Ongelmia kiljusysteemin kanssa

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
anttipi
Junior Member
Junior Member

Ongelmia kiljusysteemin kanssa

Viesti Kirjoittaja anttipi »

Laitoin kiljupullosysteemin (kaksi pulloa yhden pesupullon kautta) pystyyn ja ilmastinkiven toiseen päähän ja tietenkin siihen väliin takaiskuventtiiliin (oikein päin :) ).

Letkut olen laittanut kumisten läpivientien läpi ja vielä perään silikoonannut huolellisesti, ettei vuoda. Korkit olen vielä lisäksi tiivistänyt alhaalta sinitarralla sekä kierteisiin laittanut teflonteippiä. Takaiskuventtiilin liitokset olen myös varmuudeksi tiivistänyt sinitarralla. Kuitenkaan ilmastinkivi ei päästä kuplia, vaikka systeemissä ei siis pitäisi olla vuotokohtia ja kiljukin käy - tosin ilmeisesti aika rauhallisesti (?): pesupullo kuplii vain n. 10 kertaa minuutissa. Olen kokeillut kahdella ilmastinkivellä (vanha ja upouusi) ilman tulosta.

Kaapissa jossa pullot on, voi haistaa lievästi kiljun eli ilmeisesti kuitenkin jostain vuotaa? Silikonia on kuitenkin laitettu niin runsaasti ja huolellisesti, ettei vuoto voi olla niistä kiinni. Voiko limsapullon korkit vuotaa? Olen kyllä kiertänyt ne niin kireälle kuin suinkin saan. Vai eikö paine ilmastinkiveen riitä? Luulisi silloin kiljupönttöjen pullistelevan mutta kun ei. Pitäisikö kiven alkaa kuplia saman tien vai kestääkö jonkin aikaa että painetta kertyy?

Ilmastinkiven olen vaihtamassa aktiiviseen pumpulla varustettuun systeemiin, mutta tuskin siitäkään iloa on, jos hiilidioksidia ei kiveenkään asti mene :frown: .
"Oh my God, they drank Kilkenny! You bastards!"
JustinSan
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JustinSan »

Kokeile nyt ihan ensimmäisenä ravistaa kiljupulloja suht reippaanlaisesti jos tästäkään ei seuraa kuplintaa, ei auta muu kuin levittää sylkeä (tai saippuavettä) liitoksiin ja muihin mahdollisiin liitoskohtiin ja katsoa josko jossain kuplii. Sitten ei muuta kuin uudelleentiivistys ja uudelleenyritys.
Kannattaa myös kokeilla kokonaan ilman kiveä ja katsoa, että tuleeko letkun päästä ylipäätään kuplia.
"Normal Person + Anonymity + Audience = Total Fuckwad." - Penny Arcade
anttipi
Junior Member
Junior Member

Olen kokeillut kiljupullojen ravistamista - kupliminen pesupullossa kiihtyy hetkeksi, mutta kivi ei reagoi mitenkään.

Muutenkin tuo 10 kuplaa minuutissa kuulostaa aika vähältä. Lämpötila kaapissa (suodatinpöntön vieressä) on 26 astetta eli ei siitäkään pitäisi olla kiinni.

Kuuluuko tuon kiljun haista? Eikö se ole vuodon merkki?

Askartelu on ihan kivaa, mutta mikäli kiljujen kanssa saa jatkossakin tapella, laitan kyllä paineenalentimen tilaukseen ja haen co2-pullon.
111na
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja 111na »

Eihän se haise, jos ei vuoda. Salatieteestä ei ole kysymys, mutta kuitenkin elävistä olennoista! [;)] Tässä on suurinpiirtein kaikki käymisen salat: http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic.php?t=32844

Limupullon korkissa on tiiviste. Et suinkaan sitä ole reikää tehdessä poistanut vahingossa? Ei korkki tarvitse olla lujaakaan kiinni, kun se jo pitää.
anttipi
Junior Member
Junior Member

Ilmeisesti se on sitten siitä tiivisteestä kiinni (kuten jossain vaiheessa itsekseni epäilinkin). Poratessani korkkiin reikää tiivisteet repesivät ja otin ne pois :| .

Voisiko tuo pieni vuoto selittää sitten tuon pesupullon vähäisen kuplimistiheydenkin? Ainekseni olen sekoitellut Järven Jukan sivuilla olleen reseptin mukaan.

"Tunnetusti" lyhytpinnainen ihminen kun olen, alkaa mielessä jo tosiaan siintää HongKong-tavaratalosta pieni Co2-pullo, Saksasta paineenalennin + kuplalaskuri, yhteensä alle 100 euroa...
111na
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja 111na »

Siinäpä se. :)

Hyvän käymisen kuuleekin pullon suusta, kun korkki on pois. (ja ehkä läpikin) Silloin vuoto on ainoa mahdollisuus, sillä paine kasvaa kyllä tarvittaessa.
kb1148
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja kb1148 »

1) Ostin Etolasta letkijen yhdistämiseen tarkoitetun muovisen holkin.
2) Kiljupullon kanteen/korkkiin sopiva reikä poralla tai veitsellä
3) holkki reikään
4) Kiinnitys liimalla tai kuumaliimalla tai silikonilla tms.
5) letkut kiinni holkin päihin.
-> läpivienti on kestävä ja tiivis.
anttipi
Junior Member
Junior Member

No nyt sitten vaihdoin korkit ja jätin viime kerralla pois ottamani korkintiivisteet paikoilleen. Letkut kumisiin läpivienteihin ja päälle reilusti silikonia. Lopuksi vuorasin vielä pulloissa kiinni olevat korkit huolellisesti sinitarralla.

