Automatiikkaa tuulettimelle!

Meri- ja murtoveden akvaariot, kalat, tekniikka ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
suomijäbä
Senior Member
Senior Member

Automatiikkaa tuulettimelle!

Viesti Kirjoittaja suomijäbä »

Alkaa pikku hiljaa ärsyttämään kun altaassa lämmöt nousee liikaa, koska kämppä on niin lämmin.
Jatkuva tuulettimen päälle/pois säätäminen ei nappaa ja ajastimen kanssa laskee välillä liikaa...
Joten joku digitaalimittari ja anturi viritelmä voisi olla paikallaan.
Onko tietoa mitä edullisia vaihtoehtoja olisi, itse olen etsinyt netistä, mutta tähän asti on löytynyt halvimmillaan Tunzen n.140€.

Tomppa.
kloun
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja kloun »

Terve Tomppa,

itse olen ratkennut tämän ongelman käyttämälla seuraava laitetta:
http://www.aquaristikshop.com/e_artikel ... tronic.htm

Siis täma termostaatti on tarkoitettu toimimaan lämmittimien ohjausta varten, mutta sitä voi pienen modifikaation avulla
käyttää myös tuulettimien ohjaukseen. Mulla nimittäin on just sellainen ollut käytössä ja olen ollut kyllä tähän asti tyytyväinen.
Lämpötilan vaihteleminen pysyy 1 asteen Celsiumin rajassa. Aina kun lämpötila nousee säädetyn asteen korkeudelle, sitten
tuuletin käynnistyy ja se on päällää niin kauan kun lämpötila on laskenut noin 1 asteen verran. Että sais tuon laitteen toimimaan
tuulettimen käyttöön, sen toiminta on muutettava päinvastaiseksi lämmitimien ohjauksestä. Eestissä se maksoi noin 10 euroa vaihtamalla
laitteen sisällä oleva kytkin.

Terveisin
suomijäbä
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja suomijäbä »

Kiitos Cloun. Pitääpä tutkia asiaa, osaiskohan sitä itse vaihtaa kytkimen.
Periaattessa mulla on jo yksi termostaatti/anturi, mutta se on tarkoitettu Eheimin ulkosuodattimelle ja siinä olevalle lämmittimelle, ehkä siitäkin saisi kyhättyä....osaisko joku??????
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Meri- ja murtovesi”