rain- kirjoitti:Muutaman viikon? Eli et ole aiemmin lannoittanut kasveja ollenkaan ja nytkään et lisää pohjalannoitteita? Saattaisi tosiaan olla yksi hyvä satsauskohde. Valoa ainakin on riittävästi ja nitraattiakin, eli ongelmana voi sitten olla hiilidioksidi ja/tai ne muut ravinteet.
Lisääthän sitä lannoitetta koko vesimäärään etkä vain vaihtoveden määrään? Jos minä olisin sinä, niin jatkaisin nestemäistä lannoitusta, tökkäisin kasvien juurille jotain lannoitetabuja, saviturvepalluroita tai sitten jotain kaupallista, esimerkiksi Tetran Crypto ja pykäisin parit kiljupöntöt kasveja varten.
Olen muutaman viikon käyttänyt tuota annosmäärää Florapridestä, aikaisemmin ehkä neljäsosaa. (Tämä akvaario on ollut huhtikuusta saakka pystyssä, tosin valo on tullut siihen hieman myöhemmin. Edellisessä akvaariossa kasvit kasvoivat ihan jees, siinä oli vielä vähemmän valaistusta.)
Lannoitetta lisään tällä hetkellä vaihtoveden määrään, mutta käytännössä koko vesimäärään mitoittaminen tuplaisi tuon annoksen per viikko. Ehkä sitä on nyt hyvä katsoa tällä annostuksella vielä muutama viikko.
Unohdin mainita, myöskaan Tetran Cryptot säännöllisesti annosteltuna kasvien juuriin eivät saa aikaan toivottua tulosta.
Ainoa mitä itse pohdin on tuo pH, jos se vaihtelee jotenkin liikaa vuorokaudessa - voiko se aiheuttaa kasvun pysähtymisen?
liina kirjoitti:Hiilidioksidin vähyys on ainakin ilmeinen. Eihän se muuta tarvitse kuin yhden tekijän.
Sen verran MUISTAN muistavani että pH pyöri kasvien "hyvän kasvun" aikaan 6.2-6.5 tienoilla. Vesijohdosta näyttäis tulevan lähemmäs ph 8 (ja kovuus käytännössä 0).