Tarvitseeko akvaarioon lisätä vedenvaihdon yhteydessä vedenparannus aineita esim aquasafea. Yritin tuossa katsella vanhoja viestejä, jotkut lisäävät ja toiset ei. Ainakin Helsingin suunnalla moni ei lisää veteen enää mitään litkua. Mitenkäs Kuopion seudulla onko tarpeellista ja jos lisäät lisäätkö aina vedenvaihdon yhteydessä vai esim vain karanteeni altaaseen. Litkut kun on niin sairaan hintaisia ainakin Suomesta ostettuna.
Saksasta vissiin saisi halvemmalla mutta onko se sitten sitä samaa litkua mitä myydään Suomessa kun jotkut väittävät niiden koostumuksessa olevan eroja eri maissa.
Vedenparannusaineet
Valvoja: Moderaattorit
Niiden tehosta ollaan hyvin montaa mieltä.
Jos vedessä on rautaa tai muita metalleja, niin tällöin käyttö voisi olla perusteltua.
Jos jollakin kalalla on haavauma tai muuta iho-ongelmaa, voi vedenparannusaineen käyttö edesauttaa parantumista ja esim. haavauman homehtumisen vaara on pienempi. Mutta kannattaa kuitenkin muistaa, että ongelmatapauksissakin riittävät vedenvaihdot ovat se kaiken perusta.
Itse olen vedenparannusaineita aina käyttänyt.
Jos vedessä on rautaa tai muita metalleja, niin tällöin käyttö voisi olla perusteltua.
Jos jollakin kalalla on haavauma tai muuta iho-ongelmaa, voi vedenparannusaineen käyttö edesauttaa parantumista ja esim. haavauman homehtumisen vaara on pienempi. Mutta kannattaa kuitenkin muistaa, että ongelmatapauksissakin riittävät vedenvaihdot ovat se kaiken perusta.
Itse olen vedenparannusaineita aina käyttänyt.
Vesilaitoksen sivujen mukaan aika hyvää vettä, lisätään jossakin (riippuu mistä otetaan) kylläkin klooria (ei löytynyt tuolle mittauksia), mutta koska ei mainintaa ammoniakista (syntyisi pitkäkestoista kloramiinia eli klooriamiinia), niin tuo häipynee äkkiä (riippuen kylläkin määristä ja putkistopituuksista).
Itse jos tuolla asuisin, niin en käyttäisi normaalisti vedenparannusaineita - vain ongelmien ilmaantuessa tai jos kloori haisee.
Itse jos tuolla asuisin, niin en käyttäisi normaalisti vedenparannusaineita - vain ongelmien ilmaantuessa tai jos kloori haisee.
Re: Vedenparannusaineet
En osaa muiden puolesta vastata, mutta ainakaan täällä Petosen suunnalla ei ole tarvetta veteen mitään parannusaineita lisäillä ainakaan viikottaisten vedenvaihtojen yhteydessä. Mutta varuilta on yksi puteli tuolla kaapissa, jos joskus täytyisi joku totaalinen vedenvaihto tehdä jostakin syystä, tai sitten jos ulkoaltaasta tarvitsee keväällä kaikki vedet pois.kt10283 kirjoitti: Mitenkäs Kuopion seudulla onko tarpeellista ja jos lisäät lisäätkö aina vedenvaihdon yhteydessä vai esim vain karanteeni altaaseen.
Lieko sitten lisäaineiden käyttö perusteltua, jos asuu vanhassa talossa ja epäilee vanhojen putkistojen luovuttavan veteen metalleja tms. epäpuhtauksia?
" Silikonirinnat ovat kuin jalopuuratti Ladassa: Kiva hivellä mutta kyyti ei parane"
http://koiruuksiajakissankujeita.kotisivukone.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://koiruuksiajakissankujeita.kotisivukone.com/" onclick="window.open(this.href);return false;