Monellako on juovapallokala?

Muihin ryhmiin sopimattomat kalat (sateenkaarikalat, sädekalat, pallokalat jne.), mukaan lukien muut "örkit".

Valvoja: Moderaattorit

Enkeli
Starting Member
Starting Member

Monellako on juovapallokala?

Viesti Kirjoittaja Enkeli »

Kiinnostaisi tietää muiden kokemuksia juovapallokaloista. Ja millainen elinympäristö niille on rakennettu. Ajan kuluessa uskoisin monessa akvaariossa asustavan yllättävän iso
pallokala [;)]
mysli
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja mysli »

Ainakin muutamalla. Tässä yksi keskustelu kyseisistä tulevista vonkaleista.
http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic ... sintist%E4
Dixi et animam levavi.
mjalava
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja mjalava »

Mulla on tuollainen, kokemuksia on tullut kirjoiteltua tänne joten hakutoiminto auttanee. Viime ajoista voisin sanoa että isompi allas (tällä hetkellä 528 litraa) tekee kalalle ihmeitä. Todellinen lemmikkikala, syö kädestä, kerjää ruokaa jne. Varovaisuus paikallaan, hampaat ovat todellakin vaikuttavat.

Mika
Enkeli
Starting Member
Starting Member

Meillä on nyt edessä isomman altaan hankinta, pallero on nyt 15 cm pitkä melkosen paksu, ja asustelee raukka 100l altaassa. Viisainta lienee hankkia suoraan tuollainen 500l, kuin suurennella allasta useaan kertaan. Säilyykö teillä kasvit altaassa? Meillä on oikeastaan vain vallisneria menestynyt, muut kasvit on napsittu palasiksi, ehkäpä pallokala-altaaseen ei kannata yrittää kasvattaa mitään viidakkoa. Alkoiko kala kasvaa nopeammin kun pääsi suureen altaaseen vai millaisia muutoksia tapahtui, esim. aktiivisuudessa.
mjalava
Advanced Member
Advanced Member

Ei tosiaan sovi 15-senttinen satalitraiseen. Paljonko se syö, kuinka usein vaihdat vettä? Minulla tuo oli n. 18-19-senttiseksi asti 130-litraisessa altaassa kun venähti tuon isomman kunnostus ja tilanne lähenteli eläinrääkkäystä. Vaihdoin vettä jopa 2 kertaa viikossa puolet kerralla ja jos kalalle antoi ruokaa sen verran kuin se ilmiselvästi halusi syödä, altaan keskimääräinen nitraattipitoisuus kasvoi koko ajan vaihdoista huolimatta. Ennen vaihtoa se meni reilusti yli Tetran nitraattitestin asteikon. Onneksi juovapallo ei näytä olevan mikään herkkänahkainen otus.

Isompaan muutto aikaansai ihan selvän aktiivisuuden lisääntymisen. Ruokaa menee enemmän ja kala on kasvanut nopeasti, tosin nopeasti se kasvoi pikkualtaassakin. Etenkin kun nälkä alkaa vaivata, kala käyttää tilan hyödykseen ja ui paljon, yrittää näyttää olevansa olemassa ja tarvitsevansa kipeästi huomiota ja simpukoita.

Miekkakasvit ovat selvinneet alkuvaiheen tuhovimman jälkeen kohtalaisesti. Ensin Pahis (meidän kalan nimi) puri lehtiä poikki ja kun totesi sen hitaaksi menetelmäksi, puhalsi juurien ympäriltä hiekan pois ja puri juuret poikki. Kun vaan sitkeästi istutin kasvinraadot takaisin, se kyllästyi niiden tappamiseen ja kun tilanne oli rauhoittunut, vaihdoin tilalle vähän ehjemmät jotka ovat sitten selviytyneet ihan hyvin. Pahis käyttää niiden välistä tilaa jopa "parkkipaikkana" johon se menee sulattelemaan ruokaansa. Ei se mitenkään piilossa siinä ole, mutta onpahan sellainen selkeä kohta jossa oleskella siihen asti kunnes mahaa taas jaksaa kannatella.

