Minkä kokoista hiekkaa pohjalle?
Valvoja: Moderaattorit
Minkä kokoista hiekkaa pohjalle?
Mikähän olisi parasta hiekkaa akvaarion pohjalle? Semmonen "hienojakoinen" vai semmoinen hiekoitushiekka (kokoluokkaa). Ehkäpä kenties puolesta sentistä senttiin olevat kivet?
Ja paljonko sitä hiekkaa pitäisi olla pohjalla. Riittääkö 5cm?
Entä onko värillä jotain merkitystä? Ja mistähän sellaista kunnon hiekkaa saisi ostettua?
Ja paljonko sitä hiekkaa pitäisi olla pohjalla. Riittääkö 5cm?
Entä onko värillä jotain merkitystä? Ja mistähän sellaista kunnon hiekkaa saisi ostettua?
Perheellinen akvaariohaaveilija.
-
- Elite Senior Member
- Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
Aika hyvää on sellainen, jota esiintyy vastaavissa paikoissa luonnossa:
http://www.aquahoito.info/suomi/tanganj ... etikko.php
http://www.aquahoito.info/suomi/tanganj ... etikko.php
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
Täytyy sanoa että hienoin hiekkapuhallushiekka, 0,1-0,6mm on mukavinta ja siihen päälle voi ripotella sitten hitusen jotain karkeampaa tuomaan vaihtelua maisemaan. Itse käytän Kokemäen laatuhiekan puhdasta luonnonhiekkaa ja olen suorastaan rakastunut kyseiseen hiekkaan. Sitä hiekkaa on hyvä sekoitella aina välillä (viikon-parin-kolmen välein) itse tikulla tai vaikka haavin varrella ja sitten tökkäistä myös kierteissarvikotiloita möyhimään jatkuvasti.
Rautakaupasta (ja Biltemasta Bilteman hiekkaa) saa noita hiekkapuhallushiekkoja ostettua. Optirocin 0,1-0,6 hiekkapuhallushiekka on aika likasta ja sitä pitää kyllä huuhdella ennen akvaarioon laittoa tai sitten vaihtaa akvaariosta vettä muutamaan kertaan hiekkaa varovaisesti sekoitellen kunnes vesi on kirkasta. Bilteman ja Kokemäen laatuhiekan hiekkoja ei ole tarvinnut pestä.
Muista hiekoista itselläni ei ole kokemusta.
Hiekkakerroksen paksuus riippuu esimerkiksi siitä että minkälaisia kasveja sinne istutetaan. Esimerkiksi miekkakasvit on helpompi istuttaa syvempään hiekkaan. Edessä voisi olla 3-4cm ja takana 4-7cm. Mutta tuo riippuu hyvin suuresti siitä mikä omaa silmää miellyttää. Paksummassa pohjassa pysyvät lannoitteet turvallisemmin hiekan alla, mutta sitä taas pitää kyllä muistaa joskus vähän sekoitellakin. Itselläni taitaa olla 5-10cm kerros.
Rautakaupasta (ja Biltemasta Bilteman hiekkaa) saa noita hiekkapuhallushiekkoja ostettua. Optirocin 0,1-0,6 hiekkapuhallushiekka on aika likasta ja sitä pitää kyllä huuhdella ennen akvaarioon laittoa tai sitten vaihtaa akvaariosta vettä muutamaan kertaan hiekkaa varovaisesti sekoitellen kunnes vesi on kirkasta. Bilteman ja Kokemäen laatuhiekan hiekkoja ei ole tarvinnut pestä.
Muista hiekoista itselläni ei ole kokemusta.
Hiekkakerroksen paksuus riippuu esimerkiksi siitä että minkälaisia kasveja sinne istutetaan. Esimerkiksi miekkakasvit on helpompi istuttaa syvempään hiekkaan. Edessä voisi olla 3-4cm ja takana 4-7cm. Mutta tuo riippuu hyvin suuresti siitä mikä omaa silmää miellyttää. Paksummassa pohjassa pysyvät lannoitteet turvallisemmin hiekan alla, mutta sitä taas pitää kyllä muistaa joskus vähän sekoitellakin. Itselläni taitaa olla 5-10cm kerros.
