Mistä löytäisin suolakylvyn ohjeen? Haku ei toimi ja Järven sivuiltakaan ei löytynyt...
Avusta kiitollinen
Nanuska
Suolakylpy
Valvoja: Moderaattorit
Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
- akvaarion tilavuus ja mitat
- Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
- Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
- Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
- Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
- Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
- Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
- Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?
Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
-
- Starting Member
- Viesti:
Jos suolakylpy auttaa ko vaivaan (arvio täytyy tehdä itse koska emme ole "kiekkokalatohtoreita" ei suola ole myrkkyä akvaariokaloille (joditon merisuola) voi käyttää 1-10% kylpyä, voimakkaassa ilmastuksessa, koko-ajan kalaa seuraten, jos kala pyrkii ulos esimerkiksi saavista jossa suolakylpyä suoritetaan on kylpy keskeytettävä. Itse kumminkin käyttäisin vain noin 4% suolakylpyä, korkeintaan (oma mielipide.)
Löyty kiekkokala linkistä.Minä olen paria kiekkoa suolannut ohjeella (Aqua-Webistä) 2 dl karkeata merisuolaa/30l vettä (akvaariosta). Olen pitänyt kalaa siellä noin 30-45 min. Vähän väliä pitää katsoa miten kala voi, omani eivät päällisin puolin olleet moksiskaan, kylvyn jälkeen hieman järkyttyneen näköisiä. Mutta virkistyivät. Muista joku hyvä suodatin kylpyveteen!!
Ne lehmät, jotka juoksevat eniten ja ravistelevat
utareitaan, tekevät jogurttia.
utareitaan, tekevät jogurttia.
Taipuu, kiitos!rsy kirjoitti:Taipuuko lontoo?

Tossa linkissä puhuttiin cooking salt:ista mutta ilmeisesti tarkoitettiin merisuolaa.
Sain käsityksen, että suolaa voi lisätä myös akvaarioon pieninä pitoisuuksina. Akvaarioni vesi on melko kovaa, pH 7,5 ja kH 6-7 (gH ei tietoa), onko tällä merkitystä? (Jos oikein käsitin, osmoosia tapahtuu vähemmän kovassa vedessä kuin pehmeässä jo valmiiksi.) Vesi on kovetettu ruokasoodalla.
Menin myymään ilmastimeni ja vanhat sisäsuodattimeni pois, joten kylpyä en voi tehdä ennen jomman kumman hankkimista/lainaamista. Tai sitten otan mattosuodattimen pumpun käyttöön? (Vetyperoksidiahan käytetään kalojen elvyttämiseen, siitä kun muodostuu veteen vettä ja happea. Olisko tästä apua yhdessä mattosuodattimen pumpun kanssa?)
Ja kyse on tästä ongelmasta.