Muuta näkyvää isossa altaassa on se, että paljon entistä useammin kala näyttää kauniin juovakuvionsa. Maastoutuminen (läikikäs kuviointi) kestää ruuan jälkeen vähemmän aikaa. Raivareita ei ole tullut isossa altaassa ollenkaan, ei edes altaan järjestelyn tai siivouksen yhteydessä. Entisessä kun ei päässyt tarpeeksi kauas mylläkästä, Pahis saattoi saada sellaisen kohtauksen että kansilasit ryskyivät ja välillä pelotti itse altaankin puolesta. Nyt se vaan menee parkkiin kun vettä vaihtaa tai pohjaa imuroi. Tämä onkin ainoa allas joka meillä tarvitsee imurointeja. Jos parkkipaikan imuroi, kala siirtyy vaan viereen katsomaan siivousta ja ajelee takaisin kun paikka vapautuu. Parempi muuten syöttää ensin, meidän Pahis on masu täynnä juuri tuollainen rauhallinen eikä hyökkää käden kimppuun. Ainakaan vielä... Jos se on nälkäinen ja hermostunut, jopa koko käden laittaminen veteen on vähän kyseenalaista, pelkkää sormea ei kannata laittaa edes pinnan lähelle. Yleensähän nuo palloset, pienemmätkin, suhtautuvat koko käteen lähinnä kiinnostuneesti, välinpitämättömästi tai pelokkaasti mutta tuskin koskaan aggressiivisesti, yhteen sormeen sen sijaan saattaa tulla hyvin pian näykkäisy.

Mika
JustinSan
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JustinSan »

mjalava:

Tuosta fahakan purukalastosta on ollut paljon puhetta; minkähänlainen tuhovoima sillä noin käytännössä on? Siis kuvittellaan vaikka, että täysikasvuinen juovapallo nappaisi ranteeseen kiinnii...

Ihan vain mielenkiinnosta ;)
"Normal Person + Anonymity + Audience = Total Fuckwad." - Penny Arcade
Tarski
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Tarski »

JustinSane kirjoitti: Tuosta fahakan purukalastosta on ollut paljon puhetta; minkähänlainen tuhovoima sillä noin käytännössä on? Siis kuvittellaan vaikka, että täysikasvuinen juovapallo nappaisi ranteeseen kiinnii...

Tervetuloa kokeilemaan :mrgreen:
Enkeli
Starting Member
Starting Member

Aadolf, siis tämä meidän pallo, ei ole vielä käyttäytynyt aggressiivisesti, paitsi ruuan kimppuun käydessä, ei tulisi mieleenkään mennä tarjoilemaan sormia sille hui! Hoitaminen alkaa nykyisin todella käydä jo työstä, koska pohja on lapottava jätteestä joka toinen päivä ja joka neljäs päivä lisään vettä, joko kraanasta tai välillä toisesta altaasta, ettei kaikki vesi vaihtuis parissa viikossa. Nitraattia meilläkin on yli sallitun, herkkä kala tämä ei tosiaankaan ole. Tuo nitraattihomma paranee varmaankin kun saa ison altaan ja tehokkaat suodatukset, samoin toivon että hoitaminen helpottuu huomattavasti. Pitääkin sitten sinne uuteen altaaseen yrittää kasvattaa vähän muutakin kasvia kuin vallisneriaa, jos nyppiminen on vaan itsensä viihdyttämistä ja kokeilua. Mika, toi sun Pahis vaikuttaa kyllä paljon hurjaluontoisemmalta kuin meidän Aatu, uskallan lapota kädet altaassa, kunhan mies vahtii kalaa ettei se lähde tulemaan.
mjalava
Advanced Member
Advanced Member

JustinSane kirjoitti:mjalava:

Tuosta fahakan purukalastosta on ollut paljon puhetta; minkähänlainen tuhovoima sillä noin käytännössä on? Siis kuvittellaan vaikka, että täysikasvuinen juovapallo nappaisi ranteeseen kiinnii...

