Muita kaloja kiekkojen seuraksi

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

jellu88
Member
Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja jellu88 »

Minulla on 317 litran akvaario, missä on tällä bhetkellä 5 kiekkoa, 3 pientä ja 2 aikuista, 2 piikkisilmää, 2 leväbarbia, 2 perhoskirjoahventa. Siis voisinko ottaa vielä 2 tiikerinuoliaista tai lasimonneja? Monnisia ja plekoja en kyllä enää ota kasvien syömisen takia. Mitä voisin ottaa jos luopuisin leväbarbeista?

Edit: kalastokeskustelut edelleen Alkeisiin.
kimmoks67
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja kimmoks67 »

Terve,

Tiikerinuoliaiset taitavat olla liian rajuja kiekkojen seuraksi ja kaiken lisäksi ne ovat Aasiasta eli eivät biotooppimielessä sovi Etelä-Amerikasta peräisin olevien kiekkojen kanssa.

Melko monet monniset sopivat kiekkojen vaatimaan lämpimään veteen.

T. KS
"Kyllä pH on saatava nollaan!"
Hiutale
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hiutale »

Monniset eivät syö kasveja 8O !
jellu88
Member
Member

Muita kaloja kikkojen seuraksi

Olisko ketään muuta joka olis eri mieltä tikerinuoliaisten hankinnasta [;)] Entäpä lasimonnit olisko kellään kokemusta? Entäs muut nuoliaiset niinkuin harlekiini tai raitanuoliainen kenties? Haluaisn vaan niin niitä tiikerinuoliaisia entäs jos kokeilis vaikka [;)]
doriani
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja doriani »

Altaasi on liian pieni tiikerinuoliaisille.
jellu88
Member
Member

muita kaloja kikkojen seuraksi

Vai niin no tuo oli kyllä uusi juttu :frown:

No mitäs tämä sitten tarkoittaa ja ne jutut mitä akvaariomaailman lehessä?
http://sivut.koti.soon.fi/kumpu/akvaari ... iset.shtml

Edit: Yhdistetty 2 viestiä.
mirlin
Member
Member

Viesti Kirjoittaja mirlin »

mä ottaisin pienen parvin monnisia sinne pohjalle ja hankiutuisin eroon noista leväbarbeista :twisted: , mulla meinaan levikset sai kiekkojen keskuudessa sekasortoa aikaiseksi :x (löysivät aikuisten kiekkojen kyljille ja tollaisen kiekon on aika vaikea tiputtaa toi levis kannoiltaan, kun levikset on niin nopsia fisuja )
Ole varovainen kun puhut. Sanoillasi luot maailman ympärillesi.
maketzu
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja maketzu »

Vai niin no tuo oli kyllä uusi juttu
No ei kylläkään ole uusi asia.
Tiikerinuoliaiset tosiaan tarvitsevat todella ison pitkänomaisen akvaarion, koska ovat isokoisia, vipeltäviä parvikaloja.
No mitäs tämä sitten tarkoittaa ja ne jutut mitä akvaariomaailman lehessä?
http://sivut.koti.soon.fi/kumpu/akvaari ... iset.shtml
No tuossa linkissä on aika pahasti väärin nuo tiikerinuoliaisen tiedot tai sitten vanhentuneet. Tiikerinuoliainen kasvaa oikeasti luonnossa jopa 30 cm ja akvaariossakin isoksi.

Itse en ole enää Akvaariomaailmaa pahemmin seurannut. Mitä numeroa tarkoitit, missä oli jotain juttua siitä?
Makevaario Tuossa uudistettua sivustoa. Käykääpä äänestämässä galluppiin ja laittamassa palautettakin :) Toivottavasti olet vakiokävijä. Käy vastaamassa kyselyyn.
Makevaario esittää Youtube-kanavani, jossa akvaariovideoitani. Käy katsomassa.
jellu88
Member
Member

No en itse tykkää kyseisistä kaloista, mutta pakko jokinkin on puhdistamassa tankkia levästä ja sen semmosesta töhkästä :roll:
maketzu
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja maketzu »

No mitäpä jos ottaisit perinteisen partamonnin levänsyöjäksi?
Makevaario Tuossa uudistettua sivustoa. Käykääpä äänestämässä galluppiin ja laittamassa palautettakin :) Toivottavasti olet vakiokävijä. Käy vastaamassa kyselyyn.
Makevaario esittää Youtube-kanavani, jossa akvaariovideoitani. Käy katsomassa.
jellu88
Member
Member

No sitten jotain muuta pitää katella :( En muista kun käyn aina kirjastossa lukemassa kyseistä lehteä, mutta eiköhän niistä tikruista ole melkein joka numerossa. Olen ainakin itse saanut semmoisen kuvan lehden perusteella että akvaariooni voisi pistää tiikerinuoliaisia. Mutta se siitä sitten.

