Kiekkoallas ja UV-valo
Valvoja: Moderaattorit
-
- Junior Member
- Sukupuoli: Mies
Kiekkoallas ja UV-valo
kuinkas monella kiekkoilijalla on altaassaan UV yksikkö tarkoituksena hävittää loiset yms.?
Olisi kiva kuulla mielipiteitä. Itsellä on harkinnassa kyseisen laitteen hommaaminen.
Olisi kiva kuulla mielipiteitä. Itsellä on harkinnassa kyseisen laitteen hommaaminen.
-
- Member
Väsäilin itse sellaisen noin kuukausi sitten. 15W UV-C putki Finnpartialta ja Etolasta PVC-putkea+levyä+liimaa+silikonia+T-kappaleet+putkea. Palaa aina yön aikana ja päivän valokatkoksen ajan. En ole huomannut loisiin mitään positiivista vaikutusta. Päinvastoin! Kiekoilla on enemmän loisia kuin koskaan (mutta tämä saattaa johtua siitä myös että laitoin juuri uusia kiekkoja altaaseen).
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: Ciklidistit
Kun noita itsetehtyjä UV-laitteita valmistelee niin olisi hyvä muistaa että tuo UV syö muovia ja vesi voi tulla haperoituneen muovin läpi kastelemaan asunnon lattioita.Tämä tapahtuu tietysti ajan kanssa ja juuri silloin kun ei pitäisi.
Tuo laite pitäisi olla koko ajan toiminnassa että siitä olisi hyötyä.
Toivottavasti laite on tehty oikeilla mitoilla, sillä jos vesitilavuus on liian suuri siitä ei juurikaan ole hyötyä.
Itselläni on käytössä Tropic marinen UV-laite jo muutaman vuoden ajan ja olen sitä mieltä että se ei ole niin kallis laite että sen takia kannattaisi ruveta sitä itse väsäilemään,varsinkin kun jos sattuu vesivahinko huonon muovilaadun takia niin siinähän on sitten selittelemistä vahingon sattuessa.
Tuo laite pitäisi olla koko ajan toiminnassa että siitä olisi hyötyä.
Toivottavasti laite on tehty oikeilla mitoilla, sillä jos vesitilavuus on liian suuri siitä ei juurikaan ole hyötyä.
Itselläni on käytössä Tropic marinen UV-laite jo muutaman vuoden ajan ja olen sitä mieltä että se ei ole niin kallis laite että sen takia kannattaisi ruveta sitä itse väsäilemään,varsinkin kun jos sattuu vesivahinko huonon muovilaadun takia niin siinähän on sitten selittelemistä vahingon sattuessa.
In numbers of ten the power is in one.
-
- Member
Meillä on kiekkoaltaassa UV-yksikkö. Paha on sanoa onko loiset vähentyneet mutta sellanen etu siittä on ollut, että vesi on huomatttavasti kirkkaampaa kuin ennen.
Meillä se UV-yksikkö on tehokkaan ulkosuodattimen (1350l/h) perässä joten vesivirtaus on liian suuri maksimaalisen sterilisaation ja hyödyn saamiseksi. Kuva
UV-yksikkö on teholtaan 5W ja aina päällä. Akvaarion koko 540 litraa.
Meillä se UV-yksikkö on tehokkaan ulkosuodattimen (1350l/h) perässä joten vesivirtaus on liian suuri maksimaalisen sterilisaation ja hyödyn saamiseksi. Kuva
UV-yksikkö on teholtaan 5W ja aina päällä. Akvaarion koko 540 litraa.
-
- Junior Member
Minulla on Tetran 5 W UV ulkosuodattimen perässä. Mitään vaikutusta en ole huomannut. Olen aina välissä pitänyt pari viikkoa päällä yhtäjaksoisesti ja sitten pari viikkoa pois päältä, mutta kummissakin tilanteissa sekä kalat että vesi ovat pysyneet samannäköisinä.kanttarelli kirjoitti:Kiekoilla on enemmän loisia kuin koskaan.
Aloittelijana ihmettelenkin nyt mistä näet onko kiekoilla paljon vai vähän loisia tai ollenkaan.
-
- Member
Itsekin olen aloittelija, mutta loiset/kidusmadot mitä lienevätkin huomaa siitä, että kiekot heiluttelevat eviään tai hinkkaavat itseään kasveihin. Ovat kyllä aika selvät tuntomerkit kun oppii vaan katsomaan. Toisaalta en sitten tiedä mikä on "liikaa". Junglen maahantuoja sanoi, että siinä vaiheessa kun hinkkaavat itseään kasveihin tulisi tehdä jotain. En kuitenkaan ole itse tehnyt muuta kun väsännyt UV-C yksikön ja vaihtanut vettä 1krt/vk 75%. Kiekot kuitenkin syövät hyvin ja ovat hyvän värisiä, joten en ole raaskinut alkaa lääkitä allasta (maksaisi JBL:n aineilla jonku 40e ja Junglen 80e). Noh..toivossa on hyvä elää
..jos tämä UV-C yksikkö alkaisi toimimaan kun pidän nyt yötä päivää päällä.

