Laiha kiekko
Valvoja: Moderaattorit
Laiha kiekko
Kaksi kiekkoani sairastui noin 5 kuukautta sitten (alkukesästä) loisiin. Ne luonnollisestikin lopettivat syömisen ja laihtuivat. No se ei ole nyt se ongelma vaan se, että toinen niistä kyllä lihoi parannuttuaan normaaliin mittoihin parissa viikossa, mutta toinen on edelleen laiha. Se on hieman pyöristynyt tämän 5 kk:n aikana niistä sairausajoista mutta edelleen liian laiha. Se siinä on kummallista, että laihuudestaan huolimatta tämä kiekko syö erinomaisesti ja nirsoilematta kaikkea ruokaa. Otin tämän kaverin aikoinaan silmätikukseni ja tiedän sen syöneen mainiosti siitä lähtien kun tämä terveeksi lihonut kiekkokin on syönyt. Laiheliini on muutenkin eloisa, reipas, kuten terveen ja normaalin kiekon kuuluukin. Onkohan sillä joku ruoan imeytymishäiriö vai mikä mättää? 

-
- Elite Senior Member
- Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
Mahdollisuuksia on monia. Se ikävin on kalatuberkuloosi. Voi olla myös sisälmysloisia.
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
Niinhän on, että niin kauan kun kala on hyvässä kunnossa ja syö, en ole ajatellut tehdä mitään. Tuberkuloosillehan en kai edes voisi tehdä mitään mutta tätä loisasiaa en nyt ymmärrä. Loistartuntahan aktivoituu ajoittain kun olosuhteet huononevat, käsittääkseni niitä kaloilla aina piilevänä on. Eli jyllääkö tällä kalalla tartunta mahdollisesti nyt edelleen muutaman kuukauden jälkeen aktiivisena, jota mahdollisesti pitäisi lääkitä? Tulisiko hänet siirtää erilliseen altaaseen ja tehdä jotain, vaikka hyväkuntoinen onkin vielä? 

-
- Elite Senior Member
- Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
- Viesti:
Lääkitä, mutta mitä vastaan? Ja onko sama vaiva kuitenkin kaikissa, vaikka se ei väy (vielä?) päälle?
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
Hauki662: Kai luit ekan viestini?
Seuraan joka ikinen päivä joka ikisellä ruokintakerralla kaikkia kaloja tietääkseni, ettei joku jää ilman ruokaa tai vähemmälle ruoalle. Olen aina toiminut näin ja tunnen kiekkojeni ruokailutavat. Tälle erityisesti annan vielä muita tarkemmin sitä ruokaa eri kulmaan, koska olen kaveria yrittänyt lihottaa. Kaikki, tämä laiha mukaanlukien syövät jatkuvasti hyvin ja aivan varmasti monipuolisesti. Annan jatkuvasti kaloille eri ruokia vaihdellen useamman ruoan sisältämästä ruokavalikoimasta (kaikkiaan ainakin 15 eri ruokaa), joten yksipuolisestakaan ruoasta ei ole kyse.
Jarvij sanoi, että voi olla monia vaihtoehtoja, mutta mitä? Onko siis vaan elettävä sairastumista (mahd. kaikkien) odotellessa? Mikä se loisten vaikutusmekanismi tässä tapauksessa voisi olla kun kala kuitenkin on hyvä kuntoinen ja ns. "muka" toipui silloin aikanaan niistä? Ja jos kalatuberkuloosi on kyseessä niin minä olen käytännössä tainnut siis menettää kaikki kalani?
Seuraan joka ikinen päivä joka ikisellä ruokintakerralla kaikkia kaloja tietääkseni, ettei joku jää ilman ruokaa tai vähemmälle ruoalle. Olen aina toiminut näin ja tunnen kiekkojeni ruokailutavat. Tälle erityisesti annan vielä muita tarkemmin sitä ruokaa eri kulmaan, koska olen kaveria yrittänyt lihottaa. Kaikki, tämä laiha mukaanlukien syövät jatkuvasti hyvin ja aivan varmasti monipuolisesti. Annan jatkuvasti kaloille eri ruokia vaihdellen useamman ruoan sisältämästä ruokavalikoimasta (kaikkiaan ainakin 15 eri ruokaa), joten yksipuolisestakaan ruoasta ei ole kyse.
