Kasvit eivät kasva (sisältää suht paljon infoa)

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

sani
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja sani »

fitch kirjoitti: CO2 => noin 31
rain- kirjoitti: Minä ehkä tökkäisin toisenkin hiilidioksidipöntön pulputtamaan ja vaikka tämmöisen levittimen sen kaveriksi: Chuck Gadd - DIY CO2 Reactor.
Jos hiilidioksidia on 31 mg/l niin miksi sen määrää pitäisi vielä nostaakin? Vai onko tuo ilmoitettu jonakin muuna yksikkönä kuin mg/l? Minulle on monet neuvoneet (täälläkin) että n. 20 mg/l on raja jonka yli ei pitäisi enää mennä. Mikä se turvallinen raja siis mahtaneekaan olla ettei kalat kärsi?
fitch
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja fitch »

sani kirjoitti:Jos hiilidioksidia on 31 mg/l niin miksi sen määrää pitäisi vielä nostaakin? Vai onko tuo ilmoitettu jonakin muuna yksikkönä kuin mg/l?
Se on mg/l. "Turvallinen raja" pyörinee ilmeisesti siinä 30-35 mg/l paikkeilla. Niin, tosiaan, miksi pitäisi nostaa...
// Markus
KeljuKeiju
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja KeljuKeiju »

Lukiessani viestiketjua tuli minullekkin aivan uusi tieto tuon nestemäisen lannoitteen annostelusta.
Altaani on 375l (hiekkaa 75kg)
Kun vaihdan sen puolet vedestä viikoittain n. 180l, niin laitanko lannoitetta todellakin siis (ohje 5ml/20l) 75ml?? Kun ennen olen laittanut viikossa vajaa 30ml? Ihmekkös siis en joudu harventelemaan kasvustoa..
fitch
Junior Member
Junior Member

KeljuKeiju kirjoitti:Lukiessani viestiketjua tuli minullekkin aivan uusi tieto tuon nestemäisen lannoitteen annostelusta.
Altaani on 375l (hiekkaa 75kg)
Kun vaihdan sen puolet vedestä viikoittain n. 180l, niin laitanko lannoitetta todellakin siis (ohje 5ml/20l) 75ml?? Kun ennen olen laittanut viikossa vajaa 30ml? Ihmekkös siis en joudu harventelemaan kasvustoa..
Hmm... Pieni nyanssi, mutta puolet vedestä != 180 litraa, koska 75 kiloa hiekkaa vie varmasti enemmän tilaa kuin 15 litraa? 2*180 = 360 + 15 = 375 L. Ja varmaan on kyseessä vielä ulkomitta? ;) Esim. mulla on 576-litrainen (ulkomitat) allas, mutta siinä on vettä vain noin 430-440 litraa.

Mutta ei se varmasti niin tarkkaa ole. Käsitin tuosta koko "neuvovyyhdistä", että sitä nestemäisen lannoitteen määrää voi surutta nostaa. Kun sitä nostaa, kasvit alkavat kasvamaan ja todennäköisesti myös levät. Sitten pitää löytää joku järkevä tasapaino kaiken välillä (jota itse vielä etsin).

Jos kasvisi kasvavat siis mielestäsi "hyvin", ei ole varmaan mitään syytä muuttaa lannoitusta?
// Markus
111na
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja 111na »

Taitaa olla niin, ettei asiallisesti minkään lannoitteen ohjeissa voi lukea yhtä ja ainoaa määrää kaikkiin tilanteisiin, vaan joskus lannoite todellakin voi olla minimikasvutekijä ja joskus ei.

Minä laitan PMDD:tä vain 'uuteen veteen' (1/3-1/6) ja isompi määrä on aiheuttanut viherlevän villiintymistä. Nyt olen pikkuhiljaa saanut nitraattia ylöspäin (nyt jo noin 15mg/l) ja olen samalla taas lisännyt tuota nestelannoitusta. Saa nähdä miten käy.