-
- Advanced Member
Kanttarelli ehkä sinun pitäisi vähentää tuota yhden kerran vedenvaihto määrä sillä kun vaihdat tuon 75% kerralla viikon välein niin aivan varmasti kiekkosi hankailevat itseään kasveihin ja mihin tahansa kohteesen altaassasi.Mutta jos vaihdatkin tuon määrän vaikka joka päivä niin hankaaminen loppuu kaikella toden näköisyydellä.
Sinuna vaihtaisin korkeintaan 25%kahtena kertana viikon aikana,sillä se riittää aivan varmasti.
Onneksi sinun ei tarvitsekkaan laittaa mitään lääkettä altaaseesi jos noudatat tuota jälkimmäistä vaihtokaavaa.
Sinuna vaihtaisin korkeintaan 25%kahtena kertana viikon aikana,sillä se riittää aivan varmasti.
Onneksi sinun ei tarvitsekkaan laittaa mitään lääkettä altaaseesi jos noudatat tuota jälkimmäistä vaihtokaavaa.
En ymmärrä, mitä hyötyä on käyttää uv-suodatinta, jos ei ole 24h/vrk päällä.

Millaista muovia ja missä ajassa? Eikös vesipatsas loisteputken ja muovin välissä aika tehokkaasti syö tuota valoa? Ihmettelen vain, että mites nuo uv-valojen valmistajat uskaltavat käyttää muovia laitteissaanTuukkis kirjoitti:hyvä muistaa että tuo UV syö muovia ja vesi voi tulla haperoituneen muovin

-
- Advanced Member
Laitteen huollon yhteydessä (putkenvaihto)pitää tutkia laitteen yleiskunto.Hyvinkin voi käydä niin että kun vähän puristelee laitetta niin huomaa että muovi on mennyt haperoksi.
Minulla oli käytössäni muutaman vuoden UV-yksikkö(tehdasvalmisteinen) joka oli kytketty eheimin 2260 suodattimeen ja kuinkas ollakkaan kun olin poistamassa käytöstäni tuota yksikköä ja olin ottamassa letkuja irti laitteesta niin uv-putken liitos poikkesi letkun kanssa irti laitteesta.Sillä kerralla onneksi olin poistamassa laitetta.Voin vain kuvitella miten olisi käynnyt jos liitos olisi hajonnut työpäivän aikana.Liitos kohdasta oli hävinnyt noin sentin verran kierrettä.Laite oli käytetty, mutta ostohetkellä uuden veroisessa kunnossa.
Haperoituvathan nuo loisteputkiyksikköjen muoviosat ajan kanssa ja syy on hyvin vähäinen määrä uv:ta.
Eli UV-yksikkö kannattaa tarkistaa noin puolen vuoden välein ettei satu suurempia vesivahinkoja oli sitten kyseessä omatekoinen tai tehdasvalmisteinen.
Minulla oli käytössäni muutaman vuoden UV-yksikkö(tehdasvalmisteinen) joka oli kytketty eheimin 2260 suodattimeen ja kuinkas ollakkaan kun olin poistamassa käytöstäni tuota yksikköä ja olin ottamassa letkuja irti laitteesta niin uv-putken liitos poikkesi letkun kanssa irti laitteesta.Sillä kerralla onneksi olin poistamassa laitetta.Voin vain kuvitella miten olisi käynnyt jos liitos olisi hajonnut työpäivän aikana.Liitos kohdasta oli hävinnyt noin sentin verran kierrettä.Laite oli käytetty, mutta ostohetkellä uuden veroisessa kunnossa.
Haperoituvathan nuo loisteputkiyksikköjen muoviosat ajan kanssa ja syy on hyvin vähäinen määrä uv:ta.
Eli UV-yksikkö kannattaa tarkistaa noin puolen vuoden välein ettei satu suurempia vesivahinkoja oli sitten kyseessä omatekoinen tai tehdasvalmisteinen.
Valmistusvikainen yksilö tai muuten vain huono suunnittelu - tai liian kovakourainen repijä? (Tyyliin Renasta ilmaletkun repiminen rikkoon helposti liitoksen pumpun ja tapin välillä.)Tuukkis kirjoitti:... olin ottamassa letkuja irti laitteesta niin uv-putken liitos poikkesi letkun kanssa irti laitteesta. [] i hävinnyt noin sentin verran kierrettä.Laite oli käytetty, mutta ostohetkellä uuden veroisessa kunnossa.
Toista vuotta ollut käytössä ilman ongelmia
Putkea en viitsi vaihtaa puolen vuoden välein, koska sen teho on riittävä vielä vuodenkin päästä. Kaksi-kolme vuotta menee virtausnopeutta säädellen - kunhan vain mitoittaa putken muuten oikein.
Mitä siinä sinun kapistuksessa on putken ympärillä, jossa vesi virtaa? Lasia?