Jarvij sanoi, että voi olla monia vaihtoehtoja, mutta mitä? Onko siis vaan elettävä sairastumista (mahd. kaikkien) odotellessa? Mikä se loisten vaikutusmekanismi tässä tapauksessa voisi olla kun kala kuitenkin on hyvä kuntoinen ja ns. "muka" toipui silloin aikanaan niistä? Ja jos kalatuberkuloosi on kyseessä niin minä olen käytännössä tainnut siis menettää kaikki kalani?

-
- Imperaattori
- Viesti:
Voiko tästä päätellä että tämä laiha kiekko ei liiku samassa porukassa muiden kanssa?Misu kirjoitti:Tälle erityisesti annan vielä muita tarkemmin sitä ruokaa eri kulmaan, koska olen kaveria yrittänyt lihottaa.
Kalatkin ovat tietenkin yksilöitä, ei edes samassa altaassa, samasta poikueesta, samalla ruoalla kasvatetut kiekot kasva ja "liho" samaan tahtiin.
Itse en olisi huolissani jos kala kuitenkin syö ja käyttäytyy muiden tavoin, eikä ole selkeästi laihtunut ja kuihtunut. Kuva olis kiva.
There are no facts, only interpretations. -- Friedrich Nietzsche
Vaihtoehtoja on monia. Parven alistetuin/heikoin kala jota muut kalat pomottavat eivätkä anna syödä rauhassa, se pelkää, loiset vaivaavat kalaa, kalalla saattaa olla sisäelimissä vikaa joko synnynnäistä/lääkityksestä johtuvaa jne. Aihe on hiukan kuin lottoaisi varmuutta ei voi tietää, jos kala kumminkin syö en näkisi huolta muuten kuin jos kala ulostaa jatkuvasti vaaleanharmaata pitkää ulostetta joka ei meinaa katketa. Se on aika varma merkki sisäloisita.Misu kirjoitti:Eikö kiekkoharrastajilla ole kokemusta kysymästäni aiheesta? Kiekkoni on siis ainoa laiha laatuaan...
Timppa
Kiva, että olette vastailleet!
Kiekkoja on 7. Ne on kaikki ostettu yhtäaikaa mutta hieman erikokoisina, joten kasvukin on hieman eri vaiheessa kaikilla. Ja tietenkin toiset kasvavat nopeammin kuin toiset, toiset saavat aina hiukan enemmän ruokaa kuin toiset jne. Isoin kiekkoni nimeltään Seiska ("seitsenväri" = Royal Blue) ei ollut alkujaan isompi kuin pari muutakaan näistä, mutta on nyt melkein 1,5 kertaisesti isompi kuin seuraavaksi isoimmat. Seiska on selkeä pomo ja syö erittäin näppärästi muiden nokan edestä lähes kaiken. Tämä ja toinen pienempi Royal Blue on ovat (kuten myyjä sanoi) erittäin kestäviä, eivät ole kertaakaan sairastuneet vaikka muut ovat kaikki sairastaneet alkuvaiheessa. Ei siis ainakaan pätkääkään näkyvin oirein.
No, se laiha kiekko. Se liikkuu kyllä muiden porukassa. Houkuttelen sen vaan ruoan avulla hieman erilleen muista, jotta saisin syöttää sitä oikein niinkun enemmän kuin tarpeeksi. En halua muita kuitenkaan saattaa ähkyn partaalle, sillä on siellä kuitenkin niitä nopeampiakin kiekkoja. Eräskin kiekko on ruvennut sitä ajoittain härnäämään, mutta ei se piilottele ja tulee ensimmäisten joukossa ruokapaikalle. En oikeastaan olekkaan siitä huolissani kun se käyttäytyy terveen kiekon lailla, mutta halusin asiasta kysyä kun olen sitä kuukausia jo ihmetellyt. Laitan kuvan kun saan kameran lainaksi.

No, se laiha kiekko. Se liikkuu kyllä muiden porukassa. Houkuttelen sen vaan ruoan avulla hieman erilleen muista, jotta saisin syöttää sitä oikein niinkun enemmän kuin tarpeeksi. En halua muita kuitenkaan saattaa ähkyn partaalle, sillä on siellä kuitenkin niitä nopeampiakin kiekkoja. Eräskin kiekko on ruvennut sitä ajoittain härnäämään, mutta ei se piilottele ja tulee ensimmäisten joukossa ruokapaikalle. En oikeastaan olekkaan siitä huolissani kun se käyttäytyy terveen kiekon lailla, mutta halusin asiasta kysyä kun olen sitä kuukausia jo ihmetellyt. Laitan kuvan kun saan kameran lainaksi.

