Kalastopohdiskelua 40-ja 70-litraisiin

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Anzku
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: OAS
Sukupuoli: Nainen

Kalastopohdiskelua 40-ja 70-litraisiin

Viesti Kirjoittaja Anzku »

Tervehdys taasen, enpä ole aikoihin täällä notkunutkaan :)

Nyt olisi tällä akvaristilla onkelma. Vanha satanen on pakko poistaa käytöstä, siinä kalaston virkaa toimittivat 5 täplämonnista ja suht. pienikokoinen partisakka. Tilalle tulee suunnilleen 70-litrainen purnukka, ehkä vähän ylikin, jonka lisäksi minulla on se iänikuinen 40-litrainen jolle en vieläkän ole asukkeja hommannut... Laiska minä.

Mitäs ihmettä minä nyt sitten teen? Mahtuisivatkohan monniset temmeltämään tuohon alta 80-litraiseen? Partis ei taida sinne millään mahtua, en kyllä siitä luopuakaan haluaisi, sillä on ns. tunnearvoa :| .

Mitenkäs sitten muuta kalastoa näihin pyttyihin? Saa ehdottaa ihan mitä vain, olen avoin kaiken sortin ideoille :)
The difficult is done at once, the impossible takes a little longer.
*Viltzu*
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja *Viltzu* »

40 litraiseen pari amanorapua, kaloille aika pieni...?
Anzku
Senior Member
Senior Member

Hmm, jotain rapuotuksia olisi kyllä kiva hankkia... Eipä ole moisista kokemusta, millaisia kokemuksia muilla on? Mielessäni pyörittelin, että josko tekisi tuosta 40-litraisesta pikku lajiakvan jollekin pohjaeläjälle, piikkareille tai sitten niille *Viltzu*n ehdottamille rapusille. Kaiken sortin ideoita toki otetaan vastaan edelleen. Sitä 40-litraista ehtii kuitenkin murehtia myöhemminkin, nyt olisi tärkeintä saada tuo ~70l kuntoon.

Mitäs kasviksia muuten laittaisitte 70-litraiseen? (kääpiö?)miekkakasvia on suorastaan riesaksi asti, leviää kuin hullu, sitten on joku korkeanpuoleinen, iso- ja soikealehtinen kasvi jota en vielä ole ehtinyt tunnistaa, mutta vielä kaivataan jotain... Ja se kalapuoli... Ehdotuksia??
Naanu
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Naanu »

Neontetraa? Kiilakylkeä? Sinineontetra (jos sattuu löytämään)?
Noissa on jotain pikkuista. Kannattaa itse antaa vähän suunta millaista saattais haluata, niin näissä asioissa on sitten viisaampienkin helpompi auttaa. :)
Anzku
Senior Member
Senior Member

Jotain pikkuisia parvieläjiähän sinne voisi hankkia, ei taida oikein mikään kirjoahven tai muu isompi otus mahtua tuonkokoiseen. Kirjoahvenet olisivat kyllä mielenkiintoisia, mutta minkäs teet kun litroja on auttamatta liian vähän. Neonit eivät oikein viehätä, kiilakylkiä voisi harkita... Hakusessa olisi laji, jonka ei välttämättä tarvitse olla kovinkaan näyttävä mutta käytökseltään tai muuten olemukseltaan mielenkiintoinen. Selkeä määritelmä, eikös [;)]

Mutta mitenkäs ne monniset? Partistyttöä en taida millään konstilla saada tuonkokoiseen pyttyyn sopimaan :cry: ...
Lisa
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lisa »

Mitä tuon ~70 litraisen pytyn mitat sanovat?

Tuosta 40 litraisesta purnukasta saisi varsin mukavan asumuksen pikkuruisille "kirsikkaravuille" :) (linkki, linkki 2 ja linkki 3)
Kun syö kylliksensä, ajattelee sivistyneesti ja ihmeen hienosti monesta asiasta.
Anzku
Senior Member
Senior Member

En juuri nyt niitä mittoja muista, enkä ole kotona eli en voi tsekata, mutta viimeeksi laskiessani sain tulokseksi 75. Akvassa on leveänpuoleiset ja paksut kehykset, joten todellisten mittojen ottaminen on hankalaa ja jo parin sentin heitto mittausvaiheessa lisää tai vähentää lopputulosta. Olen kuitenkin varma siitä että pytyn koko asettuu välille 70-75l, eiköhän tuo ole riittävä tarkkuus.

