tulee varsin painava ja kallis akva, sillä tuon joutunee tekemään 12 millisestä lasista.
20 senttisiksi kasvavat kalat ovat auttamatta liian suuria tuohon, sillä kalat eivät juurikaan välitä akvan korkeudesta, vaan uintitila ratkaisee.

Hmm... Jokin kääpiöahvanpariskunta, parvi tetroja ja muutama katinkultamonni voisi olla sopiva kalasto.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
Kalajaakko
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Kalajaakko »

Mari kirjoitti:Tulee varsin painava ja kallis akva, sillä tuon joutunee tekemään 12 millisestä lasista.
Itselläni on 60 cm korkea akvaario 330 l. Se on 12 mm lasista. Tästä lasipaksuudesta ei ole kyllä mitään näkemäeste tms ongelmaa. Lasin paksuutta ei kyllä katsoja voi mitenkään aistia tai nähdä. Ainoa todellinen ongelma on se, että yksinään sitä ei kyllä siirrä tyhjänäkään yhtään mihinkään eikä heikolla avustajalla. Hinta muistaakseni nousi 20% paksuuden takia, mutta muihin kustannuksiin nähden sitä ei kannata ajatella.

Itse pitäisin korkeasta akvaariosta ja kun katson nyt omaani (100X55X60) se olisi saanut olla vielä korkeampi. Valaistu tullee haastavammaksi. Itselläni on 150 W monimetalli ja siihen olen tosi tyytyväinen. Se voisi toimia vielä paremmin 70 cm syvässä akvaariossa.

Olisin itse kiinnostunut kokeileen syvää akvaariota. Sitten toinen juttu on tuo valaistus, joka pitää mietiä, jos sinne haluaa kasvejakin.

Lue nämä "starting member" leimani huomioiden.

---------

Katsoin uudestaan niitä mittojasi.
Jos saisit pituutta hitusen lisää, 10 - 20 cm vaikuttaisi paljon.
Tähän tuskin värkkäät mattosuodatinta ainakaan päätyyn.
jartzu65
Koi-Jari
Koi-Jari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jartzu65 »

Mielestäni kunnollisilla ylätuennoilla varustettuna altaaseen riittäisi 10mm lasi.

Ensimmäinen mikä tulee mieleen korkeasta altaasta,on huoltohommien hankaluus,ellei sitten omaa käsiä kuin orangilla :D

Meillä on allas joka on 91cm korkea, mutta litrojakin on kyllä enemmän.
" Silikonirinnat ovat kuin jalopuuratti Ladassa: Kiva hivellä mutta kyyti ei parane"

http://koiruuksiajakissankujeita.kotisivukone.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”