Harvinaisempia omenakotilon värimuotoja [kuvia]

Muihin ryhmiin sopimattomat kalat (sateenkaarikalat, sädekalat, pallokalat jne.), mukaan lukien muut "örkit".

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
rain-
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja rain- »

Kipsiä ja ruokasoodaa olen käyttänyt, mutta olen miettinyt josko kokeilisi siirtyä johonkin valmisteeseen jossa on vähän muutakin kuin vain pelkkää kalsiumia, sitä magnesiumiakin siis. Täytyy nyt vähän tutkailla. Pärjäävät ne toki noinkin.

Eilen, kolme viikkoa, 12-14 mm. Rupeaa tuo mittapurkin vedenpinta olemaan _vähän_ liian matala, seuraavalla kerralla mittaillaan sitten jossakin muussa astiassa:
Kuva
Kaksi viikkoa:
Kuva
8 päivää:
Kuva
tiger
Member
Member

Viesti Kirjoittaja tiger »

Mahtavaa Rain, että jaksat päivittää kuvilla tietojamme.

Olen rakastunut noihin niin täysin. Kotilot ovat niin ihania,.. ja toki rapuset ja kalatkin..:)
:mrgreen:

tiger
111na
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja 111na »

Magnesiumsulfaattia sain apteekista kilon kympillä. Se on pakattuna noin litran kokoiseen muovirasiaan. Millilitra jauhetta 50 litraan näyttää nostavan noin yhden asteen kovuutta (GH).
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Varsinkin merivesipuolen artikkeleita myyvistä akvaarioliikkeistä saa hivenainevalmisteita, joista voi olla hyötyä. Ne ovat suolaseoksia, joista on poistettu ruokasuola, mutta kaikki muut meriveden suolat ovat tallella. Ne sisältävät monia elintärkeitä hiveanaineita.
Voivat edistää kotiloidnkin hyvinvointia. [;)]
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: LAS
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

rain-, omin silmin todistettua omituista faktaa kyseisistä kotiloista:

Siis otsikolla "näin meillä" [;)]
Purppurasateenkaaripojat ehtivät 1 vuorokauden aikana repiä puolen nyrkin kokoiselta ompponaaraalta sarvet 8O Kamalaa katseltavaa, ehdin vaan huomata että sattari tulee ja kriips! Allasmuutos vuoksi oli pakko evakuoida omppomamma isoon altaaseen. Virhe. Luojan kiitos ne sarvet kasvavat takaisin...

Ainoat jotka ovat jättänyt kotilot rauhaan ovat partamonni (ei sinäänsä yllätä :roll: ), seeprakirjoahven ja sinirapu.

Ompot pompottavat rapua 6-0. Ajavat sen jopa pois kurkunpalan tms. namin kimpusta ojentamalla kuoren etunojaan, vetämällä sarvet piiloon ja jyräämällä päin niin rajusti että rapu peruuttaa karkuun.

Ainoa kotilolaji jolle rapu mitään mahtaa on kierteissarvet. Postitorven se raukka yritti syödä ja sai päälleen teelusikallisen harmaata limaa 8-)
Postitorvi ei tykännyt kun rapu ei liiveihin. Kotilo kiitää muualle kun rapu koittaa selviytyä ikävästä lima-ongelmasta... :mrgreen: [/i]
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
maximoves
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja maximoves »

Adrianna, miten pikkuruisesta postitorvesta voi tulla teelusikallinen limaa, mahdoitko tarkoittaa omppua?

Magnesiumsulfaatti kuulostaa hyvältä. Itse olen käyttänyt pääasiassa noita eläinkauppojen "valmisliuotteita", mutta taidan seuraavaksi siirtyä johonkin muuhun.

