Partamonnisi tai -monniesi ikä

Monnit, nuoliaiset ja muut pohjalla elävät kalat.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Kääpiöpallokala
Junior Member
Junior Member

Partamonnisi tai -monniesi ikä

Viesti Kirjoittaja Kääpiöpallokala »

Kysyisin vaan että kuinka vanhoja teidän partikset on? Oma partikseni täyttää kohta vuoden. Kuinka vanhoiksi partikset yleensä elää? Se on pakko sanoa, että mun akvas partis on ainoa, joka kestää akvan ongelmat, muut kalat kuolee heti jos tulee jotaki ongelmia. Aika sitkeitä kaloja sanon minä. :D
Evanescence... Rammstein.. Dimmu Borgir.. ja Children Of Bodom... <3<3 :D
Huhtis
Starting Member
Starting Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Huhtis »

En tiiä mikä on (maatiais)partisten oletettu ikä, mutta omani olivat noin vuoden ikäsiä kun ne sain ja nyt ovat tuolla onnessaan uineet semmoset neljä vuotta, joten ainakin 5-vuotiaiksi...=)

Joku tietää varmaan oikein faktaa asiasta?

Sitkeitä tosiaan ovat! Meillä oli vesivahinko joskus ammoin ja äitini kävi meidän ollessa reissussa haavimassa kalani pois ( akva piti siirtää että taloyhtiö pääsi remppaamaan) ja ainakin yksi partis matkasi puussa roikkuen(kuivilla) reilun puolen tunnin matkan!
JustinSan
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JustinSan »

Partis voi hyvinkin elää ainakin parikymmentä vuotta. Vanhin tapaus jonka kanssa olen henkilökohtaisesti ollut tekemisissä, oli 25-vuotias. Neljännesvuosisata siis! Mielestäni jo tämän seikan tulisi saada ihmiset harkitsemaan tarkkaan monneja hankkiessa, kyseessä kun ei tosiaan ole mikään pikainen tuttavuus, vaan usein esim. koiraa tai kissaakin pitkäikäisempi lemmikki :mrgreen:

Tosin, maatiaispartamonnien geenipoolin nykytilasta ei minulla ole tarkkaa tietoa, voi tietenkin olla mahdollista, että ikuisuuksia jatkuneen sisäsiittoisuuden ja lajien sotkeentumisen ansiosta voi pitkäikäisyys olla vanhan kannan hyve, uusien ollessa aiempaa "heikkotasoisempia" ja lyhytikäisempiä, mitään varmaa tietoa minulla ei tästä siis ole, mutta jotain tämän suuntaista veikkailen tapahtuvan / tapahtuneen.

Kuitenkin, jos harrastuksesi vain pysyy yllä, voit hyvinkin olettaa saman monnin polskivan altaassasi vielä vuonna 2015 [;)]
"Normal Person + Anonymity + Audience = Total Fuckwad." - Penny Arcade
sttl
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja sttl »

Partikseni ovat 3-4 vuotiaita,kummatkin 10cm. Koiras 3v,naaras 4v,eikö partamonnit ole aika pitkäikäisiä.. :? ainakin yli 10 vuotta. :)
2 Mustaneontetraani täyttää pian 9 vuotta,joten on niilläkin ikää paljon... :roll:
Ana
Junior Member
Junior Member

partamonni

Viesti Kirjoittaja Ana »

Minulla vanhimmaksi elänyt ja myös ensimmäinen partamonnini, muiden partamonnien kantaisä oli kuollessaan jotain 17 ja 18 vuoden väliin. Nyt vanhimmat elossa olevat ovat varmaan jotain 12 vuotta, ihan varmaksi en tiedä/muista kun niitä on tullut vuosien saatossa 'muutama'.
Aqvaristi
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Aqvaristi »

Ensimmäinen eli n. 13 vuotiaaksi,toinen ja kolmas ovat tällä hetkellä n. 4 vuotiaita.Vau,jos joskus näkisi yli 25 v. partamonnin [;)]
Lopettanut a-webissä käynnin. Hyvinhyvinhyvin harvoin satunnaisesti vierailen.
Lisa
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lisa »

Meikäläisen vanha herra oli kuollessaan n. 14-vuotias, mutta kuolema ei saapunut luonnollista kautta. Olisi hyväkuntoinen ukkeli varmaan elänyt vielä useita vuosia, reippaasti hoivasi jälkikasvuaankin loppuun asti ;)
Kun syö kylliksensä, ajattelee sivistyneesti ja ihmeen hienosti monesta asiasta.
Zuwih
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Zuwih »

Mun monnit on vasta parivuotiaita... Siis ne vanhemmat yksilöt :)
Mymmeli81
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Mymmeli81 »

Meillä oli aikoinaan oikein terhakka (ja kookas!) partamonni-ukko.
Meillä se eleli suunnilleen 10 vuotta ja ennen meille tuloa oli asustellut pari vuotta yksinään jossain onnettomassa pikkupurkissa.
..eli oli kadotessaan ainakin n. 12-vuotias..

