Paljonko ruokaa?

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Mombatti
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Nainen

Paljonko ruokaa?

Viesti Kirjoittaja Mombatti »

Olen aina huolissani saavatko kalapolot tarpeeksi murkinaa, mutta toisaalta pelottaa liikaruokinta. Kerran kaupasta kysyin asiaa ja minulle sanottiin että yksi hiutale vastaa ihmisten Pizzaa :D Hauska käsite, mutta en ihan uskoisi tuohon. Eli hiutale per kala per päivä, kuulostaa vähältä.
Sitten monniset olen itse antanut pohja tabletin päivässä, monneja on 10 + partis.
jimikkon
Member
Member

Viesti Kirjoittaja jimikkon »

Ruokaa voi antaa aina sen verran mitä kalat parissa minuutissa syövät. Kyllä sen pienen totuttelun jälkeen oppii minkä verran omat kalat syövät. Tuohon monnisten ruokintaan en ota kantaa kun itellä ei oo kovin paljo niistä kokemuksia.
mysli
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja mysli »

Niin, toisaalta... Oma pohjapallokalani syö noin sekunnissa kokonaisen jättikatkaravun pyrstön ja pallo on nykyään melkoisen tuhdissa kunnossa. Jos ruokkisin sitä vaikka vain kymmenen sekunnin ajan päivittäin, söisi se itsensä hengiltä. Siinä mielessä pelkästään ruokintaan kuluvalla ajalla ei oikein voi kalojen ravi9nnon tarvetta mitata.

Eli kunhan sen verran antaa ruokaa, etteivät kalat näe nälkää, eivätkä pääse lihomaan, niin hyvä tulee. Eli ruokahalua pitäisi löytyä aina kun ruokaa antaa, mutta läskiä ei passaisi päästä kertymään. Kyllä tuon tosiaan kokemuksella oppii, itse totesin tänään, että vähempikin ravinto taitaa omalle kalalle riittää. Se sitten onkin taas eri asia miten todetaan kalan olevan ylipainoinen.
Dixi et animam levavi.
kiltsi
Senior Member
Senior Member

Re: Paljonko ruokaa?

Viesti Kirjoittaja kiltsi »

Mombatti kirjoitti: Sitten monniset olen itse antanut pohja tabletin päivässä, monneja on 10 + partis.
Ottamatta muuhun ruokintaan enempää kantaa niin mielestäni pohjalle voisi pudotella enemmänkin pillereitä koska partis omii helposti sen itselleen kokonaan. 2 tai 3 paremminkin :roll: . Lienevät nuo 10 monnisia?
*Kukaan ei vielä ole pilannut silmiään katsomalla elämän valoisaa puolta*
Mombatti
Starting Member
Starting Member

juu ne 10 on monnisia. Taidan juu siirtyä 2 per päivä noissa tableteissa. Tuo vastaus että, kyllä ajankanssa oppii oli juuri se mitä pelkäsin. Mitä ennen kun opin... :(
kiltsi
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja kiltsi »

Kokeilemalla minäkin opin silloin aikoinaan. Silloin ei ollut tietoa ei taitoa edes kysyä keltään miten pitäisi menetellä ruokkimisen suhteen, seilasi vaan "vaistojen" mukaan. Tuohan kuulostaa jopa lohdulliselta vastaukselta :mrgreen: ! Yksikää kala ei ole kuollut liian "lihavana" tai maha montulla [;)] , luulisin niiden olleen poistuessan suht´koht´normaaleja noin ulkomuodollisesti. Tulipa perjantai-illan selostus!
*Kukaan ei vielä ole pilannut silmiään katsomalla elämän valoisaa puolta*
janecky
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja janecky »

Sellainen ohje hiutaleissa kuulostaa helpolta että pari kertaa päiväss sen verran mitä syövät esim 3minuutissa. Jos häviää suihin heti niin annat vähän lisää, jos taas ehtii valua ja jäädä pohjalle niin vähempi olisi ollut hyvä.

