malawi innostus iski

Malawi- ja Tanganjika-akvaariot, kalat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
sanmahi
Starting Member
Starting Member

malawi innostus iski

Viesti Kirjoittaja sanmahi »

Mä olen nyt ihan tulessa malawi-altaan kanssa. Tenttiin pitäisi lukea, mutta netissä tulee vaan oltua ja etsittyä tietoa :D

Kattelin tuossa 279 ja 380 litrasta akvaariota. Suunnilleen kuinka monta kalaa tuon kokoisiin altaisiin voi ottaa?
Ja kuinka monta kalaa/laji ja yleensä lajia on tapana ottaa?

Kotona on jo yksi 200 litranen seura-akvaario, joten harrastuksen laajentamisesta on nyt kyse...
Mitenkäs se nyt menikään "annoin pikkusormen, se vei koko käden" :D
Izze
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Izze »

Täällä on ihan viime aikoina ollut paljon keskusteluja juuri noista aiheista. Kannattaa lukea ne kaikki ketjut. Jos on valinnassa nuo 280 ja 380 litraset, niin suosittelisin tuota isompaa. Koko antaa vaihtoehtoja kaiken suhteen enemmän. Esim. kalalajien, määrän ja sisustuksen suhteen.
Vedenlaatukin on toki helpompi pitää vakaana isommassa. Tekniikan suhteen noilla 280 ja 380 ei suurempia vaatimuseroja ole.

Kivikkobiotooppia (mbuna) voi suositella alkuun. Lajeja löytyy aika mukavasti ja niissä on värikirjoa kaikkeen makuun. Kyllä malawialtaan perustamisen suunnittelu aina yhden tentin voittaa!

Kannattaa lueskella näitä ketjuja aqua-webistä. Malaweista löytyy nettisivuja roppakaupalla, mutta niiden asiallisuus vaihtelee aika laidasta laitaan. On tosi hyviä, mutta sitten niitä... no, joo. Esim. jenkkisivuilla olen törmännyt enemmän kuin usein ihmeellisyyksiin. Täällä foorumissa on hyvä puoli, että kaiken tasoiset harrastajat kommentoivat kysymyksiin ja mielipiteisiin, joten usein lopputuloksena on ´harrastajajalostettua´ tietoa, joka on kyllä parempi kuin yhden ihmisen mututieto.
levaki
Starting Member
Starting Member

Malawiharrastajille

Viesti Kirjoittaja levaki »

Jos pääsette pääkaupukiseudulle käymään, niin käykää juttelemassa NL-Aquassa tai Siniriutassa, ovat vissiin ainoat liikkeet missä voi kysyä kaikkea Malaweista ja myös ainoat missä voi kunnolla tutustua etukäteen lajeihin. Molemmissa paikoissa saa loitavia ohjeita, myös hieman helppotajuista asiaa vesiarvoista, itse kun juttelin aikoinaan NL-Aquassa malaweista niin ei se voinut paljon helpompaa olla kun, suolat eivät ole ongelma näissä hommissa, itse laitan muutaman teelusikan per pytty kun vaihdan vettä, suolankin olen ostanut NL-Aquasta, eikä ollut hinnalla pilattu.

Tälläistä nyt tuli mieleen.
Levander
MiSt
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja MiSt »

Rohkeasti joukkoon vaan! :D

Edellä puhutaan asiaa, isompi parempi - siis suosittelen myös tuon isomman altaan ostamista. Pohjapinta-alaan ja pituuteen kannattaa myös panostaa. Niissäkin suurempi parempi. Toki en tarkoita, että pitkä allas, jossa ei ole "vaakasyvyyttä olisi hyvä. Heh! Tarkoitan siis, että altaan korkeudella ei ole niin paljoa merkitystä. [;)]

Mbunia suosittelen minäkin. Toki jollain Aulonocara-lajilla plus muilla pienemmillä hietikon lajeillakin pääsisi mukavasti liikkeelle. Agressiotkin voisivat olla hieman maltillisempia näillä, mikäli tätä haluaa. Varteenotettava vaihtoehto tämäkin siis. Oikeanlaisen kalaston valitseminen on Malaweita pidettäessä tärkeää.

Tietoa kannattaa hankkia ja paljon. Palstalla on keskusteltu altaan perustamisesta jo muutamaan otteeseen, josta saat hyviä vinkkejä.
><{{{(*> ><Mikko(*> ><{{{(*>
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Kiviröykkiöiden valamista kannattaa harkita, jon mbunat tulevat mieleen. Saa keveitä, aidon näköisiä kiviä ja kaloille runsaasti piilopaikkoja ilman että uimatilaa kummoisesti menee.
Kivien valamisestakin täällä on jo juttuja näkynyt.
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Malawi ja Tanganjika”