Nuo "kirsikkaravut" näyttävät mielenkiintoisilta, mutta enpä ole moisia ikinä kaupoissa nähnyt. Onko kellään niitä itsellään, että voisi kertoa jotain kokemuksia? Ovatko miten vaativia/muuten hankalia? Tuohon englanninkieliseen tekstiin en ehdi juuri nyt syventyä (ei sillä etten sitä ymmärtäisi [;)] ) ja saksa on minulle täyttä hepreaa. Pitänee lueskella tarkemmin kotona... Minkälaisen asumuksen noille voisi/kannattaisi rakennella? Montako rapua kannattaa ottaa tuohon pikkupurkkiin, edellyttäen että niitä jostakin löytyy [;)]
Anzku
Senior Member
Senior Member

Mietin tuossa kun selvittelin rapuasioita, että mitähän jos tuosta pikkupurnukasta tekisi kunnon asumuksen amanoravuille (kuten joku taisi jo ehdottaakin). Heräsi oitis muutama kysymys:

a) montako otusta tuonne saisi?
b) millainen sisustus olisi paras?
c) suodatus? Virtaus? Altaaseen olisi tarjolla Dolphin F-800 tai pieni EHEIM aquaball (tämännäköinen). Tuo EHEIM tuli 70l:n mukana. Riittääkö kummankaan teho 70l:n suodattamiseen? EHEIM on ollut ymmärtääkseni käyössä siinä aiemmin, mutta vaikuttaa aika alitehoiselta litramäärään nähden, en tiedä kun en ole sitä käytännössä todistanut :roll:
d) miten herkkiä ovat veden laadulle?
e) muuta huomioitavaa?

Ja 70l:n asukaskysymykset ovat edelleen vailla vastauksia :)
Anzku
Senior Member
Senior Member

Jopas oli topicci tippunut kauas lyhyessä ajassa 8O . Kaipaisin edelleen tietoja, ja vinkkejä sen ~70l:n kalastoon. Auttakee nyt joku harrastajaa hädässä!

[;)]
-KaTa-
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja -KaTa- »

Miten olisi parvi jotain pieniä tetroja? Neontetroja? Kiilakylkiä? Tjs?
''Mä maistoin äsken kalanruokia! Oli tosi hyvää!'' Niilo 4v.
Anzku
Senior Member
Senior Member

Kuten jo tuossa aiemmin sanoin, neontetrat eivät minua henk. koht. jostain syystä viehätä, kiilakyljet ovat edelleen harkinnassa. Quottaan tähän tuosta ylempää vielä nuo "kriteerit" lajille jota haen:
Hakusessa olisi laji, jonka ei välttämättä tarvitse olla kovinkaan näyttävä mutta käytökseltään tai muuten olemukseltaan mielenkiintoinen.
Ja sitten murheenkryyninä ovat nuo nykyiset eläjät eli partistyttö+5 täplämonnista, mitä niille? Vähän kyllä epäillyttää tuon partiksen änkeminen tuonkokoiseen altaaseen (vai mitä mieltä olette?), mutta ei siitä oikein luopuakaan raaskisi (tyttösellä on ihan oma "tarinansa" nimeä myöten [;)] ). Neidillä on ikää päälle vuosi ja kokoa about 8 cm. Entäs monniset?
*Viltzu*
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Minähän en mistään edelleenkään tiedä ( :) ) mutta 70 litraiseen muutama korurihma tai pariskunta keltakääpiöahvenia? Tai kääpiömonnisia? Nuolimonneja?
silkkitassu
Junior Member
Junior Member

moikkis

Viesti Kirjoittaja silkkitassu »

Sen jos saat selville mistä noita red cherry shrimpsejä saapi niin kerro toki muillekin!

Mulla on ollu ja on edelleen tavallisia katkoja, eli ei punaisia vaan ruskeita noita.

