Vinkkejä aloittelijoille!

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
-KaTa-
Junior Member
Junior Member

Vinkkejä aloittelijoille!

Viesti Kirjoittaja -KaTa- »

Tässä vinkkejä joista olisi ainakin minulle ollut hyötyä kun "aloittelin". Lisätkää omianne!

Vedenvaihto:

Älä kiirehdi!! Varaa riittävästi aikaa, ja kanna yksi ämpäri kerrallaan.
Reväytät vain selkäsi jos kannat juosten kahta ämpäriä huoneesta toiseen ;)
Itse ainakin aluksi hätäilin, liukastelin ja vesiämpäreitä kaatui :roll: (huom, "kulkureitilläni" on laminaattilattia; liukas, ja voi mennä pilalle kastuessaan)

Nyt pitää mennä, mutta jatkan joskus , jatkakaa tekin! [;)]
''Mä maistoin äsken kalanruokia! Oli tosi hyvää!'' Niilo 4v.
doriani
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja doriani »

Vedenvaihtoa helpottaa vielä se, että hankkii ämpäreiden tilalle pitkän letkun.

Lappoamalla vettä pois altaasta ja kun on tarpeeksi lähtenyt vanhaa pois niin letku kiinni hanaan ja hana auki [;)]
Reetu
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Reetu »

Jos olet ollut niin viisas, että olet hakemassa tietoa jo ennen akvaarion hankintaa, tässä muutama vihje:

-Osta vähintään 100-litrainen akvaario. Se saattaa näyttää tyhjänä suurelta kaupassa, mutta usko vaan, se on aika pieni sitten kun siellä on kasvit, kalat ja muuta sisustusta. Suurempaan akvaarioon voit valita kaloja vapaammin, pieneen ei montaa mahdu. 300-litrainenkaan ei ole liian iso...

-Osta tehokas suodatin. Parasta olisi, jos voisit sijoittaa ulkosuodattimeen ja ostaa sen lisäksi vielä sisäsuodattimen "mekaaniseksi suodattimeksi", eli roskia poistamaan vedestä.
Jos kuitenkin haluat pärjätä yhdellä suodattimella, voi olla hyvä idea ostaa kahdesta mahdollisesta se isompi, siitä huolimatta että se on kalliimpi. Valmistajat saattavat joskus liioitella suodattimiensa kyvyistä, joten se suodatin, joka valmistajan mielestä riittää vielä juuri ja juuri sinun akvaariotasi suodattamaan, voikin osoittautua liian heikkotehoiseksi käytössä.

-Muista lämmitin! (ja lämpömittari) -Vaikka akvaariosi lämmöt ovat päivällä hyvissä lukemissa valaisimen lämmittäessä vettä, yöllä vesi saattaa viilletä muutamankin asteen. näin rajut päivittäiset lämpötilan vaihtelut rasittavat kaloja tarpeettomasti.

-Muista riittävän pitkä kypsytysaika! -Kun olet jo akvaarion hankkinut, hiekat pessyt ja laittanut akvaarioon vesineen, täytyy akvaario vielä kuitenkin "kypsyttää", ennen kuin voit laittaa sinne kaloja. Tämä vie aikaa noin kuukauden. Lisää tietoa kypsytyksestä saat täältä forumista etsimällä ja lukemalla.
Samalla voit vaikka suunnitella tulevaa kalastoasi, jotta et tee vääriä heräteostoksia ja laita yhteen kaloja, jotka eivät sovi keskenään yhteen.
Kissamonni
Junior Member
Junior Member

Jep! Pitkä letku paras!

Viesti Kirjoittaja Kissamonni »

Niin minulla on 500 litrainen ollut jo herranjestas (miettii onko siitä todellakin jo niin monta kuukautta) 5 kuukautta (eikä aikaisemmin akvaariota....)

En voisi kuvitellakaan akvaarion huoltoa ämpäreillä vaan pidennetyllä lapolla eli minulla on semmoinen lappo josta ei tarvitse imeä itse vettä alkuun (jotenkin vain yökötti ajatuskin imeä itse) vaan kun heiluttaa lappoa vedessä siinä lapossa liikkuu semmoinen helmi joka auttaa veden virtauksen alkuun saamiseksi. Tämmöinen lappo maksoi Akvaariosopissa 18 euroa eli aikas tyyris, mutta olen jatkanut sitä silikooniletkulla ja se yltää pesuhuoneeseen, johon tulee matkaa kuitenkin muutamia metrejä (n. 7m vesihanaan).

Veden lisään toisella letkulla joka kierretään suihkun tilalle hanaan (se letku jäi edellisiltä akvaarion omistajilta). Eli olen tehnyt akvaarion hoidon itselleni mahdollisimman helpoksi kun minulla on 1 ja 2 kk vanha lapsi ja toinen lapsi tulee syntymään tässä kuussa, joten jokainen jolla on pieniä lapsia voi uskoa, ettei sille akvaariollekaan jää kovasti aikaa.

Paras neuvo olisi ainakin aloittelijalle se, että jos vain mahdollista niin liittyy paikalliseen akvaarioseuraan ja ainakin alussa käy siellä, minä sain ja saan edelleen todella hyviä neuvoja ja ideoita sieltä. Ja liittyminenkään ei ole päätähuimaavan kallista n. 10 euroa vuosi riippuen tietenkin seurasta :D
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Lappo on siis fysikaalinen ilmiö. [;)]
Akvaariossa vettä vaihdetaan yleensä letku(i)lla lappoilmiötä hyväksi käyttäen. Myös pohjan imuroinnissa hyödynnetään lappoa. [;)]
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
millifani
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja millifani »

Tässä joitain vinkkejä myös minulta :) :

- pohjalle hienoa hiekkaa+kerteissarvikotiloita (itse lisäsin ulkonäön vuoksi sekaan pyöreää soraa) -->pysyy paremmin puhtaana

- kastelen kukat akvaarion kakkavedellä :mrgreen:

- todella pieniä kalanpoikasia voi kasvattaa sukkahousuun tungetun poikasräkin sisällä ns. emoaltaassa, lue kun kaikki paikat ovat jo täynnä akvaarioita

- veden kovetukseen kipsijauhetta+ruokasoodaa

- vanhoista saunankiukaan kivistä saa rakenneltua oivat sokkelot vaikka taistelukaloille ja piikkisilmille!

