Kalojen lähettäminen

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
JP70
Starting Member
Starting Member

Kalojen lähettäminen

Viesti Kirjoittaja JP70 »

Onko mahdollista lähettää kaloja postissa ??
Jos on, niin kuinka pitää pakata ??

Kuinka muuten kalat tulevat tukusta liikkeisiin ??
mirlin
Member
Member

Viesti Kirjoittaja mirlin »

niin, en tiedä mikä on postin / matkahuollon virallinen kanta tuohon asiaan, mutta kyllä kaloja voipi ainakin matkahuollon kautta lähettää tai ainakin olen ottanut vastaan matkahuollon kautta lähetettyn monnis parven. ( posti taitaa olla hiukkasen hidas ja arvaamaton [;)] )
kaverini ainakin käy hakemassa helsingin tukkureilta ihan itse ( ei ainakaan tule ostettua / otettua myyntii sikaa säkissä.)
olen käynyt hakemassa häneltä muutamia fisuja jotka on tullu suoraan tukkurilta, niin olen saanut matkaa alkeellisesti pakattun styroksi lodjun joka on sitten täynnä kalapusseja.

mitä tulee kalankuljetuspusseihin niin "luulisin" ett mitä vähemmän kaloja ja vettä sekä mitä enemmän happea/ pussi niin sitä parempi .

näin talvella ois varmaan hyvä jos jotenkin pystyttäis pitämään kalankuljetuspussien lämpötila +:n puolella (n.20 astetta hyvä?), joten styroksi laatikko on yks hyvä lämmön eristäjä, mutta voipi olla ett tarvitaan myös kuumakallen apua, puhumattakaan lisä hapesta.

mutta tosissaan en ole itse lähettänyt yhtään fisua postitse joten viisaamat korjatkoon jos meni pahasti metsään :) :)
Ole varovainen kun puhut. Sanoillasi luot maailman ympärillesi.
joppe
Advanced Member
Advanced Member

Re: Kalojen lähettäminen

Viesti Kirjoittaja joppe »

Niinpä niin siinä sitä onkin pohdittavaa.

Vaikea sitä on kuvitella miten muuten niitä kaloja kuljetellaan ympärimaailmaa ja suomea.
Vai olisikohan kalamyyjillä joku salainen syndikaatti ja kvanttiteleportaatio masiina millä siirtelevät sillejä paikasta toiseen?
kendau
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja kendau »

Kalakauppiaat kuljettelevat kai enimmäkseen kalat rekoilla. Tuo lähettäminen on vähän kaksi piippuinen juttu. Itse en ikinä laittaisi kalaa postissa. Olen ollut postissa töissä ja nähnyt kuinka paketteja heitellään ja runnotaan, vaikka niissä olisi minkälaiset "käsittele varoen" -varoitukset.
Nanuska
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Nanuska »

Juu ja se kustihan ei tunnetusti aina polje sitä lyhyintä/nopeinta reittiä... Eli siis kala ei varmasti kestä vuorokautta Suomen postin käsittelyssä (sori Kendau :) ) Matkahuollossa voi lähettää ja se on kaiken lisäksi ihan luvallista. Muita elukkojahan eivät ota kuljetukseen ilman esiliinaa eli mukana matkustavaa ihmistä.
kendau
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja kendau »

Nanuska kirjoitti:kala ei varmasti kestä vuorokautta Suomen postin käsittelyssä (sori Kendau :)
En ole enää Postin palveluksessa ja olen ihan samaa mieltä. Eli ei mielellään kaloja postiin, jos mielii saada ne elossa perille. Muutenkin tuo kalojen lähettäminen on mielestäni verrattavissa eläinrääkkäykseen.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”