Tämä laiha kiekko...Olen lukenut jälleen taas tästä täälläkin palstalla ajankohtaisesta kalatuberkuloosista. Mm. jarvij:n sivut, joilla kehotetaan hävittämään kaikki vähänkin epäilyttävät kalat, varsinkin koska hoitokeinoja ei ole (ennaltaehkäisy!). Mietin siis tätä omaa laihaa kiekkoani. Kiekoissani ei ole tällähetkellä sairauden oireita, ei edes tässä laihassa. Mietin kuitenkin, että jos sillä pahimmassa tapauksessa olisikin kalatuberkuloosi, se sairastuttaisi muitakin ja koko altaan kalasto olisi vaarassa. Tietenkin voihan tubia olla muissakin tai sitten ei edes tässä laihassa kiekossakaan. Eli pitäisikö tämä laihuutta lukuunottamatta terveen oloinen kiekko yksinkertaisesti lopettaa pahimman välttämiseksi? Ja onko näin, että JOS muissa kaloissa tubia ei ole, se ei välttämättä ole niihin tarttunutkaan jos tämä yksi poistetaan joukosta? Olisi hyvin surullista luopua tästä kiekosta, koska se on ollut erityisen tarkkailun kohteena. Ymmärrän kuitenkin, että parempi lopettaa yksi kala vaikka tietämättä tuberkuloosista varmuudella kuin uhrata kokokalasto jos tämä yksi sairastuu. Mitä oikein tekisin? 
Ps. Minulla olisi tästä kiekosta kuvakin (ei mikään huippulaatuinen) mutten tosiaan osaa liittää sitä tänne palstalle. Sähköpostin liitteeksi osaisin laittaa jos jotain kiinnostaisi...
Ps. Olen suunnitellut neljän uuden kiekon hankintaa...

Ps. Minulla olisi tästä kiekosta kuvakin (ei mikään huippulaatuinen) mutten tosiaan osaa liittää sitä tänne palstalle. Sähköpostin liitteeksi osaisin laittaa jos jotain kiinnostaisi...
Ps. Olen suunnitellut neljän uuden kiekon hankintaa...
-
- Junior Member
- Sukupuoli: Nainen
Moikka Misu,
jos muistat mulla oli aika paljon ongelmia kesän lopussa kiekkojen kanssa. Nyt on käynyt niin, että kaikki muut voivat hyvin, mutta yhden loppujen lopuksi minä lopetin. Se ei syönyt ja piilotteli koko ajan. Loppujen lopuksi se oli niin laiha, että sen "otsa" oli ihan veitsen terävä.
Tuukkis:kin kävi meillä katsomassa ja oli sitä mieltä että jos toi otsa menee noin teräväksi, niin se on mennyttä kalaa. Se olis voinut sinnitellä vielä vaikka kuinka kauan, mutta loppujen lopuksi se olisi kuollut.
Eli jos se sun kaverisi syö ja on pirteä, niin älä vielä lopeta, anna sille mahdollisuus. Se munkin yksi kiekko joka oli tosi sairas ja oli usealla kuurilla yksin pienemmässä altaassa, on nyt tosi pirteä ja hyvin voiva.
t: Tanja
jos muistat mulla oli aika paljon ongelmia kesän lopussa kiekkojen kanssa. Nyt on käynyt niin, että kaikki muut voivat hyvin, mutta yhden loppujen lopuksi minä lopetin. Se ei syönyt ja piilotteli koko ajan. Loppujen lopuksi se oli niin laiha, että sen "otsa" oli ihan veitsen terävä.
Tuukkis:kin kävi meillä katsomassa ja oli sitä mieltä että jos toi otsa menee noin teräväksi, niin se on mennyttä kalaa. Se olis voinut sinnitellä vielä vaikka kuinka kauan, mutta loppujen lopuksi se olisi kuollut.
Eli jos se sun kaverisi syö ja on pirteä, niin älä vielä lopeta, anna sille mahdollisuus. Se munkin yksi kiekko joka oli tosi sairas ja oli usealla kuurilla yksin pienemmässä altaassa, on nyt tosi pirteä ja hyvin voiva.
t: Tanja
670 l kalaton ja kasviton allas myynnissä!
