Pahimpia kalamokia?

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Anii
Member
Member
Viesti:

Pahimpia kalamokia?

Viesti Kirjoittaja Anii »

Mitä mokia teille on sattunut kalojen kanssa?

Itselläni ehkä pahin on ollut kalojen kotiuttamiseen liittyvä. Kun hain lehtikaloja, annoin pussien tietty olla ensin altaassa ja lisäilin sitä vettä ihan hissukseen, kuten olen muutkin kalani kotiuttanut. Sitten kaadoin ensimmäisen pussin sisällön haaviin ämpärin päällä ja päästin kalan altaaseen. Toisen pussin kala sätki niin sopivasti, että haavin sijaan lensi komeassa kaaressa suoraan olohuoneen matolle.. siinä kummissaan katselevan kissan eteen. 8O Kala pomppasi käsistäni vielä kerran maahan, ennen kuin sain sen tipautettua ämpäriin, ja sieltä haavittua sitten uuteen kotialtaaseen. Hetken ehdin jo pelätä että kissa ehtii nappaamaan kalan ensin.
Todellisuus on niitä ihmisiä varten, jotka eivät pysty kohtaamaan science fictionia.
Kaisa
Starting Member
Starting Member

moka!

Viesti Kirjoittaja Kaisa »

En tiedä uskallanko edes kertoa... Ikää oli allekirjoittaneella 9 vuotta ja akvaariokokemusta kaksi vuotta - päätin kudettaa kalojani, en muista laatua, olisivatkohan olleet seeproja. Ei kun kutuallas valmiiksi, kalát sinne, ja TIETYSTI lämmintä vettä; lämmitin ( siihen aikaan ei termostaatteja tunnettu ) pohottamaan ja sitten lähdinkin hyvillä mielin kouluun - ja kaverille - ja vaikka mihin harrastuksiin.. Illalla kun tulin kotiin oli seeproille käynyt hiukan köpelösti ja lämpömittarikin oli mennyt veden kuumuudesta rikki!
Oih ja voih sitä surua ja parkua! :cry:
111na
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja 111na »

Huh huh. Olenkin aina ihmetellyt termiä kudettaa, kun mielestäni kalat tekevät sen ihan omasta halustaan.

Tässä on pahimmasta päästä, burundinprinsessat happamaan veteen, joo joo tuosta vain: http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic.php?t=23330

Toinen oli unohdus puulämmitteisessä talossa talviaikaan, kun lähdin muutamaksi päiväksi pois. Olin vaihtanut vettä ja tietenkin lämmitin unohtui kytkeä takaisin. Vesi oli takaisin tullessa noin kymmenen asteista ja pelkkää ruumista altaassa.
maximoves
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja maximoves »

Niinkuin olen täällä jo kertonutkin, vaihdoin illalla karanteenialtaaseen puolet vedestä ja unodin suodattimen töpselin pois seinästä. Menetin harmovampyyriplekon, joka on erittäin herkkä veden epäpuhtauksille, tässä tapauksessa siis suodattimessa olevat bakteerit ehtivät kait kuolla hapen puutteeseen ja pilasivat vettä liikaa. Onneksi raitapuupleko ja purjepleko selvisivät säikähdyksellä. Opin läksyni, tarkista ja tuplatarkista...
Ratsastan auringonlaskuun....

http://community.webshots.com/user/maximove
VesiEläin
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja VesiEläin »

Keväisen sisustuskiireen yhteydessä jäi laittamatta 560-litraisen akvaarion alle vaneri(Tosin altaan valmistaja ei sitä edes suositellut, mutta olen tullut toisiin ajatuksiin, kun pohjalla on painoa runsaasti). Siellä on nyt vain ollut pelkkä styroksi(Kohta vuoden), joka ei tue pohjaa olleskaan. :roll: ..Noh.. Vihdoinkin saatiin teetettyä oikean kokoinen vaneri ja ensiviikolla OLISI tyhjättävä akvaario kokonaan ja aloitettava vähänniinkuin alusta. *huoh*.. Siinä minun mokani. :|
kultiksia
Starting Member
Starting Member

Minun mokiani

Viesti Kirjoittaja kultiksia »

Mun mokiani:
1) Jätin pikkuveljeni, silloin noin 3 v., akvaarion kanssa valvomatta. Veli oli päättänyt kylvettää kalat ja lisätä nestesaippuaa akvaarioon... Huonosti kävi kaloille.

