Helmimonniset

Monnit, nuoliaiset ja muut pohjalla elävät kalat.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Arsca
Junior Member
Junior Member

Helmimonniset

Viesti Kirjoittaja Arsca »

Ei tässä mitään hätää ole, toivottavasti :o . Kiekkoaltaani monniset ovat ruvenneet uimaan jännästi "kuviouintia", jonossa, rinnan, letkassa jne... Olisiko siellä jotain kutu puuhia tiedossa? Näitä helmimonnisia minulla ei aiemmin ole ollut, nyt vasta alkukeväästä hommasin. Eikä minulla ole monniset aiemmin kuteneetkaan.

Mikä voisi olla seuraava yllätys? Kutua lasissa, kiven päällä, kannssa? Joukko kuolema? Kertokaahan monnistietäjät. Jos kutua tulee niin miten varmistaa sen säilyminen? Altaassa on siis kiekkoja, mustatetroja, purjepleko, imumonneja, rusokirjoahvenia...
teemu7117
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja teemu7117 »

Tuo kuviouinti on meillä ollut ainakin helmimonnisilla aivan normaalia käytöstä. Eivät meillä ole vielä kuteneet koskaan, tosin parvikin on vielä vain vaatimattomat 5 yksilöä eivätkä nekään ole täysikokoisia.
Jos kutevat niin tuskin tulee kutu säilymään tuossa altaassa vaan kannattaa siirtää se muualle. Haulla löytyy varmaan eri monnisten kuduista jotain juttua. Olen lukenut että helmimonniset kutevat useimmiten aamun tunteina ennenkuin valot syttyvät ja paikkaan jossa käy mahdollisimman kova virtaus.
Tassu
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Tassu »

Meillä helmimonniset kutevat aina silloin tällöin, varsinkin jos jostain syystä on vaihdettu tavallista useammin vettä, ja jos ruokatarjoiluun on kuulunut paljon surviaisia. Naaras ja 1-2 koirasta uivat hyvin tiivistä kuviouintia ylös alas aika pitkäänkin, kunnes kutu tapahtuu. Meillä helmimonniset tuntuvat kutevan ihan minne sattuu (yleensä ainakin laseihin tarttuu mätimunia) ja altaan muut asukkaat napsivat kudun parempiin suihin alta aikayksikön. Joten jos haluat monnisia oikeasti kudettaa, suosittelen erillistä allasta.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Monnit ja nuoliaiset”