Nyt hatuttaa huolella

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
maximoves
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Nyt hatuttaa huolella

Viesti Kirjoittaja maximoves »

Vaihdoin viikonloppuna vettä altaaseen, jossa mulla on raitapuupleko, purjepleko, partis, harmovampyyripleko sekä kuparimonniset odottelemassa kuljetusta Lahteen.

Jotenkin sitten unohdin laittaa sisäsuodattimen päälle silloin illalla kun tämä oli toinen allas, johon vedet vaihdoin. En ollut suodatinta luonnollisestikaan puhdistanut, koska se on tuon akvaarion ainoa suodatus ja teen sen eri aikaan kuin vedenvaihdon. Lämppäsin vaan valot sammuksiin.

Aamulla laitoin valot päälle ja kauhea näky kohtasi mua, vesi oli sameaa ja harmo kellui pinnalla hengettömänä. Heti tietenkin tajusin, että saakelin suodattimesta jäi laittamatta töpseli seinään, se kun on niin hiljainenkin ettei korva sanonut sen olevan pois päältä. Ja harmitti niin armottomasti. Ei muuta kun äkkiä vaihtamaan vettä ja huuhtaisemaan haiseva suodatin. Onneksi muita menetyksiä ei tullut, mutta kyllä otti pannuun, harmo oli todella upea ja tiedän sen olevan herkkä veden epäpuhtauksille. Sain opetuksen todella kantapään kautta. Onneksi tämä on mulla ainoa laatuaan oleva moka, eikä taatusti unohdu uudelleen.

Onko teille muille käynyt näin, että suodatin on jäänyt laittamatta päälle ja on tullut menetyksiä oman töppäilyn vuoksi?
Ratsastan auringonlaskuun....

http://community.webshots.com/user/maximove
hiru
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja hiru »

Otan osaa.

Kuolemaan johtaneita vahinkoja ei minulle (vielä) ole sattunut. Kerran oli suodatin pois päältä muutaman tunnin, eikä kuinkaan käynyt.

Haja-asutusalueella pelkää aina pitkiä sähkökatkoja...
TWallius
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TWallius »

Pakko myöntää, näin on myös täällä käynyt. Ei kalakuolemia kuitenkaan, mutta altaassa suodatus pois päältä illan ja yön ennen kuin tulin takaisin töihin ja huomasin tapahtuneen.
marjukka1
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja marjukka1 »

Mulla oli jopa vuorokauden pois suodatin päältä... Unohdin se toptykkänään käynnistää uudelleen! Onneksi ei kalaset kärsineet!
Dixi et animam levavi
-Olen sanonut ja mieltäni keventänyt-
Naanu
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Naanu »

Minäkin tunnusta... :( Onneksi suodatin ei ollut poissa päältä paria tuntia kauempaa, eikä kaloja päässyt kuolemaan.

Kerran joku vatipää oli myös käyttänyt akvaarioämpäreitä minun tietämättäni autonpesussa... :roll: Kalat vähän haukkoivat happea pinnassa ja mä olin aivan hätää kärsimässä ja isä kävi kysymässä sillä hetkellä että "Ai niin... Oliks noi niitä sun akvaarioämpäreitä?" 8O ARGH!!! Ihme teräskaloja kun selvis siitäkin. :roll:

Harmittaa tuollainen tietenkin, kun kalojakin pääsee kuolemaan. Sellaista kuitenkin sattuu. Eteenpäin sanoi mummo lumessa... :mrgreen:
pleko_88
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja pleko_88 »

hiru kirjoitti:Haja-asutusalueella pelkää aina pitkiä sähkökatkoja...
Juut oivottavasti ei tule taas sitä sellaista 3 päivän sähkökatkoa keskellä talvea, kuten joskus 2-3 vuotta sitten oli. Sillon ei kyllä ollut vielä kuin vasta 60L akvaario, mutta nyt asia olisi hieman ikävänlaatuinen. :roll:
Ilkka Takala /
Tampereen Akvaariotukku
http://www.facebook.com/akvaariotukku
ajv
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja ajv »

Viime viikonloppuna mies asensi uutta ulkosuodatinta paikoilleen (oli vähän viilailemista jalustan kanssa) ja oli joutunut ottamaan sisäsuodattimen johdon irti - eikä tietysti muistanut käynnistää suodatinta uudelleen. Onneksi huomasin asian ennen kuin lähdin pois kotoa muutamaksi tunniksi, koska uusi suodatin ei ollut käytössä vielä palatessani.

Näin maalla asuessa niitä sähkökatkoja saa pelätä. Meillä menee sähköt poikki aina kun ukkostaa tai myrskyää. Vanha suodatin ei jaksanut aina lähteä käyntiin sähkökatkon jälkeen, siksikin investoin uuteen ulkosuodattimeen.
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Alix- »

Plekojen kanssa tuo suodattimen unohtuminen tosiaan kostautuu nopeiten, sääli kyllä. Itsellänikin on Harmovampyyri ja kyllä ketuttaisi pahasti jos se kuolisi... On joskus unohtunut laittaa suodatin päälle, kun kolmea-neljää allasta huoltaa samaan aikaan niin helposti jää jokin huomaamatta. Tosin olen ottanut tavaksi istahtaa keskelle huonetta ja mielessä kaydä läpi olenko muistanut kaiken kuten suodattimet, lämmittimiet ja lannoitukset. Silloin viimeistään huomaa onko jokin suodattimista unohtunut (itselläni on yhdessäkin altaassa kolmee suodatinta kahdessa eri pistorasiassa, eli edes solinasta ei kuule onko jokin niistä unohtuunut laittaa seinään).
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
maximoves
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja maximoves »

No en mä yleensä vaihda vesiä kahteen altaaseen samana päivänä, mutta oli poikkeustilanne ja tiesin etten ehdi seuraavana päivänä plekoallasta hoitaa, joten tein sen heti ison altaan jälkeen. Mitälie siinä sitten olikaan ohjelmaa ohessa tenavien kanssa, jotta tuo noin jäi laittamatta, onneksi ei enempää menetyksiä tullut, mutta oli kuitenkin turha menetys tuokin eikä ihan halpakaan. Mitä tästä opimme, älä poikkea rutiineista niin kaikki hoituu hyvin!
Ratsastan auringonlaskuun....

http://community.webshots.com/user/maximove
iiputti
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja iiputti »

Minä olen laittanut kaikki mahdolliset härvelit samaan jatkojohtoon, jossa on virtanappi. Ennen vedenvaihtoa räppään napin alas ja vaihdon jälkeen takaisin. Ei syty valot eikä tapahdu mitään ellen sitä muista. Piuhoja en irroita, kuin ihan pakon edessä.
Muutamasta "hups" unohduksesta säikkyneenä....
[;)]
Suojele mastiffia pienenä, niin se suojelee sinua suurena.
Masa
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Masa »

Minä taas pidän kaikki laitteet päällä koko ajan.
pleko_88
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja pleko_88 »

Minä kikkailin muutama päivä sitten ulkosuodattimieni kanssa j aunohdin laittaa niistä 2 päälle.. Mitään haittaa siitä ei kaloille näytä olevan, mutta en mllään jaksaisi avata niitä molempia ja putsata.. :mrgreen:
Ilkka Takala /
Tampereen Akvaariotukku
http://www.facebook.com/akvaariotukku
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”