- Ikean "bambu-keppi" tökätään akvaarioon, hienon näköinen, halpa ja kasvaa kuhisten.
lilo
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja lilo »

millifani kirjoitti:veden kovetukseen kipsijauhetta+ruokasoodaa
Ruokasooda ei koveta vettä. Se vaikuttaa alkaliniteettiin (KH) ja
pH:hon.
Ilman mainoksia olisimme onnellisia tietämättä miksi. (Lapsen kouluaineesta poimittu)
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Viesti:

Sikäli se kovettaa että se nostaa karbonaattikovuutta, jota taas kipsi ei tee. [;)]
Karbonaattikovuus taas on sama kuin alkaliniteetti ja haponsitomiskyky.
lilo
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja lilo »

.. mutta selvyyden vuoksi ei karbonaattikovuudesta pitäisi puhua
ollenkaan, vaan puskurointikyvystä, haponsitomiskyvystä,
vai mites se menikään [;)]
Älä nyt tyrmää, kun kerrankin yritän olla 'oikeaoppinen'.
Ilman mainoksia olisimme onnellisia tietämättä miksi. (Lapsen kouluaineesta poimittu)
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Viesti:

Olet aivan oikeaoppinen enkä yritä tyrmätä, mutta jotta käsitteet eivät menisi sekaisin.
Alkaliniteetti kun kuitenkiin mitataan useimmiten kaupallisilla karbonaattikovuusliuskoilla ja/tai tippatesteillä.
piro
Starting Member
Starting Member

Kiitos!

Viesti Kirjoittaja piro »

:P

Aloitin syyskuussa akvaarion perustamisen. Kaikki osaset ovat vielläkin kaupassa, mutta pöytä itsessään on jo tekeillä. En ole täysi untuvikko tässä vesimaailmassa, mutta mitä enemmän näitä sivustoja olen lukenut tässä syksyn mittaan niin sitä vähemmän totean tietäväni. :roll:

Olen siis hankkimassa 315-375 litraista akvaariota. Pöydän leveys kun tulee olemaan 130*50, että akvaarion korkeudesta riippuu. Kuten tuossa alussa sanottiin, niin isokin on nopeasti pieni. Minulta löytyy kokemusta 25 l,75 l ja 128l.

nyt kysyisin kalastosta tälläistä. Onko mahdollista sovittaa yhteen seuraavat:

Kääpiörihmakala (Colisa lalia), Mustanorsukala (Gnathonemus petersii),
Piikkisilmä (Pangio kuhlii), Lehtikala (Pterophyllum scalare) sekä jokin partamonni tai leväkatka, mutta näihin en ole vielä ehtiny perehtyä. Nuista kaikista kaloista minulla on kokemusta erikseen, mutta mites yhdessä. Mustanorsukala on erakko, ja se tässä mieltäni eniten askarruttaa. Lisäksi haaveilin jostain kiekkokalasta, mutta ne olen jo raakannut akvaarion koon puolesta pois. Vai sopiiko mikään niistä näin pieneen?

Kiitän etukäteen vastauksista!

Olen aivan innoissani kun vihdoin saan tämän allasprojektin käyntiin! :D
Reetu
Junior Member
Junior Member

Uusi aihe?

Viesti Kirjoittaja Reetu »

En aivan varma ole, mutta kääpiörihmakala taitaa olla hieman herkemmän puoleinen ja haluta rauhallista seuraa, Lehtikala saattaa taas olla aika riiviö, jos löytää sopivan kutuparin itselleen ja alkaa jahdata kääpiörihmaa.
Mitä taas tulee mustanorsukalaan, joka saattaa kasvaa varsin isoksi ja käyttää sähköimpulsseja sekä on erittäin herkkä vedenlaadulle, toiset kalat eivät välttämättä pidä niistä sähköimpulsseista ja norsukala ehkä viihtyisi isommassa akvassa, missä olisi sopivan hämärää ja rauhallista, eikä välttämättä viihdy seura-akvaariossa.
Jos olen väärässä, viisaammat varmaan korjaavat.

Miltä kuulostaisi 5 lehtikalaa, niistä varmaan joku pari muodostuu ja voit antaa muut sitten pois, että pariskunta saa olla rauhassa eikä jahtaa toisia hengiltä,
pohjalle piikkisilmiä,
Sekä vielä joitain levää syöviä, sopuisia otuksia, vaikkapa leväbarbeja pieni parvi, vaikka 4 kpl.
Tuosta olisi hyvä aloittaa.
Lisa
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lisa »

Lehtikalapariskunnasta (esim. palstamme kauppapuolelta löytyy tällaisia valmiinakin), joukkiosta piikkisilmiä ja muutamasta partiksesta (naaraita) on hyvä aloittaa kalaston kokoaminen. Joukon jatkeeksi sopisi vaikkapa parvi komeita helmimonnisia sekä parvi jotain lehtikalojen ruokalistalle kuulumatonta pikkukalaa, esim. näpsäköitä sitruunatetroja.

Vinkiksi, että 130 x 50 x 60 = 390 litraa ;)
Kun syö kylliksensä, ajattelee sivistyneesti ja ihmeen hienosti monesta asiasta.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”