Yksi näkemys hiekasta löytyy täältä.
http://members.surfeu.fi/pekka.sivander ... jaiset.htm
Yksi ongelma.
http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic ... 41#3523141
Minulla on toisessa jo keväällä perustetussa altaassa Bilteman 0,1-0,6 ja se on kivikovaa, koska kierteiset eivät menestyneet. Ei sieltä tosin kupliakaan nouse. Ei möyhintää - eikä näin uutta ainestakaan hiekan sisään denitrifikaation ravinnoksi.
http://members.surfeu.fi/pekka.sivander ... jaiset.htm
Yksi ongelma.
http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic ... 41#3523141
Minulla on toisessa jo keväällä perustetussa altaassa Bilteman 0,1-0,6 ja se on kivikovaa, koska kierteiset eivät menestyneet. Ei sieltä tosin kupliakaan nouse. Ei möyhintää - eikä näin uutta ainestakaan hiekan sisään denitrifikaation ravinnoksi.
Eli ilmeisesti puhallushiekka olisi hyvä? Vaikakin siinäkin omat ongelmansa (hiekan käyminen tms.). Joten olisikohan parasta sekoittaa puhallushiekkaa ja vaikka jotain karkeampaa soraa sekaan? Kävisiköhän rouhepinnoitus hiekka?
Mitäs nämä kierteis sarvikotilot ovat? Ovatko ne niitä pieniä, mitä on joskus sattunut tulemaan kasvien mukana? Vai jotain isompia?
MIkä niiden virka on tuon puhallishiekan suhteen?
Mitäs nämä kierteis sarvikotilot ovat? Ovatko ne niitä pieniä, mitä on joskus sattunut tulemaan kasvien mukana? Vai jotain isompia?
MIkä niiden virka on tuon puhallishiekan suhteen?
Tarkennetaan hieman. Tuossa viimeksi esitän epäilyn että akvaristin silloin tällöin tekemä hiekan möyhintä ei ole välttämättä vain hyväksi. Kierteissarvien armeija sen sijaan tekee työtään jatkuvasti - jollekin tietylle syvyydelle - eikä samanlaista ongelmaa pääse syntymään.liina kirjoitti:Minulla on toisessa jo keväällä perustetussa altaassa Bilteman 0,1-0,6 ja se on kivikovaa, koska kierteiset eivät menestyneet. Ei sieltä tosin kupliakaan nouse. Ei möyhintää - eikä näin uutta ainestakaan hiekan sisään denitrifikaation ravinnoksi.
Minkälaisia havaintoja löytyy kierteissarvien kulkusyvyydestä hienossa hiekassa? Minä en ole niitä havainnut senttiä syvemmällä, mikä tietysti onkin hankalaa. Lasia vasten jos sattuisi näkemään...
Kierteissarvikotilotovat suurimmilllaan kolmisen senttiä pitkiä. En ainakaan ole isompia nähnyt. (?) Kasvanevat suotuisissa oloissa isommiksikin, mutta akvaariossa...?
Minulle pitää vääntää autalangasta
Oletko siis sitä mieltä, että joku karkeampi hiekka olisi parempi? Käykö gvartsi hiekka?
Rouhepinnoite hiekka kiinostaisi sen puolesta, että siinä olisi noita värivaihtoehtoja. Eikös sen raekoko ole jotain 0.3-0.5cm?
Haluan ottaa ensin asioista todenteolla selvää, ennekuin teen hirveitä mokia akvaarion kanssa..![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)

Oletko siis sitä mieltä, että joku karkeampi hiekka olisi parempi? Käykö gvartsi hiekka?
Rouhepinnoite hiekka kiinostaisi sen puolesta, että siinä olisi noita värivaihtoehtoja. Eikös sen raekoko ole jotain 0.3-0.5cm?
Haluan ottaa ensin asioista todenteolla selvää, ennekuin teen hirveitä mokia akvaarion kanssa..
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Tuossa viimeisessä kun laitat hauksi 'hiekka vai sora', niin pääset lukemaan oikein kunnolla.Nuhainen kirjoitti:Oletko siis sitä mieltä, että joku karkeampi hiekka olisi parempi?
