New Life Spectrumin kalanruuat

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

JJVi
Advanced Member
Advanced Member

New Life Spectrumin kalanruuat

Viesti Kirjoittaja JJVi »

Kävin tässä joulun aikaan eräässä liikkeessä ja ihmettelin muutosta altaiden kaloissa. Eli useat leipäkalat näyttivät jotenkin erityisen värikkäiltä ja altaiden vedet olivat todella kirkkaita, vaikka suodatus oli samanlainen kuin ennenkin, eli tavanomaiset sisäsuodattimet.

Syykin selvisi, kaloja oli ruokittu jo pitemmän aikaa pelkästään new spectrumin ruu'illa. Onko jollakulla kokemusta noista ruuista? Itsellä kokeilussa kävi vähän köpelösti. Ostin isointa raetta mitä löytyy, mutta koska rakeet ovat kovia ja eivät hajoa veteen kuten esimerkiksi normaalit katkarapupelletit, rakeet eivät tahdo kelvata. ( paitsi tietenkin ripsareille...)

Niin ja tämä ei ollut maksettu mainos, pelkästään puolueeton havainto :mrgreen:
/jari
-Fisu-
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja -Fisu- »

Mä kans löysin tässä päivänä eräänä noita ruokia kaupan hyllystä ja hintaviakin olivat (en ostanut vielä). Ja täältä selvisi että ovat vissiin aika väriä voimistavia ruokia ja ilmeisesti vielä hyvänlaatuisiakin. Sitten kun kukkaro taas sallii ja vanhat ruuat loppuvat niin olen päättänyt noita kokeilla.

Niin ja näistä pari aikaisempaa keskustelua löysin vähän aikaa sitten hakusanalla "spectrum"
Onni on pieni koiranpentu pissaamassa jonkun toisen matolle.
kylpyankka
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kylpyankka »

Täällä popsitaan kyseistä sapuskaa, sitä pienintä raetta. Tetrat tykkää kuten myös monniset. Ja kyllä, mielestäni värit tulivat kirkkaammiksi. Osansa asiassa kyllä varmaan surviaisella ja ihan vaan kotiutumisellakin. :)

Tässä sitruunat näytillä :mrgreen:

Hintavaa ruokaa kyllä mutta myös riittoisaa.
JustinSan
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JustinSan »

Riittoisaa ja hintavaa kyllä. Erityisen riittoisaa siitä itselläni tekee se seikka, että kalani eivät siitä juurikaan välitä :roll:
Kaikki muut kyllä kehuu, en sitten tiedä ovatko kalani jotain erityisiä nirppanokkia mutta ei vaan tunnu innostavan kaloja. Ehdottomaksi ykkösruoksi kaikille kaloille on osoittaunut tetran tavalliset granulaatit, voi sitä vilinää ja vilskettä kun ensimmäiset rakeet tipahtavat veteen :mrgreen:
"Normal Person + Anonymity + Audience = Total Fuckwad." - Penny Arcade
monni720l
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja monni720l »

Itselläni on pelkästään positiivisia kokemuksia tästä ruokamerkistä. Hintavia ovat kyllä, mutta myös laadukkaita. Nykyään ripsimonnini eivät suostu kovin hyvin syömään mitään muuta purkkiruokaa (tämän tosin voinee luokitella huonoksi asiaksi). Ennen niin suositut katkarapupelletit eivät enää uppoa kuin äärimmäisessä hädässä. On ilmeisesti kalojen mielestä todella herkullista, sillä ennen melko arka koruripsimonnini sekoaa nykyisin aivan täysin safkan toivossa kun altaan ohi kävelee :mrgreen:
rain-
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja rain- »

Taistelukalat, katkaravut ja kotilot rakastavat New Life Spectrumin Community Formulaa vai mikä se raekoko olikaan. Omenakotilopoikueeni ei muusta ruoasta edes välitä. Ja kasvavat kuulemma nopeammin kuin normaalisti. Taistelukalojen väristä en sen kummemmin osaa sanoa, aina ne ovat värikkäitä, mutta eipä ainakaan pahempaan ole mennyt =)

Ai niin. Mutta oli kuinka erinomaista ruokaa tahansa, niin siltikin tärkeää on monipuolisuus ja pitäisi pyrkiä tarjoamaan niille otuksille muutakin kuin vain tuota.
Törökala
Member
Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Törökala »

New Life Spectrum ruuilla olen myös kaloja ruokkinut. Pitävät erityisesti New Life Spectrumin Community Formulasta. Plekot syövät taas mielellään niitä pohjatabletteja. (New Life Spectrum H2O stable wafers). Kalojen väriin niillä on ollut vaikutusta. Kuparitetrat ja varsinkin keltabarbit suorastaan hohkaavat. Se kaikista pienirakenteisin (Small Fish Formula) ei oikein kelpaa neontetroille, mutta muille kaloille kyllä.

