Kiintoisa keskustelu eläinkaupassa

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
-Fisu-
Junior Member
Junior Member

Kiintoisa keskustelu eläinkaupassa

Viesti Kirjoittaja -Fisu- »

Tässä eräänä päivänä ollessani eräässä eläinputiikissa kuulin erittäin mielenkiintoisen keskustelun selkäni takana kahden myyjä välillä:

1. Myyjä: " Täälä kävi yks päivä sellanen vanhempi nainen kyselemässä jotain kasvinkasvatusalustoja akvaarioon. Ja sitten kun kysyin häneltä että mahtaakohan hän tarkoittaa tällaisia ( *näyttää kasviakvaarion valkoista "ritilää" johon kasvit laitetaan niin että ne pysyvät paikoillaan*) niin nainen suuttui ja lähti pois. Niin ajattelin vain kysyä että tiedätkö mitä nainen mahtoi kasvienkasvatus alustoilla tarkoittaa."

2. Myyjä: "En kyllä ymmärrä mitä nainen tarkoitti. En ole moisista kuullutkaan. Oliko se varmasti akvaariokasveille? Olen kyllä kuullut että on olemassa kasvatusalustoja kuivanmaan kasveille, mutta ehkä hän tarkoitti sellaisia."

1. Myyjä: "No sanoin vielä ennenku nainen vihaisena oli lähdössä että meillä on kyllä täälä henkilö joka tietää enemmän akvaariosta mutta nainen lähti pois mutisten jotain osaamattomuudesta."

2. Myyjä: "No ei se mitään, tuollaisia asiakkaita aina löytyy."

Keskustelu jäi vaivaamaan koska en itsekkään oiken tiedä mitä se kyseinen asiakas oli kasvinkasvatusalustoilla tarkoittanu. Tämä jäi siksi mieleen että kyseistä liikettä on aijemminkin haukuttu osaamattomuudesta ja tietämättömyydestä. Olis vaan olu kiva jos tosiaan olisin tienny mitä ne kasvialustat olis voinu olla ja sitten asiakkaana ruvennut opastamaan "rautalankamallilla" eläinkaupan myyjää 8O

Niin ja siis tietääkö joku mitä ne kasvialustat olis voinu olla?
Onni on pieni koiranpentu pissaamassa jonkun toisen matolle.
BBhouse
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja BBhouse »

Oiskohan vanhempi rouva etsinyt niitä ruukkuja missä akvaariokasvit yleensä toimitetaan? Paremminhan ne kasvit kyllä ilman "kasvualustojaan" taitavat altaassa viihtyä :?
-Fisu-
Junior Member
Junior Member

Mietin vaan että tämän kyseisen kaupan kasvit myydään aina näissä poteissa joita BBhouse tarkoitat ja voisin kuvitella että tämä henkilö olisi näyttänyt kasvia ja kysynyt että "saako näitä ruukkuja ilman kasveja" tai jotain muuta...

Mitähän lie tämän asiakkaan päässä sitten liikkunut :roll:

No eipä sillä sen suurempaa väliä, kiinnosti vaan tietää onko tällaisia "kasvatusalustoja" oikeasti olemassa.
Mustamolli
Member
Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Mustamolli »

Eilen käydessäni eräässä akvaariokaupassa kuuntelin korvat höröllä myyjän ja asiakkaan välistä keskustelua. Asiakas osti vähän kaikenlaista ja samalla kertoili juttuja mihin niitä kaloja tarvitsi ym.

...
Asiakas: Sitten mä voisin otta pari tollasta lehtikalaa, kun ne syö niin hyvin niitä miljoonkaloja ja mulla on niitä vaikka kuinka monta..

Myyjä: Joo niinhän ne vähän tuppaa syömään. Kaikki suuta pienemmät tulee syödyksi. (Samalla haaviten niitä kaloja pussiin..)

Sitten vähän ajan päästä lehtikaloista:

Asiakas: (katsellen akvaariossa ahvenia) Kerran mä ostin pari sellasta isoo kirjoahventa ja ne söi kaikki mun kalat.

Myyjä: Aijaa. Ne ei sitte tainnu olla mitään kääpiöahvenia.

Asiakas:Ei ne oli ihan hyvän kokosia.. No sitten päätin antaa ne mun veljelle kilpikonnan sapuskaks. Toisen kilpikonna söi, mutta toinen eleli siellä varmaan viisi vuotta! Vähän sitkee kala!

Myyjä: No, ahvenet on yleensä aika sitkeitä kaloja..

Jossain vaiheessa myyjä kysyi altaan kokoa, mutta en kuullut mitä asiakas vastasi. Olisi ollut kiva tietää minkä kokonen allas sillä on.. :roll:
-Fisu-
Junior Member
Junior Member

Mustamolli kirjoitti:Eilen käydessäni eräässä akvaariokaupassa kuuntelin korvat höröllä myyjän ja asiakkaan välistä keskustelua. Asiakas osti vähän kaikenlaista ja samalla kertoili juttuja mihin niitä kaloja tarvitsi ym.

...
Asiakas: Sitten mä voisin otta pari tollasta lehtikalaa, kun ne syö niin hyvin niitä miljoonkaloja ja mulla on niitä vaikka kuinka monta..

Myyjä: Joo niinhän ne vähän tuppaa syömään. Kaikki suuta pienemmät tulee syödyksi. (Samalla haaviten niitä kaloja pussiin..)

Sitten vähän ajan päästä lehtikaloista:

Asiakas: (katsellen akvaariossa ahvenia) Kerran mä ostin pari sellasta isoo kirjoahventa ja ne söi kaikki mun kalat.