Mitä siinä sinun kapistuksessa on putken ympärillä, jossa vesi virtaa? Lasia?
Tuota samaa saattaa sattua ilman UV-putkeakin, jos muovi on ollut tarkoitukseen väärää/heikko laatuista. Usein tuntuu siltä että halvemmissa vehkeissä käytettään halvinta eikä suinkaan tarkoitukseen parasta muovilaatuaTuukkis kirjoitti:ja kuinkas ollakkaan kun olin poistamassa käytöstäni tuota yksikköä ja olin ottamassa letkuja irti laitteesta niin uv-putken liitos poikkesi letkun kanssa irti laitteesta.
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
T:Ville
Vaarottaisin ainakin kiekkokalojen viljelijöitä UV:n haitoista, jos näin voi sanoa? Kun kasvatat kiekkokalasi jokapäiväisillä vedenvaihdoilla UV-sterilisaattoria apunakäyttäen ja poikaset lähtevät joskus maailmalle ja joutuvat harrastajan, kauppiaan tankkeihin joissa on ns heikommat vesiolot, kalat sairastuvat "yleensä" nopeasti ja kasvattajalle sataa sen jälkeen kuraa niskaan.
Timppa
Timppa
- Pikkukakkonen on vaihtunut isoon III:seen -
aqua2002, jäi ihmetyttämään tuo ajatus, vedenvirtauksen vaikutuksesta UV putken tehon säilymiseen? Jos se on esim. 5 W tuubi niin selitätkö miten veden virtausnopeuden lasku/nosto vaikuttaa UV-valon tehon laskuun? Kuvittelisin että lampun teho laskee, virtasi vettä tai ei...
UV valo haurastuttaa useimmat muovit ja kumit suhteellisen nopeasti, periaatteessa eri materiaaleihin voidaan laittaa ns. UV suoja kuten esim. köysiin tai muovipeitteisiin, silti ultraviolettisäteily haurastuttaa ne lopuksi, kai se on se sama kun vaikuttaa emännän naamaan tai omaan peilikuvaan...
UV valo haurastuttaa useimmat muovit ja kumit suhteellisen nopeasti, periaatteessa eri materiaaleihin voidaan laittaa ns. UV suoja kuten esim. köysiin tai muovipeitteisiin, silti ultraviolettisäteily haurastuttaa ne lopuksi, kai se on se sama kun vaikuttaa emännän naamaan tai omaan peilikuvaan...
-
- Member
Täytyy nyt vielä vähän kommentoida loistilannetta nyt kun olin pitänyt valoa päällä koko ajan. Ei ole tietoakaan evien heiluttelemisesta tai itsensä raaputtelemisesta kasveihin. Eli kyllä näyttäisi olevan suurikin vaikutus. Loisten äkillinen lisääntyminen johtui varmaan siitä kun siirsin uudet kiekot vanhojen seuraan (suunnilleen samaan aikaan kun otin UV-suodattimen käyttöön). Nyt kuitenkin loppu hyvin kaikki hyvin
. Täytyy kyllä muuttaa sitä vedenvaihtorytmiä vähän paremmaksi, ettei siitä ainakaan sitten aiheutuisi hinkkailua. Täytyy seurata tilannetta, miten reagoivat seuraavaan vedenvaihtoon, kun vaihdan vähän vähemmän vettä.