Muistan kyllä kiekko-ongelmiasi, kiitos nytkin viestistäsi. Niin, minä en millään haluaisi lopettaa tuota, varsinkin kun se on pirteä ja muuten normaalin oloinen, syökin hyvin. Pelkään vaan sitä tuberkuloosia, siinä on vaarassa sitten kaikki kalat. Mutta eihän se kai tartu jos se ei oireile? Ja lopettaa sen heti kun luikero alkaa oireilla. Tietenkään en kyllä edes tiedä onko sillä tuberkuloosia. 

Tämä kiekko on kooltaan noin 6-7 cm (karkeasti arvioituna). Se ei ole vanha. Se on ostettu samaan aikaan saman ikäisenä toisen samanlaisen/kokoisen/ikäisen kiekon kanssa, joka on kasvanut hieman isommaksi. Ei kuitenkaan vielä paljoa, koska ovat olleet minulla vasta 7 kk. Pienempi tämä on ollut ostohetkellä. Tottakai silmä vaikuttaa isolta kun kalan ruumis on normaalia laihempi
Misu
Tämä kalasi näyttää olevan poikueen pahnanpohjimmaisia, valitettavasti. Sen kasvunopeus on jostain syystä hyytynyt matkalla. Silmien koko verrattuna ruumiiseen on se näkyvä piirre. Itsellä oli poikueista myös näitä ja niistä ei kukaan selvinnyt vuotta pidemmälle. Viimeistään kun isoimmat tulivat murkkuikään, alkoi kyyti olla kovaa pienemmille.
Pään terävyys on merkki siitä että se on käyttänyt syömättä ollessaan kudosrasvat pois lähes tykkänään ja niiden palautuminen vie pitkään, jos tulevat entiselleen koskaan. Itsellä näitä on muutama ollut ja kaikki heittäneet henkensä.
Tuosta iästä, jos kalat ovat sinulla olleet jo 7 kuukautta, ovat ne todella hidaskasvuisia.Se taas juontaa syyt viljelijään, jolla ei ole ollut tarpeeksi monia altaita joihin erottaisi eri nopeutta kasvavat poikaset.
Itse olen luovuttanut kalat 4-5kk:n ikäisinä ja ne olivat tuota kokoluokkaa jo silloin. Kasvatin niitä liian ahtaassa ja se kostautui siinä, ettei kalojen kasvunopeus ja hyväkokoisten yksilöiden määrä ollut lähellekkään mitä se olisi voinut olla.
Itsellä kahdesta poikueesta muutamia lapsia emojensa kanssa jäljellä ja ne ovat 1,5 vuotiaina n. 13-16cm kokoisia, niin timantit, punaturkoosit kuin pulut.
Jos et viljele kiekkoja, niin anna sen kalasi kasvaa muiden kanssa, ei siitä ole mitään haittaakaan jos se on terve.
Saanko kysyä mistä liikkeestä aikoinaan ostit nämä kalasi?
Kari
Tämä kalasi näyttää olevan poikueen pahnanpohjimmaisia, valitettavasti. Sen kasvunopeus on jostain syystä hyytynyt matkalla. Silmien koko verrattuna ruumiiseen on se näkyvä piirre. Itsellä oli poikueista myös näitä ja niistä ei kukaan selvinnyt vuotta pidemmälle. Viimeistään kun isoimmat tulivat murkkuikään, alkoi kyyti olla kovaa pienemmille.
Pään terävyys on merkki siitä että se on käyttänyt syömättä ollessaan kudosrasvat pois lähes tykkänään ja niiden palautuminen vie pitkään, jos tulevat entiselleen koskaan. Itsellä näitä on muutama ollut ja kaikki heittäneet henkensä.
Tuosta iästä, jos kalat ovat sinulla olleet jo 7 kuukautta, ovat ne todella hidaskasvuisia.Se taas juontaa syyt viljelijään, jolla ei ole ollut tarpeeksi monia altaita joihin erottaisi eri nopeutta kasvavat poikaset.
Itse olen luovuttanut kalat 4-5kk:n ikäisinä ja ne olivat tuota kokoluokkaa jo silloin. Kasvatin niitä liian ahtaassa ja se kostautui siinä, ettei kalojen kasvunopeus ja hyväkokoisten yksilöiden määrä ollut lähellekkään mitä se olisi voinut olla.