2) Pikkuveljeni kaveri oli paloitellut liitutaulun pesusienen ja pudotellut palasia akvaarioon. Kalat selvisivät, mutta tapahtuman jälkeen en ole päästänyt silppuajaa lähelle akvaariotani.

3) Pidin useita vuosia kultakaloja trooppisten kalojen kanssa samassa altaassa ja ruokin niitä kelluvalla ruoalla. Kun vihdoin jostain luin kultakalojeni tarvitsevan lajiakvaarion ja uppoavaa ruokaa, alkoi ennen niin terhakasti kultakaloja, leväbarbeja ja monnisia samaan altaaseen suositteleva eläinkauppias viisastella minulle hakiessani uimarakkovaivaan kuolleen kultakalan tilalle uutta: "Tiedätkö, että kultakalat tarvitsevat oman akvaarion?" Olin vähällä kysyä, miksi kauppias yrittää valistaa takaiskut kokeneita harrastajia, eikä aloittelijoita. Huhhuh.

4) Unohdin huhdella suolaiset artemiantoukat ennen makean veden kalanpoikasille tarjoamista. En muista kuinka kävi. ÄLKÄÄ kokeilko!
millia
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja millia »

Kasvit eivät oikein kasvaneet ja hiilidioksiditesti ei antanut tulosta (väri vaihtui heti ekalla tipalla). Akvassa oli kyllä hiivatekiljupullo, mutta se ei näköjään riittänyt. Ajattelin järjestää vähän lisää hiilidioksidia veteen. Hienot systeemit tuli viriteltyä ja levitys niin että varmasti liukenee kaikki.
Kesäaikaan asumme mökillä ja kalat huolletaan vain kerran päivässä. Seuraavana päivänä menin sitten innoissani katsomaan, että mitähän hiilidioksiditesti nyt sanoo. Kun näin akvaarion, ei päällimmäisenä ollut mielessä se paljonko hiilidioksidia on vaan että kuinka kalat pelastetaan, siis ne jotka vielä olivat hengissä.
Äkkiä vaan vesi lappoutumaan pois akvasta ja ämpäreillä uutta vettä tilalle. 15. ämpärillisen jälkeen mittasin pH:n. Ei tulosta. Seuraavat 15 ämpärillistä uutta vettä ja pH:n mittaus. Ei vieläkään tulosta. Vielä 15 ämpärillistä vaihtoon ja pH:n mittaus, testi näytti 5.5 astetta.
Happokäsittelystä eivät selvinneet kuin monniset, ruostekirjoahvenet ja yksi neljästä noitamonnista.
Tuli aika kallis trooppinen hapanimeläkalakeitto.

(tyhmätyhmätyhmätyhmätyhmätyhmätyhmätyhmä) [:I]
jonyp
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja jonyp »

tämä nyt kuuluisi ehkä mielummin huumori osastolle mutta kirjoitan nyt kuitenkin.
Naapurilla oli joskus noin 15-18 vuotta sitten noin sata litrainen akvaario jossa oli pohjalla noin 15 senttiä vettä ja niin likaista ettei siitä nähnyt edes läpi. (Siellä oli pienestä lammesta haettuja ruutanan poikasia 5 kappaletta)
Kun kysyin että "miksi siellä ei ole enempää vettä" niin kaveri heitti luultavasti ihan tosissaan vielä "en jaksa joka päivä lisätä sitä kun ne [sensuroitu] kalat juo ne sieltä pois" :P :P :P
Että tällanen tapaus
Jani
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Oulun akvaarioseura
Sukupuoli: Mies