Haluan ottaa ensin asioista todenteolla selvää, ennekuin teen hirveitä mokia akvaarion kanssa..

Minä en lähde suosittelemaan mitään, mitä kunkin kannattaisi. Kokemuksia jakaen ja erilaisten hiekkojen olemusta pohtien tässä ollaan liikkeellä. Tuo mitä M.Varjo suosittaa nuoliaisille tuossa linkissä, on mielenkiintoinen vaihtoehto. Itse olen kanssa tyytyväinen rannalta hakemaani hiekkaan, jota siivilöin itse sopivaksi. Monenlaiset pohjat toimivat, mutta kaikissa on ongelmansa ja oikeat hoitonsa.
Tuolla on lähes monologia hienosta hiekasta. http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic.php?t=36890
Aina voi muistaa, että jos kierteiset menestyvät runsaina, tilanne on jo melko hyvä.
-
- Elite Senior Member
- Viesti:
Täällä rautalankamalli suhteellisen vähällä lukemisella:
http://www.aquahoito.info/suomi/ohjeita ... .php#pohja
Kuviakin on.![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
http://www.aquahoito.info/suomi/ohjeita ... .php#pohja
Kuviakin on.
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Ihminenkin on toimiva organismi, mutta jos se ei hengitä, niin ei se toimi.
Eli jos sitä hiekkaa ei sekoittele, niin eipä se toimi, mutta eipä sorakaan toimi jos sitä ei vaikkapa joskus lappoa (ja samalla sekoittele ja putsaa). Hiekkaa ja karkeampaa ainesta ei kannata sekoittaa, vaan laittaa mieluummin lähes yksinomaan sitä hiekkaa ja sitten vain koristeeksi siihen päälle muuta. Se karkeampi aines kun nousee hiekan päälle ja ne eivät pysy sekaisin ja mitään hyötyä siitä ei oikeastaan ole.
Hanki kierteissarvikotiloita ja sekoittele hiekkaa. Hoitamistahan sekin vaatii, mutta toimiessaan on hyvin helppo ylläpitää.
Eli jos sitä hiekkaa ei sekoittele, niin eipä se toimi, mutta eipä sorakaan toimi jos sitä ei vaikkapa joskus lappoa (ja samalla sekoittele ja putsaa). Hiekkaa ja karkeampaa ainesta ei kannata sekoittaa, vaan laittaa mieluummin lähes yksinomaan sitä hiekkaa ja sitten vain koristeeksi siihen päälle muuta. Se karkeampi aines kun nousee hiekan päälle ja ne eivät pysy sekaisin ja mitään hyötyä siitä ei oikeastaan ole.
Hanki kierteissarvikotiloita ja sekoittele hiekkaa. Hoitamistahan sekin vaatii, mutta toimiessaan on hyvin helppo ylläpitää.
-
- Elite Senior Member
- Viesti:
Hyötynä voidaan pitää myös ulkonäköä. Tuollainen vaihtelevakokoinen pohja on mielenkiintoisempi kuin tasarakeinen hiekka. Lisäksi se tarjoaa virikkeitä ja piilopaikkoja pohjakaloille.
Mutta siis vain pintakerroksaena.
Mutta siis vain pintakerroksaena.
Nähtiin täällä sellainenkin ilmiö, että kun sekoiteltiin silloin tällöin oikein kunnolla hiekkaa, hävisi altaasta nitraatti. Ja se lasku oli varsin huomattava, monta kymmentä yksikköä (mg/l). Kotiloita siis ei ollut.rain- kirjoitti:Hanki kierteissarvikotiloita ja sekoittele hiekkaa. Hoitamistahan sekin vaatii, mutta toimiessaan on hyvin helppo ylläpitää.
Ei ehkä kannattaisi pöyhiä käsin kovin syvältä. Ei hienossa hiekassa ole happea (vesi ei vaihdu) monenkaan sentin syvyydestä.
Miten tuo kysymykseni kotiloiden kulkusyvyydestä omien havaintojenne mukaan olikaan? Lieneekö siellä mitään syötävääkään..