Vielä olisin kysynyt parasta mittalitkujen valmistajaa. Itse olen käyttänyt Seran tuotteita, mutta mietin pitäiskö kokeilla jonkun muun valmistajan tuotteita. Saa suositella, tarkoitan siis perusvesiarvojen mittauslitkuja/tikkuja/liuskoja.
Ratsastan auringonlaskuun....

http://community.webshots.com/user/maximove
rain-
Katalysaattori
Katalysaattori

Minä käytän Seran Aqua Test Boxia, mielestäni ihan kiva boksi ja kivat testit joita tulee käytettyäkin. Ja tuosta magnesiumista. Hirmuisen hankala on yrittää miettiä että mikä olisi sopiva määrä magnesiumia ja kalsiumia, tarvitsisi saada sellainen tasapainoinen suhde jotta sekä kasvit että ötökät viihtyisivät ja tarjolla olisi tarpeeksi kalsiumia. Kokonaiskovuudeksi tulee noin 8, että katkaravutkin tykkäävät, joten siinäpä sitten vähän pohtimista. Noita merivesiötökköjen litkuja olen myös tuijotellut sillä silmällä ja veikkaan niitä itselleni kulkeutuvan seuraavan tilauksen mukana, kokeilen sitten vaikka yhdessä pikkualtaassa niitten vaikutuksia. Jodi kuulemma on eritoten hyväksi.

Mutta, takaisin lapsosiin. Laitoin pienimmät sintit omaan altaaseensa että kasvu tasaantuisi ja ne pikkuisetkin saisivat kasvuspurtin. 1/3 on nyt 40-litraisessa ja isoimmat 2/3 tuossa 54-litraisessa. Tykkäävät syödä jo pinnalla kelluvaa ruokaa, joten nyt kaiken muun lisäksi syövät pakastekuivattuja öttiäisiä.

Neljä viikkoa ja kokoa isommalla porukalla 1,7 - 1,9 cm (kolmiviikkoisina 1,2 - 1,4 cm):

Kuva

"Äiskä, anna mun olla, tää on noloa!"
Kuva
maximoves
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Niinpä, nuo vesiarvot ovat kyllä sellaista salatiedettä, millä ne saisi juuri sopiviksi noille ompuille. Ne varmasti vaativat kalsiumia sekä muita ainesosia, jotta kuori kasvaa ja pysyy vahvana. Olen tosiaan miettinyt vaihtavani tuon vedenkovetukseen käyttämäni litkun johonkin toiseen, ainakin tulevaan kotiloaltaaseen haluaisin koittaa jotain muuta, jossa olisi kaikki niiden tarvitsemat muutkin kuoren "rakennusaineet".

Miten mangnesiumsulfaatti vaikuttaa pH-arvoon, vai käytätkö kipsiä tai soodaa vielä lisäksi? Tarkkaan täällä tenttailen...koska noiden litkujen käyttö pitkällä tähtäimellä käy aika kalliiksi ja niillä ei saavuteta kuitenkaan kaikkia etuja.

rain-
Katalysaattori
Katalysaattori

Magnesium vaikuttaa samoin kuin kalsium, eli nostavat kokonaiskovuutta. Niitten sopiva suhde onkin sitten mietinnän alla. Ruokasoodalla nousee sitten pH seiskan ylle, täällä tällä hetkellä noin 7,5.

Yritin saada kaikista väreistä edustajan tähän sumeaan kuvaan: norsunluu, vaaleanpunainen vaaleanpunaisin raidoin, keltainen, keltainen ruskein raidoin, ruskea punertavin raidoin, tumma(sini)jalkainen keltaisen kuoren kanssa, violetti violetein raidoin, sininen:
Kuva
maximoves
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Nuo siniset ja violetit on siis niin älyttömän upean näköisiä! Huokaus, voi kun vain joskus niitä saisi. Joko on seuraava poikassatsi suunniteltu kun nämä tulevat lisääntymisikään? Kerrassaa häkellyttävän kauniita otuksia.

Oli pakko rain- tulostaa pari sun upeaa kotilokuvaa työhuoneeni seinälle kun oli niin mahtavia otoksia. Noista kotiloista onkin kiva ottaa kuvia kun ne ei singahda pakoon sataamiljoonaa kun kameran kanssa tulee lähelle :mrgreen:

Tuskin maltan odottaa ilmoitusta myytävistä pikkuisista...

tiger
Member
Member

Nyt nuo norsunluut ja siniset ovat myös hyvin esillä. Ehdottoman mahtavia!