En tiedä, ei ole purrut minua ja toivon ettei purekaan. Juttuja kiertää että täysikasvuinen fahaka olisi purrut omistajaltaan sormen irti, mutta sanomattakin lienee selvää etten ole ollut itse moista todistamassa.

Hampaat näyttävät varsin hurjilta ja voimaa on. Tietänet tavalliset kaupan coctailtikut? Sellaista varsin sitkeää puuta ovat. Tarjosin simpukkaa tikunnokassa kun kala oli vasta jotain 15 cm, ja naks, sehän puraisi tikun poikki noin vaan. Iso vahvakuorinen kierteissarvikotilo menee sellaisella varovaisen näköisellä puraisulla hajalle. Suun koosta kertonee jotain se, että isojakaan pakastesinisimpukoita ei tarvitse pureskella kun ne menevät helposti nielaisemalla. Nehän ovat sellaisia peukalon paksuisia. Eli sormi menee suuhun helposti, sitä en tiedä kuinka halukas kala olisi sormea puraisemaan ja kuinka tosissaan se sen puremisen ottaisi, meidän vonkale ainakin on hyvin nirso ruuan suhteen joten voisi olla että jo maku saisi sylkäisemään suusta ulos. Ei tuo varsinaisesti kovin hyökkäävältä vaikuta muutoin kuin ruokaa tai ruuaksi luulemaansa kohtaan, kasvien yms. tuhoaminen tapahtuu hitaasti ja varmasti ennemminkin ilkivaltaisesti kuin aggressiivisesti ;)

Mika
Fisu
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fisu »

JustinSane kirjoitti:Tuosta fahakan purukalastosta on ollut paljon puhetta; minkähänlainen tuhovoima sillä noin käytännössä on? Siis kuvittellaan vaikka, että täysikasvuinen juovapallo nappaisi ranteeseen kiinnii...
Hieman suuremmaksi kasvavasta Lagocephalus sceleratuksesta sanotaan: "In some areas dangerous to divers and swimmers, and is most feared in western Australia. It bites off toes, through human bone and even fish hooks." (Debelius/Kuiters - Southeast Asia tropical fish guide)
"An aggressive species that can inflict paiful bites, in a feeding frenzy it is very dangerous, attacking everything in sight" (The marine fishes of north-western Australia - G. R. Allen, R. Swainston)

Voiskohan noita purujuttuja skaalata hieman alaspäin? Em. pallokala kasvaa n. 80cm pituiseksi...
Kari
Fisu
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Lisäyksenä mun edelliseen viestiin, mutta sen verran ot:na että juttu koskee säppikaloja.
Viime keväänä Punaisella merellä sydän löi muutaman sambarytmin kun ollessani snorklaamassa huomasin yli puolimetrisen pilkkusäppikalan tekevän uhkailuliikkeitä ja seurailevan minua välillä turhankin lähellä. Ei siinä mitään, mutta kun kyseinen laji käy reviiriään puolustaessa hanakasti sukeltajien kimppuun :| ja senkin purukalusto on aika rajun näköinen...
Suht' vaistomaisesti alkoi varpaat mennä kippuraan räpylöissä... Tilanteesta selvisi kuitenkin pienellä vauhdin lisäyksellä ja suunnan muutoksella.
Kari
viridescens 1
viridescens 2
mjalava
Advanced Member
Advanced Member

Ebert kirjaa juovapallon erääksi aggressiivisimmista palloista ja mainitsee että ison sellaisen altaassa on turvallista työskennellä vain jos joku pitelee kalaa tukevalla haavilla. Ainakaan tässä kokoluokassa (kala on vasta puolikasvuinen, reilun parinkymmenen sentin mittainen) ei tosiaan toistaiseksi näytä siltä että siitä mitään isoa vaaraa on jos vaan pitää masun (siis sintin masun) täytenä ja vahtii vähän kalan mielialaa ja mitä se tekee kun läträä kädet vedessä.

