Mitä kaloja 250-300 l akvarioon?

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
linda79y
Starting Member
Starting Member

Mitä kaloja 250-300 l akvarioon?

Viesti Kirjoittaja linda79y »

Hei!
Olen suunnittelemassa akvaariota kouluun. Minulla ei ole ollut akvaariota aikaisemmin, joten olen vähän noviisi tällä alueella.
Allas löytyy ja se on n. 250-300 l (minulla ei ole vielä tarkkoja mittoja), joskus siellä on ollut ainakin lehtikaloja. Mitkä kalat olisivat sopivia? Mielellään helppohoitoisia.
Vesiarvot vesilaitokselta on tämmöiset:
pH 8,1
Kovuus 8,0 dH
Kertokaa jos haluatte lisää vesiarvoja!
Tekniikka taitaa olla vanha. Mikä uusi olisi sopiva tämänkokoiseen altaaseen?

Olen kiitollinen kaikesta avusta!
Naanu
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Naanu »

Jos osaisit yhtään sanoa minkälaisia kaloja haluaisit. Tuon kokoiseen altaaseen kun on niin paljon vaihtoehtoja. Konkareiden on helpompi auttaa kun annat vähän suuntaa mitä sinne altaaseen halutan, mitkä kalat kiinnostaa. :)
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Suodattimeksi sopisi varsin hyvin mattosuodatin, koska sitä ei tarvitse huoltaa.

Koulun akvaariossa juuri huolto varsinkin lomien aikaan on ongelmalista. Vesi ehkä vaihdetaan ajoittain ja kalat ruokitaan, mutta se suodattimen säännöllinen pesu! :roll:
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
Santra
Sisuakvaristi
Sisuakvaristi

Re: Mitä kaloja 250-300 l akvarioon?

Viesti Kirjoittaja Santra »

linda79y kirjoitti:Hei!
Olen suunnittelemssa akvario kouluun. Olen vähän noviisi tällä alueella, ei ole ennen ollut itsellä akvaario.
Allas löytyy n. 250-300 l (minulla ei ole vielä tarkat mitat)
joskus siellä on ollut ainakin lehtikaloja.
Mitkä kalat olisivat sopivia? Mielellään helppohoitoisia.
Vesiarvot vesilaitokselta on tämmöiset:
pH 8,1
Kovuus 8,0 dH
Kertokaa jos haluatte lisää vesiarvoja!
Tekniikka taitaa olla vanha. Mikä uusi olisi sopiva tämänkokoiseen altaaseen?

Olen kiitollinen kaikesta avusta!
Hei eräs sana mitityttää "helppohoitoisia" koirista ja kissoista kysytään yleensä noin ei kaloista.
Kaloihin vaikuttavat monet eri tekijät.
Vesi arvot millaisia ne on ja sen mukaan valitaan kalat. Tietysti on hyvä huomioida vedestä mahdollinen nitriitti (vaarallinen kaloille) ja nitraatti. Onneksi näihin on erilaisia testejä olemassa.
Kaloja pitää hoitaa periaatteessa samalla tavalla kuin mitä tahansa lemmikkiä esim:
1 joka päiväinen ruokinta,
2 kalojen tarkkailu mahdollisilta sairauksien havaitsemiseksi,
3 riittävän usein tapahtuva osittainnen veden vaihto pojan lappoaminen, samalla
4 riittävä tekniikka suodatus voi olla joko sisä tai ulko
(itselläni sisä suodatin 375l),lämmitin riittävän tehokas,
5 altaalle pitää löytyä sopiva paikka johon ei paista aurinko koko päivää eli mahdollisimman varjonen paikka ehkäisee levien kasvua
6 ei oven suuhun tai missä ihmiset voi töniä sitä ja sorkkia sitä vettä likasin käsin
7 Muut seikat pitää ottaa myös huomioon sisustus riitävästi kasveja kaloille piiloja
**Mut sen tilavuus on helppo laskea, kun mittaat pituuden, korkeuden ja leveys ja kerrot ne mitat. Esim.150*50*50=375l

8 yhteenveto ota yhteyttä elinkauppaan jossa myydään akvaarioita ja kaloja tai sitten meet suoraan akvaario liikkeeseen
9 jos ei sinulla ihan oikeesti ole tuon enempää perus tietoa harrastukseta
sanoisin et unoihda harrastus vähäksiaikaa kokonaan mieti ensiksi itsellesi seuraakvaariota ja sitten vasta yleisöakvaariota..
Kouluun en sitä suosittele missään tapauksessa!!
Akvaariota ei saa ottaa hetken mieli johteesta niin kuin ei mitään lemmikkiän oteta (i hope).
Hanki itsellesi tietoa erilaisista opuksista ja mieti sitten onko sinusta vastuun kantajaksi

en itse kyllä noilla tiedolla ottaisi edes tyhjää allasta itselleni
- Millainen on kultakala, jolla on tupsulakki?
- Epätavallinen.
caro
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja caro »

