Miten eroon kotiloista?

Muihin ryhmiin sopimattomat kalat (sateenkaarikalat, sädekalat, pallokalat jne.), mukaan lukien muut "örkit".

Valvoja: Moderaattorit

Dumle
Starting Member
Starting Member

Miten eroon kotiloista?

Viesti Kirjoittaja Dumle »

Akvaariomme (250l) kotilomäärä kasvaa holtittomasti ja nyt pitäisi keksiä keino kotiloiden hävittämiseen. Tiikerinuoliainen tai pallokalat eivät tule kyseeseen, sillä nuoliainen kuulemma syö monnisten silmät ja pallokalat taasen tykkäävät näykkiä muita kaloja. Kokeilin tuota kotiloiden keräämistä pohjatablettien avulla, mutta muut kalat ehtivät syödä tabletit ennenkuin niihin ilmestyy yhtäkään kotiloa. :frown:

Kotilomyrkkyä en viitsisi käyttää ja aika mahdotonta noita on yksitellenkään ruveta tappamaan. Jostain luin, että Flubenol-matolääke tepsisi kotiloihin. Onko jollain kokemusta ja miten toimii?
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Jos kotilot kerralla jollakin myrkyllä (lääkkeellä) tapat, niin poistamaan ne joudut kuitenkin, koska ne mädäntyessään syövät akvaarion vedestä happea.

En suosittele, mutta omapahan on asiasi!
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
Dumle
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Dumle »

En mielelläni mitään myrkkyjä (kotilomyrkkyä, Flubenolia) käyttäisi, joten jos jollakulla on jokin muu ratkaisu tähän ongelmaan, niin otan mielelläni neuvoja vastaan. :D

Kotilot vaan todella lisääntyvät huomattavassa määrin (viime viikolla niitä oli näkyvillä vain muutamia ja nyt useita kymmeniä eri kokoisia) ja kasvit ovat nyt jo melko repaleisen näköisiä. Eli mielelläni en tuota määrää kotiloita akvaariossani pitäisi.

Tuo pohjatabletti-juttu ei todellakaan toimi, sillä monnit ahneena syövät ne ennen kotiloita, enkä nyt viitsisi muiden kalojen terveyttäkään riskeerata ottamalla kalastoon pallokaloja tai nuoliaisia.
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Viesti:

Ruokinnan vähentäminen ja nyppiminen. Hidasta, mutta auttaa pitämään kotilokannan kurissa.
Moonwalker
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Moonwalker »

Hyväksi havaittu konsti on kiehautetun salaatinlehden pudottaminen akvaarion VALOJEN SAMMUTTAMISEN jälkeen. Ruokatableteilla sama juttu. Parin tunnin päästä valot päälle. Näin saat kerralla kunnon satsin kotiloita poistettua.
Kotilot ovat akvaariossa todellinen riesa, kuten olet jo varmaan huomannut. JOtkut niistä tykkää, mutta ainakin on näköjään minun lisäkseni toinenkin joka ei tykkää :D
Lisään tänne myöhemmin ohjeen kasvien kloorivalkaisusta (jos joku ei ehdi ennen minua) luulisi nimittäin kloorin tappavan kotilot ja niiden munat, siinä missä levätkin.
maximoves
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja maximoves »

Minä myös olen kyllästynyt postitorvien invaasioon pienemmässä altaassa. Siirsin jo millikset ja mollit kaikki pois sieltä ja aion tehdä myrkytysoperaation, jotta pääsen niistä. Keräämällä ne ei ainakaan tunnu vähenevän tai loppuvan. Kerätty on satoja ja satoja kappaleita...Mikä olis tehokas myrkky, joka tappais kotilot mut ei kasveja?
Ratsastan auringonlaskuun....

http://community.webshots.com/user/maximove
Skerries
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Skerries »

Kokeilkaa väsätä ansa. Sellainen, jossa on kalanruokaa, mutta jonne ei mahdu, kuin kotilot. Ansan voi sitten aika-ajoin kokea. Vaikka C-kasetti kotelosta tms.