Itsellä kahdesta poikueesta muutamia lapsia emojensa kanssa jäljellä ja ne ovat 1,5 vuotiaina n. 13-16cm kokoisia, niin timantit, punaturkoosit kuin pulut.
Jos et viljele kiekkoja, niin anna sen kalasi kasvaa muiden kanssa, ei siitä ole mitään haittaakaan jos se on terve.
Saanko kysyä mistä liikkeestä aikoinaan ostit nämä kalasi?
Kari
Kiitos kv-setä, viestisi oli hyödyllinen (kaikki ovat ehdottomasti) ja mielenkiintoinen. Tämä kyseinen kiekko + kolme muuta ovat ostettu Tampereelta Coral Aquariumista. Coraliin ne ovat kuulemma tulleet Akvaariolaaksolta, sinne Keski-Euroopasta jostain. Näistä neljästä siis tämä yksi on hidaskasvuinen ja laiha, kuten myös Royal Bluen toinen on hieman pienempi. Laihan kiekon kanssa alkujaan samankokoinen ja värinen kiekko on jo isompi ja toinen Royal Blue isoin, ilmeisesti normaalivauhtia kasvava. Sitten on pari Pigeon Bloodia (ostettu Hml:n eläinliikkeestä mutten muista mistä ne sinne on tullut), jotka ovat isoimpien joukossa koon puolesta ja yksi hippusen pieni Blue Turquoise, joka on tullut Viherkalasta (K-Euroopasta sekin sinne). Tämä on vielä pienempi kuin tämä keltainen laiheliini, mutta terhakka eikä laiha. Muttei ole juuri kasvanut seitsemässä kk:ssa! Eli seitsemästä kiekostani siis kolme on näitä pahnanpohjimmaisia. Tulevatko ne olemaan aina tällaisia muita vaan paljon pienempiä kitukasvuisia, vai kasvavatko tälläiset yleensä edes aikuisiksi? Voi osa syy olla minussakin, koska en useinkaan ruoki kaloja kuutta kertaa päivässä, mutta toisaalta onhan muutkin kasvaneet. Ruokintani on kyllä monipuolista, se ei voi olla syy.
Ps. En viljele...
Ps. Blue Turquoise oli kuulemma ostoaikaan (huhti-toukokuussa) iältään noin puoli vuotias, muut ovat olleet noin 8 kk....Eli nyt vanhimmat jo 1,5 vuotiaita ja tuo nuorinkin yli vuoden, huh.
Ps. En viljele...
Ps. Blue Turquoise oli kuulemma ostoaikaan (huhti-toukokuussa) iältään noin puoli vuotias, muut ovat olleet noin 8 kk....Eli nyt vanhimmat jo 1,5 vuotiaita ja tuo nuorinkin yli vuoden, huh.
Kiekkoja ostaessa kannattaa olla tarkkana ja valita isoimmat ja vilkkaimmat yksilöt. Kärsivällisyys on hyve kun niitä alkaa hommaamaan. Ajoitus on tärkeää että ehtii saamaan lähetyksestä parhaat. Hyvin usein kauppoihin sitten jäävät nämä pahnanpohjimmaiset. Jos ei seitsemässä kuukaudessa kiekko kasva niin jotain on selvästi vialla. Pelkäänpä että olet saanut poikueen heikoimmat yksilöt.
Oletko nyt täysin varma ettei kyseessä ole loiset. Joissain tapauksissa vaikka kaloilla olisi kidukset täynnä loisia ruoka silti maistuu. Sinun nyt täytyy itse tehdä diagnoosi harkiten ja lukea vanhoja viestejä. On hankalaa kuvienkin perusteella arvioida tilannetta akvaariossasi. Luultavasti tässä ketjussa on tullut esille melkeinpä kaikki vaihtoehdot tilanteeseen.
Oletko nyt täysin varma ettei kyseessä ole loiset. Joissain tapauksissa vaikka kaloilla olisi kidukset täynnä loisia ruoka silti maistuu. Sinun nyt täytyy itse tehdä diagnoosi harkiten ja lukea vanhoja viestejä. On hankalaa kuvienkin perusteella arvioida tilannetta akvaariossasi. Luultavasti tässä ketjussa on tullut esille melkeinpä kaikki vaihtoehdot tilanteeseen.
