Ulkosuodattimen teho matalalla?

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
fisukka
Starting Member
Starting Member

Ulkosuodattimen teho matalalla?

Viesti Kirjoittaja fisukka »

Minua kiinnostaisi nyt, että mistä tiedän varmasti onko ulkosuodattimeni vielä tarpeeksi tehokkaassa kunnossa? Ostin sen, eli Eheim 2215:n nykyisen akvani mukana. Lisäksi altaassa on se suurin Eheimin aquaball. Ulkosuodattimen käynnistin kutakuinkin nelisen viikkoa sitten. Ehän sen tehot pitäisi siis periaatteessa millään olla vielä heikentyneet.

Mutta kun minusta tuntuu, että ulostuloputkesta tulevan veden virtaus on kyllä kerta kaikkiaan aika heikkoa. Ei kyllä riitä vettä kierrättämään kovinkaan paljoa. Onneksi se aquaball on tuolla toisessa nurkassa, että vesi nyt kuitenkin kiertää, mutta se ei kyllä ole ton ulkosuodattimen ansiota. Eli kun laitoin sen käyntiin, niin virtaus oli silloin aivan mahdottoman kova, siinä oli tetroilla hatusta kiinni pitelemistä (noin niinkun vertauskuvallisesti..). Kun vertaan siihen tehoon, niin virtaus on siihen verrattuna aika mitätön. Pitäiskö mun nyt jo alkaa sitten puhdistamaan sitä? Taitaa kyllä olla mun massoissa jotain vikaa. Mä en ole ennen ulkosuodattimia käsitellyt, jotenka siellä saattaa olla vähän vääränlaista tavaraa sisällä [:I]

Eli massoina on pohjalla makaroneja, joiden päällä semmoisia ..hmm..valkoisia muovipalleroita, halkaisija n.4cm, en muista nimeä kyllä ollenkaan. Uria pallukoissa on ympäriinsä. Ja sitten on vielä sitä valkoista pumpulintapaista aivan päällimmäisenä. Etten vielä olisi laittanut noiden pallukoiden päälle lisää makaroneja..? En ole aivan satavarma tästä. Olenko tunkenut suodattimen siis liian täyteen? Se ei entisellä käyttäjällä ollut käytössä, mikä minua hieman ihmetytti, sillä allas on tosiaan 300-litrainen. Hänellä oli akvassa vain tuo aquaball. Tosin allas oli melkoisen autio silloin, minulla tuolla nyt uiskentelee melkoinen kalasoppa viidakossa.

Ja pahoittelen tuhannesti näitä amatöörimäisiä kuvauksiani, mutta tämä tekniikkapuoli ei kerta kaikkiaan ole niitä vahvimpia puoliani :roll:

edit: kirjoitusvireitä
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Poista kaikki massat suodatinpöntöstä ja puhdista roottoripesä ja letkut huolellisesti. Kasaa suodatin, täytä se vedellä ja käynnistä.
Nyt voit selvittää pumppaako pumppu kunnolla; mikäli pumppaa, voit tyhjentää ja avata suodattimen ja palauttaa poistamasi massat huuhdottuina takaisin sekä käynnistää suodattimen normaalisti.
Usein pumpun teho laskee huomattavarsi jo mikäli roottoripesässä on töhnää. Roottori on se, joka pyöriessään panee veden liikkeelle ja roottoripesä vastaavasti tila, jossa roottori, mangeetti ja niiden akseli on. Älä katkaiset akselia kun irroitat nuo osat, jotta voit ne, ja pesän puhdistaa.
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
Kolli
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Kolli »

Ja likaiset letkut vaikuttaa uskomattoman paljon virtaukseen!

Samaisen ongelman parissa on tullut painittua (tosin 2226:n kanssa)...
kimmoks67
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja kimmoks67 »

Terve kaikki,

Minulla on samanlainen ongelma Eheim 2026:n kanssa.

Virtaus heikkenee melko nopeasti eli jostakin pääsee ilmaa systeemiin, vaikka olen vaihtanut tiivisteet ja vieläpä rasvannut liitokset valkovaseliinilla.

