Oman 220-litraisen kalastoni on aika pitkälti samanlainen, toivottavasti tämän syksyn kuluessa muotoutuu tällaiseksi:
3-5 x L.caeruleus (nyt 3)
3 x M. estherae (nyt 3 + 3 n. 1cm poikasta)
3x M. johannii (nyt 1 koiras, naaraita odotellessa)
4-5 x P. sp. elongatus mpanga (ostoslistalla)
Tällä hetkellä altaassa on kaksi L.sp. hongi- koirasta, jotka ottavat kyllä sellaista matsia, että laitan pojat eteenpäin heti kun varmistuu, että ne ovat terveitä. (Halukkaat ilmoittautukoot)
Minulla kalat ovat tulleet oikein hyvin keskenään ja mielestäni kalamääräsi on ihan ok 300-litraiseen. Paljon vain luolia ja piilopaikkoja.
Sellainen pieni yhteensopimattomuus kaloissa(mme) on, että L.caeruleus on porukan ainoa sekasyöjä, kun muut ovat kasvisruokailijoita. Tosin itse olen järkeillyt sen niin, että räkmixin malawiversiosta saatavat katkaravut tyydyttäisivät caeruleusten sekasyöntitarpeen. Samaan ovat ilmeisesti päätyneet myös ne monet muut, joilla on caeruleuksia vegaanien joukossa?
"Just because you're paranoid, don't mean nobody's watching"
Juu, todella upean näköinen allas teillä, mitä kiviä röykkiössä on? Omaan altaaseeni tahtoisin kanssa rakentaa tuollaisen korkeamman kivikasan, tällä hetkellä altaan molemmissa päissä on matalat kasat tavallista suomalaista graniittia, pääosin pieniä kiviä, koska painon takia en ainakaan vielä ole uskaltautunut kasaamaan isompia kasoja. Meilläkin L. Caeruleus:kset (6 kpl) pysyttelevät aika pitkälti kivien seassa piilossa, mutta välillä nekin innostuvat melko hurjaan menoon. Ps. Demasoni:t (6 kpl) pysyttelevät aika usein akvaarion keskipaikkeilla omassa pienessä kivikossaan välillä ajellen toisiaan hurjastikin takaa. Kalat tuntuvat kotiutuneen kyllä aika hyvin meille, ja nyt harkitaan vielä kolmannen, ehkä hieman isomman lajin hankintaa altaaseen.
Hankimme altaan noin vuosi sitten suhteilla Ruotsista. Allas Renan "Corfou"-niminen malli. Samanlainen allas on myynnissä Tampereella Lemmikinvalinnassa (Jankassa). Meillä allas oli aluksi kiekkoaltaana, mutta nyt siis siirsimme kiekot isompaan ja teimme Corfousta malawialtaan.
Altaassa on hiekkapuhallushiekkaa, kivinä suurimmaksi osaksi kevyitä ja huokoisia decostoneja ja muutama kalkkikivi. Kasveina vain vallisneriaa ja suodattimena Rena xP3. Kalat hankimme Tampereen Viherkalasta tilaamalla.