Ulkolämpömittari akvaarioon ?
Valvoja: Moderaattorit
Ulkolämpömittari akvaarioon ?
Onko kukaan kokeillut miten ulkolämpömittarin anturi toimii akvaariossa? Onko se vesitiivis, liukeneeko johdotuksesta mahdollisesti kuparia veteen ja pitäisikö anturin ja johdon välinen liitos tiivistää vielä akvaariosilikonilla? Sais vaan mukavasti digitaaliset lukemat näkyville vaikka sängyn viereen yöpöydälle
.

Öh, siis onhan noita digitaalisia mittareita (5€ honkkarista), kannattaa vaa kattoo et se anturiosa on muovia, metallisesta saattaa liuta ties mitä veteen.
" Peurat ovat huomattavasti kookkaampia kuin myyrät.
Silti molemmat mahtuvat samaan metsään ja vielä samaan aikaan.
- Onkohan niillä ikinä kiistoja? "
Silti molemmat mahtuvat samaan metsään ja vielä samaan aikaan.
- Onkohan niillä ikinä kiistoja? "
-
- Senior Member
- Viesti:
Omassa purkissani on nyt ollut vajaan vuoden tuollainen lämpömittari. Anturi on muovia ja näyttää tiiviiltä. Syynäsin sen moneen kertaan ennen altaaseen laittoa. Silikoniakin olisi tiivistämiseen ollut, mutta laiska mikä laiska.
Ei tuo vielä ainakaan ole miksikään mennyt. Tiedä sitten onko siitä veteen jotain liuennut, mutta ei mitään silminhavaittavaa ole ilmennyt. Siitä mukava laite, että näkee vuorokauden minimi- ja maksimilämpötilatkin nappia painamalla.

Re: Ulkolämpömittari akvaarioon ?
Minä rakensin Dallasin DS18S20-anturista itse mittarin. Lämpötila näkyy reaaliajassa sekä kotisivulla muiden lämpötilamittausten seassa sekä upotettuna videokuvaan akvaariosta. Anturit ovat kohtuuhintaisia, mutta sovitinta tietokoneeseen ei saane valmiina, vaan sekin pitää itse väsätä. Ei tosin vaadi kuin vähän kolvaamista ja muutaman euron hintaista elektroniikkaa.Klenkku kirjoitti:Onko kukaan kokeillut miten ulkolämpömittarin anturi toimii akvaariossa? Onko se vesitiivis, liukeneeko johdotuksesta mahdollisesti kuparia veteen ja pitäisikö anturin ja johdon välinen liitos tiivistää vielä akvaariosilikonilla? Sais vaan mukavasti digitaaliset lukemat näkyville vaikka sängyn viereen yöpöydälle.
Tuohon voi tutustua osoitteessa: http://personal.inet.fi/koti/matti.saarnela/webcam.htm
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: HAS
- Sukupuoli: Mies
Tiesithän että se kotelo ei ole tiivis vaan jo ulkokäytössäkin kosteus hiippailee jalkojen välistä sisään sisään ja lämpötilanäyttämä ryömii hitaasti vääräksi. Koteloimallahan siitäkin ongelmasta pääsee.BackWoods kirjoitti:Minä rakensin Dallasin DS18S20-anturista itse mittarin.
Hän joka sanoo ettei koskaan pidä antaa periksi, ei hyväksy elämän realiteetteja.
Olen mittaillut noilla antureilla jo kahdeksan vuoden ajalta mitä erilaisimmissa olosuhteissa. Kun anturit suojaa kunnolla, niin isompia ongelmia ei yleensä tule. Paitsi ukonilmalla, mutta se on taas toinen tarina.RPekka kirjoitti:Tiesithän että se kotelo ei ole tiivis vaan jo ulkokäytössäkin kosteus hiippailee jalkojen välistä sisään sisään ja lämpötilanäyttämä ryömii hitaasti vääräksi. Koteloimallahan siitäkin ongelmasta pääsee.BackWoods kirjoitti:Minä rakensin Dallasin DS18S20-anturista itse mittarin.
Kiitos kuitenkin tiedosta.