terve!
Olen innokkaasti penkonut vanhoja keskusteluarkistojanne ja löysin sieltä prboyn väittämän kupari- ja täplämonnisista vuodelta 2002. Pitääkö yhä paikkansa hänen sanansa, kun hän kutsuu em. kaloja "bulkkitavaraksi, jonka kuoleminen on ennemmin sääntö kuin poikkeus". Onko näiden kalojen viljelyssä tapahtunut jonkulaisia muutoksia kahdessa vuodessa?
Täplä- ja kuparimonniset yhä tehotuotantoa?
Valvoja: Moderaattorit
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: Tampereen Akvaarioseura ry
- Sukupuoli: Nainen
Lisään tähän linkin tuohon keskusteluun, johon marjap viittaa tekstissään:
http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic.php?t=870
http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic.php?t=870
Moikka kaikki tietäväiset!
Olen hieman hämilläni vastausten puutteesta. Onko aihe nin tulenarka vai alkeellinen, ettei siihen vastata? Olen juuri hankkinut itselleni parvellisen täplämonneja ja olen tietenkin huolissani niiden hyvinvoinnista sekä odotettavissa olevasta eliniästä. Jos nämä kalat ovat tehotuotannon tuotosta, tahdon tietää sen pitäen silmällä tulevia valintojani. Eettinen akvaario on minunkin tavoitteeni.
Olen hieman hämilläni vastausten puutteesta. Onko aihe nin tulenarka vai alkeellinen, ettei siihen vastata? Olen juuri hankkinut itselleni parvellisen täplämonneja ja olen tietenkin huolissani niiden hyvinvoinnista sekä odotettavissa olevasta eliniästä. Jos nämä kalat ovat tehotuotannon tuotosta, tahdon tietää sen pitäen silmällä tulevia valintojani. Eettinen akvaario on minunkin tavoitteeni.
-
- Elite Member
- Akvaarioseurat: LAS
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Kuparimonnisten tavis- sekä albiinoversiot voivat täällä vahvasti, yhteensä 14 pikku kiitäjää. 10 on ostettu liikkeestä (Singaporen tuontia) ja 4 saatu (tai siis olen niistä vielä velkaa
) harrastajalta, täytyykin kysyä mistä monniset ovat.
Tuskin monnisten kasvatus on tulenarkaa, minulla ei (häpeäkseni?) ainakaan ole pienintäkään hajua miten, mistä ja miksi kalani tulevat. Singaporen kautta akvaarioliikkeeseen.
Jos epäilisin jotakin vilppiä hommassa, ottaisin selvää. Aina ei vaan jaksa olla niin pirun skeptinen jokaista ihmistä kohtaan joka elääkseen myy...
Parhaiten tietoa kyseisten kalojen yleisestä laadusta saisit varmaan kysymällä siltä henkilöltä joka alunperin ilmoitti näiden monnisten olevan bulkkitavaraa.
![Embarrased [:I]](./images/smilies/icon_redface.gif)
Onko kyseessä kaikki tietäväiset vai kaikkitietäväiset?Moikka kaikki tietäväiset!
Olen hieman hämilläni vastausten puutteesta. Onko aihe nin tulenarka vai alkeellinen, ettei siihen vastata?

Tuskin monnisten kasvatus on tulenarkaa, minulla ei (häpeäkseni?) ainakaan ole pienintäkään hajua miten, mistä ja miksi kalani tulevat. Singaporen kautta akvaarioliikkeeseen.
Jos epäilisin jotakin vilppiä hommassa, ottaisin selvää. Aina ei vaan jaksa olla niin pirun skeptinen jokaista ihmistä kohtaan joka elääkseen myy...
Parhaiten tietoa kyseisten kalojen yleisestä laadusta saisit varmaan kysymällä siltä henkilöltä joka alunperin ilmoitti näiden monnisten olevan bulkkitavaraa.
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
Adrianna kirjoitti:Onko kyseessä kaikki tietäväiset vai kaikkitietäväiset?
Ihan hyvällä vaan kaikki ihmiset, jotka asioista paljon tietävät.
Taitanee jäädä arvoitukseksi tämä lausunto aiemmilta ajoilta. Ehkä muutama vuosi sitten on todellakin ollut liikkeellä jotai epäilyttäviä eriä monnisia. Helpottaa kumminkin, että muitten touhuttajat ovat voineet hyvin, enkä itse ole mennyt tekemään kardinaalimokaa hankinnassani. Ehdottelinhan näin noviisina satalitraiseeni kultakalaakin, ennenkuin poikaystäväni sai pääni käännettyä.
Tänk juu ja tästä edetään!
No kyllähän Pertti tuossa kommentissaan kertoo aika hyvin mitä tarkoittaakin , eli heikkokuntoiset yksilöt kannattaa jättää kauppiaan riesaksi.
Yleisesti ottaen täplä- sekä kuparimonniset ovat olleet liikkeiden valikoimissa jo niin kauan, että ne ovat ns. perustavaraa mallia kestävä. Eli jos satut ostamaan hyvän satsin, joka on esim. viljelty Suomessa saat niistä hyvissä oloissa pitkäikäiset lemmikit.
Oman harrastukseni ensimmäinen kala oli juuri kuparimonni ja se eli 12 vuotta, kunnes kuoli - ei vanhuuteen - vaan siihen, että muuton yhteydessä hyppäsi ämpäristä ulos yön aikana.
Molemmat lajit ovat hyvin kestäviä ja sopeutuvaisia ja myös helppoja viljellä. Vanhoista Akvaariomaailmoista löytyy vinkkejä kudettamiseen, mutta se onnistuu melkeinpä itsestään. Poikasten kasvattaminen onkin sitten jo eri juttu...
Itse on osaa ottaa mitään kantaa siihen mistä nuo kalat nykyisin tulevat ja miten 'tehoviljeltyjä' ne ovat, mutta noilla Pertin antamilla ohjeilla, ei ainakaan osta sitä kuuluisaa sikaa säkissä![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Yleisesti ottaen täplä- sekä kuparimonniset ovat olleet liikkeiden valikoimissa jo niin kauan, että ne ovat ns. perustavaraa mallia kestävä. Eli jos satut ostamaan hyvän satsin, joka on esim. viljelty Suomessa saat niistä hyvissä oloissa pitkäikäiset lemmikit.
Oman harrastukseni ensimmäinen kala oli juuri kuparimonni ja se eli 12 vuotta, kunnes kuoli - ei vanhuuteen - vaan siihen, että muuton yhteydessä hyppäsi ämpäristä ulos yön aikana.
Molemmat lajit ovat hyvin kestäviä ja sopeutuvaisia ja myös helppoja viljellä. Vanhoista Akvaariomaailmoista löytyy vinkkejä kudettamiseen, mutta se onnistuu melkeinpä itsestään. Poikasten kasvattaminen onkin sitten jo eri juttu...
Itse on osaa ottaa mitään kantaa siihen mistä nuo kalat nykyisin tulevat ja miten 'tehoviljeltyjä' ne ovat, mutta noilla Pertin antamilla ohjeilla, ei ainakaan osta sitä kuuluisaa sikaa säkissä
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)