Eheim 2028:n outo ääni / ilmaa jossain

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
timox
Starting Member
Starting Member

Eheim 2028:n outo ääni / ilmaa jossain

Viesti Kirjoittaja timox »

Heipsan,

ostin ja asensin tänään Eheim proffa II 2028:n käyttöön 450-litraiseen altaaseeni. Aluksi pytystä kuului outoa suhinaa/lorinaa välillä, mutta se tuntui häviävän kun sitä hieman kallisteli. Mutta edelleen yksi pikku ääni häiritsee.

Tuntuu siltä, että se kuuluisi ottoputkesta, ihan yläosasta. Vähän sillä tavalla kuin siellä olisi jossain ilmaa. 2-3 "napsahdusta" sekunnissa, koko ajan. Onko kenelläkään havaintoa mistä moinen voisi johtua ja millä sen mahdollisesti saisi lakkaamaan? Ääni ei ole kovinkaan kuuluva mutta kun vierestä kuuntelee niin ihan selvästi sen huomaa ja tottakai mietityttää että mikä sen aiheuttaa. Itse pytystä ei kuulu mitään merkittävää ääntä eikä ulostuloputkesta näytä mitenkään havaittavasti tulevan ilmaa.

-Timo.
timox
Starting Member
Starting Member

Nyt aamulla pytystä kuului litinää/lorinaa ja kääntelin sitä hiukan niin sieltä tuli reilusti ilmaa ja ääni lakkasi. Mutta edelleen se aiemmin ihmettelemäni ääni kuuluu... :?
SonjaSelena
Member
Member

Viesti Kirjoittaja SonjaSelena »

meidän proff2 2026 pitää ihan samallaista konserttia. välillä sitä ravistellaan ja siitä turskahtelee ilmaa reippaasti ja sitten se vaan lorisee.
shaataja
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja shaataja »

Meillä on sekä 2026 että "isoveli" 2128, ja lorinaa kuuluu lähinnä tuosta vanhemmasta 2026:sta. Todennäköisesti siihen roottorin alle jää ilmakuplia pyörimään sillä tavalla, että ne eivät kuitenkaan pääse ulos roottorin kammiosta. Eli kuplat pyörivät veden mukana aiheuttaen ääntä. Ilmaahan näihin laitteisiin voi päästä kotelon ja kannen välistä, letkujen liitoksista ja tässä Pro II -mallissa siitä kannen pumpun tiivisteen välistä. Kaikkien näiden paikkojen tiivisteitä kannattaa silloin tällöin rasvata, että liitokset olisivat pitäviä. Itse jouduin aukaisemaan tuon kansipumpun viime viikolla, koska suodatin oli pari viikkoa kuivillaan ja rasvaaminen oli unohtunut (aka. laiskuuttani en ollut viitsinyt) joten eka käynnistyksellä tunsi selvästi, että kuiva tiiviste hankasi muoviin. Rasvauksen jälkeen toimii ihan hyvin.
timox
Starting Member
Starting Member

Huomasin, että jos veden virtausta pienentää, niin "ylhäältä kuuluva naputus" vähenee huomattavasti.

Se "naputus" ei kuulu siis itse pytystä vaan akvaarion reunan tasalta, siitä osasta, joka kulkee akvaarion reunan ylitse.

-Timo.
egil
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja egil »

Olisikohan syyllinen sittenkin 2028:n poistoputken virtausanturi? Sen kuulan voi nimittäin huoletta ja helposti poistaa. Ainakin minulla tämä temppu poisti kuvailemasi kaltaisen sivuäänen (ja virtauskin parani).
timox
Starting Member
Starting Member

Voikohan pallo kuitenkaan olla syynä naputukseen? Ääni tosiaan kuuluu imuputken yläosasta tai sieltä liittimestä. Pallo tuntuisi loogiselta, jos toinen puoli pitäisi ääntä, mutta että imupuoli...

-Timo.
SonjaSelena
Member
Member

mistäs se ilma sinne pääsee, kun tuo meidän on ainakin ihan upo-uusi, tuli saksasta vasta reilu viikko sitten...
egil
Junior Member
Junior Member

Jollen nyt unohda päättelystäni jotain oleellista, näkisin vain kaksi perusvaihtoehtoa äänen syntyyn: ilmakuplat tai mekaaninen resonanssi (lasken tuon virtausanturin hieman epätarkasti jälkimmäiseen kategoriaan).

Ilman pääsyn imuputkeen voisi ehkä todentaa pysäyttämällä suodattimen vaikkapa 10 minuutiksi ja katsomalla, tuleeko sinne akvaarion reunalla roikkuvaan putkenmutkaan ilmakupla (onneksi Eheimin putket ovat varsin läpinäkyviä).

Resonanssiääni voisi syntyä vaikka niin, että pöristimen tärinä välittyy sopivan kireällä/löysällä olevaa letkua pitkin imuputkeen, joka sitten pääsee liikkumaan akvaarion reunaa vasten. Tällaisen voisi eliminoida laittamalla jotain pehmeää putken ja akvaarion reunan väliin.

shaataja tuossa edellä jo selittikin, miten ilmaa voi päästä itse suodattimeen. Imuputkeen ilma tullee joko huonosta liitoksesta tai veden mukana. Periaatteessa putkessa tai letkussa voi toki olla myös valmistusvika, jonka ansiosta putki/letku vuotaa.

Ja vielä sellainen huomio, että olen menestyksellisesti poistanut ilmaa 2028:n roottoripesästä painamalla suodattimen päällä olevaa pumppupainiketta varovaisesti (noin 2-3 mm) suodattimen käydessä. Toistamalla tätä muutaman kerran olen saanut parikin pöristintä hiljenemään oleellisesti. Liian syvään painettaessa roottori voi vaurioitua, eli mahdolliset kokeilut omalla vastuulla.
timox
Starting Member
Starting Member

Puhumme nyt egilin kanssa varmaan hieman erilaisesta systeemistä. Minulla kun tuossa akvaarion reunalla ei ole putkea, josta näkisi onko siellä ilmakupla vai ei.

Ääni ei ole resonanssiääni, siitä olen varma.

Tässä liitin, josta tuo ääni kuuluu:
Kuva

-Timo.
egil
Junior Member
Junior Member

Tuo kuva tuli tarpeeseen. [;)]

Sinulla on siis tuollainen "uusi" Installation Set -imuputki (eikä tavallinen vihreä yhtenäinen muoviputki). Tuossahan on liitoksia vaikka kuinka paljon, ja mikä tahansa niistä voi vuotaa. Eniten epäilisin ylhäällä olevaa tulppaa. Pienikin roska liitoksessa voi päästää ilman sisään (tai veden ulos).
timox
Starting Member
Starting Member

Okei, nyt ongelma ratkesi.

Otin imuputken irti lasista ja upotin sen veteen epäilemäni ongelmakohdan osalta. Sieltä pakeni pari ilmakuplaa ja ääni lakkasi sen jälkeen. Kyseessä oli taas liian yksinkertainen asia. Kiitokset avusta kuitenkin kaikille jotka olivat mukana ongelmani kanssa :D

-Timo.
SonjaSelena
Member
Member

oh, kiitoksia :mrgreen: minä en olisi uskaltanut sitä kuulaa sieltä ottaa pois, mutta kiitos siitä, kuka sen sanoikaan, huomattavasti hiljeni tuo loota. se kun on vielä makkarissa ja ihan avoimena, ei ole kaappia mihin piilottaa...
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”