Kalasto 128l

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Kaija
Junior Member
Junior Member

Kalasto 128l

Viesti Kirjoittaja Kaija »

Mitä te suosittelisitte 128l altaaseeni ( 80*40*40).
Joku pleko olisi kiva mutta joku sellainen joka olisi iloisen värinen. Onko sellaisia ton kokoseen :roll: ? Ja sit se lämpötila, jos ehdotat jotain plekoa niin kerro minkä lämpötilan ym. se vaatii.
Minulla on hienoa hiekkapuhallushiekkaa ja Eheimin 2212.

Sit ehdottakaa mitä kaloja sinne vois pistää, itse ajattelin jotain tällaista

kiilakylki
neontetra
miekkapyrstö
korutetra
intiaanisulka
sitruunatetra
somamonninen
sinitetra
timanttitetra

Paljonhan tuossa on kaloja mutta kaikkia en missään nimessä meinaa laittaa. Montako parvea teidän mielestänne olisi sopiva tuollaiseen pieneen purkkiin?

Ihan uteliaisuuttani kysyn että minkä kokoinen allas pitäisi olla jotta kaikkia noita yllämainitsemiani kaloja voisi olla (parvikaloja tietysti aina parvi).

Kiitos ja kumarrus :D
sani
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja sani »

Miekkapyrstö ei sovi vesiarvojensa vuoksi muiden kanssa. Parvikalojakaan (tetroja) ei kannata ottaa kuin yhtä taikka kahta lajia ja niitä sitten enemmän.

Itse ottaisin tuonne vaikkapa yhtä tetraa parven (10-15kpl) ja sitten monnisia parven pohjalle (6 kpl) ja sitten jonkin pariskunnan/haaremin pieniä rihmakaloja tai pieniä ahvenia. Plekoja saa muut suositella.

Akvaario jossa olisi kaikkia mainitsemiasi kaloja, olisi mielestäni aikamoista kalasoppaa. Kaikille kun hommaisi kunnon parvet niin saisi olla tosi iso allas :?
Kaija
Junior Member
Junior Member

Mitä mieltä olette kun minulle tarjottiin 40l karanteenia. Kannattaakohan se?
Lisa
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Re: Kalasto 128l

Viesti Kirjoittaja Lisa »

128 litraiseen altaaseen soveltuisi vaikkapa kultainen partamonni (kuva) ja sen "seuraksi" voisi laittaa listastasi esim. parven sitruunatetroja/intiaaninsulkia sekä parven neontetroja. Pohjalle mahtuisi vielä parvi monnisia, vaikkapa näpsäköitä leopardeja. Vesi saapi olla neutraalia/hapanta, pehmeää sekä n. 24 asteista.
Kun syö kylliksensä, ajattelee sivistyneesti ja ihmeen hienosti monesta asiasta.
Fisu83
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Fisu83 »

Älkää aina yleistäkö että esim. miekkapyrstöt ei sovi vesiarvojen vuoksi esim. joidenkin tetrojen kanssa! Minulla itselläni on miekkapyrstöjä ihan tavallisessa seura-akvaariossa muiden kalojen kanssa!

Ja ennenkuin tuomitsette, niin nämä miekkapyrstöt ovat eläneet tällaisessa samanlaisessa vedessä myös siellä kaupassa pienestä pitäen, paitsi että siellä oli vedessä suolaa, jonka minä jätin pikkuhiljaa pois!
Eli en näe mitään syytä luopua näistä!

Ja kiitos ei mitään moraalisaarnoja tms. Kaikilla on omat mielipiteensä!
tikkuhirviö
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja tikkuhirviö »

Fisu83: Kannattaisi ehkä lukea tällä palstalla naistä kalojen vesiarvoista, juuri kin platyjen ja miekkisten laittamisesta pehmeään veteen. Asia on perusteltu moneen kertaan ja hyvin miksei niin voi tehdä. Miljoonien vuosien evoluutio ei paikkaannu yhden sukupolven totuttelulla. Ja kalojen vesiarvot eivät ole mielipideasia!
Kaija
Junior Member
Junior Member

Mitä mieltä olette näistä,
joku pieni pleko (siis 1 näistä),

Salamanteripleko
Juovapuupleko
Lumipallopleko
Raitakorupleko
Hieroglyfipleko

Kuinka kauan mikäkin pleko elää näistä?

Itse kalastoksi olen miettinyt,
bandamonnisia
tetroja parven tai kaks (joko samaa lajia tai sitten erilajia)
taistelukala

En tietenkään ota kerralla tällaista satsia. Kunhan nyt mietin ja olisiko altaani ylikansoitettu tällaisin asukein?
Lisa
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Vastavetona miten olisi taistelukala, parvi kardinaalitetroja/intiaaninsulkia, lauma katinkultamonneja sekä parvi kuparimonnisia? :) Lämmintä, pehmeää & hapanta vettä, hiekkapohja, paljon kasvillisuutta (myös pinnalle), ei voimakasta virtausta.
Kun syö kylliksensä, ajattelee sivistyneesti ja ihmeen hienosti monesta asiasta.
Kaija
Junior Member
Junior Member

Intiaanisulat ovat ihan jees. Mutta en halua katinkultamonneja. :?
Lisa
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Entäpä se ehdottamani vaalea partamonni (kuva)? Elää yli 10 vuotta.
Nanuska
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Nanuska »

Lisa, mistä tuollaisia kullanvärisiä partiksia saa? Ei ole tullut kaupoissa vastaan...

Nimim. kiinnostunut
Lisa
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Ainakin Helsingin akvaariokaupoista löytyy ihan kivasti. Esimerkiksi keskustan Stokkalla nämä ovat ihan vakikamaa :P
Lousgu
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Lousgu »

Lisa kirjoitti: Esimerkiksi keskustan Stokkalla nämä ovat ihan vakikamaa :P
Onko keskustan Stokkalla lemmikkieläin osasto 8O ? Itse kun olen siellä käynyt en ole moista löytänyt. Itäkeskuksesta sen sijaan löytyy.
Kun väittelee idiootin kanssa, kannattaa varmistaa, että hän ei tee samoin.
Lisa
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Lousgu kirjoitti:Onko keskustan Stokkalla lemmikkieläin osasto 8O ? Itse kun olen siellä käynyt en ole moista löytänyt. Itäkeskuksesta sen sijaan löytyy.
Elukkaosasto löytyy sieltä ylhäältä aivan lelujen vierestä. Samaisessa kerroksessa, mutta toisella puolella kerrosta on kaikenlaista urheilutauhkaa :P
Lousgu
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Lousgu »

Lisa kirjoitti:
Lousgu kirjoitti:Onko keskustan Stokkalla lemmikkieläin osasto 8O ? Itse kun olen siellä käynyt en ole moista löytänyt. Itäkeskuksesta sen sijaan löytyy.
Elukkaosasto löytyy sieltä ylhäältä aivan lelujen vierestä. Samaisessa kerroksessa, mutta toisella puolella kerrosta on kaikenlaista urheilutauhkaa :P
Sinne siis!Hassua,vaikka olen siellä monta kertaa käynyt, niin enpä ole kyseiselle osastolle eksynyt. No, nytpä tiedän sieltä semmoinen löytyypi. :D
Kun väittelee idiootin kanssa, kannattaa varmistaa, että hän ei tee samoin.
paula82
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja paula82 »

Tuo kultainen partamonni oli kyllä upean näköinen!!!! Minkäkokoiseksi se mahtaa kasvaa?
Lisa
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Samaa kokoa tavallisen partiksen kanssa eli ~12-15 cm. Isompia en ole nähnyt, vielä ;)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”