Pesupullossa kyllä kuplii, mutta akvaariossa oleva syöttöletku on puolillaan vettä eikä liikahdakaan, vaikka otin ilmastinkivenkin pois. Takaiskuventtiilikin toimii ja on siis oikein päin.

Enpä keksi enää muuta selitystä, kuin että onko pesupullo kenties liian iso (1 ½ litran pullossa pohjalla muutama desi vettä) eli paineen kerääntymisessä kestäisi ikuisuus? Hirveän pienellä paineella kaasua tulee, koska otettuani takaiskuventtiilin kokeilumielessä pois ja laitettuani pesupullosta tulevan letkun suoraan altaaseen, alkoi letkunpäähän kerääntynyt vesi vain vaimeasti sykähdellä, ei muuta. Takaiskun läpi ei siis jaksanut senkään vertaa.

EDIT: Vasta kunnolla kiljupulloja ravistamalla sain letkusta tulemaan kuplia, mutta heti kun olin ravistelun lopettanut, alkoi syöttöletkuun nousta uudelleen vettä. Eli kyllä sitä hiilidioksidia sinne letkuun menee, mutta naurettavan olemattomalla paineella :frown: .
JustinSan
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Tilanteesi kuulosta aika täsmälleen samalta kuin itselläni oli tuossa ihan joku aika sitten. Itse en saanut liivatesysteemiä ollenkaan käymään, joten laitoin tavallisella kiljureseptillä, eli vettä, hiivaa ja sokeria vain. Tämä kyllä lähti myös käymään mutta erittäin nihkeästi ja minulla oli myös tuo sama juttu, että paine ei yksinkertaisesti riittänyt.

Tällä ohjeella sain itse itse sitten jo "valmiin" kiljun käymään suorastaan riehakkaasti (ehkä liiankin, kokonaiskäymisaika oli vain viikon):

Alkuperäinen resepti siis oli tämä litra vettä, desi sokeria ja vajaa teelusikallinen kuivahiivaa. Tämä siis kävi liian laimeasti. Parin päivän jälkeen kiukuspäissäni sitten nakkasin pullon vielä teelusikallisen liivatejauhetta sellaisenaan, tämä vaikutti olevan varsin tehokas keino nimittäin heti tämän lisäämisen jälkeen alkoi iloinen porina (joku taisi mainita, että liivate sisältää myös ravinteita hiivalle), nakkasin vielä varuiksi aivan pikku tirauksen lisää hiivaa ja kaksi palaa sokeria. Tämän jälkeen vielä reaktoripullo villasukan sisään ja kyllä kävi ;)
anttipi
Junior Member
Junior Member

Ongelma ratkaistu: Co2-pullo, paineenalennin, magneettiventtiili, kuplalaskuri ja levitin tulossa :mrgreen: .
JustinSan
Senior Member
Senior Member
Viesti:

anttipi kirjoitti:Ongelma ratkaistu: Co2-pullo, paineenalennin, magneettiventtiili, kuplalaskuri ja levitin tulossa :mrgreen: .
Käyhän se noinkin :mrgreen:

Sopiiko tiedustella, että paljonko tuli tuolle setille yhteensä hintaa?
anttipi
Junior Member
Junior Member

Noh, halvimmalla olisi saanut Aquaristic.netistä paineenalentimen n. 48 eurolla, kuplalaskurin ilman takaiskuventtiiliä alle 10 eurolla, magneettiventtiilin n. 41 eurolla.

Mulla on kuitenkin voimassa oleva tilaus Aquaristikshopissa, joten lähetin heille sähköpostia, jos voisivat koplata tilaukseeni Aqua Medicin paineenalentimen (76 euroa) ja kuplalaskurin takaiskuventtiilillä (n. 20 euroa). En viitsinyt erikseen alkaa tilata Aquaristic.netistä, kun siihen tulisi kuitenkin 20 euron postikulut päälle (sieltä on muuten paraikaa tulossa Tunzen pumpulla varustettu reaktori, jonka alun perin ajattelin liittää kiljusysteemiin).

Hyvälaatuisen magneettiventtiilin saan tilattua veljeni kautta alennushinnoilla (virtalähteineen alle 40 euroa). Pullo pitänee hakea Woikoskelta tai sitten kokeilla, josko HongKongin 300 g:n pikkupullojen kierteet sopivat (HongKongissa pullon hinta oli n. 26 euroa ja täytöt aina 6 euroa).

Ph-kontrolleriin en ala rahojani laittamaan. Huomasinpa vaan, että tuo kilju käy miten sattuu, joten co2-pullosysteemillä (ihan ilman kontrolleriakin) saan tasaisemman hiilidioksidituoton.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”