Niin.. miten tuollainen iso partis voi muuten kadota jäljettömiin?
Pois se ei akvasta voinut päästä ja mistään sitä ei ikuna löydetty.
Kaikki kannot, kivet, kasvit ja hiekatkin kaiveltiin ylösalaisin, mutta koskaan ei tuo mysteeri meille selvinnyt. :(
Pelkkä aloittelija
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Pelkkä aloittelija »

Siis katosi??? Miten partamonni voi kadota? Sehän ei yleensä tule edes pinnalle saati sitten hyppää pois akvaariosta... :| Kuinka iso partamonni oli kadotessaan? Surullista että sitä ei koskaan edes löydetty. :cry:
marjap
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja marjap »

Eikai joku saattanut pistellä sitä poskeensa kun et ollut näkemässä? Keitäs sillä oli kavereinaan?
*Viltzu*
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja *Viltzu* »

Mulla on tuommoinen ~5 senttinen partisvauva jonka ostin muutama viikko sitten. Osaisko kukaan heittää kuinka vanha se vois suunnilleen olla (koosta päätellen), mulla ei oo mitään hajua. Ja missä vaiheessa se "parta" alkaa sille kasvaa jos se on koiras? Tällä ei ole kyllä vielä ensimmäistäkään parranhaiventa vaikka sitä kuinka tiiraa :) .
Kääpiöpallokala
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Kääpiöpallokala »

Mä luulin ennen että kaikille partiksille kasvaa parta.. :D
Mä luulin yks kerta että toinen partis oli jotenkin "kehitysvammainen" ku sille ei kasvanu partaa,mutta toisella kasvo. Myöhemmin tajusin et se olikin tyttö.. :roll: Mitenköhän partis voi kadota? :?
Jos mun partis katoais,niin vois epäille että se olisi hypännyt akvasta. Meinaan mun partis käy joskus veden pinnan tuntumassa,kun valot sammuttaa..
Evanescence... Rammstein.. Dimmu Borgir.. ja Children Of Bodom... <3<3 :D
karhjo43
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja karhjo43 »

Mymmeli81 kirjoitti:Meillä oli aikoinaan oikein terhakka (ja kookas!) partamonni-ukko.
Meillä se eleli suunnilleen 10 vuotta ja ennen meille tuloa oli asustellut pari vuotta yksinään jossain onnettomassa pikkupurkissa.
..eli oli kadotessaan ainakin n. 12-vuotias..

Niin.. miten tuollainen iso partis voi muuten kadota jäljettömiin?
Pois se ei akvasta voinut päästä ja mistään sitä ei ikuna löydetty.
Kaikki kannot, kivet, kasvit ja hiekatkin kaiveltiin ylösalaisin, mutta koskaan ei tuo mysteeri meille selvinnyt. :(
Katoitko ettei se oo suodatimessa kiinni ja joutunut sitten putsauksessa pois akvaariosta kun et sanonut mitään suodattimestasi.
Malys
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Malys »

Pienemmän altaan partis on ollut alle puolen vuoden päästä 7 vuotta ja isomman altaan öttiäinen varmaankin 6 vuotta eli nuoria nuo vielä ovat. Pienen altaan korumonnisille tulee tänä vuonna 7 vuotta täyteen (kuten muillekin sen ja isomman altaan kaloille; kiiloja, kardinaalitetroja ja inkkari + leväbarbit), toivottavasti. Harmi kun en nyt pääse käsiksi vihkooni, josta selviäisi kalojen ostopäivät, joudun luottamaan hataraan muistiini.
salmix
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja salmix »

Meidän partis täyttää tänä vuonna 9 vuotta. :)
Mymmeli81
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Mymmeli81 »

Monet ihmettelivät, kuinka 12-vuotias partis-vanhuksemme onnistui katoamaan..
Siihen ei ole vastausta löytynyt, tuskin löytyykään.

Paavolla oli kokoa reilusti (n.15-20cm) ja piti kiinni tarkasti ruoka-ajoistaan eli katoaminen kyllä huomattiin aika nopeasti jo senkin puolesta.

Kantoja tai muitakaan akvan somisteita ei akvasta pois nosteltu eli niiden mukana se ei karannut. Suodattimenkaan mukana se ei päässyt poies, sillä tuon kokoisen kimpaleen olisi kyllä huomannut.
Akvasta hyppääminen ei uskoakseni tule kyseeseen, sillä päällä oli kansilasit, joissa vain pieni kolo yhdessä kulmassa ruokintaa varten.
Allaskaverit koostuivat rihmoista ja toisista monneista sekä monnisista eli niidenkään suuhun se ei voinut päätyä.
..joten..
Todella mystinen katoaminen! :cry:

Hirmuisesti tuo on meidän perhettä aina katoamisen jälkeenkin huolettanut, mutta uskottava se nyt on ettei Paavoa enää ole. :cry:
Pikkeliini
Member
Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pikkeliini »

Meidän partisukko on joku reilu 1½ vuotias.

Sampparit on hmm...itselläni ne on olleet puolisen vuotta ja ne kasvoivat vielä parisen senttiä tulonsa jälkeen, mikä lie niiden luovutusikä onkaan?
(kiinnostais tietää senkin takia, että tiedän milloin nämä ovat sampparivauvani ovat kypsiä lähtemään maailmalle)

Tuosta monnin katoamisesta, mistä oli puhetta, niin onko akvasta mitään kasveja silloin otettu pois? Itselleni kävi nimittäin pari päivää sitten niin, että nappasin vallisneriaa akvasta sankoon. Vähän ajan päästä alkoi sangon pohjalta kuulumaan räpistelyä, mitään ei näkynyt rehujen välistä. Äkkiä vettä sankoon ja selvishän se, että isukkisamppari tuli pusikon mukana ämpärin pohjalle. Ikuna en ollut nähnyt sitä niin tummanvärisenä, ilmankos en sitä nähnytkään heti, varsinkin kun pohjalla oli pari desiä hiekkaa.Kalan kehvake ei lähtenyt sitten sangosta kaatamallakaan, varsin jääräpäinen otus :twisted:
Helposti sitä uskoisi, että kun kala koskettaa ilmaa se irrottaa otteensa, mutta jos sitä on niin kovin tykästynyt pusikkoonsa... [;)]
En ole puolesta, enkä vastaan, pikemminkin päinvastoin!
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Monnit ja nuoliaiset”