Sillä ei poisteta ongelmaa, mutta voidaan harventaa kotiloiden määrää.
If you want the rainbow, you gotta put up with the rain. - Steven Wright
maximoves
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Tappaako aluna nuo postitorvet? Ajattelin sitä käyttää jos sillä saavuttaa toivotun tuloksen. Allas on nyt tyhjä kaloista ja se olisi helppo myrkyttää.

mysli
Advanced Member
Advanced Member

Re: Miten eroon kotiloista?

Viesti Kirjoittaja mysli »

Dumle kirjoitti: Tiikerinuoliainen tai pallokalat eivät tule kyseeseen, sillä nuoliainen kuulemma syö monnisten silmät ja pallokalat taasen tykkäävät näykkiä muita kaloja.
Joko olet sitten jotain pallokalaa kokeillut, vai mistä moinen mielipide? Palloista kun löytyy niin monenlaisia lajeja, ettei ainakaan kaikkia kannata yleistää seura-akvaarioon sopimattomiksi nyppijöiksi. ainakin kimalaispallokalaa on pidetään varsin sävyisänä muita lajeja kohtaan. Kerro nyt toki ainakin mitä kaloja siellä uiskentelee, ennekuin luovut toivosta sopivan pallosen löytämiseksi.
Dixi et animam levavi.
maximoves
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Hankin juuri harlekiininuoliaisia seura-akvaariooni, eivätkä ne ainakaan hätyyttele monnisia lainkaan. Toivon niiden puhdistavan ison avaarioni postitorvista.

Pallokaloja en minä ainakaan seura-akvaariooni halua hankkia.

Kokeilin kasvien puhdistusta kotiloista käyttämällä niitä suolavedessä. Siis pari litraa lämmintä vettä laakeaan astiaan, johon pari ruokalusikallista merisuolaa liuotettuna. Siellä uppolutrasin kasveja hetken ja huuhdoin ne heti sen jälkeen juoksevassa vedessä. Kotilot päästivät heti irti kasveista jouduttuaan suolaveteen ja putosivat purkin pohjalle. Sieltä ne oli helppo heivata pois. Anubias, jaavansammal ja miekkalehti eivät ainakaan olleet minänsäkään tuosta pikasuolavesikäsittelystä. Kotilot on pois ja seuraan tilannetta kasvien lilluessa tilapäisastiassa. Jos vielä näkyy kotiloita, toistan käsittelyn, koska näytti tuottavan toivottua tulosta.

Taidanpa pestä akvaarionkin tuolla suolavedellä ensin ja sitten normaalivedellä huuhtelua. Samoin sisäsuodatin saa suolakylvyn. Jos se ei tehoa niin haen sitten sitä alunaa. Haluaisin kuitenkin suosia jotain luonnonmukaista menetelmää mielummin kuin myrkkyjä, mutta nyt lähti kotilot tuosta pienemmästä akvaariosta keinolla millä hyvänsä.

Mie
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Mie »

Mielenkiinnon vuoksi kysyn että, mitä te teette niille kotiloille kun te nypitte ne pois? Siis mihin laitatte ne? Vessanpöntöstä alas? Roskikseen? :P
Diudau
sera1
Member
Member

Viesti Kirjoittaja sera1 »

Kotilot keräsin ennen (siis ennen pallokalojen saapumista taloon) pieneen kippoon valaisimen päälle, johon ne kuivuivat.
Viemäriin en uskaltanut laittaa, kun näin silmissäni elävästi, kuinka kotilot sikiäisivät putkistossa tukkien viemärit :mrgreen:
Murphyn sanoin "Avatun purkin sisältö mahtuu vain suurempaan purkkiin".
jokelamaniac
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja jokelamaniac »

Jihuu! Osatorjuntavoitto kotilorintamalta! 180 L altaasta keränny nyt - siirtyneet pienemmästä kasvien mukana - 3-4 kertaa kotilot pois kuukauden ajan, noin millisinä sintteinä. Näyttäisi siltä, että olen päässyt jo kierteiskotiloista eroon, jäljellä enää vain noita postitorviperskuleita.