Näitäkin kiekkoja ostaessa tämä laiha ja toinen samanlainen normaalimmin kasvanut olivat ostohetkellä samankokoisia. Haen kolmen viikon päästä uusia kiekkoja, joiden karanteeni päättyy juuri sinä päivänä. Katson kyllä niin tarkkaan kun vaan kykenen ja valitsen isoimmat ja aktiivisimmat.
En tietenkään ole varma onko kalalla loisia vai ei. Mutta kun tämä on kesän alussa sairastanut ja ollut siitä lähtien suurinpiirtein tuollainen ulkonäöltään (mutta muuten käytökseltään terveen oloinen) niin en ole lääkinnyt kun en tiedä mitä lääkitä. Ja kun ei ole mitään muuta oiretta. Kyllä tämä yksilä & pari muuta seitsemästä ovat hieman niitä surkeampia tapauksia ikävä kyllä. Onko muilla käynyt niin, että kun ostaa useampia kiekkoja niin jonkun huomaa myöhemmin olevan hieman surkeampi tapaus? Ainahan ei kai voi välttämättä ostohetkellä todeta kalan tulevaa kasvuvauhtia tms? Pidän näitä altaassani ja hoidan hyvin. Nämä surkimukset selviävät tai eivät, en kuitenkaan ole viljelymielessä liikkeellä, joten uiskennelkoot tuolla.![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
En tietenkään ole varma onko kalalla loisia vai ei. Mutta kun tämä on kesän alussa sairastanut ja ollut siitä lähtien suurinpiirtein tuollainen ulkonäöltään (mutta muuten käytökseltään terveen oloinen) niin en ole lääkinnyt kun en tiedä mitä lääkitä. Ja kun ei ole mitään muuta oiretta. Kyllä tämä yksilä & pari muuta seitsemästä ovat hieman niitä surkeampia tapauksia ikävä kyllä. Onko muilla käynyt niin, että kun ostaa useampia kiekkoja niin jonkun huomaa myöhemmin olevan hieman surkeampi tapaus? Ainahan ei kai voi välttämättä ostohetkellä todeta kalan tulevaa kasvuvauhtia tms? Pidän näitä altaassani ja hoidan hyvin. Nämä surkimukset selviävät tai eivät, en kuitenkaan ole viljelymielessä liikkeellä, joten uiskennelkoot tuolla.
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Itse suosisin suomessa ammatimaisesti kasvatettuja kiekkoja. Ero terveillä ja hyvistä kutupareista kasvaneilla poikasilla joihinkin maahatuotuihin poikasiin on kuin yö ja päivä. Terveessä poikasparvessa on täysi tohina päällä ja kiinnostus ruokaa kohtaan on valtava.
Tilanne taitaa vaan olla että monilla harrastajilla ei riitä aika ja resurssit ammatimaiseen kasvattamiseen. Suomessa muutenkin ei varmaankaan paljon plussalle jää kiekkojen viljelyssä. Onneksi kuitenkin jotkut jaksavat tehdä töitä josta muutkin sitten saavat iloita.
Suurin osa ongelmista varmasti tulee siitä että harrastajat saavat valmiiksi huonossa hapessa olevia poikasia. Olisihan se harrastajalla hienoa valita kasvatusaltaista upeita eläimiä ja saada todellakin rahalle vastinetta. Kiekkojen hinta kun tuppaa olemaan korkea vaikka kala olisi missä kunnossa tahansa. Kiekkojen kanssa ei varmasti ole lirissä jos saa terveet yksilöt. Eikös se vähän niin mene, että parhaat ehditään kuoria päältä pois matkalla suomeen?
Hyvä kiekko maksaakin sitten sitä rahaa eikä todellakaan kannata enää siinä vaiheessa napista, vaan olla ennemminkin kiitollinen siitä että täällä pohjoisessa kiekkoja yleensä liikkuu.
Tilanne taitaa vaan olla että monilla harrastajilla ei riitä aika ja resurssit ammatimaiseen kasvattamiseen. Suomessa muutenkin ei varmaankaan paljon plussalle jää kiekkojen viljelyssä. Onneksi kuitenkin jotkut jaksavat tehdä töitä josta muutkin sitten saavat iloita.
