Hiekkapohja? Taustakuva?

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
laarukka
Junior Member
Junior Member

Hiekkapohja? Taustakuva?

Viesti Kirjoittaja laarukka »

Meille tuli käytetty akvaario kaloineen kaikkineen ekaksi akvaarioksi..Sisustus on muuten ok mutta on kaksi ongelmaa POHJA ja TAUSTA..
* pohja on todella outo sekoitus kaupan soraa ja karkeaa hiekkaa joka ilmeisesti ihan jostain soramontulta haettu, seassa on kamalia turkoosin, pinkin, keltaisen yms. värisiä pieniä kiviä..Haaveilen HIEKKAPOHJASTA..Onko ihan mahdoton näin aloittleijalle?Puhallushiekka pestynä kaiketi käy? Osa kehuu helppohooitoiseksi, osa pelottelee ettei onnistu ikinä..

* taustana perinteinen "kiva" kaupan kuva..Haluaisin taustaksi yksivärisen sinisen joka rauhoittaa akvaarion yleisilmettä..MISTÄ sellainen on helpoin toteuttaa? Ja mikä on LEIVINPAPERItausta joihin näillä sivuilla törmäsin..?

Kiitollisena kaikista vinkeistä ja avusta jo etukäteen..Jostain se on tämäkin harratus aloitettava..eli alusta.. :)
kt10283
Starting Member
Starting Member

Hiekka jne

Viesti Kirjoittaja kt10283 »

Moi

Minulla n1 - 2 mm sora / hiekka miten kukin tulkitsee. Tetran Initial sticks + crypto lannoitteet hiekassa. Kieteissarvikotiloita möyhentämässä sitä hiekkaa. Minullakin ensimmäinen allas ja hyvin on toiminut hiekan kanssa. Hiekka on hyvin pestyä hiekkapuhallushiekkaa.
Taustana toimii sininen läpinäkymätön kontaktimuovi hyvin( saa hyvin varustetuista askarteluväline kaupoista Kuopiossa esim askartelukulma). Sitten laitat sen fairyn kanssa sinne taakse kiinni. Eli Levität fairya paperilla ohuelti koko lasin ulkopintaan ja sitten jonkin esim lastan avulla liimaat sen kiinni lasiin. Muovin oma liima tarttuu sitten pikkuhiljaa kiinni lasiin muttei jää ilmakuplia.
VesiEläin
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja VesiEläin »

Itse olen vaihtamassa 560-litraiseen piakkoin Bilteman(Halvalla saa! :D) puhallushiekan. Ostin koesäkillisen(Kippasin pikku-altaaseen hiekan ja lisäsin vettä) ja ei sitä nähdäkseni tarvitse pestä ollenkaan. Niin helppoa ja vaivatonta. :)

Mustasta kartongista saa komean taustan, josta erottuvat niin kasvit kuin kalatkin.
laarukka
Junior Member
Junior Member

Pohjasta tulee hiekkaa, se on nyt varma! Haen joko paikallisesta hiekkapoikafirmasta hiekkapuhallushiekkaa tai rautakaupasta. Ja sitten toimeksi!
Taustan vaihdan kanssa, se sininen muovi oli visiona takaraivossa mutta kartonkikaan ei kuulosta pöllömmältä. Ja noitahan on helppo vaihtaa kun ovat halpoja juttuja. Samalla menee mäkeen tuo mustekala joka kantaa "no fishing" kylttiä..värikivet yms outo roina. Tästä se alkaa!
Sitten tosissaan miettimään kaloja kun on ensin puitteet kunnossa.
Kiitos!
kirjoplaty
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kirjoplaty »

Itse laitoin 180-litraiseeni taustaksi tummanvihreää puuvillakangasta. Hieno on. 8-) Pohjalla on vaaleanruskeaa hietaa. Siis se on niin pölymäistä ettei sitä voi enää kutsua kunnolla hiekaksi.

Taustakin näyttää erilaiselta eri valoissa, saas nähdä miltä minun näyttää kun saan violettia valoa ylle... :|
doriani
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja doriani »

Mula taas on 190-litraisessa taustana musta jätesäkki, hyvin toimii :mrgreen:

tulevaan 150-litraiseenkin tulee luultavasti jätesäkki.

Mitenkäs muuten, jos se kartonki pääsee ka¨stumaan (niin kun mulla ainakin kävisi....) niin meneekö se pahan näköiseksi? Tai huomaako siitä silmämääräisesti että se on kastunut?

Juu, en edes tiedä että millaisesta kartongista tarkalleen on kyse.
laarukka
Junior Member
Junior Member

Millainen valo muuten saa akvaarion oikeuksiinsa? nykyinen on aika "laitosmainen" ja ilmeisesti parempiakin vaihtoehtoja on?
Lisa
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lisa »

Silmälle mukavia loisteputkia ja kasvitkin kiittävät: Philips 840, 865, 940, 950 ja 965.
Kun syö kylliksensä, ajattelee sivistyneesti ja ihmeen hienosti monesta asiasta.
Liinanen
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Liinanen »

nikita kirjoitti:Mula taas on 190-litraisessa taustana musta jätesäkki, hyvin toimii :mrgreen:

tulevaan 150-litraiseenkin tulee luultavasti jätesäkki.

Mitenkäs muuten, jos se kartonki pääsee ka¨stumaan (niin kun mulla ainakin kävisi....) niin meneekö se pahan näköiseksi? Tai huomaako siitä silmämääräisesti että se on kastunut?

Juu, en edes tiedä että millaisesta kartongista tarkalleen on kyse.
Suunnittelen itsekin 450 litraiseen taustaa, jonka asennuksessa se ongelma että "purkki" on jo täynnä vettä ja noin 5 cm seinästä ja pituutta löytyy 190 cm. Ajattelin myös tuota mustaa jätesäkkiä ja kysyisinkin että millä olet kiinnittänyt sen. Kaapista löytyisi kaksipuolista teippiä...
Pingotitko muovin kireäksi? Millä kiinnitit?
iiputti
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja iiputti »

Myös meillä on jätesäkki taustana :mrgreen: On hieno!
Itse laitoin sen rutisteltuna väljästi roikkumaan niin, että säkki on oikeasti pidempi kuin allas, mutta kiinnitin ylhäältä ja sivuista teipillä kulmalistojen taakse. Alhaalta roikkuu vapaasti.
Suojele mastiffia pienenä, niin se suojelee sinua suurena.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”