Syöttöpuuhista vielä sen verran, että olen tainnut jonkun kerran mainita, että Pahis haluaa ruokansa kädestä. Jos tiputan simpukat veteen, se vilkaisee vaan perään niiden upotessa ja jää tuijottamaan ylös, josko saisi "tuoreempaa". Mutta tunnen itseni huijatuksi, koska vaimo saa syötettyä sen ihan mainiosti pudottelemalla simpukat veteen. Kala pahkeinen katsoo kuka syöttää ja käyttäytyy eri tavoin sen mukaan.

Mika
Enkeli
Starting Member
Starting Member

Yritin saada jonkillaista kuvaa meidän Aatusta.

[url] http://koti.mbnet.fi/enkelifi/Juovapallo.html [/url]
minä
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja minä »

vau; onpas Aatu hieno ja tuhdissa kunnossa. :mrgreen:

Miten iso se on?

Itselläni ei ole eikä tule olemaan juovapallokalaa *koputtaa puuta*, mutta mietin sitä miten iso allas juovapallolle pitää olla sitten vanhemmiten?
Sekö ei kestä seuraa altaassaan missään vaiheessa?
Kuinka te kaikki olette päätyneet ko. kalaan? siis näittekö sen jossakin ennen päätöstä vai kuuluuko juovis vain yksinkertaisesti pallokalojen kiistämättömään aateliin?

Lisäksi vielä sen verran sivistystä kaipaan, että mikä pallokala on tuossa:
http://www.puffers.org/

kyselyikä vaivaa. :roll:

kiitos, ja kymmensormista jatkoa kaikille juovapallokalan omistajille! :mrgreen:
Maailma on mystinen seikkailu jonka voi kokea omassa nojatuolissa
mjalava
Advanced Member
Advanced Member

minä kirjoitti:Itselläni ei ole eikä tule olemaan juovapallokalaa *koputtaa puuta*
Sietääkin koputtaa, pallot vievät mukanaan...
mutta mietin sitä miten iso allas juovapallolle pitää olla sitten vanhemmiten?
Mulla Pahis on nyt 528-litraisessa mutta aika alarajoilla se on aikuiselle kalalle. Jotkut sanovat että 400 on minimi, mutta kun tuota allasta katsoo ja miettii että kala kasvaa pituudeltaan kaksinkertaiseksi, ei ihan hyvältä näytä.
Sekö ei kestä seuraa altaassaan missään vaiheessa?
Akvaarioliikkeessä olen nähnyt useita pieniä juovapalloja yhdessä ja altaassa oli muitakin kaloja. Jokin (ehkä minimiruokinta, kalat hieman apaattisia) piti ne aisoissa, mutta silloin tällöin ne purivat toisiaan ja siinähän käy niin että pala lähtee. Kohtuullisen hyväkuntoisia ne olivat siitä huolimatta, sitkeä laji, enkä syytä kauppiasta ollenkaan koska eihän noita olisi voinut pitääkään kuin kuukauden pari myyntialtaassa jos niille olisi antanut niin paljon ruokaa kuin haluavat ja antanut kasvaa.

Mikä tahansa mikä näyttää ruualta tai muusta syystä tapettavalta, oli sitten kyseessä eläin tai kasvi, kuolee kyllä ennen pitkää fahaka-altaassa. Pienet kalat syödään, isot tapetaan joko reviirikiistojen takia tai "huvin vuoksi". Paljon juovapalloa isommatkin kalat, kuten suuret plekot ovat päätyneet yllättäen kappaleiksi vaikka on pidemmän aikaa näyttänyt siltä että yhteiselo sujuisi.
Kuinka te kaikki olette päätyneet ko. kalaan? siis näittekö sen jossakin ennen päätöstä vai kuuluuko juovis vain yksinkertaisesti pallokalojen kiistämättömään aateliin?
Minulle juovapallo on ollut just se kala jonka haluan siitä lähtien kun sain Ebertin pallokalakirjan. Kaunis, sopivan jämäkkä asenne ja sitkeähenkinen veijari.
Lisäksi vielä sen verran sivistystä kaipaan, että mikä pallokala on tuossa:
http://www.puffers.org/
Jos tuo on pysyvä kuva eli näin saman kuin sinä, niin siilikala Diodon hystrix