Vastailenpa jotain, vaikka en ihan expertti ehkä olekaan

a) itselläni oli 40 litrassa 6 rubiinitetraa ja 2 rapusta, kaloille pienehkö, mutta noita rapusia menisi tuollaiseen pelkästään varmaan vaikka 6. Ovat kovin suloisia kun menevät kylki kylkeen lepäilemään, ilmeisen seurallisia tyyppejä.

b)paljon erilaisia kasveja, pintoja joilla voi kasvaa levääkin, itselläni on hiekkapohja jota siivilöivät raajoillaan, tiedä sitten pitävätkö siitä enemmän kuin sorasta?, kolosia joihin piiloutua, paikkoja joissa kiipeillä, jaavansammalessa voivat olla piilossa jos kovin ahdistaa. Minulla majailevat pienen kelon alle "kaivamassaan" syvennyksessä, josta liikkuvat syömään ja verryttelemään.

c)itselläni ei ole suodatusta ollut lainkaan, tuntuvat viihtyvän. Veikkaan että niiden on hentojen tuntoelintensä kanssa vaikea oleskella kovin kovassa virrassa, saati uiskennella tai vipeltää missä haluavat. Tosin kyllä nuo melkoisen vahvoja uimareita varmaan ovat.

d)Aina veden vaihdon jälkeen tekevät minun katkat uintikierroksia akvaarion ympäri, päättele siitä sitten ovatko mielissään vai mitä. Minun käsitykseni mukaan hyvin sopeutuvaisia otuksia.

e) 40l nämä mahtunevat hyvin, mutta kyllä välillä voi meno käydä vauhdikkaaksi, jos sille päälle sattuvat. Kansilasit varmaan hyvä ostos...
Syövät levää, sitä saisi siis jonkin verran kasvaa, ja kelpaa noille vaikka mikä ruuantähde kaloilta, ihan perushiutaleetkin menevät. Eivät kyllä ainakaan minulla paljon syö, ilmeisesti levässä on tarpeeksi.
Luovat nahkaansa ajoittain, kasvaessaan. Niitä sitten lojuu valkoisina raatoina niitä nahkoja pohjalla, maatunevat ajallaan tai tulevat syödyiksi mutta ne saa helposti keräiltyä poiskin. Mukavia otuksia.
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Kääpiörasborat voisivat olla tuohon 40 litraiseen aika viehko porukka, tai sitten voisit tehdä siitä lajiakvan vaikka kääpiömonnisille.
Noiden lisäksi (siis jompi kumpi laji) mun mielestä mahtuisi vielä jokunen leväkatkakin.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
Anzku
Senior Member
Senior Member

Keltakääpiöahven, mitä *Viltzu* ehdotti, kuullostaa mielenkiintoiselta ja näyttääkin hienolta (vaikka se ei niin tärkeä juttu olekaan). Jospa ottaisin pariskunnan siihen 70-litraiseen? Vielä en toki ole mitään hankkimassa, "entisille" asukeille pitäisi keksiä jotain ensin. Mieluitenhan minä ne pitäisin, mutta minkäs teet kun tilanahtaus taitaa tulla vastaan :cry: . Mites se suodatusasia, riittääkö noista edellämainituista kumpikaan 70-litraista suodattamaan?

40-litraisesta olen suunnitellut rapupurkkia, noita red cherryjä ei oikein mistään taida saada eli ihan "perus" leväkatkat taitavat tulla kalaston (=ravuston) virkaa toimittamaan.
kendau
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja kendau »

Anzku kirjoitti:Keltakääpiöahven, mitä *Viltzu* ehdotti, kuullostaa mielenkiintoiselta ja näyttääkin hienolta (vaikka se ei niin tärkeä juttu olekaan). Jospa ottaisin pariskunnan siihen 70-litraiseen?

Mites se suodatusasia, riittääkö noista edellämainituista kumpikaan 70-litraista suodattamaan?
Keltakäppänät ovat oiva valinta ja pariskunnan pitäisi sopia siihen (koskaanhan ei yksilöistä ja niiden yhteensopivuudesta voi täydellä varmuudella mennä sanomaan).

Ainakin se Dolpin on täysin riittävä siihen 70-litraiseen.
Anzku
Senior Member
Senior Member

Eli niitä keltakäppänöitä sitten sinne ja Dolphinin suodatin pörräämään. Miten toimisitte sen 40l rapualtaan kanssa, kannattaisiko se Aquaball iskeä sinne?

Hieno homma, alkaa jo olla kalastot ja ravustot kuosissa. Eli siis suunnitelma so far: 40l: 6 amanorapua, 70l: keltakäppänäpari, ja...? Tästä päästäänkin jälleen siihen varsinaiseen ongelmaan: ne 70l:n pohjaeläjät... Miten ne täplämonniset, mahtuisivatko millään? Partistytön asuttamisesta lienee turha edes haaveilla...? Vai mitä mieltä olette? Jos niistä nykyisistä on sitten pakko luopua ( :cry: ), niin mitä ihmettä tilalle?
jenzu
Starting Member
Starting Member

Sama tilanne

Viesti Kirjoittaja jenzu »

Moikka Anzku!