Suurin osa ongelmista varmasti tulee siitä että harrastajat saavat valmiiksi huonossa hapessa olevia poikasia. Olisihan se harrastajalla hienoa valita kasvatusaltaista upeita eläimiä ja saada todellakin rahalle vastinetta. Kiekkojen hinta kun tuppaa olemaan korkea vaikka kala olisi missä kunnossa tahansa. Kiekkojen kanssa ei varmasti ole lirissä jos saa terveet yksilöt. Eikös se vähän niin mene, että parhaat ehditään kuoria päältä pois matkalla suomeen?
Hyvä kiekko maksaakin sitten sitä rahaa eikä todellakaan kannata enää siinä vaiheessa napista, vaan olla ennemminkin kiitollinen siitä että täällä pohjoisessa kiekkoja yleensä liikkuu.
Misu
Mistä haet kiekot? Miten ne on karateenattu? Ota huomioon että karanteeraat itse niitä vielä 4-6vkoa ellet tiedä miten ne ovat olleet. Yhtään muuta kalaa et saa laittaa muiden kiekkojesi kanssa ilman karanteenia, tämä on ehdoton sääntö! Karanteenin aikana voit tarkkailla kalojasi ja tarvittaessa lääkitä ne ennaltaehkäisevästi vaikka Tuukkiksen reseptin mukaan, (katso Tuukkiksen viestejä).Merisuolaa karanteenialtaaseen aluksi stressiä lievittämään siirron johdosta(katso TiHen viestejä).Vaikka uudet kiekkosi olisivat terveitä, voivat ne altistua muista kiekoistasi tuleville kidus-tai suolistoloisille. (Jolle aikaisemmat kiekot ovat immuuneita tai ne eivät kaloja häiritse, ovat vain niiden kantajia).
Suosittelen Jani B:tä Kuopiosta, jos haluat terveitä ja hyväkasvuisia kaloja. Ja tällä hetkellä ovat halpoja laatuun nähden.
Kari
Mistä haet kiekot? Miten ne on karateenattu? Ota huomioon että karanteeraat itse niitä vielä 4-6vkoa ellet tiedä miten ne ovat olleet. Yhtään muuta kalaa et saa laittaa muiden kiekkojesi kanssa ilman karanteenia, tämä on ehdoton sääntö! Karanteenin aikana voit tarkkailla kalojasi ja tarvittaessa lääkitä ne ennaltaehkäisevästi vaikka Tuukkiksen reseptin mukaan, (katso Tuukkiksen viestejä).Merisuolaa karanteenialtaaseen aluksi stressiä lievittämään siirron johdosta(katso TiHen viestejä).Vaikka uudet kiekkosi olisivat terveitä, voivat ne altistua muista kiekoistasi tuleville kidus-tai suolistoloisille. (Jolle aikaisemmat kiekot ovat immuuneita tai ne eivät kaloja häiritse, ovat vain niiden kantajia).
Suosittelen Jani B:tä Kuopiosta, jos haluat terveitä ja hyväkasvuisia kaloja. Ja tällä hetkellä ovat halpoja laatuun nähden.
Kari
Tarkoitus oli, että haen kiekot Viherkalasta Tampereelta. Sainkin viestin myös Jani B:ltä kiekoista (ja parilta muultakin!) ja ne houkuttelisi kovasti juuri siksi, että ovat varmasti laatuyksilöitä ja täällä kasvatettuja. Viherkalaan päädyin (?) ainoastaan siksi, että sieltä olisi mahdollisuus saada juuri sellaisia värimuotoja, joista olen unelmoinut vaikka luulin etten näitä saisi (Blue Diamond ja Brilliant Turquoise). Vaikken mitään mistään tiedäkään niin minua kuitenkin hieman epäilyttää se, että kalat ovat karanteenissa siellä Viherkalassa vain 2 viikkoa, jonka jälkeen ne pitää mennä hakemaan, ettei kaikki huonoimmat jää jäljelle.
Kyllä! Minä aion itse karanteenata kalat ehdottomasti. Pidin karanteenissa kaikki uudet pohjakalatkin mitä hommasin lisää joku aika sitten, ongelmia ei ilmennyt. Täällä ei tuo hakutoiminto toimi laisinkaan, mutta olen mm. Aqua2002:n ohjeita oikeanlaisesta karanteenauksesta lukenut ja tiedän Tihen siirtolääkitysohjeesta (käytin sitä itse kun siirsin pohjakalat "pääakvaarioon"). En uskaltaisi laittaa mitään tuonne altaaseen ilman kunnon karanteenia, olen lukenut täältä ohjeita, jotta toimisin oikein.