Lisättäköön vielä että uudessa altaassani on merenrannan hiekkaa kooltaan jotakin 0,4-0,8. On erittäin nättiä olen toistaiseksi tyytyväinen. Sitä voi koristaa miten haluaa lisäämällä pinnalle isompaakin raetta.
Minäpä koitan opiskella aiheesta..
Mutta myydänkö nuita koiloita ihan akvaarioliikkeissä, ja paljonkohan suunilleen maksavat? Vai saisikohan joltain ilmaiseksi?
Ymmärsinkö oikein, että hiekkaa ei tarvitse sillä (mikähän lie onkaan) lapolla puhdistaa? Mutta eikö kalan ulosteet jää aika ikävästi näkyville vaaleassa hiekassa?
---------------
Voisi ollakkin ihan jännän näköinen, jos "ihan pohjalla" olisi se 4cm puhallushiekkaa, ja siinä päällä sitten vähän jotain "karkeampaa" ja sitten muutaman sentin kokoisia kivia ja vaikka muutama "kunnon murikka"...

Mutta myydänkö nuita koiloita ihan akvaarioliikkeissä, ja paljonkohan suunilleen maksavat? Vai saisikohan joltain ilmaiseksi?
Ymmärsinkö oikein, että hiekkaa ei tarvitse sillä (mikähän lie onkaan) lapolla puhdistaa? Mutta eikö kalan ulosteet jää aika ikävästi näkyville vaaleassa hiekassa?
---------------
Voisi ollakkin ihan jännän näköinen, jos "ihan pohjalla" olisi se 4cm puhallushiekkaa, ja siinä päällä sitten vähän jotain "karkeampaa" ja sitten muutaman sentin kokoisia kivia ja vaikka muutama "kunnon murikka"...

-
- Senior Member
Itse hankin muuton yhteydessä isomman akvaarion ja laitoin pohjalle 0.1-0.6 mm hiekkaa. Nyt seitsemän viikkoa altaan perustamisesta on akvaarion pohja ehtinyt käydä erittäin pahasti eli en kyllä todella osaa suositella tuota hiekkaa kenellekkään. Kasvit tosin viihtyvät loistavasti. Aiemmin minulla oli käytössä 0.5-1.2 mm hiekka ja se ei käynyt vaikkei pöntössä ollutkaan kierteissarvikotiloita. Kasvit viihtyivät silloinkin hyvin.
Voi olla että minulla on edessä hiekan vaihto piakkoin takaisin tuohon suurempaan raekokoon.
Voi olla että minulla on edessä hiekan vaihto piakkoin takaisin tuohon suurempaan raekokoon.
-
- Member
Kyllä niitä kierteissarvikotiloita aina ilmaiseksi joltakulta saa, ainakin sen verran, että alkuun pääsee. Siellähän ne sitten tyytyväisesti lisii hiekassa.
Minä olen ollut erittäin tyytyväinen hiekkapohjiin, miellä on kolmessa neljästä altaasta hiekkapohja ja eniten menee hermot sen sorapohjaisen kanssa. Ja jos omistaa kovinkin runsaasti sotkevia kaloja, et halua ainakaan valkeaa hiekkapohjaa, sen verran voin sanoa
Meillä on 300-litraisessa valkoinen kvartsihiekkapohja ja se on aivan kamalan näköinen vähän väliä kalankakkojen takia. Eli siis kaikkea muuta kuin valkoinen nykyään. 
Minä olen ollut erittäin tyytyväinen hiekkapohjiin, miellä on kolmessa neljästä altaasta hiekkapohja ja eniten menee hermot sen sorapohjaisen kanssa. Ja jos omistaa kovinkin runsaasti sotkevia kaloja, et halua ainakaan valkeaa hiekkapohjaa, sen verran voin sanoa

-
- Senior Member
Juu elikkä kierteisiä nykyään on pohjassa mutta eivät ole estäneet pohjan käymistä. Itselläni on ollut akvaariossa yli 10 vuotta sorapohja ja olen ehdottamasti sitä mieltä että tuo hiekka on paljon helpompi ja parempi ratkaisu. Suosittelen ehdottomasti kuitenkin valitsemaan mieluummin jonkun 0,5-1,2 millisen tai vastaavan koon kuin tuon 0,1-0,6 mm joka minulla ehti käymään muutamassa viikossa. Se on esimerkiksi jollekin aloittelijalle ensimmäisen akvaarion kanssa melko kurjaa kun pohja ehtii käymään kunnolla ennenkuin allas on edes kypsä. Voi innostus laantua hommaan aika äkkiä.