Jep..jonossa täällä ihaillaan. Toivottavasti riittää kotiloita myyntiin jo tuosta erästä jostain väristä. :)

tiger
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Viesti:

maximoves kirjoitti:Adrianna, miten pikkuruisesta postitorvesta voi tulla teelusikallinen limaa, mahdoitko tarkoittaa omppua?
Huppista [:I]
Kyseessä siis tämä oinaansarvi-isopostitorvi-littukotilo joka ei ole vielä saanut nimeä. Kyseinen yksilö on "mamin silmäterä" nykyisellään arvioitu halkaisija n. 2cm. Kyllä sitä limaa oli sellaiset määrät että piti itsekkin ihmetellä [;)]

Tilasitko rain- muuten nuo alkuperäiset munaryppäät ihan jostakin firmasta vai lähettikö ne joku muu tuttu? *yliutelias*
tiger
Member
Member

Adrianna kirjoitti:
Tilasitko rain- muuten nuo alkuperäiset munaryppäät ihan jostakin firmasta vai lähettikö ne joku muu tuttu? *yliutelias*
Tuota minäkin olen miettinyt kovasti..:)

tiger
rain-
Katalysaattori
Katalysaattori

Muu tuttu Englannista :)
Ei noita ihan helpolla akvaarioliikkeistä ulkomailtakaan nimittäin löydy. Varsinkaan noita vaaleanpunaisia ja violetteja =)

En ole vielä päättänyt että miten jaan aikuiset omenakotilot värien mukaan altaisiin, värigenetiikka on kovin monimutkaista ja ei ole järkevää pitää vain yhtä väriä loputtomiin samassa altaassa, se johtaa vain sisäsiitokseen ja heikkoon jälkikasvuun. No, pitää sitä toki muutenkin sitten hankkia uutta verta jossain vaiheessa vaikka nämä ovatkin kuuden eri emon tekosia :) Mutta se on sitten sen ajan murhe :D
Amor-E-Morte
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Amor-E-Morte »

Haluaisin kysyä et miten sie tollasia sait tilattua... Aivan mahtavia... :P kotiloita olisin itekki hankkimassa :roll:
[url=http:///http://irc-galleria.net/view.php?nick=%C4%E4kkA]Ystävä = hän joka tuntee sinut hyvin ja rakastaa sinua silti[/url]
mahven
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja mahven »

Mitenkähän tuommoiset pallokotilot menisi kesällä lammikossa kultakalojen kanssa, onko mitään näppituntumaa? Vai ryömisivätkö matkoihinsa... Tai nyppiikö kultikset kotiloita liikaa? Lämpötilan puolesta varmaan ainakin joskus kesä-elokuussa menisi, mutta mites jossain 10-15 asteen lämmössä käy eli voisiko talvella pitää kultisten kanssa varastossa vai pitäisikö ottaa sisälle lämpimään?
rain-
Katalysaattori
Katalysaattori

Amor-E-Morte:
Nyt talvella ei näitä saa mistään. Nämä ötökät eivät siedä pakkasta, kuten eivät munansakaan. Eli, tällaisia otuksia seuraavan nelisen kuukauden aikana saa minulta. Jos sattuu asumaan lähellä Kurikkaa tai sitten Tampere-Helsinki -pikavuororeitin varrella tai Helsingissä. Olen matkalla etelään taas helmikuussa, mutta en ole varma siitä että otanko vielä lapsosia mukaan vai en. Kooltaan ovat nyt parisen senttiä.

mahven:
Suomen oloissa nämä eivät ole lammikko-otuksia, eivät kyllä oikein muuallakaan pohjoisella pallonpuoliskolla. Lämpötilan lasku alle 20 asteen saa veikkoset horrokseen, unohtamatta lintuja jotka varmasti pitäisivät kotilosnackeista. Harrastavat myös kiipeilyä, joten ihan varmasti nousisivat lammikosta ulos tarjottimelle. Kultakaloista en osaa sanoa varmasti että kiusaavatko vai eivät, usein ilmeisesti kiusaavat.
rain-
Katalysaattori
Katalysaattori

5 viikkoa, 2,2 senttiä:
Kuva
tiger
Member
Member

upea väri toi.