Partamonneja en oikeen mielelläni ottaisi, kun söivät miekkakasvin akvaariostani :?

Otetaampa esimerkiksi akvaariomaailma 2/2001 ongelmat/Uusi akvaario Siinä väitetään ihan toista. No se tästä keskustelusta sitten :mrgreen:

Edit: Yhdistetty 3 viestiä ja poistettu sääntöjen vastainen huutaminen.
Kaizu
Imperaattori
Imperaattori
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kaizu »

Melkeinpä jokaisesta kalasta jonka haluat altaaseesi löydät jostain sanottavan että se sopii, mutta niin löydät sellaisenkin paikan, missä sanotaan ettei sovi.

Jokainen valitsee sitten sen "oikean" tiedon ihan omantuntonsa perusteella; toiset uskovat akvaariokauppiaaseen, toiset useiden harrastajien mielipiteeseen, jotkut johonkin yhteen tiettyyn auktoriteettiin ja jotkut jopa joulupukkiin.

Itse en tiikerinuoliaisia ottaisi häseltämään kiekkoaltaaseeni. Leväbarbeja siellä jo on, mutta niiden vauhdikkuus ja koko on vielä pientä tiikerinuoliaisiin verrattuna. Minulle oli muuten aivan uusi asia tuo että leväbarbitkin harrastavat kiekkojen kylkien napostelua.

Jos vaikka täydentäisit kalastoa leväbarbien ja piikkisilmien muodossa ennemmin.
There are no facts, only interpretations. -- Friedrich Nietzsche
jellu88
Member
Member

En nyt oikeen tidä mihin uskoa :? akvaario maailmassa kysymyksiinne vastaa akvaarioalan asiantuntijat. Siis pitäisikö minun uskoa näihin akvaarioalan asiantuntijiin vai siihen mitä toiset täällä sanovat :| Voisiko joku valaista hieman [:I] En tarkoita silti loukata ketään mutta olen ihan sekaisin.
artoleh
Junior Member
Junior Member

muita kaloja kiekkojen seuraksi

Viesti Kirjoittaja artoleh »

Niinpä tuo tuntuu olevan,että toist sanoo toista ja toiset toista.Ehkäpä se on kumminkin oman kokemuksen kautta opittava mitkä sopii ja mitkä ei.
Tietenkin se voi tulla kalliiksikin.Itselläni on 540 litraisessa altaassa 12kiekon lisänä mm.3 tiikerinuoliaista ja ainakin vielä on tultu toimeen.
Monniset on ihan hyvä vaihtoehto,mutta täytyy olla tarkkana mitä ottaa.Kaikki eivät siedä korkeaa lämpötilaa.
Nanuska
Member
Member

Re: muita kaloja kiekkojen seuraksi

Viesti Kirjoittaja Nanuska »

artoleh kirjoitti:Niinpä tuo tuntuu olevan,että toist sanoo toista ja toiset toista.Ehkäpä se on kumminkin oman kokemuksen kautta opittava mitkä sopii ja mitkä ei.
No eihän sitä nyt kaikkea tarvitse kantapään kautta oppia, jos on opastusta saatavilla. Tosin toisille se on ainoa tapa... (enkä nyt viittaa kehenkään henk. koht.) :D

Ja onhan se kolmesatanen kuitenkin ihan eri kokoluokkaa kuin yli viissatanen...
jellu88
Member
Member

Niinhän se useimmiten on 8-) Kiitos jokseenkin kannustavasta viestistä [;)] Täytynee tarkkailla tilannetta ennenkun säntään ostamaan mitään.
teemu7117
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja teemu7117 »

Itse näin joskus leppävaariossa tiikerinuoliaisia, joista olisi jokaisesta saanut aikaan koko perheen kalakeiton. Järjettömiä möllyköitä pituus jotain 25-30 cm ja ympärysmitta valtava. On kyllä sen verran massiivinen kala että en laittaisi mihinkään akvaarioon. Sen sijaan leväbarbeja mielestäni voi pitää tommosessa reilu 300 litraisessa. Niiden soveltuvuudesta kiekkojen kanssa en kyllä tiedä mitään. Leväbarbeja kannattaa pitää parvessa. Meillä oli 3 ja kalat tuntuivat viihtyvän, kunnes yksi hyppäsi lattialle ja tämän jälkeen 2 muuta muuttuivat apaattisemmiksi mutta käyttäytyivät kuin leväbarbit kuitenkin. Myös toistensa jahtaaminen lisääntyi. Toinen tutkittiin sitten eelassa ja yhdestä jäljelle jääneestä tuli todella apaattinen ja käytti aikansa kyyhöttäen jossain taikka helmimonnisia nokkien. Lahjoitin viimeisen pois parveen toiselle harrastajalle ja kuulemma kaveri mukautui muuhun parveen välittömästi.
440: 11+C.sterbai, 7xL-201, Squaliforma sp., L-128, L-260, LDA01
350: L-200 HF, 2x L-134, 2x L46, 9x C.sterbai / /16x L-46, 8x C.sterbai
176: 6x L-134,6x L-46
Sonj@
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sonj@ »