Mulla on kanssa 70-litrasessa kalastopohdinnat käynnissä! Ilmottelehan mihin tuloksiin päädyt, muakin kiinnostaa, kun painin samojen ongelmien parissa. Mä olen ajatellut keltakääpiöahvenpariskuntaa tai hunajarihmapariskuntaa. Tai kiilakylkiä ja pohjalle niitä red cherryjä tai sitten monnisia, mutta sitten täytyy vaihtaa pohja-aines. Sora kun ei käy pohjakalojen herkille viiksille...
thapsus
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja thapsus »

Minä en voi ainakaan suositella laitettavaksi 70 litraiseen keltakääpiöahventen kanssa monnisia. Omat keltakääpiöt vaikuttaa ainakin sellaiselta parilta, että en uskaltaisi niiden kanssa laittaa. Ei ne nyt niin tosissaan muille kaloille ärhentele, mutta itse en aikakaan kestäisi katsoa edes pientä jahtausta. Omassa purnukassa, 80l on keltakääpiöiden kanssa pohjalla kaksi helmi-imunuoliaista. Näitäkään ahvenet eivät reviirilleen haluaisi, mutta nuoliaiset eivät siitä välitä tuon taivaallista. Pieneen altaaseen en kuitenkaan ehkä ottaisi ahventen kanssa mitään pohjalle, jos saisin nyt valita.
Lisa
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

40 litraisesta purkista veikeiden leväkatkojen asumus ja 70 litraisesta tankista keltakäppänäpariskunnan valtakunta. Keltakääpiöiden kanssa sopisi vaikkapa muutama nuolimonni sekä pieni parvi neontetroja. Partis ja täplämonniset kuuluvat mielestäni isompaan altaaseen.
Kun syö kylliksensä, ajattelee sivistyneesti ja ihmeen hienosti monesta asiasta.
Anzku
Senior Member
Senior Member

Kuten arvelinkin, monnisille ja partikselle on pakko hommata uusi koti :cry: . En minä niitä väkisin liian pieneen tilaan halua ängetä. Jotain sinne 70-litraisen pohjalle pitäisi saada pohjaa ja/tai laseja putsailemaan. Nuolimonnit voisivat olla ihan ok.

Keltakäppänöiden seuraksi en ainakaan neontetroja haluaisi (edelleenkään en oikein pidä niistä :| ), olisiko muita sopivia vaihtoehtoja?
Lisa
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Parvi rubiinitetroja? :)
Anzku
Senior Member
Senior Member

Hmm, rubiiniparvi voisikin olla hyvä idea... Montako niitä kannattaisi ottaa tuohon tankkiin?
Anzku
Senior Member
Senior Member

Ehtipäs taas tipahtaa kauas tämä keskustelu :o

Mietin tässä tuon 70-litraisen pohjaosastoa, mitenkäs jos sinne(kin) pistäisi pari amanorapua? Muuten minulla ei välttämättä ole mitään hinkua saada sinne mitään, mutta jotain levänsyöjäotusta varmasti kaivattaisiin. Jos sitten näyttäisi siltä etteivät ahvenat sulata ylimääräisiä saksiniekkoja reviirillään, ravut voisi evakuoida 40-litraiseen muiden lajitoveriensa seuraan. Miltäs kuullostaisi, kannattaako kokeilla? Ovatko nuo rapuset miten stressiherkkiä, eli kestävätkö miten hyvin siirtelyä altaasta toiseen (ei tietenkään mitään ylimääräistä viikon välein tapahtuvaa veivaamista) ?
*Viltzu*
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Rapujen stressiherkkyydestä en tiedä mutta miten olisi vaikkapa 10 rubiinitetraa, keltakääpiöt ja pari innokkainta leväkatkarapua 40 litraisesta :) ?

Minulle on ainakin tulossa 60 litraiseen 10 kardinaalitetraa ja pari rapusta ja määrät ajateltiin niin että jää vielä vähän tilaa siltä varalta että myöhemmin keksin sinne jotain muuta mukavaa noiden kaveriksi.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”