Yleinen aihe, mutta kysympä taas. Meillä oli iso joukko kierteisiä joihin itse olin aika hullaantunut, hauskoja veijareita. Viimeviikolla olivat vielä kovasti vilkkaita ja vauvojakin oli joka kokoa. Eilen löysin taskulampun kanssa vakoillessa kolme ja nyt ei näy yhtään. Voivatko vain päättää pitää lomaa vai voivatko vain kuolla kaikki pois. Kalat ja kasvit voi hyvin ja vesiarvot ok.
Minulla on kaksi teoriaa: suodatin tukkeutui hetkeksi (imaisi sammalpallon) Olisiko happi voinut loppua? Meille muutti pari viikkoa sitten kääpiöakara pariskunta jotka ovat alkaneet hieman riehua, ovatko pelottaneet kotilot piiloon? Ei kai partis ole niitä syönyt? Ikävä on kova
Kauhoin tuossa tuota hiekkaa ja kyllä sieltä muutama kotilo löytyi. Sitten ilmeni uusi ongelma. kotilot ovat kalvonneet itsensä.
En tiedä miten sen selittäisi, mutta omistin aikoinaan akaattikotiloita ja ne tekivät välillä saman kun terraario pääsi kuivumaan liikaa. Eli ilmeisesti muodostivat kotiloon "oven" limasta jotta pysyisivät hengissä. Siihen auttoi sumutuspullo mutta mitäs tehdä kierteisten kanssa? Miksi ne ovat menneet horrokseen?
Noh.. liian väsyneenä ei paranisi kirjoitella näitä juttuja..
en ole koskaan kuullutkaan tuollaisesta kalvoamisesta... meillä seeprakirjoahven söi kierteiset omasta altaastaan, taitaa pari enää olla jäljellä, en tajua miten se pystyi siihen..
Tässä seurassa on parempi olla hullu kuin tervejärkinen, silloin on paljon helpompaa.
En kyllä usko että kierteisilläsi on hätää, ovat sen verran sitkeitä otuksia. Itse muutin 1,5 kk sitten ja silloin osa, n 20 litraa, käytetystä akvaariohiekastani jäi 30 litran saaviin (ilman ylimääräistä vettä, hiekka toki oli kosteaa) odottamaan uuden altaani perustamista. Uusi allas tuli viikko sitten, laitoin hiekat altaaseen, huuhtelin muutaman kerran ja seuraavana aamuna akaarion lasit olivat puolitäynnä kiipeileviä kierteisiä. Kotilot olivat siis eläneet saavissa kosteassa hiekassa yli kuukauden.
Edit:Tietty eri asia on jos joku on pistänyt ne poskeensa.
Kierteissarvet eivät "kalvoa" itseään, niillä on siihen tarkoitukseen valmiina ruskea operculum, kansi, joka on kiinni jalassa ja on vedettävissä kuoren aukon suojaksi kotilon suojautuessa.
Niin ne tekevät jos niitä sorkkii tai jos olot eivät muuten miellytä (esimerkiksi juuri pulautettu uuteen akvaarioon, pilaantunut pohja, ei vettä jne.). Ainakin se tarkoittaa sitä että ovat hengissä, kuolleelta kotilolta kun se operculum lähtee aika vikkelästi irti.
Ahdistelevat affenat ovat voineet saada kotilot pitäytymään siellä hiekan suojissa. Sieltä ne uskaltautuvat ulos vain yöllä jos altaassa on tosiaan niitä näykkiviä otuksia. Esimerkiksi kääpiöpallokala-altaassani ei kierteissarvikotiloita näkynyt kuin vain keskellä yötä.
juu se kansi oli tosiaan ruskea. Tuo ahven uros tosiaan tuntui huvittelevan pudottelemalla kotiloita seinältä, olisivatkohan vain sitä pelästynyt. Mistä tiedän että pohja on kunnossa. Kasvit on ok ja hiekka tuntui ihan kuohkealta. Olen yrittänyt yöllä kotiloita tähyillä ja kyllä aina n 2 kpl löytyy. Ennen niitä oli kymmeniä iltaisin. Voi nenä olen jo harkinnut akaattikotiloiden hankkimista. Istuin kaikki illat ihmettelemässä kierteisten menoa mielenkiintoisia otuksia. Pitäisiköhän perutaa kierteis allas.
Niin akvaario on täynnä vettä
Karsin kasvillisuutta ja säädin suodatusta enempi pintaan ja kas kummaa taas alkoi kotiloita putkahdella pinnalle. Olisiko ollut hapenpuute tai jotain..
Mombatti kirjoitti:Karsin kasvillisuutta ja säädin suodatusta enempi pintaan ja kas kummaa taas alkoi kotiloita putkahdella pinnalle. Olisiko ollut hapenpuute tai jotain
Olen huomannut että myös lämpötilan muutokset vaikuttavat, eli jos akvaarion lämpötila laskee kotilot kaivautuvat pohjahiekkaan, ja vaipuvat "horrokseen". Eli tarkasta lämpötila akvaariossa. Kierteiset viihtyvät paremmin lämpimässä vedessä kuin kylmässä vedessä. Jos vesi on 20-22C, niin todennäköisesti kaikki pohjahiekassa.