Onko toi tosissaan luonnossakin noin musta? vai näyttääkö mun ruudulla vaan aivan mustalta, jossa vielä mustempia raitoja.

tosi komea poikanen.. alkaa lähentelemään jo kohta aikuiskokoa.. :mrgreen:

kiitos monista kuvista...

tiia
-sanna-
Member
Member

Viesti Kirjoittaja -sanna- »

Kertoppas mulle miten saisin noo lisääntymään mun 60 litrases akvas!
tiger
Member
Member

ootko jättänyt ilmarakoa yhtään? eli vesiraja aavistuksen alemmas.. mulla oli näköjään 60l tehneet munarykelmän kyllä kansilasiinkin eli ei näköjään kauheesti rakoa vaadita.. :mrgreen:

Munat kun ei saa kastua, mutta pitää olla kosteina kyllä koko ajan.

tiger
-sanna-
Member
Member

Viesti Kirjoittaja -sanna- »

oliskos pikku otuksista uusia kuvia jo tarjolla?
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Viesti:

rain- kirjoitti:Muu tuttu Englannista :)
Tahtoo kaverin englannista! :mrgreen:

Onkohan noita "epätavallisia" värejä miten tarjolla muualla? Siis muita kuin keltaista ja ruskearaidallista. Tukholma tai Tallinna kutsuu lähiviikoina (toivottavasti...) ja noita voisi tuoda suomeen, vaikka salaa :roll:

Niin, eihän tavallinen taatelintallaaja maahantuontilupaa saa, liikkeilläkin on aika vaikeaa. Himpskutta!
rain-
Katalysaattori
Katalysaattori

Tämä on ollut nyt vähän kiireinen ja hajamielinen tällä puolella. Kotilot muuttivat viime viikolla ja eivät ole mainittavasti kasvaneet, en ole ehtinyt ruokkimaankaan ihan yhtä usein kuin aiemmin. Nyt alkaa taas olla vähän aikaakin, joten eivätköhän pyrähdä taas kasvuun.

Olen yrittänyt selvittää yhtä ongelmaa otusten kuorissa. Yhdessä vaiheessa isoimpien ja ahneimpien kuoriin ilmestyi vaaleampia läikkiä (eli kuoren alla oleva kudos on vetääntynyt kauemmas ja muodostanut lisäkerroksen kalkista itsensä ja kuoren väliin). Tuollaista on aika monella, mutta se ei ole vaikuttanut otusten terveyteen mitenkään, se on ainoastaan esteettinen haitta. Olen konsultoinut kotiloasiantuntijaa ja ilmeisesti kyseessä on jonkinmoinen tulehduksen/ärsytyksen aiheuttama jälkitila. Syytä emme osaa arvata, mutta se voisi olla vaikka tarjoamani survari. Pakastesurvaria eivät ole saaneet huomattuani ensimmäisen läikän.

Harmittaa otusten puolesta, pian alkaa olla aika muuttaa pois kotoa ja niitten virheettömät sisarukset kelpaavat varmaan paremmin kuin nämä. Olen yrittänyt miettiä että olisinko voinut tehdä jotakin toisin, mutta no, olenhan minä pitänyt noista hyvää huolta ja ovat pysyneet elossa.

Nyt olen niin väsynyt etten jaksa vastata tähän tulleisiin viesteihin, mutta yritän vastailla ihan pian :)
rain-
Katalysaattori
Katalysaattori

Unohtui laittaa kuva lapsosista viime viikolta :)

Kuva
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Muut kalat ja eliöt”