Oon samma mieltä kuin Santra.. Elikkäs lisää tietoa kannattaa hankkia.
Mutta jos pitää jotain suositella niin (kun on kypsytetty ja vesiarvot on menny kohdilleen) varmaankin jotain n. 5cm pitkiä parvikaloja jotka eivät ole kovinkaan herkkiä. Niitä vaikka kahta lajia ja molemmille suuret parvet niin kyllä näyttää hienolta. Pohjalle partis ja ehkä katinkultia (niistä ei oo omaa kokemusta mut eikös niiden pitäis olla aika kestäviä ja hyviä talkkareita)? Paljon Kasveja, kiviä ja juurakoita. Kannattaa laittaa todella tehokas suodatus niin et vesi pysyy varmasti kunnossa.
Ja sit kannattaa pitää akvaario aikalailla tyhjänä, kun kansoitus on pieni niin se pysyy myös helpommin kunnossa. Varmistakaa myös jo etukäteen että akvaariolla on hoitaja myös lomien aikana!
linda79y
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja linda79y »

Hei!
Anteeksi että olin niin epämääräinen. Alussa haluan tarkentaa että akvaario tulee biologian luokkaan ja olen itse biologia/maantiedon opettaja ja se on vielä suunnitteluasteella.

Rehtori otti minuun yhteyttä ja kertoi että koulussa on ennen ollut akvaario. Hän on itse akvario-harrastaja ja kertoi että auttaa mielellään hoidossa ja laitteiden hankinnassa. Hän on myös paikalla ison osan kesästä ja niin myös siivojat, joten kesälläkin on hoitajia.

Alustavasti haluaisin ehkä enemmän ideoita mitä kannattaisi sinne laittaa kun en tunne akvaariokalat sen enempää, olen lukenut muutama kirjaa, mutta valinnanvaraa on minulle liian iso. Haluaisin muutama näyttäviä lajeja joka sopivat yhteen, keskenään ja veden kanssa. Värikkäitä parvikaloja kuulostaa hyvältä. Lajien nimet? Mitä on sopivan parven koko? Iteäni kiinnostaa Aaisa maanosana löytyykö sieltäpäi kotoisin olevia sopivia lajeja? Luulen että on paras jos ei tarvi olla niin paljon teknisiä laitteita, tietysti pitää olla suodattimia ja muita perusjuttuja.

Valitelttavasti akvaariosta on vain "kirjatietoa" eikä käytännön tietoa. Mutta joskus pitää olla se ensimmäinen kertaa! Ja apua kyselen heti kun menee oman ymmärryksen yli.

Akvaarion suunnittelu ei ole mikään pieni asia ja ei ole paras alkaa kouluakvariosta mutta minulla ei ole mahdollisuus pitää akvariota kotona. Tiedän mitä työ on hoitaa eläin, minulla on itsellä koira.

Haluan vielä lisätä: Akvaario ei tule ennenkuin hoito ja muu on sovittu. Ensin suunnitellaan! Haluaisin muös kirjavinkkejä. Onko akvaariomaailmassa olemassa "raamattu" joka olisi uutta tietoa pursuva hyvää kirja???

Kiitos vielä vastauksista! Ja anteeksi "huono suomea", ei ole äidinkielini.
VesiEläin
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja VesiEläin »

linda79y kirjoitti:Haluaisin muös kirjavinkkejä. Onko akvaariomaailmassa olemassa "raamattu" joka olisi uutta tietoa pursuva hyvää kirja???
Minun raamattuni on, Markku Varjon; 100 Akvaariokasvia-kirja. :mrgreen: (Löytyy, yleensä kirjastoista, mutta helpoiten alan liikkeistä ostamalla) Se on julkaistu muistaakseni 1994, mutta perusasiat on mielestäni selvästi/ymmärrettävästi kirjoitettu, hyvät kuvat ja runsaasti tietoa niin kasveista, niiden "hoidosta", levistä jne.. Kannattaa lukaista jos haluat akvaarioon vähänkin kasvien väriloistoa. [;)]
Anti-hero
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Anti-hero »

Markku Varjo - Elävä akvaario on hyvä peruskirja.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”