Pahin mokani

Viesti Kirjoittaja Jani »

Mokia on ollut monelaisia, etenkin harrastuksen alkutaipaleella. Pahimpana pidän L177 aurinkojuovaplekon kuolemaa. Altaan muuton yhteydessä laitoin typeryyksissäni L177 ja L91 samaan sankoon monnisten kanssa. Monniset erittivät sitten sitä paniikkimyrkkyään veteen ja sen seurauksena L177 heitti lusikan laatikkoon. L91 selvisi täpärästi, koska oli isompi kokoinen ja vahvempi. Tämä moka otti koteloon oikein kunnolla! :twisted:
zisse
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja zisse »

niitähän on ehtinyt... [:I]
Yksi sattui joskus alkuaikoina kun ostin tutulta kauppiaalta tämän juuri tulleet malawin ahvenet(kumpikaan ei tiennyt mitä kaloja ne olivat*firma meni konkkaan myöhemmin* [;)])ja heitin nuo kauniit siniset kalat muiden kalojeni sekaan,tietenkään karanteeniallasta ei ollut..Kaikki kalani paitsi kuparimonnit kuolivat jonkin taudin seurauksena.. :roll:
Tämän tapauksen jälkeen muutimme ja otin tältä samaiselta ihmiseltä 2 punakorvakilpikonnaa akvaani koska hänellä ei ollut tilaa ja aikaa niille ja minulla(sattuneista syistä) tyhjä akvaario..Monniset menivät pieneen 70l akvaani jonne ostin myöhemmin jotain muitakin kaloja. 1½v tyttöni eräänä iltana oli ensin heittänyt kännykkäni uimaan akvaan, sen jälkeen "hieman" ruokkinut kaloja..koko purkki ruokaa..jonka seurauksena tietenkin kaikki kalat, uskomatonta,kuparimonneja lukuunottamatta kuolivat.. :cry: Niin ja onnistuimmepa saamaan salmonellankin noilta konnilta siinä temmellyksessä..... :mrgreen:
Tuli vielä mieleen että juuri tuossa samaisessa muutossa siirtelin kaloja uuteen asuntoon edellä..jätin vanhaan akvaan ihan tipan vettä pohjalle hiekat,kasvit kalat ym oli siirretty pois. Kun tulimme sitten päivää kahta myöhemmin hakemaan isoa akvaa ja tyhjentämään ja pesemään sitä yllätykseksi samea vesi oli selvennyt ja pohjalla muutaman sentin korkeassa vedessä uiskenteli....heh...kuparimonninen.... :mrgreen:
sitkeitä kavereita, pakko sanoa! ja pitkä ikäisiä..
rosalinda
Junior Member
Junior Member

Ongella

Viesti Kirjoittaja rosalinda »

tuli itse oltua alle 10-vuotiaana. Ukkini oli kova kalamies ja olin usein hänen kanssaan joko pilkillä tai mato-ongella. Siitä se kait sitten lähti..

Piti vain kokeilla kuinka käy kun laittaa Tubifex-matokuution narun perään :roll: . Odottelin hieman ja johan siihen tarttui oranssi huntupyrstö kultakala, nostin sen ylös. Sit iski paniikki ja nyhtäsin sen kalan pyrstöstä irti siitä narusta. Onneks kala selvis siitä... [:I]
Valmont
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Valmont »

Toinen oli unohdus puulämmitteisessä talossa talviaikaan, kun lähdin muutamaksi päiväksi pois. Olin vaihtanut vettä ja tietenkin lämmitin unohtui kytkeä takaisin. Vesi oli takaisin tullessa noin kymmenen asteista ja ***
Meillä kävin joskus näin ja sen seurauksena kuparimonniset kutivat. :mrgreen:
Vuoden 2005 #aw:n kotiäitirouvakodinhengetärrakastajasymppis
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”