Kalastosta

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Lukittu
Sipsu83
Starting Member
Starting Member
Viesti:

Kalastosta

Viesti Kirjoittaja Sipsu83 »

Eli akvaarioni ovat 49L 55x30x30 ja 94L 80x32x36,5. Hana veteni pH on 8 luokkaa, mutta akvaarioissa pidän 7,5. Akvaario veden kovuus 16 dgh ja lämpötila 24. Pohjana isommassa hiekka raekooltaan 0,1-0,6mm ja pienemmässä on sora raekooltaan 4-6mm. Tuon soran olen vaihtmassa hiekkaan.

Kaloina miljoonakalat ja lisäksi suunnitteilla isompaan mustamolleja. Mitä pohjakaloja suosittelette?

Itse olen ajatellut tuohon isompaan 3 täplämonnista, 3 piikkisilmää ja yhden partaimumonnin. Onko sopivia vesiolosuhteiltaan ja määrältä? Lisäksi kuinka paljon suosittelette noita mustamolleja ja miljoonakaloja?

Isompi on minulle uusi akvaario joka on nyt saatu kypsytettyä. Vanhasta pienestä akvaariosta siis siirrän noita miljoona kaloja. Mustamolleja hankin kaupasta niin kuin nuo pohjakalatkin... Vanhassa tällä hetkellä liikaa kaloja, joten olen ajatellut siirtäväni nyt miljoonakala naaraat tuohon isompaan ja urokset jätän tuohon pienempään. Kuinka paljon miljoonakala uroksia voi tuossa pienemmässä akvaariossa olla?
Sipsu83
Starting Member
Starting Member
Viesti:

Just näin eli eipä tästäkään kovasti ole hyötyä kun ei sitten ketään viitsi vastata....
No minulle eläin kaupassa sanottiin että myös piikkisilmät kestäisivät tuota vettä joka akvaariossani on.
JuuLia
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja JuuLia »

Noh, tuosta täplämonnisten laittamisesta kovaan veteen voi olla montaa mieltä, mutta jos nyt otat niin älä ota vain kolmea sillä ovat parvikaloja ja vaativat min. 6 parven. Partamonni isommassa varmaan menee. Piikkisilmälle vetesi on liian kovaa.

Jos kyse on näistä jalostetuista miljoonakaloista en pienempään jättäisi kuin 6-8 koirasta, isompaan ehkä sama määrä akkoja ja vähän vähemmän mustamolleja.

Kannattaako sitä kaloja valitessa katsoa akvakauppiaan neuvoin sitä mitä kukin kala kestää vai sitä missä se voi terveenä ja ongelmitta elää. Itse en voisi tyytyväisenä katsella kaloja jotka sinnittelevät sopimattomissa olosuhteissa vain koska ne sinne akvaariooni halusin työntää.
Sipsu83
Starting Member
Starting Member
Viesti:

Ei ole tietoa mitä miljoonakaloja nuo ova...kai ne noita jalostettuja on... olen ostanut nuo joskus 3-4 vuotta sitten. ovat lisääntyneet ja osa on jo kerinnyt kuolemaan poieskin.
Voinko koiraiden lisäksi kasvattaa tuolla pienemmässä akvaariossa poikasia vai voivatko kasvaa isommassa akvaariossa??
JuuLia
Advanced Member
Advanced Member

En ole kasvatellut aikoihin miljoonakaloja, kaippa ne siellä pienessäkin menevät. Erota ne sitten ajoissa etteivät tee poikasia sielläkin.

Jos ovat näitä suuri pyrstöisiä ja monenkirjavia niin ovat jalostettuja, luonnonmuoto on harmaa muutamin värikkäin laikuin ja pienemmällä pyrstöllä.
Tiina_
Member
Member
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tiina_ »

Tuotanoin.. Pehmeän ja kovan veden kaloja ei saa sekoittaa keskenään, koska ne tarvitsevat erilaista vettä. Ihan sama mitä kauppias sanoo, ne nyt eivät vaan sovi samaan purkkiin. (Tässä yksi syy varmasti siihen miksei vastauksia satele. Kalojen vaatimukset tulisi huomioida ennen kuin alkaa suunnittelemaan..)

Mitäpä jos jättäisit pienemmän kovan veden kaloille eli miljoonakala ukoille? Jätä mustamollit hankkimatta ja tutustu pehmeän veden kalojen ehtymättömään kirjoon. Kovaan veteen sopisivat myös levänsyöjäkatkaravut (esim. Caridina japonica) ja isot kotilot (omenakotilo jne) Tästä saisi ihan mielenkiintoisen kokoonpanon.

49 l
6 miljoonakala koirasta
4 katkarapua
muutama iso kotilo

94 l
6 täplämonnista
1 partamonni (miel typykkä)

Mitäpä muuta? Kiinnostaako neontetrat? Mustaneontetrat? Pienet ahvenet? Kirsikkabarbit? Kiilakyljet?

Miltäs kuulostaa?

Edit: Korjattu tieteellinen nimi
Tiedotus kansalaisille: Tunnelin päässä näkynyt valo on kustannussyistä päätetty sammuttaa.
Sipsu83
Starting Member
Starting Member
Viesti:

No unohdan sitten koko jutun.. Teen noista sitten terraarioita....

Nimittäin en kuitenkaan halua noita kotiloita....lisääntyvät kuitenkin liikaa eikä niistä sitten pääse eroon...

Eli mitkään pohja kalat tms eivät sovi mollien ja miljoonakalojen kanssa?
JuuLia
Advanced Member
Advanced Member

Partamonni (mielellään naaras) sopii isompaan altaaseesi.
Sipsu83
Starting Member
Starting Member
Viesti:

Eli nyt päätin kuitenkin vaihtaa kalaston. Pieneen akvaan jätän miljoonakala uroksia tuon 6 kpl. Muut lahjoitan pois. Nyt sitten olen pohdiskellut tuonne 94L akvaan tulevia kaloja.
Lisa
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lisa »

Pehmeämmän vai kovemman veden kalastoa?
Kun syö kylliksensä, ajattelee sivistyneesti ja ihmeen hienosti monesta asiasta.
Sipsu83
Starting Member
Starting Member
Viesti:

Pehmeämmän veden kalastoa ajattelin... en ole sen enempää vielä miettinyt, koska on muuttokin ensin edessä....Eli varmaankin menee kuukauden verran ennekuin siihen kaloja tulee...
Tikruliini93
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Tikruliini93 »

Miten olisi parvi tärpsäköitä kiilakylkiä, parvi täplämonnisia, partis talonmieheksi ja keltakääpiöahven pariskunta? Miltä kuulostaa?
Lahjoitetaan tummaleväpleko Joutsenossa. Kiire! Ota yhteyttä yv:nä
Sipsu83
Starting Member
Starting Member
Viesti:

Ihan hyvältä kuulostaa..Millaisia nuo ahvenet ovat luonteelta ja hoidoltaan?

Millaisia vesi arvoja nuo vaativat?
Kuinka paljon mitäkin lajia sitten tulisi ottaa??
Lisa
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lisa »

Kun syö kylliksensä, ajattelee sivistyneesti ja ihmeen hienosti monesta asiasta.
Lukittu

Palaa sivulle “Alkeet”