Noiden ruokien lisäksi kyllä saavat hiutaletta, pakasteruokia, kuivattuja öttiäisä ym. Hyvä lisä kuitenkin purkki rivistöön. Minusta hinta-laatusuhde on tässä ruassa kohdallaan.
Järjetöntä elää niin järkevästi että kaduttaa.
pleko_88
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja pleko_88 »

Verratkaapa muuten piruuttaan gramma määriä esimerkiksi newlifen discus formulan ja Tetran discuksen välillä. Vaikka Tetran purkki on puolet isompi on siinä vähemmän tavaraa. ;)

Ruokinta-automaattiin nämä myös vievät voiton tasarakeisuudellaan! :D
Ilkka Takala /
Tampereen Akvaariotukku
http://www.facebook.com/akvaariotukku
upa
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja upa »

Onko kukaan onnistunut löytämään New Life Spectrumin-ruokia Saksan nettikaupoista?
Akvaarioharrastus on jäänyt tauolle.
Kaizu
Imperaattori
Imperaattori
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kaizu »

Missä viipyy ne kuuluisat ennen ja jälkeen -kuvat? (ilman kuvankäsittelyä) :)

Kokeilisin jos olisi näytepakkauksia, mutta koko purkki maksaa liikaa vain kokeilua varten.
There are no facts, only interpretations. -- Friedrich Nietzsche
Marimer
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Marimer »

Minä ostin New Life Spectrum H2O Stable Wafers- pohjatabletteja, 70 grammaa, 12,90 euroa. 8O
Ja KUKAAN ei syö. [}:)]
Ei kelpaa monnisille, ei piikkisilmille, ei partikselle, ei selkäuimareille jne.
Kai ne täytyy itse syödä, ettei mene hukkaan... :mrgreen:

Edit: ette ikinä usko, yo jutun kirjoitettuani päätin vielä kokeilla ko. evästä ja laitoin puolikkaan tabun isoon altaaseen. Siitähän tuli tappelu! 8O
Kaikki haluaa ja paljon. Laitoin sitten lisää ja nyt on bileet käynnissä. Mina ei ummarra, viimeksi kaikki vaan uivat tabun yli ja sain onkia sen seuraavana päivänä pois... :roll:
Eli perun pahat sanani ja olen tyytyväinen ettei tarvitsekaan itse moista popsia. [;)]
kylpyankka
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kylpyankka »

Kaizu kirjoitti:Missä viipyy ne kuuluisat ennen ja jälkeen -kuvat? (ilman kuvankäsittelyä) :)
Käviskö nää:
Ennen ja jälkeen (sama kuin tuo aiemmin laittamani). :mrgreen:

Kuvia en ole mitenkään ihmeellisesti käsitellyt, en edes osaisi. :P Mutta vaikka on värit paremmat (niinhän kai useimmat sitruunat alkaa näyttää paremmilta kotialtaassa), niin taitaa siihen olla apuna sekin, että saavat montaa eri laatua sapuskaa. Vaikka silti, kyllä ne vaan kummasti kirkastui tuon ko. ruuan ostamisen jälkeen. 8-) (Kuvissa kalojen väreihin mahtaa vaikuttaa aika monikin tekijä, älkää valokuvaajat hermostuko minulle. :D)
Kaizu
Imperaattori
Imperaattori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kaizu »

kylpyankka kirjoitti:Käviskö nää:
Kuten sanoitkin niin moni tekijä noissa kuvissa vaikuttaa noihin väreihin, esimerkiksi tuo mahdottoman vaalea hiekka. Eli nuo kuvat eivät vielä vakuuttaneet ;)

Olen kyllä kuullut paljon kehuja NLS ruoista ja varmasti kokeilen itsekin, ennemmin tai myöhemmin. Mutta uskon tuohon värien selvään tehostumiseen yhtä paljon kuin mattosuodattimen tuottamaan kirkkaampaan veteen heti kun omin silmin näen (jälkimmäiseen en muuten enää usko) ;)
There are no facts, only interpretations. -- Friedrich Nietzsche
Skroik
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Skroik »

Mikähän mahtaa tällä hetkellä olla tuon sapuskan saatavuus? Joko sitä myydään useammassakin paikassa?
pleko_88
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja pleko_88 »