Kaikki liittyy kaikkeen: kasvien määrä ja lajit, hiilidioksidi, valon laatu ja paljon muuta. Valoa minulla on vain 70 wattia/ 250 l.
fitch
Junior Member
Junior Member

liina kirjoitti:Kaikki liittyy kaikkeen: kasvien määrä ja lajit, hiilidioksidi, valon laatu. Valoa minulla on vain 70 wattia/ 250 l.
Onko muuten hirveän oleellista mitä levälajia akvaariosta löytyy? Tarkoitan, että onko niiden hävittämisprosessissa jotain lajikohtaista eroa? Tällä hetkellä tuolla akvaariossa näyttäisi olevan sellaista tummanvihreää "karvaista" leväkasvustoa lähinnä kasvien alalehdillä. Lisäksi jotkut miekkakasvit ovat aika "tummanvihreitä", kun levä on vallannut ne. Olen yrittänyt napsia pois noita lehtiä, mutta kaikkea ei kyllä saa mitenkään....
// Markus
111na
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja 111na »

Vaikea juttu, mutta ainakin viherlevät on pystyttävä erottamaan muista. Viherlevillä on hyvin samanlaiset vaatimukset kuin kasveilla ja ne tarkalleen ottaen ovatkin viherkasveja. Kuitenkin sitten ei niin ronkeleita lannotteiden ja kokonaisuuden suhteen ja siksipä ne helposti lisääntyvät silloin kun jokin on vialla.

Tummanvihreää on ainakin sinilevä, joka on bakteeri ja muodostaa helposti pois pyyhittävän kalvon. On tullut tutuksi sekin ja putsata saa...

Lehtien pois napsimisessa todellakin kannattaa olla kohtuullinen. Itse en sitä juurikaan harrasta, vaan ajattelen loehden levänkin peitossa kuitenkin toimivan, että se antaa vielä voimaa uudelle kasvulle kasvissa. Tosin kyllä täällä oli keväällä sellainen levänkasvu että melkein kaikki (muut) kasvit siihen kuolivatkin. Se oli kyllä erikoinen maisema ja otin siitä hienot kuvat talteen myös. Silloin oli hyvä ajatella että kasvi se viherleväkin on! Tekee hyvää vedelle - toimii kuten viherkasvi.

Siitä tilanteesta pääsin hiilidioksidin lisäämisellä. Uusia kasveja piti myös hommata, sellaisia helppoja ja nopeita. Intianvesitähdikkiä ja argentiinanvesiruttoa, pistiaa. Vanhoista jäi henkiin vallisneriat, vaikkakin katkaisin ne saksilla melkein tyvestä. Älä ikinä tee niin! Toipuminen kesti melkein puoli vuotta ja vasta nyt ovat ensimmäiset ulottuneet pinnallekin asti.
fitch
Junior Member
Junior Member

Raportoidaan nyt kokemuksia. Tästä on noin kolmisen kuukautta kun kyselin ohjeita. Kokemuksieni mukaan näyttäisi siltä, että akvaarioissani on ollut ensimmäinen pullonkaula kasvien ravinto. Se korjaantuu tosiaan annostelemalla jotain sopivaa lannoitusainetta (esim. FloraPride) koko akvaarion ulkomittojenmukaan kerran viikossa vedenvaihdon jälkeen.

Itse asiassa hiilidioksidiannostelu ei ole ollut ollenkaan niin kriittiistä jostain syystä. Hankin siihen tarkoitukseen Seran CO2-annostelijan, joka pitää pH:n 6.5:ssä. Nyt koko systeemi toimii kuin junan vessa.

Valosta huomasin sellaisen detailin, että sitä kannattaa tosiaan annostella parissa otteessa päivän aikana sellaiset 6-8 tuntia täysteholla (2x150W monimetalli) ja lopun päivää sitten jotain vaimeampaa. Tällöin levät pystyy kurissa.

No, tämä saattoi olla itsestään selvää usealle, sekä moneen kertaan toitotettu täällä. Oma valaistuminen lähti tuosta kasvilannoitteesta, että sitä tosiaan pitää tonne lutrata litratolkulla...
// Markus
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”