Mutta millaisesta ympäristöstä se pitää?

Valvoja: Moderaattorit
Minulla on naaras, ainakin luulisin niin... Se on vielä n.5cm pitkä joten voiko siitä tietää onko se koiras vai naaras? Minusta kuitenkin tuntuu että se on naaras koska sillä on hyvin pienet "tikut" huulillaan. En ainakaan usko että se koiras olisi, kai sillä näkyisi enemmän partaa jo?Valmont kirjoitti:No partamonnin ruokinnasta voin sen verran kertoa että kovin rakastavat esim. kesäkurpitsaa, paprikaa,kurkkua, salaattia.. ainakin meillä. Joskus olen antanut jopa banaania ja tomattia mutta niille hieman virnistetään. Itse aina "kiehautan" mikrossa lautasella nuo jotta pehmenevät hieman. Eli siis laitan vain palan lautaselle ja sen hetkeksi mikroaaltouuniin ja siellä se "kiehahtaa", jotkut laittavat myös tilkan vettä, mutta se on varmaankin ihan vain makuasia.![]()
Kesäkurpitsan yms saa helposti pohjaan iskemällä siitä keskeltä tavallisen pikkulusikan läpi.
Partamonnit ovat varsin veikeitä otuksia, onkos sinulla kumpaa sukupuolta oleva yksilö? Koiraan tunnistaa helpoiten juuri tuosta "parrasta" kun taas naarailla yleensä sitä ei juurikaan ole, tuon kokoisessa altaassa menisi juuri ja juuri naaras, koiras kasvaa kyllä hieman suureksi tuohon tai ainakin näin täällä yleisesti ollaan kait mieltä.
Tai siis allas on PIENI, partamonni liian SUURIRaaka-Arska kirjoitti:Partamonni on liian pieni tohon altaaseen. hommaa yli satalitrainen pytty sillä se voi kasvaa jopa 15 senttiseksi.
Ei voi. Vasta parrasta sen näkee.tuleva-akvaristi kirjoitti:Kun akvaarioliikkeissä myydään partiksia poikasina, niin voiko siinä vaiheessa mitenkään tunnistaa kumpaa sukupuolta ne ovat?
Suunnilleen 1½ eurosta lähtien on katkojen hinta. Aidot amanot ovat yleensä kalliimpia, mutta onhan noita muitakin sopivia.Pelkkä aloittelija kirjoitti:Onko katkat kalliita jos mä ne sinne pönttöön laitan?
Nuolimonneille suositellaan yleisesti hiukan isompaa allasta. Viihtyvät erinomaisesti parvissa eikä niitä kannata pitää yksinään.Pelkkä aloittelija kirjoitti:Noi nuolimonnit olisivat aika söpöjä. Voisiko sellaisen ottaa 60L?
Eivät sovi, vaativat erilaista vettä. Ja altaasi vesi on vääränlaista platyille.Pelkkä aloittelija kirjoitti:Sopivatko ne hyvin platyjen kanssa? Minulla on veden arvot seuraavat: Ph: 6,7 (ainakin viime mittauksen mukaan) lämpö: noin 24-25 astetta. Kovuudesta en niinkään tiedä enkä nitriitistä ja nitraatista
Jos partis ei tuosta enää kasva, niin jotain on vialla. Partamonnin kuuluu kasvaa eikä kääpiöityminen ole hyvä juttu. Ei ole oikein pitää partista pienessä purkissa, joka vaikuttaa sen hyvinvointiin negatiivisesti (mm. kääpiöityminen, mahdollisesti ärtyminen tai apatisoituminen).Pelkkä aloittelija kirjoitti:Mutta jos partis ei tuosta enää paljon kasva voinko pitää sen? Se on noin 5cm pitkä.