Skroik kirjoitti:Mikähän mahtaa tällä hetkellä olla tuon sapuskan saatavuus? Joko sitä myydään useammassakin paikassa?
Sitä saa sieltä mistä saa JUnglenkin tuotteita, jos petri on pitänyt hyvän myyntipuheen ( Kuten yleensä) eli kyseessä on sama maahantuoja kuin Junglella. ;)
Ilkka Takala /
Tampereen Akvaariotukku
http://www.facebook.com/akvaariotukku
JJVi
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja JJVi »

Kaizu kirjoitti:
kylpyankka kirjoitti:Käviskö nää:
Kuten sanoitkin niin moni tekijä noissa kuvissa vaikuttaa noihin väreihin, esimerkiksi tuo mahdottoman vaalea hiekka. Eli nuo kuvat eivät vielä vakuuttaneet ;)

Olen kyllä kuullut paljon kehuja NLS ruoista ja varmasti kokeilen itsekin, ennemmin tai myöhemmin. Mutta uskon tuohon värien selvään tehostumiseen yhtä paljon kuin mattosuodattimen tuottamaan kirkkaampaan veteen heti kun omin silmin näen (jälkimmäiseen en muuten enää usko) ;)
Jos noista pitää valita, niin minä uskon enemmän tuohon ruokaan :mrgreen:
/jari
Törökala
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Törökala »

Kuva

Tässä on mustetrasta kuva kun on syönyt tätä kuuluisaa ruokaa jonkun viikon (ehkä kuukauden). Kuvassa heijastusta mukana, mutta vaikka nämä eivät ole värikkäitä kaloja on ne todella hyväkuntoisen näköisiä. Suomut kiiltää ilman salamaakin.

Vielä kun löytäisin vertailukelpoisia kuvia jostain.
Järjetöntä elää niin järkevästi että kaduttaa.
maximoves
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja maximoves »

Community Formula maistuu meilläkin kaikille kaloille merkistä ja mallista riippumatta. Tosin syötän kyllä monipuolisesti kalojani muutenkin, purkkikokoelma on suhteellisen "näyttävä", sen seittemän purkkia ja pakasteet päälle....

Tuo purkki on kyllä tosi riittoisaa, vaikka ei olekaan halvimmasta päästä. Suosittelen, ihme on jos kalat ei sitä syö.
Ratsastan auringonlaskuun....

http://community.webshots.com/user/maximove
Maisu
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Maisu »

Olen miettinyt johtuuko Nasujen (tummia pusukaloja) muuttuminen laikukkaiksi tästä ruuasta vai ovatko ne muuten vain tummuneet. Heidän perimäänsä kun ei ihan tarkkaan tunne niin ei voi päätellä tummuvatko nämä ystäväiset esim. jossain tietyssä iässä, mutta tuon ruuan jälkeen on muutos ollut selkeä. Yhdelle esimerkiksi tuli mustat huulet ja toiselle kokonaan musta naamataulu. Kalat myös muuttuivat selvästi normaalia passiivisemmiksi joten enää en kyseistä ruokaa käytä, ainakaan ennen kuin ehdin lukea sen tuoteselosteita ja maailmalla käytyä keskustelua laajemmin, esim. onko kyseessä täysin luonnonmukainen tuote vaiko jokin jenkkiläistyylinen kemikaalipommi. Passiivisuus muuten hävisi kaloista saman tien kun ruoka loppui, joten sairaiksi en heitä epäile.
Lisa
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lisa »

maisu kirjoitti:esim. onko kyseessä täysin luonnonmukainen tuote vaiko jokin jenkkiläistyylinen kemikaalipommi.
Jep, tätä olen miettinyt itsekin. Minusta tuo kalojen hohkaaminen ja värittyminen kuulostaa jotenkin epäilyttävältä, mutta minä nyt olenkin tällainen vastarannan urvelo :mrgreen:
Kun syö kylliksensä, ajattelee sivistyneesti ja ihmeen hienosti monesta asiasta.
AkiK
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja AkiK »

Minä en kyllä ihan heti noita jenkki pöperöitä menisi syöttämään. Valmistajan sivuiltakaan ei löytynyt edes tuoteselostetta ...oli vain noita tv-shop tyylisiä kommentteja (eivät ole uskaltaneet edes laittaa kunnollista keskustelu palstaa vaan valinnut vain parhaat kommentit).