Mika
Enkeli
Starting Member
Starting Member

Aatu kiittää kohteliaisuudesta :D Pallo on nyt n. 15 cm, voi olla vähän isompiki, ja aikasen tuhdissa kunnossa. Olen aina halunnut pallokaloja ja monia katsellutkin sillä silmällä, kasipalloja oli ensin ajatuksissa, mutta sitten näin juovapallon ja sen jälkeen en muita miettinytkään. Ison altaan tosiaankin vaatii, niinkun mjalava kertoo että 500 l varmaankin minimi. Jossain kuulin, ettei tämän kanssa voi laittaa edes eri sukupuolta olevaa lajikumppania, koska ruumiita ilmeisesti tulee, muita kaloja ei voi edes ajatella, koska ne syödään varmasti. Voin kyllä sanoa, että juovapallo vie mennessään, tosi persoona ja symppis tyyppi, ainoa meidän kaloista jolle höpisen ja kutsun mamman kullaksi [:I]
mysli
Advanced Member
Advanced Member

Jos 500 litraa on minimi, niin mikä olisi jo sellainen oikein hyvä koko juovapallon altaaksi. tuleeko seinä turhan pian vastaan 700 litraisessa? Olisiko 1000 litraa jo sellainen, että taatusti riittää?

Laji on kyllä niin kovin kiehtova, että kyllähän nyt kaksioon aina yksi sellainen jotenkin pitää saada mahtumaan.
Dixi et animam levavi.
mjalava
Advanced Member
Advanced Member

mysli kirjoitti:Jos 500 litraa on minimi, niin mikä olisi jo sellainen oikein hyvä koko juovapallon altaaksi. tuleeko seinä turhan pian vastaan 700 litraisessa? Olisiko 1000 litraa jo sellainen, että taatusti riittää?
Minä olen vähän haluton sanomaan mitään noihin minimeihin tai taatusti riittäviin, koska en osaa kalan mielipidettä kysyä. Ainakin tuossa puolikasvuisena näyttäisi siltä että Pahis osaa arvostaa riittävää uimatilaa ja tosiaan käyttää sitä hyväkseen, joten (toivottavasti terveellä) maalaisjärjellä ajateltuna saman lajin iso edustaja arvostaa sitä myöskin. Ja tarvitsee sitä enemmän kuin puolikasvuinen. Pahiksen allas on 55 cm leveä, ja jos se on täysikasvuisena yli 40 cm pitkä, niin kyllä minusta tuntuu että enemmän tilaa olisi parempi. Ajatuksissa ainakin on tarjota kaverille isompi kämppä kun se kasvaa, mutta tuossa saa nyt pärjätä jonkin aikaa. Miten iso tuo isompi sitten on ei ole vielä selvillä, en halua lähteä allasta ostamaan "pakkotilanteessa" vaan otan kun eteen sattuu edullinen ja riittävän kokoinen. Tonni on ollut mielessä. Ja nimenomaan niin että myös leveyden pitäisi olla riittävä. Jos nyt tilaisin tuon kokoluokan allasta fahakalle niin ehkäpä se olisi 180x80x70, tuosta tulee 1008 litraa.

Mutta jotta ei tulisi intoiltua liikaa, niin sanottakoon että viissatanen on koko jossa moni täysikasvuinen fahaka elää terveenä. Onnellisuudesta en tiedä, mutta en nyt mene syyttämään eläinrääkkäyksestäkään sellaista joka siihen päätyy.

Mika
mysli
Advanced Member
Advanced Member

mjalava kirjoitti:
Minä olen vähän haluton sanomaan mitään noihin minimeihin tai taatusti riittäviin, koska en osaa kalan mielipidettä kysyä.

Mika
Noh, mielipiteesi on kuitenkin siinä mielessä arvokas, kuten muidenkin fahakan omistajien, että pääsette kuitenkin kalan käytöstä seuraamaan. Minä olen otuksen nähnyt vain kuvissa.