Vaan kauhulla odotan: löysin jokin aika sitten suodattimesta ison kierteisen jo kuolleena. Ei sinne ole päässyt kuin poikasena, toivottavasti ei ole ehtinyt munia kovin hirveästi ennen elonkaarensa loppua...

Olen luottanut tässä tältä palstalta poimittuihin vinkkeihin: 1) älä yliruoki, turha antaa kotiloille poikasruokaa, ja 2) älä murskaa, etteivät munat leviä veteen. En tiedä kumpi on toiminut - vaiko vain ankaran sisukas työ - mutta nyt näyttäisi edes hieman valoa paistavan risukasaan...

Voisi muuten kysyä, mitä kasveja kotilot eniten syövät - ja mitä eivät. Esim. vesitähdikit tuntuisivat olevan nro 1, vallisneria sitten esmes vähemmän herkullista. Tai tuntuisi, että nuo postitorvelot eivät kyllä syö kasveja oikeestaansa ollenkaan.
sadie
Member
Member
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja sadie »

jokelamaniac kirjoitti:Jihuu! Osatorjuntavoitto kotilorintamalta! 180 L altaasta keränny nyt - siirtyneet pienemmästä kasvien mukana - 3-4 kertaa kotilot pois kuukauden ajan, noin millisinä sintteinä. Näyttäisi siltä, että olen päässyt jo kierteiskotiloista eroon, jäljellä enää vain noita postitorviperskuleita.
Sinuna olisin aloittanut keräämällä ensin ne postitorvet pois. Nyt kun kierteiset on kadotettu niin postitorvia tulee taatusti suuremmalla vauhdilla lisää...
In all venues there are two types of people, those who "do" and those who complain about those who do.
maximoves
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Jännetupentulehdus, tenniskyynärpää, niskan jäykistyminen, siinä muutamia oireita apinan raivolla viimeiset kolme päivää postitorvia isosta akvaariosta nyppimisen jälkeen. Sielläkin niitä oli jo varmaan parisataa kappaletta. Intianvesitähdikki tuntuu olevan suosikkihengailurehu. Ihan punaista vilkkuu silmissä kun niitä aina vaan tuntuu olevan ja ainoa kotilo, joka millään lailla reagoi ruoka-ansaan on kierteiset, joiden olemassaolo on ihan suotavaa ja varta vasten järjestetty.

Pienin akva on vielä postitorvivapaata aluetta ja aion sen pitääkin niin. Taistelkaa toverit näitä pieniä alieneja vastaan...

jaaskinga
Starting Member
Starting Member

raitanuoliainen?

Viesti Kirjoittaja jaaskinga »

Hei!

Raitanuoliaiseni ovat poistaneet kotilot. Ne eivät ole tuottaneet ollenkaan haittaa muille kaloille. Kuulema kun niitä on parvi, ne kiinnittävät huomiota vain toisiinsa. Mun parveni on vain kolme raitanuoliaista.
Inga
Workkis
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Workkis »

Nouskaa barrikadeille kotiloita vastaan!!!

*menee poimiin kotiloita akvasta*
Kiffe
Starting Member
Starting Member
Akvaarioseurat: Porin Akvaariokerho
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kiffe »

sain omat kotilot tuhottua, kun vain nypein niitä lähes joka päivä. rupistin sormien välissä rikki ja samalla kalat saivat syötävää. aina kun näin jonkun listein sen. sitten ne vain lakkasi lisääntymästä kun niitä oli niin vähän ja laseista ja sileistä pinnoista kannattaa katsoa ne munat ja rikkoa ne.
sandariini.
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja sandariini. »

Tuolla joku sanoi että kotiloiden murskauksesta seuraa se että munat leviävät veteen, niin onko todellakin näin? 8O Mukavaa olisi tietää ennenkuin aloitan kotiloiden harvennusoperaation. :roll:
Asian ydin taisi jäädä käsittelemättä..
111na
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja 111na »

Levittääköhän nuo kalatuberkuloosia?
maximoves
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Olen luopunut toivosta päästä noista postitorvista, vaikka kierteisiä onkin todella runsaasti, ei postitorvet vaan vähene. Siispä nypin niitä 2-3 kertaa viikossa kaikki näkyvät mitä jaksan ja kerään purkkiin ruoaksi kaikille pallokaloille.

