MUTU: Levät tykkäävät voimakkaasta veden kierrosta
Valvoja: Moderaattorit
-
- Starting Member
- Viesti:
MUTU: Levät tykkäävät voimakkaasta veden kierrosta
Noin silmämääräisesti arvioituna levät tykkäävät "haipakasta". 180-litraisessa ulkosuodatin 1000l/h ja sisäsuodatin 600l/h puhallusta, niin levien määrä lisii verrattuna käytettäessä vain toista. Onko mahdollista vai eikö ole lääkitys kohdallaan? Optikolla on tullut käytyä.
Juurikin niin, virtaava vesi, enemmän happea, vähemmän hiilidioksidia, kasvit pärjäävät huonommin kuin levät -> levää. Varsinkin juuri sitä punalevää, muutkin levät kyllä tykkäävät.
Mutta sehän riippuu niin monesta asiasta että pelkkää virtausta ei voi syyttää. Levät ovat kyllä vekkuleita, suorastaan selviytymisen mestareita. Ja mistään altaasta niitä ei saa kokonaan pois, sillä niitä tulee kalojen mukana, kasvien mukana ja kaiken lisäksi ilmasta. Ja esimerkiksi piilevät näyttävät niin upeilta kun niitä katsoo tarpeeksi suurennettuina, pakko niitä on vähän ihailla ja arvostaakin.
Mutta sehän riippuu niin monesta asiasta että pelkkää virtausta ei voi syyttää. Levät ovat kyllä vekkuleita, suorastaan selviytymisen mestareita. Ja mistään altaasta niitä ei saa kokonaan pois, sillä niitä tulee kalojen mukana, kasvien mukana ja kaiken lisäksi ilmasta. Ja esimerkiksi piilevät näyttävät niin upeilta kun niitä katsoo tarpeeksi suurennettuina, pakko niitä on vähän ihailla ja arvostaakin.
Viimeksi muokannut rain-, 18:18, 05.11.2004. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mites se olettamus, että "paljon kasveja alkuun,niin ei tule leviä"?
Nimittäin tuo 87l pikkuallas on ainakin nyt kolmen viikon jälkeen oikein ilo silmälle,kun ei leviä näy. Onko sillä sitten osuutta asiaan että akvaristi-toverit lahjoittivat altaallisen kasveja, eli allas oli jo runsaskasvinen jo alkumetreillä= leville ei jää ravinteita?
Nimittäin tuo 87l pikkuallas on ainakin nyt kolmen viikon jälkeen oikein ilo silmälle,kun ei leviä näy. Onko sillä sitten osuutta asiaan että akvaristi-toverit lahjoittivat altaallisen kasveja, eli allas oli jo runsaskasvinen jo alkumetreillä= leville ei jää ravinteita?
" Silikonirinnat ovat kuin jalopuuratti Ladassa: Kiva hivellä mutta kyyti ei parane"
http://koiruuksiajakissankujeita.kotisivukone.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://koiruuksiajakissankujeita.kotisivukone.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Senior Member
- Sukupuoli: Nainen
Tätä minäkin yritin toteuttaa, mutta pah... Nyt kun allas on ollut asuttuna reilun kuukauden, on pakko sanoa että leviä löytyy jos jonkinmoisia. Löytyy tupsulevää, rihmalevää, mattosuodattimen takaa löysin tänään sinilevää pienen pläntin, viherleviä löytyy myös vaikka millaisia, piilevästä nyt puhumattakaan.. Kasvit ovat kyllä voimissaan, mutta anubiaat alkavat taatusti kohta kupsahtaa ellen saa tupsulevää tapettuaJarzu65 kirjoitti:Mites se olettamus, että "paljon kasveja alkuun,niin ei tule leviä"?

Kova on yritys saada levät hengiltä, ja kasvit pysymään hengissä

Suojele mastiffia pienenä, niin se suojelee sinua suurena.
-
- Elite Member
- Akvaarioseurat: TAS
- Sukupuoli: Nainen
Valon(Tehon lisääntyminen) muuttuminen aiheuttaa hurjan leväräjähdyksen. Niin kävi täällä kun vaihdoin loisteputket monimetalleihin. On sinilevää, turkkilevää, rihmalevää ja tupsulevää siellä täällä.. Onneksi tilanne alkaa nyt rauhoittua, mutta kasvit ovat joutuneet kärsimään levämaton alla kuukaudenverran, pian. Ei naurata, enkä yhtään positiivista ajatustani tuolle pirun levälle suo. 

Suodattimen puhallusta enemmän kohti pohjaa suuntaamallahan voi estää hiilidioksidin poistumista vedestä, ilman että tarvitsee suodatustehosta lähteä kovasti tinkimään. Tietysti sitten paljon kasveja, että happea riittää kaloille.
Minä olen ollut totaalisen yllättynyt, että yli kuukauden vanhassa akvassani (johon laitoin kasvit jo kypsytysvaiheessa) eivät ole levät päässeet rehottamaan. Kymmenen vuotta sitten, edellisen akvaarioni kanssa, olin nimittäin jatkuvan ja kontrolloimattoman leväinvaasion uhri. Kasveja laitoin tällä kertaa heti melko runsaasti ja lannoittanutkin olen, joten kyllä runsaalla kasvillisuudella on näköjään vaikutusta. Painepullosta tuleva hiilidioksidi pitää toivottavasti punalevät jatkossakin loitolla.
Ilman Aqua-Webistä saamaani tietoa nykyinenkin altaani olisi luultavasti löyhkäävä levätynnyri!
Minä olen ollut totaalisen yllättynyt, että yli kuukauden vanhassa akvassani (johon laitoin kasvit jo kypsytysvaiheessa) eivät ole levät päässeet rehottamaan. Kymmenen vuotta sitten, edellisen akvaarioni kanssa, olin nimittäin jatkuvan ja kontrolloimattoman leväinvaasion uhri. Kasveja laitoin tällä kertaa heti melko runsaasti ja lannoittanutkin olen, joten kyllä runsaalla kasvillisuudella on näköjään vaikutusta. Painepullosta tuleva hiilidioksidi pitää toivottavasti punalevät jatkossakin loitolla.
Ilman Aqua-Webistä saamaani tietoa nykyinenkin altaani olisi luultavasti löyhkäävä levätynnyri!

"Oh my God, they drank Kilkenny! You bastards!"