Haluaisin tosiaan niitä sinisävyisiä kiekkoja todella, mutta jos olette sitä mieltä, ettei missään nimessä sellaisia niin...Neuvokaa ihmeessä. Ja entäs tämä laiha kiekkoni + kaksi muuta hitaampaan kasvanutta kiekkoa, joista toinen on muuten ok ja pulska, mutta aivottoman pieni. Pitäisikö ne heivata? En siis viljele, mutta olisihan poikastouhuja hieno seurata...Pitäisikö ne lahjottaa jollekkin, jolla ei ehkä ole vielä omat kiekot niin isoja, että kiduttaisivat pienempiä? sehän minulla kai väistämättä olisi joskus edessä...
-------------------
Toivoisin jonkun ottavan vielä kantaa siihen kiekkojen lukumääräänkin. Minulla on siis nyt 7 kiekkoa (+ 3 leväbarbia ja parikymmentä tai vähän yli kardinaalitetraa ja pohjakalat) ja litroja 500, suodatusta 3 x Eheimin ulkosuodatin 2226. Eli seitsemän on nyt ja muistaakseni Tuukkis tai Tihe (joku näistä kokeneimmista kuitenkin) suositteli vähintään 10 kpl 500l altaaseen, moni muukin isompaa parvea suositteli. Jos ajattelee näitä kolmea kitukasvuista kiekkoa, joista ainakaan se pienin (noin 4-5 cm ja 1 vuoden ikäinen) ja tämä laihin ei ehkä selviä ikuisesti kasvavien joukossa ja karsiutuu pois niin kuinka monta uutta uskaltaisin vielä ottaa? Ajattelin, että saisin ne samalla karanteenauksella kaikki...
Kyllä! Minä aion itse karanteenata kalat ehdottomasti. Pidin karanteenissa kaikki uudet pohjakalatkin mitä hommasin lisää joku aika sitten, ongelmia ei ilmennyt. Täällä ei tuo hakutoiminto toimi laisinkaan, mutta olen mm. Aqua2002:n ohjeita oikeanlaisesta karanteenauksesta lukenut ja tiedän Tihen siirtolääkitysohjeesta (käytin sitä itse kun siirsin pohjakalat "pääakvaarioon"). En uskaltaisi laittaa mitään tuonne altaaseen ilman kunnon karanteenia, olen lukenut täältä ohjeita, jotta toimisin oikein.
Haluaisin tosiaan niitä sinisävyisiä kiekkoja todella, mutta jos olette sitä mieltä, ettei missään nimessä sellaisia niin...Neuvokaa ihmeessä. Ja entäs tämä laiha kiekkoni + kaksi muuta hitaampaan kasvanutta kiekkoa, joista toinen on muuten ok ja pulska, mutta aivottoman pieni. Pitäisikö ne heivata? En siis viljele, mutta olisihan poikastouhuja hieno seurata...Pitäisikö ne lahjottaa jollekkin, jolla ei ehkä ole vielä omat kiekot niin isoja, että kiduttaisivat pienempiä? sehän minulla kai väistämättä olisi joskus edessä...
-------------------
Toivoisin jonkun ottavan vielä kantaa siihen kiekkojen lukumääräänkin. Minulla on siis nyt 7 kiekkoa (+ 3 leväbarbia ja parikymmentä tai vähän yli kardinaalitetraa ja pohjakalat) ja litroja 500, suodatusta 3 x Eheimin ulkosuodatin 2226. Eli seitsemän on nyt ja muistaakseni Tuukkis tai Tihe (joku näistä kokeneimmista kuitenkin) suositteli vähintään 10 kpl 500l altaaseen, moni muukin isompaa parvea suositteli. Jos ajattelee näitä kolmea kitukasvuista kiekkoa, joista ainakaan se pienin (noin 4-5 cm ja 1 vuoden ikäinen) ja tämä laihin ei ehkä selviä ikuisesti kasvavien joukossa ja karsiutuu pois niin kuinka monta uutta uskaltaisin vielä ottaa? Ajattelin, että saisin ne samalla karanteenauksella kaikki...