Kannattaa muistaa, että myös täältä löytyy akvaarioalan asiantuntijoita, jotka ovat yhtä päteviä tai joissakin asioissa jopa pätevämpiä kuin lehtien tietäjät. Jokainen saa tietysti uskoa ketä haluaa ja tehdä kalavalinnat mielensä mukaan, lopulta mahdollisia kärsijöitä ovat kuitenkin sinä ja kalasi. Väkisinkin tulee vain mieleen, että usein neuvot ovat oikeita niin kauan kun ne ovat itselle mieleisiä? Jos joka tapauksessa haluat hankkia akvaarioosi uuden levääsyövän lajin vanhojen leväbarbien lisäksi, niin miltäs kuullostaisi pieni nokkamonniparvi? Olen ymmärtänyt, että ne menisivät suht hyvin kiekkojenkin kanssa.
- Kaikkehen tottuu, paitti puukkohon seljäs ja siihenki tottuu, jos makaa vattallansa -
Lea
Junior Member
Junior Member

..

Viesti Kirjoittaja Lea »

Itselläni ollut joskus tiikerinuoliaisia 300l tankissani ja mielestäni se on kyllä liian pieni niille, isoin tikru taisi olla n.15-20cm joten annoin ne pois.
Nyt minulla oli hetken "välihoidossa" tuossa samassa altaassa 4 leväbarbia n.14cm ja minusta kyllä altaani oli niille liian pieni, joten nekin pääsivät suurempaan kotiin :D
Mutta jokaisella omat mielipiteet asiasta. Kannattaa kulkea sitä keskitietä kaiken tiedon kohdalla.
p.s. Minä olen ainakin aikoinani huomannut virheitä Akvaario Maailma lehdessä annetuissa ohjeissa joskus silloin kun toimittajat vaihtuivat. Tilasin vuosia lehteä mutta lopetin sitten tilaukseni.
Nykyään en tiedä millainen lehti on...
Misu
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Misu »

Totta on sekin, että eri asiantuntijalla saattaa olla eri mielipide samaan asiaan kuin toisella, oli se minkäalan asiantuntija tahansa. Kukaan ei kuitenkaan tiedä kaikkea. Toisella voi toiset kalat menestyä toisten kanssa, toisella ei menesty millään. Minullakaan ei leväbarbit ole kiekkoja ahdistelleet, ovat ihan kivoja kavereita. Ei kai tiikerinuoliainenkaan juuri niitä ahdistelisi jos tila vaan on riittävä. [;)]
jellu88
Member
Member

Kiitoksia kommenteista :P Jos sitä rupeisi vaikka katastelemaan sitä noitamonni puolta [;)]
mirlin
Member
Member

Viesti Kirjoittaja mirlin »

joo minä olen kai ainoa jolla levikset ovat hyökänneet kiekkojen kimppuun [}:)] itse en ole aikaisemmin edes kuullut moisesta , mutt kun omin silmin sen näkee niin tottahan sen täytyy olla.
eihän noista leviksien ahdistelusta kiekoille muuta haittaa taida olla kuin että stressi iskee ( kiekon mustat pystyraidat tulevat esiin ja kiekko pyristelee karkuun minkä voi...) , mutt nytt on yksi stressin aihe vähemmän kun allas on vapaa leviksistä :|
Ole varovainen kun puhut. Sanoillasi luot maailman ympärillesi.
Johannavee
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Johannavee »

Minulla on kiekot olleet tosin vasta viikon mutta toistaiseksi ovat viihtyneet hyvin seuraavassa seurassa samankokoisessa akvassa kuin sinun: 8 x C.sterbai, 2 x ruostekirjoahven ja 11 pikkulevistä (piti olla 8...sain taas vaihteeksi ylimääräisiä kaloja...). Nämä levikset ovat aika iso parvi ja ovat siksi levollisempia kuin pienemmässä joukossa, päin vastoin, kiekot niitä joskus säikyttelevät ja levikset silloin sujahtavat kaikki eri suuntiin. Kiekot ovat käsikesyjä (voi vaikuttaa myös niiden pelottomuuteen levisten suhteen, esim kun vaihdan vettä akvaarioon ne eivät tunnu siitä ollenkaan pelästyvän tai stressaantuvan ja tulevat katsomaan mitä on tekeillä) ja nahistelevat usein keskenään.