Raitanuoliaiset olisivat varmasti paras vaihtoehto, mutta kun altaassani on jo 5 harlekiininuoliaista ja 4 touhunuoliaista, ei raiturit varmasti enää sovi joukkoon. Jostain ainakin olen kuullut, ettei se sulattaisi muita botia-suvun edustajia samaan altaaseen. Olenko oikeassa vai onko tämä perätön huhu? Uskaltaisiko hankkia raitanuoliaisia kun on noita monnisiakin vai odotanko ja siirrän monniset pois?

Kimalaispalloja en haluaisi altaaseeni ottaa, pysyköön levisten päävaltakuntana tämä iso allas.

jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Viesti:

Minä en ymmärrä miksi kotiloita ensin hankitaan, ja sitten aletaan torjua.
Eiväthän kotilot mistään tyhjästä tule, vaan ne tuomalla tuodaan akvaarioon.

Miksi niitä ei haluta torjua jo akvaarioon tuontivaiheessa?
http://www.aquahoito.info/suomi/ohjeita ... php#kasvit
maximoves
Senior Member
Senior Member
Viesti:

No kierteiset olen tuomalla tuonut, mutta postitorvet on kyllä tulleet ihan jonkun kasvin kylkiäisenä, niitä en ole todellakaan haluamalla halunnut...
Jos kasvissa on munia, ei niitä välttämättä näe eikä näinollen tiedä niitä saaneensa ennenkuin on jo liian myöhäistä. En ole kuitenkaan aikaisemmin automaattisesti kasveja mitenkään myrkytellyt ennen altaaseen laittamista. Ehkäpä olisin tehnyt niin mikäli olisin tiennyt tästä mahdollisesta kotiloiden sisäänmarssista :(

Aikoinani kauan ennen nykyisyyttä kun mulla oli akva, ei siihen aikaan kasvien mukana tullut mitään kotiloita, vai oliko mulla vaan niin jumalattoman hyvä mäihä? Siksi olinkin enemmän kuin ihmeissäni mokomista piipertäjistä, mistähän lienee tulleet. Olen kasveja ostanut ja saanut monesta paikasta ja kun omiani laitan maailmalle, kerron kyllä mukana seuraavista kotiloista vastaanottajalle. He voivat sitten itse tehdä päätöksensä pitävätkö ne vai myrkyttävätkö heti kättelyssä.

Minä tarjoan nyt sitten noita "Deli-herkkuja" halukkaille pallojen ym. kotilonsyöjien omistajille luomuruuaksi :D Mulle huono voi olla toiselle hyvä!

minä
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja minä »

Tuliko suolakylpy jo tehtyä? Tuli vain mieleeni, että suolaamalla kaikki voi bakteeristo kärsiä.... näin ainakin olen ymmärtynyt tapahtuvan.
Joskus aikoinaan 80-luvulla jopa minun karuun pieneen 'tehopurkkiini' ilmaantui kotiloita, taisinpa niitä jopa oikein varjella.
Eli kyllä; sinulla on ollut uskomaton mäihä! :mrgreen:

Tuo on kyllä hienoa, että olet osannut kääntää negatiivisesta positiivista ja lahjoitat kotiloita halukkaille.

Pallokala on kyllä luonnollinen keino. Tehokasta jälkeä lyhyessä ajassa. Enpäs ole nyt varma, mutta pystyisikö jostakin esim. lainaamaan kimalaispallokalaa tms. kotilotalkoisiin?
Maailma on mystinen seikkailu jonka voi kokea omassa nojatuolissa
maximoves
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Niin, ja mistä tietää että kestääkö kasvi edes sitä kylpyä kuolematta. Ainakin mun liuskavesisaniaisen yksi koetaimen lehdet meni ihan läpinäkyviksi ja lötsöiksi kun länttäsin sen suolaveteen, joten niille en ainakaan suosittelisi suolakarkoitusta.

Hitsi, kerrankin elämässäni mulla on ollut tuuria! Vau, ehkä kaikki toivo ei ole vielä menetetty.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Muut kalat ja eliöt”