pallokala
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Valvoja: Moderaattorit
En tiedä, ei ole purrut minua ja toivon ettei purekaan. Juttuja kiertää että täysikasvuinen fahaka olisi purrut omistajaltaan sormen irti, mutta sanomattakin lienee selvää etten ole ollut itse moista todistamassa.JustinSane kirjoitti:mjalava:
Tuosta fahakan purukalastosta on ollut paljon puhetta; minkähänlainen tuhovoima sillä noin käytännössä on? Siis kuvittellaan vaikka, että täysikasvuinen juovapallo nappaisi ranteeseen kiinnii...
Ihan vain mielenkiinnosta
Hieman suuremmaksi kasvavasta Lagocephalus sceleratuksesta sanotaan: "In some areas dangerous to divers and swimmers, and is most feared in western Australia. It bites off toes, through human bone and even fish hooks." (Debelius/Kuiters - Southeast Asia tropical fish guide)JustinSane kirjoitti:Tuosta fahakan purukalastosta on ollut paljon puhetta; minkähänlainen tuhovoima sillä noin käytännössä on? Siis kuvittellaan vaikka, että täysikasvuinen juovapallo nappaisi ranteeseen kiinnii...
Sietääkin koputtaa, pallot vievät mukanaan...minä kirjoitti:Itselläni ei ole eikä tule olemaan juovapallokalaa *koputtaa puuta*
Mulla Pahis on nyt 528-litraisessa mutta aika alarajoilla se on aikuiselle kalalle. Jotkut sanovat että 400 on minimi, mutta kun tuota allasta katsoo ja miettii että kala kasvaa pituudeltaan kaksinkertaiseksi, ei ihan hyvältä näytä.mutta mietin sitä miten iso allas juovapallolle pitää olla sitten vanhemmiten?
Akvaarioliikkeessä olen nähnyt useita pieniä juovapalloja yhdessä ja altaassa oli muitakin kaloja. Jokin (ehkä minimiruokinta, kalat hieman apaattisia) piti ne aisoissa, mutta silloin tällöin ne purivat toisiaan ja siinähän käy niin että pala lähtee. Kohtuullisen hyväkuntoisia ne olivat siitä huolimatta, sitkeä laji, enkä syytä kauppiasta ollenkaan koska eihän noita olisi voinut pitääkään kuin kuukauden pari myyntialtaassa jos niille olisi antanut niin paljon ruokaa kuin haluavat ja antanut kasvaa.Sekö ei kestä seuraa altaassaan missään vaiheessa?
Minulle juovapallo on ollut just se kala jonka haluan siitä lähtien kun sain Ebertin pallokalakirjan. Kaunis, sopivan jämäkkä asenne ja sitkeähenkinen veijari.Kuinka te kaikki olette päätyneet ko. kalaan? siis näittekö sen jossakin ennen päätöstä vai kuuluuko juovis vain yksinkertaisesti pallokalojen kiistämättömään aateliin?
Jos tuo on pysyvä kuva eli näin saman kuin sinä, niin siilikala Diodon hystrixLisäksi vielä sen verran sivistystä kaipaan, että mikä pallokala on tuossa:
http://www.puffers.org/
Minä olen vähän haluton sanomaan mitään noihin minimeihin tai taatusti riittäviin, koska en osaa kalan mielipidettä kysyä. Ainakin tuossa puolikasvuisena näyttäisi siltä että Pahis osaa arvostaa riittävää uimatilaa ja tosiaan käyttää sitä hyväkseen, joten (toivottavasti terveellä) maalaisjärjellä ajateltuna saman lajin iso edustaja arvostaa sitä myöskin. Ja tarvitsee sitä enemmän kuin puolikasvuinen. Pahiksen allas on 55 cm leveä, ja jos se on täysikasvuisena yli 40 cm pitkä, niin kyllä minusta tuntuu että enemmän tilaa olisi parempi. Ajatuksissa ainakin on tarjota kaverille isompi kämppä kun se kasvaa, mutta tuossa saa nyt pärjätä jonkin aikaa. Miten iso tuo isompi sitten on ei ole vielä selvillä, en halua lähteä allasta ostamaan "pakkotilanteessa" vaan otan kun eteen sattuu edullinen ja riittävän kokoinen. Tonni on ollut mielessä. Ja nimenomaan niin että myös leveyden pitäisi olla riittävä. Jos nyt tilaisin tuon kokoluokan allasta fahakalle niin ehkäpä se olisi 180x80x70, tuosta tulee 1008 litraa.mysli kirjoitti:Jos 500 litraa on minimi, niin mikä olisi jo sellainen oikein hyvä koko juovapallon altaaksi. tuleeko seinä turhan pian vastaan 700 litraisessa? Olisiko 1000 litraa jo sellainen, että taatusti riittää?
Noh, mielipiteesi on kuitenkin siinä mielessä arvokas, kuten muidenkin fahakan omistajien, että pääsette kuitenkin kalan käytöstä seuraamaan. Minä olen otuksen nähnyt vain kuvissa.mjalava kirjoitti:
Minä olen vähän haluton sanomaan mitään noihin minimeihin tai taatusti riittäviin, koska en osaa kalan mielipidettä kysyä.
Mika
Pallolajeja on jotain puolentoistasataa, haasteita riittää. Vaikkapa 120-senttinen Arothron stellatus, sille riittävän kokoinen meriakvaario... Hienoja kaloja on maailma täynnä, niin pyöreitä kuin muunkin muotoisia.minä kirjoitti:Mitäs nyt kun haave on toteutettu ja juovapallokala asukkaana? Mitä seuraavaksi? Toinen juovapallokala, joku muu pallokalalaji vai jääkö pallokala innostus tähän?