Myyjä: Aijaa. Ne ei sitte tainnu olla mitään kääpiöahvenia.

Asiakas:Ei ne oli ihan hyvän kokosia.. No sitten päätin antaa ne mun veljelle kilpikonnan sapuskaks. Toisen kilpikonna söi, mutta toinen eleli siellä varmaan viisi vuotta! Vähän sitkee kala!

Myyjä: No, ahvenet on yleensä aika sitkeitä kaloja..

Jossain vaiheessa myyjä kysyi altaan kokoa, mutta en kuullut mitä asiakas vastasi. Olisi ollut kiva tietää minkä kokonen allas sillä on.. :roll:
Hui kamalaa! 8O

Myyjillä sais kyllä olla hieman enemmän potentiaalia ja tietämystä :roll:
VilleJ
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja VilleJ »

Voisit käydä tipauttaa eläinsuojelain myyjän postiluukusta sisään, niin osaisi jatkossa valistaa asiakkaita.

1) Kaloja ei saa syöttää elävinä.
2) Yhdisteltäessä kaloja keskenään tulee huomioida....

Jne. Kaikki löytyy eläinsuojelaista.
kirjo
Member
Member

Viesti Kirjoittaja kirjo »

Alkuperäisen jutun ostaja on vain ihan yhtä sekaisin, kuin suurin osa akvaariota kotonaan pitävistä. Outoja käsityksiä ja ihmeellisiä juttuja.

Tuo lehtikalamyyjä pitäisi ampua. Ihan oikeasti, miten kukaan voi kuunnella tuollaisia kommentteja, myydä kaloja eikä kritsoida mitenkään??Kehoittaisin ihan reippaasti keskustelemaan ko. myyjän kanssa, itse olisin tehnyt sen jo asiakkaan ollessa paikalla. (Ja olenkin tehnyt, sekä myyjä että asiakas ovat aina kuunneelleet kiinnostuneena, ja jos idiootti asiakas suuttuu, hän suuttuu yksityishenkilölle, ei liikkeelle. Ja mitäs siitä jos suuttuu)
"Anteeksi, mutta Suomen laissa on kielletty elävien selkärankaisten syöttäminen toisille eläimille, ja laissa myös kielletään yhdistelemästä keskenään kalalajeja, jotka eivät tule toimeen, ja kuule minkä kokoinen akvaario sulla on? Ja miksi myyt lehtikaloja tälle asiakkaalle, vaikka et tiedä litramäärää?" Niin helppoa se on.

Kauhein tietämäni keskustelu käytiin erään suuren tavaratalon akvaario-osastolla. Kuulijana tyttäreni, joka ei 10v iästään johtuen uskaltanut sanoa mitään, vaikka oli hajota.
Asiakas näyttää Oskareita, ja kysyy, voiko nämä laittaa muutaman kymmenen litran akvaarioon. Myyjä vastaa kyllä, ja myi 4 oskaria alle 100 litraiseen. Hiphei.
Elämä on sitä mitä meille tapahtuu silloin kun teemme muita suunnitelmia.
-Thomas La Manee-
Tuntematon
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tuntematon »

Jooh, tuli itsenikin tässä eräänä päivänä läheisessä lemmikkieläinliikkeessä käytyä ja keskusteltua hieman putiikin myyjän kanssa kultakaloista ja niiden hoidosta.

Katselin siinä kultakalojen menoa pienessä myyntialtaassa jonka pohjalla myös lojui pari kuolemaisillaan olevaa sairasta pikku kultakalaa partamonnien joukossa. Pian myyjä huomasi minut allasta katselemassa ja tuli kysymään tarvitsisinko apua kenties?

Minä: "No joo, haluaisin kysyä hieman kultakaloista."

Myyjä saapui altaan luokse: "Joo-o, mitä haluaisit tietää?"

Minä: "Minkä kokoisiin altaisiin te näitä kultakaloja oikein myytte? Tai siis minkä kokoisen altaan ne oikein tarvitsevat?"

Myyjä vastasi niin kierrellen ja kaarrellen kuin mahdollista suunnilleen näin: "No tuota, kyllähän ne sellaisen aika suuren akvaarion tarvitsevat, ja noista kirjoista kyllä löytyy nuo kultakalojen hoito ohjeet jotka tosin eivät oikein mitenkään eroa muiden kalojen hoidosta. Akvaariossa saisi olla mielellään vain kultakaloja, ehkäpä pari partamonnia pohjalla, niin ja veden tulisi olla hieman viileää. Kyllä noista kirjoista lukemalla löytyy tuo kultakalojen tilantarpeet."

Minä: "No tuota minkä kokoisiksi nuo kultakalat oikein kasvavat? Ja ovatko nämä pikkuiset nyt minkä ikäisiä tänne tullessaan? Ja siis minkä kokoinen akvaario olisi näillesopiva jos muutaman haluaisin ottaa?"

Myyjä: "Ei sitä kyllä mitenkään voi sanoa että minkä ikäisiä ovat, sitä en voi tietää. Kyllähän nuo kasvavat sellaisiksi nyrkin kokoisiksi hyvissä oloissa. Ja jos olet lukenut tuota Markku Varjon akvaariokirjaa niin siellähän sanotaan että kultakalojen akvaarioksi käy 80 cm pitkä allas. Ja eikä sitä koskaan voi tietää minkä kokoisiin näitä kultakaloja myy kun eivät asiakkaat aina kerro minkä kokoiseen ovat näitä hankkimassa."

Että tuommoista sitten täällä. Jokainen voi varmasti itse vetää omat johtopäätöksensä myyjien tietävyydestä ja osaamisesta, ei minkäänlaista vastuuta tai tietojen päivittämistä.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”