vesiarvot, loiset vai mikä?

Malawi- ja Tanganjika-akvaariot, kalat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
ekelha
Starting Member
Starting Member

vesiarvot, loiset vai mikä?

Viesti Kirjoittaja ekelha »

Uusien kalojen saapumisen jälkeen kalat ovat alkaneet "hinkata" kiduskilpiä pohjahiekkaan/kiviin. Muutamien vedenvaihtojen jälkeen tilanne edelleen sama. Onko malaweilla jotain tiettyä loista kiduksissa? Jos, niin apu tähän?
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Et kerro tuossa vesiarvoista mitään. Voi siis olla vedestäkin aiheutuvaa.

Selvitä onko niissä mahdollisesti kidusloisia sekä minkälaisia. Lääkitys sitten sen mukaan.
Kiduksista saat näytteen kun pumppaat kiduskannen alle vettä pipetillä ja imet sen takaisin pipettiin. Näin muutamalla pumppausliikkllä saat loisia pipettiin, mikäli kuduksissa niitä on.

Myös iholoisia saattaa olla. Niitä saat kaapimalla iholimaa objektilasille. Sitten joko mikroskoopilla tai hyvällä suurennuslasilla selvittämään mistä on kysymys.

Toisaalta jos epäilet kaloissa olevan loisia ja olet ostanut ne kaupasta, niin voit palauttaa ne ja vaatia kauppiasta selvittämään, ovatko kalat terveitä. Näin siis mikäli kalat ovat erillisessä karanteenissa eivätkä muiden kalojen kanssa yhdessä.
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
WaterBoy78
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja WaterBoy78 »

Minulla on aivan sama ongelma. Jo eka kala jonka laitoin akvaan hinkkaa itseään, sen sain kaveriltani ja hänen akvassaan se ei tehnyt sitä. Nyt mulla on n.10 kalaa ja puolet niistä hinkkaa itseään.
Akvaarioni on 300L, olen lisännyt merisuolaa (0.2%) ja vaikuttaa siltä että se vähän helpotti....ehkä :roll: (oli muuten ruotsalaisten Ciklid Bladet:in vihje)
Muut vesiarvot:
27-28C
ph 8
kh 8
dh 11
Käytän PMDD:tä ja pohjalannoitusta.
Vaihdan vettä joka viikko n. 30%
Akvassa on Bilteman hienoa puhallushiekkaa ja sitä minä vähän epäilen..
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Tuo merisuolan lisäämisen auttaminen saattaa pikemminkin johtua suolojen keskinäisestä suhteesta.
Kun vertaa suolakoostumusta vaikka Helsingin vedessä ja Malawissa, niin eroja on runsaasti:
Malavissa
natriumia19,0 mg/l
kalsiumia19,0 mg/l
magnesiuiam 7,5 mg/l
kloridia 5,0 mg/l
vetykarbonaattia136,0 mg/l

Helsingin vedestä ei natriumista eikä kloridista sivullani mainintaa ole, mutta määrät lienevät runsaasti pienemmät kuin Malaawissa

Helsingissä:
kalsiumia 20,5 mg/l
magnesiumia 1,6 mg/l
http://www.aquahoito.info/suomi/tanganj ... php#malawi
"Vesissä on eroja". [;)] Miten sitten kalat kulloinkin noihin eroihn reagoivat on toinen kysymys.
Kyseessä voi olla suolatasapaino-ongelma tai osmoottinen stressi.
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
WaterBoy78
Junior Member
Junior Member

Kuinka paljon uskaltaa laittaa merisuolaa?(jos se pelkästään auttaisi. Tiedän kyllä että 250 microS/cm olisi ihanne mutten usko että ongelma johtuu siitä) Ciklidbladet:issa oli että 0.1-0.3% ehkä auttaa ja kalat kestää vielä paljon enemmän muttei kasvit.
Täällä on kalsumia 24 mg/l
ja magnesiumia 7mg/l kraanavedessä.
WaterBoy78
Junior Member
Junior Member

Nyt olen käyttänyt Jungle Parasite Clear (kerran) ja nostanut lämpötilan 31 asteeseen ja vedessä on 0.2% merisuolaa ja näyttää paremmalta! :) Kysymykseni kuuluu: Pitäisikö laittaa toinen satsi parasite clear ja pitäisikö "helleaalto" jatkua vielä pari päivää?

Normaalilämpötila akvassani on 27-28 astetta. Nut kun on yli 30 astetta, kalat ovat tosi pirteät mutta eiköhän se johtuu siitä että ne voivat paremmin kun on päässeet eroon mahd. kidusloisista.
sani
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja sani »

Tietääkseni kuuri pitää uusia päästäkseen lopullisesti eroon loisista. Kannattaa katsella vanhoja keskusteluja, esim. tätä
http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic ... ar&start=0
WaterBoy78
Junior Member
Junior Member

Mittasin äsken sähköjohtokyvyn. Käytin laboratorimittaria, elikkä tulos on luotettava. Kraanaveden johtokyky oli 310 microS/cm ja akvarioveden oli 3170 microS/cm 8O
Kysymys kuuluu: johtuuko korkea arvo pelkästään siitä että olen lisännyt merisuolaa 2dl/100L ja ruokasoodaa 1 rkl/100L vai onko muita mahdollisia syitä kun esim. Jungle Parasite Clear:in lääkitys?
Onko mahdollista että "hinkkaaminen"(n. 4/11 kalaa) johtuu korkeasta sähköjohtokyvystä?

Olen laittanut Parasite Clearia 2 kertaa (48h tauko) ja näytti siltä että se helpotti kalojen oloa mutta viikon jälkeen tilanne on sama kun ennen - kalat hinkkaa... :cry:

Pitäsikö minun kokeilla vielä pilkkutautilääkettä(Junglen Ick-clear) vai onko syy yksinkertaisesti liian korkea sähkönjohtokyky?

P.S. Kyseessä on siis Malawiallas (300L).
Izze
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Izze »

Kyllähän tuo 2 dl 100 litraa kohden kuulostaa ihan älyttömän isolta määrältä verrattuna tuohon soodan lisäyksen määrään (teelusikallinen 100 l kohden). En ihmettele, että sähkönjohtavuus pomppaa kymmenkertaiseksi.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Malawi ja Tanganjika”