Valvoja: Moderaattorit
Jotkut käyttää muitakin suodattimia, valtaosa ei.kalastaja kirjoitti:Ok no mä haluisin nähdä sen vaahdottajan että mikä se on oikein vehkeitään... tuleeko meri akvaan muuta suodatusta???
Tästä vielä... en tiedä "siitä" vaahdottimesta (:)), noita löytyy jos millaisessa paketissa useammalla eri tekniikalla. Periaate on kuitenkin kaikissa sama, ja sen periaatteen löydät Elpurin FAQ:sta.kalastaja kirjoitti:Ok no mä haluisin nähdä sen vaahdottajan että mikä se on oikein vehkeitään...
Ilmeisesti tätä teosta, mistä tekijälle kiitos (!), ei vielä löydy julkisesta levityksestä vai?Katso koska kirja on tehty.
Tällä hetkellä on yksi ainoa kirjanen mitä saa lukea " Riutta-akvaarion perustamisopas".
Esim. http://www.google.fi/search?hl=fi&q=skimmer+diy&lr=kalastaja kirjoitti:mahtaako olla missään minkäänlaista rakenne kuvaa vaahdottajasta? Jos sellaisen voisi tehdä itse niin kaikki on plussaa.
Tästä on keskusteltu noissa muissa ketjuissa, jos yksi kriteeri pitäisi ilmoittaa, niin se on se ilmamäärä. Eli altaan tilavuuden verran ilmaa tunnissa. Veden kierto ei ole niin olennainen.kalastaja kirjoitti: Minkälaisen vaahdottajan vaatii about 200 - 250l allas Paljonko sieltä menee vettä läpi tunnissa ja paljonko sinne puhkutaan ilmaa?
Matkalla ala-altaaseen on ihan hyvä idea. Olettaen, että vaahdotin on mallia "2 kiertoa".kalastaja kirjoitti: Olenko aivan väärässä jos ajattelen että kaikki vesi mitä tulee suunnittelemalleni ala-altaalle akvaariosta, kulkisi vaahdottajan lävitse? vai vasta ala-altaan jälkeen???
Vähintään 15 kertaa tunnissa vesimäärä pumppujen läpi, mielummin sellaisen 20. Riippuu aika paljon akvan sisällöstä + muodosta.kalastaja kirjoitti: Kunka kova pitää veden kierron olla kyseisen kokoluokan akvassa?
Makeassahan on jonkinlainen nyrkkisääntö, että kolme kertaa tunnissa tulisi veden kiertää suodattimesta / mista läpi tunnissa. Päteekö sama meri puolella vai onko se paljon suurempi?
Tässä taidetaan viitata siihen vanhaan läpyskään. Jostain ainakin viiden kuuden vuoden takaa.mikkokoo kirjoitti:Ilmeisesti tätä teosta, mistä tekijälle kiitos (!), ei vielä löydy julkisesta levityksestä vai?Katso koska kirja on tehty.
Tällä hetkellä on yksi ainoa kirjanen mitä saa lukea " Riutta-akvaarion perustamisopas".
Jup, näitä saa valmiina paketteina ("akvariotietokone") sekä eräät propellipäät rakentelevat itse.kalastaja kirjoitti:Hmm... Tänään tuli töissä tutustuttua ohjelmoitaviin logiikoihin... Siitäpä sitten oivallinen ajatus!!!Sillä voi ohjata valot, lämmityksen ja jäähdytyksen, pinnantasauksen, vedenvaihdon ja vielä ruokinnan... ajatus kuulostaa melko hyvälle
Ainakin omasta mielestäni.
Sori hitauteni. Luen näitä näköjään kolmen viikon välein.kalastaja kirjoitti:Eli Olen luopumassa makena veden altaista ja ajattelin siirtyä tänne meri osastolleEli ajatus on vasta kypsymässä, mutta kun mä haluun jo... Mahtaako Salon ympäristössä tai akselilla Turku Helsinki. Asustaa ketään jolla on Meri allas. Voisin tulla piipahtamaan ja imemään kaiken tiedon ja taidon kokeneemmalta. Ajatuksena on tehdä mahdollisimman paljon itse. Lähtien altaasta ja jalustasta aina kaiken maailman putkiin... mitä ne sit onkaan.
Ottaisin kyllä lasin jossa ei ole kalvoa välissä.kalastaja kirjoitti: Akvaariosta tulee 186cm pitkä, 60 syvä ja 57 korkea. Lasit on 8+8mm + 1mm kalvo välissä lasit on karkaistu...
... valaisimeksi olis tulossa 6.lla 58W putkella oleva valaisin? Kysynkin onko tässä valaisimessa mitään järkeä/hyötyä? kasvaako sen alla korallit pehmeät/kovat? Riittäkö valo alkuunkaan?
P.S. ei ketää ole halunnut myydä mulle halpaa HQI valaisin järjestelmää...