Eikös spirulinaa syöttämällä saa jotain vastaavia värienvahvistus vaikutuksia, mutta haittavaikutuksena on maisunkin mainitsemat laikut (jos nyt ymmärsin oikein laikkujen ulkonäön). Korjatkaa viisammat.
Tiedän kyllä sen, en vain muista sitä kaikkea kerralla!
Maisu
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS

Viesti Kirjoittaja Maisu »

AkiK kirjoitti:Eikös spirulinaa syöttämällä saa jotain vastaavia värienvahvistus vaikutuksia, mutta haittavaikutuksena on maisunkin mainitsemat laikut (jos nyt ymmärsin oikein laikkujen ulkonäön). Korjatkaa viisammat.

Toki, mutta spirulinaa saa käsittääkseni syöttää aika hurjasti ennen kuin pilkkuja tulee ja olen myös saanut käsityksen että silloin pilkut olisivat pienempiä ja tummempia kuin näillä omilla kaloillani. Toki jos joku viitseliäs haluaa niin kaloista on mahdollisuus tulla räpsimään kuviakin esim. viikonloppuna. Nämä saavat myös (Hikarin) spirulinapellettejä päivittäin, ovat aina saaneet sen 4,5 vuotta jonka ovat minulla olleet, eikä niillä ole samaa vaikutusta ollut.
iiputti
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja iiputti »

Pakkohan tuota Community Formulaa oli sitten ostaa: ei maistu muille kuin albiinoille monnisille ja keltabarbeille....Mahtaa olla näky, kun albiinoiden värit vahvistuvat :mrgreen:
Suojele mastiffia pienenä, niin se suojelee sinua suurena.
terrakotta
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja terrakotta »

Lisa kirjoitti:
maisu kirjoitti:esim. onko kyseessä täysin luonnonmukainen tuote vaiko jokin jenkkiläistyylinen kemikaalipommi.
Jep, tätä olen miettinyt itsekin. Minusta tuo kalojen hohkaaminen ja värittyminen kuulostaa jotenkin epäilyttävältä, mutta minä nyt olenkin tällainen vastarannan urvelo :mrgreen:
Olen minäkin tässä purkin ostamisen jälkeen asiaa mietiskellyt. Ajattelin, että olisiko tilanne sama kuin kalatiskillä verrattaessa luonnosta pyydettyä lohta esim. kirjoloheen. Kirjolohihan on paljon punaisempi (siis liha), mutta se johtuu vaan siitä, että niiden ruoka sisältää väriaineita. Samaa mitä niiden luonnollinen mruoka, muta paljon enemmän. En sitten tiedä kuinka terveellisiä nuo pigmentit ovat suurina määrinä, mutta eivät varmaan kamalan vaarallisia, kun niitä ihmisillekin syötetään kalojen muodossa. Tosin en minä tiedä onko kyseessä sama väriaine ollenkaan.

Minulla on vaikeuksia tuon ruuan kanssa sikäli, että tetrat kyllä syövät sitä, mutta se vajoaa niin nopeasti pohjalle, että ne eivät yksinkertaisesti ehdi huomaamaan kaikkea ennen kuin on liian myöhäistä. Onneksi monniset ovat mielissään saadessaan putsata pohjalta tetroilta huomaamatta jääneen ruuan. Tosin tuntuu, että pohjalle tippuu suhteessa nin paljon ruokaa, että jos tetrat ruokkisin täyteen, monniset eivät jaksaisi kaikkea syödä. Kyllähän se ruoka kelluukin, mutta kun minun kalat ei tule pinnalta suokaa napsimaan, niin siksi se vajoaminen haittaa. Lisäksi ruoka on niin pientä, että kestää aikansa ennen kuin tetrat sen huomaavat vedessä. Ei muuta kun jotain muuta ruokaa tetroille lisäksi...
frosti
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja frosti »

minä ruokin kalojani tuolla kyseisellä ruoalla. raekokoina käytän small fish formulaa, sekä community formulaa.

communityä syövät mm. töyhtökääpiöahven pari, ja mikä niiltä jää huomaamatta tulee pohjalta syötyä piikkisilmien toimesta. samaan akvaarioon laitan myös small fish formulaa jota kääpiötapparakalat syövät pinnalta. intiaaninsulkatetrat syövät taasen molempia.

small fish formulaa annan myös sysievämonnisille kirjoahvenaltaaseen, kun kaikki muu suurirakeisempi ruoka menee viher-, vanne- ja seeprakirjoahventen suuhun. ruoan ainesosista ei tosin ole niin tarkkaa tietoa, mutta kyllä se kaikille maistuu ja on ominaisuuksiensa puolesta helpoin vaihtoehto juuri minun pöntöistäni löytyvälle kalastolle. tosin kai sitä saman tyylistä ruokaa löytyisi muiltakin valmistajilta.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”