-
- Elite Senior Member
- Viesti:
Mikähän siellä pohjassa käy, kun akvaario ei vielä ole edes kypsä?
Hieman klisätty multaa ja kalanruokaa pinnalle. Mikä siis on tunkeutunut pohjan sisään ja syönyt sieltä hapen?
Hieman klisätty multaa ja kalanruokaa pinnalle. Mikä siis on tunkeutunut pohjan sisään ja syönyt sieltä hapen?
-
- Senior Member
Niin sehän voipi toki olla että tuo esimerkki oli hieman hätiköity. Jokatapauksessa suosittelen sitä hieman karkeampaa hiekkaa kuin tuota ihan hötöä. Ja toisena asiana se ettei pohjahiekkaa kannata laittaa liikaa. Itse sain aika ongelman kasattua akvaariooni pienellä vaivalla. Siitä miksi minun akvaarionpohjani on muuton jälkeen alkanut käymään voidaan keskustella tuossa toisessa aiheessa hoito ja ongelmat osiossa aiheessa "pohjan käyminen". Miten toimia vinkkejä otetaan vastaan mielellään mikäli jollain on vielä niitä ideoita jäljellä. Ilmeisesti pohjaravinteiden määrää kannattaa miettiä perustaessa akvaariota myös pariin kertaan.
-
- Member
Minulla ei ole yksikään hiekkapohja ruvennut käymään. Voiko sillä sitten olla jotain tekemistä sen kanssa, miten hyvin pesee pohjan ennen akvaan laittoa? Minä pieni perfektionisti liotan rautakaupasta ostettua hiekkaa ensin antaumuksella viikon(vaihtaen veden päivittäin) ja teen sitten monen päivän urakan, niin että saan huuhdeveden aivan kirkkaaksi, ja niin, ettei hiekka enää tovinkaan seistyään rupea haisemaan. Eikä minulla ainakaan ole hiekat ruvenneet käymään. Niitä on sekä 0,1-0,6 että 0,5-1,2 raekokoisina. Siis eri kokoja eri akvaarioissa.
-
- Elite Member
- Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
- Sukupuoli: Nainen
Sillä paksuudella on merkitystä, ei pesemisellä koska hyvin vähän siinä kaupan hiekassa on mitään orgaanista ainesta joukossa. Olen itsekin saanut liian hienon hiekkapohjan tukkeutumaan kun sitä oli kunnon kerros - toisaalta esim. isoille miekkakasveille on oltava isompi kerros hiekkaa. Minusta liian hieno hiekka ei toimi; kakkimukset jäävät sen pintaan eivätkä ole kasvien käytettävissä, se painuu liian tiiviiksi ilman hoitoa ja tuo hiekkakerroksen paksuus muodostuu helposti ongelmaksi.
Mulla on tota karkeampaa Bilteman hiekkaa ja ihan reilu kerros eli 6-10 cm riippuen vähän kohdasta ja kalojen pöllyttelystä. Vielä ei ole ollut ongelmia, kierteisiä on hoitelemassa hommeleita ja hyvin näyttävät työnsä tekevän.
480 litraista en ole pöyhinyt kertaakaan, en kyllä ole myöskään laponnut pohjaa, ei ole tarvinnut. Suodatusta hoitaa keskikarkea pisaramattosuodatin sekä pienempi sisäsuodatin liikuttaa pintavettä. Erittäin helppohuoltoinen allas. Paksuutta hiekalla 4-8 cm.
63 litraisessa on myös reilusti hiekkaa, ainakin se 6 cm ja sielläkin kiertarit lisääntyvät vaivaksi asti. 3 japonicaa hoitelee hommia aputalkkareina. Ei nouse kuplia eikä haise pahalle. Miljoonakalat myös lisääntyvät ihan reipasta vauhtia joten senkin puolesta varmasti asiat on kunnossa. Suodatuksen hoitaa pieni sisäsuodatin.