Olen ollut tähänasti tyytyväinen kalastoon. Levikset ja sterbait pitävät tunnollisesti huolen ruoantähteistä. Vaikuttaa siltä, että levisparvi ajaa saman suojakala-asian kuin tetrat, mutta ovat tehokkaampia akvaarion puhtaanapitäjiä. Olen tyytyväinen, etten tunkenut joukkoon enää mitään tetroja. Ei niitä olisi näköjään edes tarvittu :)

Tiedän, että levisparvi on suuri mutta maassa maan tavalla. Täällä ruotsissa saa isoja summia komeiksi kasvaneista leviksistä, että niitä kelpaa aikanaan vaihtaa pienempiin lajitovereihin kunhan kokoa tulee lisää. Levikset ovat suosittuja mm. isoissa yleisöakvaarioissa. Ruotsalaiset ovat innokkaita akvaristeja ja pitävät suuria tankkeja joihin levikset saa vaivatta myytyä.
ratti
Member
Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ratti »

Mulla on lasimonnit ja kiekot olleet samassa puolisen vuotta nyt. Hyvässä sovussa ovat ja pärjäävät samassa vedessä ainakin toistaiseksi. :mrgreen:
~~ Pieni ja pippurinen eukko ~~
teemu7117
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja teemu7117 »

No jatketaan nyt vielä näissä ikuisuuskysymyksissä. Yritin tuolla aiemmin tähdentää ainoastaan leväbarbien olevan ehdoton parvikala, omien kokemusteni pohjalta. Mielestäni keskenkasvuisen (meillä oli viimeinen 7-8 cm) leväbarbin on parempi olla 5 kaverin kanssa 250 litraisessa (isompi allas oli vastaanottajalle tulossa) mihin sen luovutin, kuin yksin 440 litraisessa 160x55 cm pohjaltaan olevassa altaassa. Kalasta näki päälle ettei se todellakaan viihdy yksin. Myös meidän monniset ovat selkeästi kanssani samaa mieltä, kun ennenniin edes pienessä parvessa 3kpl rauhallinen leväbarbi ei noki niitä ruoka-aikana ja hätyyttele pitkin pohjaa muualle.

Tiikerinuoliaisesta voin kertoa hauskan tarinan omasta elämästäni. Avovaimoni on aikamoinen kalafoobikko ja seurustelumme alkuaikoina hän suostui kiertelemään kanssani ensihuuman voimalla pitkin pk-seudun akvaarioliikkeitä ja olemaan tavallaan jopa hieman kiinnostunut aiheesta, vaikka kaloja pelkääkin. Kerran eksyimme leppävaarioon, jossa on myynnissä silloin tällöin älyttömän isoiksi kotiakvaarioissa kasvaneita kaloja ja siellä oli todella altaassa tuollaisia 25 cm tiikerinuoliaisia.
Emäntä painoi ulos liikkeestä eikä ole ikinä uskaltanut sinne takaisin tulla vaan odottaa autossa jos liikkeeseen on minulla asiaa.

Vastapainoksi olimme joskus aiemmin käyneet nyt edesmenneessä lemmikkikeskuksessa sörnäisissä, johon sain taluttaa hänet sen valtavan panssaripäämonnin ohi joka oli liikkeen sisäänmenokäytävässä, kun hän piti päätä takin sisässä, koska pelkäsi kalaa niin paljon. Myyntialtaassa viipotti pieni parvi 4-5 cm tiikerinuoliaisia ja myöhemmin hän sitten sanoi että akvaariossa olisi kivoja sellaiset pienet musta-kelta/oranssi raitaiset monniset, joita hän oli nähnyt. Käytiin tietokoneella läpi monnisen kuvia sitten yhdessä ja oikeaa ei löytynyt, kunnes keksin että hän tarkoitti tiikerinuoliasta, eikä mitään monnista ja kuva täsmäsi.

Nuo 4-5 cm ovat kyllä ihan kivan näköisiä ja menevät sinne 100 litraiseen niinkuin tuolla linkissä aiemmin oli, mutta kyllä ne isoina ovat aivan käsittämättömiä jötkyjä.
440: 11+C.sterbai, 7xL-201, Squaliforma sp., L-128, L-260, LDA01
350: L-200 HF, 2x L-134, 2x L46, 9x C.sterbai / /16x L-46, 8x C.sterbai
176: 6x L-134,6x L-46
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”