Mulla on monnisia 12 ja 1 partis. Ruokin yleensä tosin vain kerran tai 2 päivässä. Pohjatabuja 3-6 ja hiutaleita tuon parin minuutin säännön mukaan. Pintakaloilla jää sen verran nälkä että kohta jeesaavat tablettien kanssa. Keskimäärin kerran viikossa paastopäivä. Varsinkin jos ruokaa vaikutti menevän liikaa nälkään nähden niin seuraava päivä paasto. Sekä kalojen takia että myös veden typpikuormituksen helpottamiseksi.
"Ostetaan sit rapuja, ja juksataan mummolle ettei meillä ole haavia, niin se ei voi syödä niitä" SANNA 4-v
Mombatti
Starting Member
Starting Member

hmm. Eli pohjatabuja voisi vieläkin lisätä. No täytyy tutkia tilannetta ja eiköhän nuo kierteiset syö mitä äljelle jää :D
MarjaR
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja MarjaR »

Meillä altaassa pohjalla uiskentelee 13 monnista, partis ja purjepleko. Pohjatabletteja annamme 6-8 päivässä ja kaikki katoavat hetkessä. Purjeplekollamme on myös paha tapa silloin tällöin kerätä kaikki napit pohjalta ja mennä sitten omaan luolaan niitä mussuttamaan 8O .
Mielestäni voit hyvin antaa 2 aamulla ja 2 illalla, varsinkin jos sulla oli niitä kierteisiä talkkareina.
Elämää eivät ole ne päivät, jotka ovat menneet vaan ne, jotka ovat jääneet mieleen.
Misu
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Misu »

Meillä kiekkojen kanssa ruokintaan saattaa mennä varttikin. Pakasteet ja jotkut muut ruoat menee nopeammin, mutta kun ruokin niillä kiekkojen granulaateilla (pieniä palloja) niin niitä heittelen yleensä yksi-kaksi kerralla ja uudelleen ja uudelleen. Siinä "pallo kerrallaan"-ruokkimisessa menee yleensä se vartti (noin). Ruokin mielestäni aika paljon muutenkin, mutta tetrat ottaa osansa matkalta puolivälissä ja piikkisilmät syö pohjalla. Nitraatti on siinä 5-10mg yleensä, joskus on ollut korkeampikin väliaikaisesti...
helunia
Member
Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja helunia »

Viisi kirjoahventani söisivät myös itsensä halki, jos vaan saisivat jotakin ruokatabuja. Sen olen huomannut!

Ruokkiessa valoisaan aikaan tarvittaisiin oikeasti liuta ihmisiä, joilla jokaisella olisi eri ruokapurkki kourassa. Nämä sitten tiputtelisivat akvaarion eri kulmilta eri ruokia sisään. Näin ruokkien ahvenet eivät ehkä söisi aivan kaikkea... 8-)

Karppiruokaa (lammikoihin tarkoitettu, julmettu purnukka) annan kerran päivässä, joskus 30 pientä papanaa muutamien minuuttien aikana. Sitten pariin otteeseen annan hiutaleita keltabarbeille sekä sateenkaarikirjoille. Monnisten ja partisten pohjatabujen kanssa onkin luvassa melkoinen kikkailu aina, joko valojen kanssa tai ilman. Pimeällä onnistumisprosentti on suurin siinä suhteessa, että tabut tosiaan menevät pohjalle asti! :mrgreen:

Todettakoon vielä, että suodattimena toimii Eheimin suurimmasta päästä oleva ulkopönttö, silti tosiaan tuntuu, että uutta vettä tarvittaisiin jopa pari kertaa viikossa... Totta kai välillä ruokinnan määrä vähenee ja tahti vaihtelee, varsinkin kesällä. Paastopäiviäkin pidän joskus. Niin ja lisäruoaksi annan joskus survareita, vesikirppuja ja mitä ikinä keksinkään pyydystää milloin mistäkin... :mrgreen: Kaikki kasvikset (melkein ainakin) kelpaavat myös, ertyisesti kurkku!

Että riippuu kaloista ja hoitajista, miten ruokkia. Kalat kyllä ovat aika ovelia etsimään myös itse ruokaa akvaariosta. Siellä pohjalla kun elelee kaikenlaisia kivoja pikku eliöitä. Onnea ja tsemppiä vain ruokinnan kanssa! :D
"Tuleeko kaikista norsuista talvella mammutteja?" - kummipoika Miro 4v.
---------------------------------------------------------
Milloin viimeksi olet kokenut jotain erilaista?
http://www.tulivuorikeskus.fi
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”