Uusin 400 litrainen on myös saanut reilun kerroksen Bilteman karkeaa hiekkaa, päälle vielä karkeaa soraa pintaa elävöittämään ja paksuus on reilu 10 cm. Olen varautunut näinkin paksusti kun asukkaiksi tulee isojakin plekoja, jotka saavat sitten vapaasti pöyhiä hiekkaa niinkuin tahtovat. Kierteisiä olen laittanut populaation aikaan saamiseksi ja näyttävät hengailevan matossa, jossa jo ilmeisesti on herkullista bakua ym. nautiskeltavaa. Suodatus siis päätymatto, keskikarkea sekä Eheimin 2252 virtaa tuomassa.
Ainoa sorapohjainen allas on 40 litrainen poikasallas, jossa reilut parikymmentä miltsin poikasta sekä erittäin raskaat kaksi mammaa. Talkkareina noita kiertareita sekä 2 tulikatkarapua. Suodatuksena pieni sisäsuodatin. Tämä on ollut toiminnassa vasta noin kolmisen viikkoa, joten paha ottaa kantaa tuohon pohja-asiaan, mutta jos en ole tyytyväinen, vaihdan sinnekin hiekan jossain vaiheessa.
Vaaleassa hiekassa kakat näkyvät tietysti paremmin, minäkin imutan tuosta 400 litraisesta vain näkyvät isot Purtsin (purjeplekon) pökäleet pois vedenvaihdon yhteydessä, muut varmasti ohjautuvat virran mukana suodattimiin ja sitä kautta hoituvat. Pidempi toiminta kertoo sitten miten pohja voi kun sitä varmasti pöllytellään enemmän kuin noita muita.
480 litraista en ole pöyhinyt kertaakaan, en kyllä ole myöskään laponnut pohjaa, ei ole tarvinnut. Suodatusta hoitaa keskikarkea pisaramattosuodatin sekä pienempi sisäsuodatin liikuttaa pintavettä. Erittäin helppohuoltoinen allas. Paksuutta hiekalla 4-8 cm.
63 litraisessa on myös reilusti hiekkaa, ainakin se 6 cm ja sielläkin kiertarit lisääntyvät vaivaksi asti. 3 japonicaa hoitelee hommia aputalkkareina. Ei nouse kuplia eikä haise pahalle. Miljoonakalat myös lisääntyvät ihan reipasta vauhtia joten senkin puolesta varmasti asiat on kunnossa. Suodatuksen hoitaa pieni sisäsuodatin.
Uusin 400 litrainen on myös saanut reilun kerroksen Bilteman karkeaa hiekkaa, päälle vielä karkeaa soraa pintaa elävöittämään ja paksuus on reilu 10 cm. Olen varautunut näinkin paksusti kun asukkaiksi tulee isojakin plekoja, jotka saavat sitten vapaasti pöyhiä hiekkaa niinkuin tahtovat. Kierteisiä olen laittanut populaation aikaan saamiseksi ja näyttävät hengailevan matossa, jossa jo ilmeisesti on herkullista bakua ym. nautiskeltavaa. Suodatus siis päätymatto, keskikarkea sekä Eheimin 2252 virtaa tuomassa.
Ainoa sorapohjainen allas on 40 litrainen poikasallas, jossa reilut parikymmentä miltsin poikasta sekä erittäin raskaat kaksi mammaa. Talkkareina noita kiertareita sekä 2 tulikatkarapua. Suodatuksena pieni sisäsuodatin. Tämä on ollut toiminnassa vasta noin kolmisen viikkoa, joten paha ottaa kantaa tuohon pohja-asiaan, mutta jos en ole tyytyväinen, vaihdan sinnekin hiekan jossain vaiheessa.
Vaaleassa hiekassa kakat näkyvät tietysti paremmin, minäkin imutan tuosta 400 litraisesta vain näkyvät isot Purtsin (purjeplekon) pökäleet pois vedenvaihdon yhteydessä, muut varmasti ohjautuvat virran mukana suodattimiin ja sitä kautta hoituvat. Pidempi toiminta kertoo sitten miten pohja voi kun sitä varmasti pöllytellään enemmän kuin noita muita.