Misu kirjoitti:Se jäi vielä epäselväksi, että mitä Aqua2002 (tai muut) suosittelevat karanteenialtaan (ja suodattimen) kypsytysajaksi?
Niin valitettavaa kuin se onkin, ne bakteerit eivät ilmesty tyhjästä, jotta ottaa aikansa myös karanteenin kanssa kypsyä. Kukkamultaa voi kokeilla käyttää bakteeriymppinä. Ts. kukkamultaa kourallinen saaviin, vettä perään, kunnon sekoitus ja vesi kaadetaan karanteeniin. Toistetaan sama pariin kertaa. Sen jälkeen ruokitaan normaaliin tapaan bakteereita.
Nitriittipiikkii tulee kuten normaalissa kypsyttämisessä. Siltä ei voi välttyä. riippuen bakteeriympistä kypsyttämiseen menee noin 2-4 viikkoa, joka on aika kohtuullinen aika kypsyttää akvaario.
Jos haluaa leikkiä uhkarohkeaa ja rutiköyhää, niin sitten kypsytetään se suodatin siellä pääakvaariossa, mutta akvaliikkeeseen ei mennä enää sen jälkeen valittamaan, jos uudet kalat sairastuvat karanteenissa.
Normaalistihan "pääakvaarion" kypsytys kestää alussa muutaman kuukauden. Onhan hieman hankalaa jos karanteeniallastakin pitäisi aina
Typpikierron käynnistymiseen menee parista viikosta kuukauteen keskimäärin, mutta biologiseen kypsymiseen menee puoli vuotta, jopa vuosikin.
Ps. Sitä vielä, että kuinka kauan näiden karanteenin eri vaiheiden suositellaan kestävän? Eli kuinka kauan karanteeniin laittamisesta pidät kaloja siinä pelkässä karanteenialtaan vedessä, koska aloitat "pääakvaarion" veden lisäämisen?
Karanteenin olisi hyvä kestää vähintään kuukausi. Ennen kaikkea kaksi viikkoa, jona ainaka monet loiset kehittyvät ja tulevat havaittavaksi (vrt. pilkkutautin elinkaari). Itse olen pyrkinyt tuohon kuukauteen, jonka jälkeen ruiskaus pääakvan vettä karanteeniin ja parin päivän jälkeen kalat siirretään juuri huollettuun pääakvaarioon eli mahdollisimman puhtaisiin oloihin - missä ne karanteenissakin olivat.
Ja kauan jatkat tätä lutrausta? Niin ja paljonko olisi jokunen millilitra pääakvaarion vettä aluksi esim. 140l karanteeniakvaarioon?
Itse olen pyrkinyt lähtemään pienellä määrällä, koska monet bakteerit lisääntyvät aina jopa kolme kertaakin tunnissa. Olen jonkun millilitran pari ottanut pääakvan vettä. Jättänyt rauhassa karanteenin siten pariksi päiväksi. Jos kaikki näyttää olevan kunnossa, niin vielä joku desi pääakvaarion vettä karanteeniin ja parin päivän odotus. Jos kaikki näyttää edelliinkin olevan kunnossa, niin kalat pääakvaarioon. Ei ainakaan ole vielä ollut ongelmia loisten kanssa. Kaloja en ole kertaakaan joutunut lääkitsemään loisten takia, mutta karanteenissa kyllä olen joutunut lääkitsemään pilkkutaudin takia juuri ostetut kalat.
----------------
Misu kirjoitti:Niin, heräteoston tavallaan minäkin teen ja tavallaan en. Olen jo muutaman kuukauden suunnitellut uusien kiekkojen ostoa, mutten mitenkään aktiivisesti eikä ole ollut tarjolla sopivia.
Kiekkojen kanssa saa olla supertarkka, koska sairastuvat herkästi. Karanteenin on syytä olla toimiva ja typpikierron toimittava! Malttia siihen karanteenaukseen kiekkojen kanssa!