-
- Kim Söderberg
- Akvaarioseurat: HAS SMAS FOMA #2
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
Se että UV olisi haitallista kaloille koska vesi on parempaa
Saako huono vesi aikaan sen että kala pysyy paremmassa kunnossa
Kyllä se on niin että ne muut vesiarvot ja stressaavat tekijät aiheuttavat kalojen sairastumisen.
Kyllä ne kiekot elää UV kanssa ja ilmankin, mutta ei puhdas vesi ole ainakaan haitaksi.
Ja puhdas vesi ja oikea ympäristö kai on silti se tärkein asia eikä se miltä nyt itseltä tuntuu.
Putki säteilee niin kauan kun palaa mutta suositukset vesi määrälle eivät päde puolen vuoden jälkeen, eli putki ei säteile täydellä teholla puolen vuoden jatkuvan käytön jälkeen.

Saako huono vesi aikaan sen että kala pysyy paremmassa kunnossa

Kyllä se on niin että ne muut vesiarvot ja stressaavat tekijät aiheuttavat kalojen sairastumisen.
Kyllä ne kiekot elää UV kanssa ja ilmankin, mutta ei puhdas vesi ole ainakaan haitaksi.
Ja puhdas vesi ja oikea ympäristö kai on silti se tärkein asia eikä se miltä nyt itseltä tuntuu.
Putki säteilee niin kauan kun palaa mutta suositukset vesi määrälle eivät päde puolen vuoden jälkeen, eli putki ei säteile täydellä teholla puolen vuoden jatkuvan käytön jälkeen.
Kiinnostus heräsi tuohon uv systeemiin. Minkä hintanen mahtaa olla? 375l:ssa kiekkoakvaariossa eheimin 2028 ja 2026 ulkosuodattimet. Saako toiseen niistä viritettyä helposti tuon uv valon. Itse en kerkeä mitään kummaa väsäilemään, koska olen täyspäiväinen 2 kuukauden ikäisen vauvan äiti. Joku valmis ratkaisu olisi hyvä. sellainen helppo asentaa? 

UV valon teho perustuu juuri siihen, että mitä enemmän se ehtii vaikuttaa ohi virtaavaan veteen, sitä paremmin se "tuhoaa" örkit vedestä. Jos siis lampun teho laskee ikääntyäessä (niin kuin tapahtuukin) voi vedenvirtausta hiukan tiputtaa, jolloin vesi altistuu vastaavista kauemmin valolle.pkartio kirjoitti:aqua2002, jäi ihmetyttämään tuo ajatus, vedenvirtauksen vaikutuksesta UV putken tehon säilymiseen? Jos se on esim. 5 W tuubi niin selitätkö miten veden virtausnopeuden lasku/nosto vaikuttaa UV-valon tehon laskuun? Kuvittelisin että lampun teho laskee, virtasi vettä tai ei...
UV-A, UV-B, UV-C vai joku tietty UV-alueen aallonpituus, joka haurastuttaa muovit nopeasti hajalle? Jokainen tietää, että auringonpaisteeseen jätetty muovi rapistuu jossain ajassa, mutta UV-C putken alla, kun välissä on vielä vesipatsas?UV valo haurastuttaa useimmat muovit ja kumit suhteellisen nopeasti, periaatteessa eri materiaaleihin voidaan laittaa ns. UV suoja kuten esim. köysiin tai muovipeitteisiin, silti ultraviolettisäteily haurastuttaa ne lopuksi, kai se on se sama kun vaikuttaa emännän naamaan tai omaan peilikuvaan...
(Ps. Lähetä meiliä, koska en nykyisin enää juuri seuraa palstaa....)