Ulkolämpömittari akvaarioon ?

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Klenkku
Junior Member
Junior Member

Ulkolämpömittari akvaarioon ?

Viesti Kirjoittaja Klenkku »

Onko kukaan kokeillut miten ulkolämpömittarin anturi toimii akvaariossa? Onko se vesitiivis, liukeneeko johdotuksesta mahdollisesti kuparia veteen ja pitäisikö anturin ja johdon välinen liitos tiivistää vielä akvaariosilikonilla? Sais vaan mukavasti digitaaliset lukemat näkyville vaikka sängyn viereen yöpöydälle 8-).
Korva
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Korva »

Öh, siis onhan noita digitaalisia mittareita (5€ honkkarista), kannattaa vaa kattoo et se anturiosa on muovia, metallisesta saattaa liuta ties mitä veteen.
" Peurat ovat huomattavasti kookkaampia kuin myyrät.
Silti molemmat mahtuvat samaan metsään ja vielä samaan aikaan.
- Onkohan niillä ikinä kiistoja? "
HillyBilly
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja HillyBilly »

Anturi silikooniletkuun ja päähän silikoonipallero tulpaksi ettei vesi mene letkuun. Tai letkun pää jollakin muulla tavalla tukkoon tiiviisti.
Skroik
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Skroik »

Omassa purkissani on nyt ollut vajaan vuoden tuollainen lämpömittari. Anturi on muovia ja näyttää tiiviiltä. Syynäsin sen moneen kertaan ennen altaaseen laittoa. Silikoniakin olisi tiivistämiseen ollut, mutta laiska mikä laiska. :P Ei tuo vielä ainakaan ole miksikään mennyt. Tiedä sitten onko siitä veteen jotain liuennut, mutta ei mitään silminhavaittavaa ole ilmennyt. Siitä mukava laite, että näkee vuorokauden minimi- ja maksimilämpötilatkin nappia painamalla.
Timmppa
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Timmppa »

Ostin tuollaisen autokäyttöön tarkoitetun digimittarin jossa anturi on muovia ja kromattua metallia. Anturi on olluta altaassa noin reilut puoli vuotta ilman ongelmia. Olen tarkkaillut metalliosaa, eikä siinä ole havaittavissa minkäänlaisita hapettumista tai syöpymää.
BackWoods
Starting Member
Starting Member

Re: Ulkolämpömittari akvaarioon ?

Viesti Kirjoittaja BackWoods »

Klenkku kirjoitti:Onko kukaan kokeillut miten ulkolämpömittarin anturi toimii akvaariossa? Onko se vesitiivis, liukeneeko johdotuksesta mahdollisesti kuparia veteen ja pitäisikö anturin ja johdon välinen liitos tiivistää vielä akvaariosilikonilla? Sais vaan mukavasti digitaaliset lukemat näkyville vaikka sängyn viereen yöpöydälle 8-).
Minä rakensin Dallasin DS18S20-anturista itse mittarin. Lämpötila näkyy reaaliajassa sekä kotisivulla muiden lämpötilamittausten seassa sekä upotettuna videokuvaan akvaariosta. Anturit ovat kohtuuhintaisia, mutta sovitinta tietokoneeseen ei saane valmiina, vaan sekin pitää itse väsätä. Ei tosin vaadi kuin vähän kolvaamista ja muutaman euron hintaista elektroniikkaa.

Tuohon voi tutustua osoitteessa: http://personal.inet.fi/koti/matti.saarnela/webcam.htm
RPekka
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja RPekka »

BackWoods kirjoitti:Minä rakensin Dallasin DS18S20-anturista itse mittarin.
Tiesithän että se kotelo ei ole tiivis vaan jo ulkokäytössäkin kosteus hiippailee jalkojen välistä sisään sisään ja lämpötilanäyttämä ryömii hitaasti vääräksi. Koteloimallahan siitäkin ongelmasta pääsee.
Hän joka sanoo ettei koskaan pidä antaa periksi, ei hyväksy elämän realiteetteja.
BackWoods
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja BackWoods »

RPekka kirjoitti:
BackWoods kirjoitti:Minä rakensin Dallasin DS18S20-anturista itse mittarin.
Tiesithän että se kotelo ei ole tiivis vaan jo ulkokäytössäkin kosteus hiippailee jalkojen välistä sisään sisään ja lämpötilanäyttämä ryömii hitaasti vääräksi. Koteloimallahan siitäkin ongelmasta pääsee.
Olen mittaillut noilla antureilla jo kahdeksan vuoden ajalta mitä erilaisimmissa olosuhteissa. Kun anturit suojaa kunnolla, niin isompia ongelmia ei yleensä tule. Paitsi ukonilmalla, mutta se on taas toinen tarina.

Kiitos kuitenkin tiedosta. ;-)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”