Eihän tuo toki ihan vielä hetkeen ajankohtaista ole, mutta sitten kun on harrastukselle sopivampi asunto niin yritän hankkia kerralla riittävän ison altaan. Eipähän tarvitse kokea sitä suuren altaan siirtelyn tuoma stressiä niin montaa kertaa. [;)]
Dixi et animam levavi.
minä
Junior Member
Junior Member

minä kirjoitti:
Itselläni ei ole eikä tule olemaan juovapallokalaa *koputtaa puuta*

mjalava: Sietääkin koputtaa, pallot vievät mukanaan...

Joo, huomattu on. :mrgreen:
Yhden onnellisen 6 cm kokoisen kasipallon omistajana olen huomannut, että olen alkanut katsomaan asuntoa sillä silmällä mihin saisin mahtumaan uuden akvaarion ja olisko mahdollista saada monta eri lajiakvaariota. No ei ole mahdollista, se siitä tällä erää. :roll:

Mitäs nyt kun haave on toteutettu ja juovapallokala asukkaana? Mitä seuraavaksi? Toinen juovapallokala, joku muu pallokalalaji vai jääkö pallokala innostus tähän? :D
mjalava
Advanced Member
Advanced Member

minä kirjoitti:Mitäs nyt kun haave on toteutettu ja juovapallokala asukkaana? Mitä seuraavaksi? Toinen juovapallokala, joku muu pallokalalaji vai jääkö pallokala innostus tähän? :D
Pallolajeja on jotain puolentoistasataa, haasteita riittää. Vaikkapa 120-senttinen Arothron stellatus, sille riittävän kokoinen meriakvaario... Hienoja kaloja on maailma täynnä, niin pyöreitä kuin muunkin muotoisia.

Mika
Fisu
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Kuvituksena edelliseen stellatus viestiin:stellatus ja sama fisu vielä hieman lähempää. Tässä on sit suurin yksilö (ja sama uudestaan) mitä on koskaan vastaan tullut. Tuon pituus lähenteli metriä...
Kari
mjalava
Advanced Member
Advanced Member

Oho! Tuo taitaa kyllä olla hienoin tapa harrastaa pallokaloja!

Mika
Pallokala
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Pallokala »

Mulla juovapallokala Seilaaja asustaa merikoulun asuntolassa Raumalla.

Se oli viime viikonloppuna tuhonnut ison hienon kasvin, jonka olin viikkoa ennen ostanut... Taisi osoittaa mieltään poissaolosta. Anubias on toistaiseksi saanut olla rauhassa, mutta saa nähdä mitä tapahtuu kun olen viikon laivalla... iiks.

Mulle se päätyi kun 4 juovapallokalaa oli jo kuollut onnettomasti... Ensimmäisen hain sieltä Tampereelta heti kun kuulin että niitä on suomeen tuotu.

Mutta minulla on suurempia unelmia, kultapallokala ja siilikala on vieneet mun sydämen jo 3-4 vuotta sitten. Varsinkin tuo Puffers.org:in yksiö on ihan mahtava, mitä olen lukenut sen seikkailuja vuosien mittaan sähköpostilistalta.

Mulla tuli mieleen, että oikea nimi juovapallokalalle olisi Denso. Juova pallokala... :mrgreen:
P.A.L.L.O.K.A.L.A
Patalaiska Ahmatti, Lempeän Lattajalkainen Oliivinpoimija ja Kengurunkesyttäjä sekä Arvaamattoman Levoton Auringonpalvoja
minä
Junior Member
Junior Member

Olisi mielenkiintoista ja hienoa nähdä joitakin tarkempia tai uudempia kuvia altaistasi/ kaloistasi Pallokala. Siis lähinnä kokonaisuutta tms. ? Lähinnä vain sen takia, että mielestäni olet asiasi tietävä ja olen utelias. :mrgreen:
(Suom. tahtoo päästä ihailemaan)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Muut kalat ja eliöt”