KeljuKeiju kirjoitti:Lukiessani viestiketjua tuli minullekkin aivan uusi tieto tuon nestemäisen lannoitteen annostelusta.
Altaani on 375l (hiekkaa 75kg)
Kun vaihdan sen puolet vedestä viikoittain n. 180l, niin laitanko lannoitetta todellakin siis (ohje 5ml/20l) 75ml?? Kun ennen olen laittanut viikossa vajaa 30ml? Ihmekkös siis en joudu harventelemaan kasvustoa..
Hmm... Pieni nyanssi, mutta puolet vedestä != 180 litraa, koska 75 kiloa hiekkaa vie varmasti enemmän tilaa kuin 15 litraa? 2*180 = 360 + 15 = 375 L. Ja varmaan on kyseessä vielä ulkomitta?

Esim. mulla on 576-litrainen (ulkomitat) allas, mutta siinä on vettä vain noin 430-440 litraa.
Mutta ei se varmasti niin tarkkaa ole. Käsitin tuosta koko "neuvovyyhdistä", että sitä nestemäisen lannoitteen määrää voi surutta nostaa. Kun sitä nostaa, kasvit alkavat kasvamaan ja todennäköisesti myös levät. Sitten pitää löytää joku järkevä tasapaino kaiken välillä (jota itse vielä etsin).
Jos kasvisi kasvavat siis mielestäsi "hyvin", ei ole varmaan mitään syytä muuttaa lannoitusta?