Kuka osaisi kertoa parannuskeinoa?

T. KS
"Kyllä pH on saatava nollaan!"
RPekka
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja RPekka »

kimmoks67 kirjoitti:Virtaus heikkenee melko nopeasti eli jostakin pääsee ilmaa systeemiin, vaikka olen vaihtanut tiivisteet ja vieläpä rasvannut liitokset valkovaseliinilla.
Meillä 2213 kurnuttaa jonkin aikaa vedenvaihdon jälkeen kun vaihtoveteen liuennut ilma irtoaa suodattimessa.
Hän joka sanoo ettei koskaan pidä antaa periksi, ei hyväksy elämän realiteetteja.
KatjaS
Member
Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja KatjaS »

Millä konstilla saan letkut helpoimmin putsattua?
Onko siihen tarkoitukseen kehitetty jotain erikoisvimpainta? :roll:
henene
Member
Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja henene »

Itsekin taistelin tuon 2026 kanssa vast ikään kunnes lopulta älysin vaihtaa sen päällimmäisen valkean vaahtomuovin... siihen loppui suodattimen äänen pitäminen kerralla.

Ja tuohon letkujen putsaukseen on kehitetty letkuharja.
Suomalainen sotilas ei peräänny, kääntyy vain 180 astetta ja jatkaa matkaansa!
kit
Junior Member
Junior Member
Viesti:

...

Viesti Kirjoittaja kit »

Letkujen putsaukseen olen käyttänyt aseen piippurassia, mutta sen kanssa ei mutkat puhistu... Onko niihin mitään ihmevimpainta tai systeemiä?
kimmoks67
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja kimmoks67 »

Terve kaikki,
RPekka kirjoitti:Meillä 2213 kurnuttaa jonkin aikaa vedenvaihdon jälkeen kun vaihtoveteen liuennut ilma irtoaa suodattimessa.
Tuo kurnutus on ihan ok ja tuttu juttu, mikä kertoo vain hyvästä tehosta ja toimivasta pumpusta. Minulla ongelmana todellakin on tehon katoaminen, vaikka vehkeellä on ikää vasta 2 vuotta. Pitäsikö viedä takuukorjausta varten liikkeeseen?

T. KS
"Kyllä pH on saatava nollaan!"
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Eheim ainakin vamistaa letkujen puhdistukseen sipivaa vaijerivartista harjaa.
Puhdistusvälineen voi tehdä jopa itse kun noin kaksi kertaa letkua pitempää jäykkään naruun sitoo keskelle palan suodatinmattoa tai jotain kangasta.

Sitten vain pujottaa narun letkun toisesta päästä letkun läpi ja vetelee narua ja sen keskellä olevaa puhdistuspalaa letkussa edestakaisin kunnes letku on puhdas.

Narun on siis oltava niin pitkä että se varmasti koko ajan ulottuu letkun molemmista päistä reilusti näkyviin. [;)]

Sopiva naru taipuu mutkissakin.
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
Jouko
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Jouko »

KatjaS kirjoitti:Millä konstilla saan letkut helpoimmin putsattua?
Onko siihen tarkoitukseen kehitetty jotain erikoisvimpainta?
Markettien halpiskoreissa on usein myytävänä viemäreiden puhdistukseen tarkoitettua spiraalia/vaijeria (?) joka riittävän jäykkää mutta taipuisaa, siihen voi liittää nippusiteillä tavallisen pulloharjan.
kimmoks67 kirjoitti:Minulla on samanlainen ongelma Eheim 2026:n kanssa.

Virtaus heikkenee melko nopeasti eli jostakin pääsee ilmaa systeemiin, vaikka olen vaihtanut tiivisteet ja vieläpä rasvannut liitokset valkovaseliinilla.
Jostain syystä oman Eheimin virtaus vähenee vanhoilla massoilla (Ehfisubstrat) eikä siihen auta pesukaan. Uusilla massoilla olin huomaavinani parannusta. En tosin mitannut virtaamia, tämä on vain sellaista tieteellistä MuTu-juttua.

Jouko
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”