Kalastopohdintaa taistelukalan ympärille

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
eevi
Starting Member
Starting Member

Kalastopohdintaa taistelukalan ympärille

Viesti Kirjoittaja eevi »

Parin viikon päästä on muutto ja tämän muuton myötä akvaariollekin tulee lisää tilaa. Näin taistelukalapoika Kenraali Kyösti saa heittää hyvästit 40 litran yksiölleen ja muuttaa 85 litraiseen.

Nyt sitten pitäisi löytää sille sopivia kavereita.
Ensin ajatuksena oli tehdä tästä Aasiahtava akvaario, joten alkuun ajattelin pohjalle piikkisilmiä, näitä minulla ei ole koskaan aikaisemmin ollut, joten saa nähdä kuinka tulen toimeen niiden matomaisuuden kanssa. Toisaalta minua kiehtoisi myös katinkultamonnit, ne olisi ehkä "enemmän kaloja" kun piikkisilmät, mutta nähtäväksi jää.

Eniten päänvaivaa ovat aiheuttaneet keskiveden kalat.
Ensiksi ajattelin kiilakylkiä, näitä mulla oli silloin reilu kymmenen vuotta sitten kun ensimmäisiä akvaariokokeilujani tein. Jostain syystä nämä eivät oikein valloittaneet minua ja lukemani perusteella olen saanut sellaisen käsityksen, että olisivat nykyään melko herkkiä, liekö luuleni sitten oikea?

Niinpä minun täytyy kai hiukan luopua tosta aasia-teemasta, tosin sehän kaatuu kyllä jo siihen jos noita katinkultamonneja tulee, ja tyytyä joihinkin tetroihin, tässä pieni lista niistä joita olen edes vähän harkinnut (pienen nettikierroksen jälkeen)
-intiaaninsulka
-kerritetra
-kuparitetra
-lyhtytetra
-mustaneontetra
-rubiinitetra
-sitruunatetra
Näistä minulla on kokemusta vain mustaneontetrasta ja intiaaninsulista.
Nuo mustaneontetrat ovat mulle jonkin sortin pakkomielle, eli niitä hiukan himoitsisin, mutta kun näin kuvan kerrintetrasta olin pudota tuolilta. Ainakin näkemässäni kuvassa oli tavattoman upeanvärinen.
Tuon kerrintetran kanssa huolestuttaa lämpötila jonka ylärajaksi monet lähteet antoi 27 astetta, tähän asti Kyösti on asustanut 28 asteessa.
Itse asiassa näiden tetrojen kohdalla kaikilla taisi ylärajana olla 28, joten uskallanko pudottaa Kyöstin lämpötilaa vai keitänkö nämä uudet asukit jos lämpötilan pidän edelleen tuossa 28 asteessa?
Ja miten nuista kukin tulisi toimeen taistelukalan kanssa, ilmeisesti kuparitetra on hiukan vilkkaampi kuin muut?
Lisa
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Re: Kalastopohdintaa taistelukalan ympärille

Viesti Kirjoittaja Lisa »

27-28 asteiseen veteen sopivat listastasi mukavasti esim. intiaaninsulka, rubiinitetra ja sitruunatetra. Kerritetroja en noin lämpimään mieluusti laittaisi ja kuparitetrat ovat mielestäni vähän turhan vilkasta seuraa taistolle (+ saattavat nyppiäkin pahimmassa tapauksessa).
Voit kokeilla sitä lämpötilan pudottamista ensin asteella ja sitten toisella. Voipi olla hyvinkin mahdollista, ettei Kyösti tarvitse niin helteistä vettä pysyäkseen "terässä".

Jos tahdot pitää pytyn aasialaisena, niin kombinaatio taistelukala, parvi rusokiilakylkiä, pari leväkatkaa sekä pari piikkisilmää saattaisi olla aikasen nappi valinta :)
Kun syö kylliksensä, ajattelee sivistyneesti ja ihmeen hienosti monesta asiasta.
eevi
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja eevi »

No niin, muutto on onnellisesti takana ja altaat on uudessa kämpässä olleet nyt noin pari viikkoa. Tuo 85 litraa vaihtui lopulta sitten 102litraiseen.

Tässä olen sitten erilaisia kalastoyhdistelmiä miettinyt jo niin, että päässä vinkuu.
Välillä olin jo täysin varma, että sinne tulee parvi sitruunatetroja, mutta sitten olen lukenut ja kuunnellut ihmisten kommentteja niistä, että eivät noin pienessä olisi ihan täysin edukseen. Joten harmikseni joudun kai hellittämään tuosta ajatuksesta.

Eli sitten vaihtoehdoksi jää rubiinitetrat, pohjalle tulisi piikkisilmiä ja tod.näk. altaaseen tulee vielä jokunen leväkatka, kunhan kasviviidakko vähän tiivistyy. Joten ajankohtaiseksi alkaa pian tulla tilan jako rubiinitetrojen ja piikkisilmien kesken.
Akvaarion koko on 75*34*40 (pituus*leveys*korkeus), suodattimena on Hydor Crystal duo (jotain), pyörittää 650l/h, pohjalla on puhallushiekkaa.

Rubiinitetrojen parveksi olen ajatellut jotain ehkä 10 yksilöä ja piikkisilmien määräksi 3-4 kaverusta.
Eli nuohan nyt ainakin mahtuu, mutta olisiko jomman kumman porukan kokoa mahdollisuus kasvattaa, ennestäänhän siellä on siis se taistelukalauros?
Ja tosiaan ne leväkatkat tulevat varmaan myös. Ai niin niiden määrästä, montako niitä olisi syytä ottaa, minulle ei vielä ole selvinnyt se, että kuinka sosiaalisia otuksia ne ovat?
jehu_
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja jehu_ »

Rubiinitetrojen ja piikkisten määrää voisi lisätä niin, että rubiineja tulisi 15, ja piikkiksiä 6. Mieluiten piikkisilmät olisivat tavallisia, sillä siamin piikkisilmät viihtyvät (kuulemani mukaan) isommassa akvaariossa kun "tavikset :) ".
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”