Sama koskee kaikkia sisäsuodattimia, vai koskeeko?
Oletteko ohjeen mukaan laittaneen olohuoneeseenne vikavirtasuojatun pistorasian?
Valvoja: Moderaattorit
Itse laitatin äskettäin vikavirtakytkimen sähkökaapille niin, että se suojaa kaikki olohuoneen + eteisen + parvekkeen + terassin pistorasiat. Osat+työ maksoivat noin 140 euroa. Aikaa tuohon kuluin n 2.5 h (joka rasialle piti vetää uusi johto + rasioiden vaihto + vikavirtakytkimen asennus) Työn teki kylläkin tuttu sähkömies joka ei varmaan ihan taulukkohintaa tunneistaan ottanut...avain kirjoitti:Sacem-merkkisen sisäsuodattimen ohjeessa lukee, että suodatinta on ehdottomasti käytettävä pistorasiaryhmästä, joka on vikavirtasuojattu.
Mitenkähän mahdollista. Vikavirtasuojatut pistorasiat sijaitsevat usein suihkutilassa tai ulkona. Tavallisia sisäpistorasioita ei normaalissa asumisessa laiteta vikavirtasuojan taakse.
Sama koskee kaikkia sisäsuodattimia, vai koskeeko?
Oletteko ohjeen mukaan laittaneen olohuoneeseenne vikavirtasuojatun pistorasian?

Kannattaa huolehtia myös siitä että vikavirtasuoja on tyyppiä joka sähkökatkon jälkeen asettuu normaalitilaan. Meidän (muistaakseni Joel-merkkinen) suojamme oli tyyppiä joka jäi häiriötilaan sähkökatkon jälkeen.snikula kirjoitti:Toinen vaihtoehto on tietty käyttää seinärasiaan tulevia erillisiä vikavirtasuojia (kunhan huolehtii, että rasia johon vikavirtarasian kiinnität, on maadoitettu).
Rasian ei tarvitse olla maadoitettu, vaan vikavirtasuoja toimii aivan oikein maadoittamattomassakin rasiassa. Olen joskus taannoin kirjoittanut tänne aqua-webiin lyhyen selostuksen siitä miten vikavirtasuoja toimii. Haulla pitäisi löytyä.snikula kirjoitti:Toinen vaihtoehto on tietty käyttää seinärasiaan tulevia erillisiä vikavirtasuojia (kunhan huolehtii, että rasia johon vikavirtarasian kiinnität, on maadoitettu).
Vaikka vikavirtasuoja toimisi ilman suojamaata, saako nuo tosiaan sähköturvallisuusmääräysten mukaan kytkeä niin? Entäs voiko määräysten mukaan pihalle laittaa pistorasian, johon ei tule suojamaata, mutta missä on vikavirtasuoja? Ei muuten mutta kun pitäisi moinen asentaa ja olen elänyt siinä luulossa, että joutuu johdottamaan suojamaan kaapilta asti (kun ei nollaankaan viitsisi maadoittaa...)cW kirjoitti:Rasian ei tarvitse olla maadoitettu, vaan vikavirtasuoja toimii aivan oikein maadoittamattomassakin rasiassa. Olen joskus taannoin kirjoittanut tänne aqua-webiin lyhyen selostuksen siitä miten vikavirtasuoja toimii. Haulla pitäisi löytyä.snikula kirjoitti:Toinen vaihtoehto on tietty käyttää seinärasiaan tulevia erillisiä vikavirtasuojia (kunhan huolehtii, että rasia johon vikavirtarasian kiinnität, on maadoitettu).
Yep, terassille on valot, mutta ilman suojamaata, joka taasen pitäisi vetää sähkökaapilta asti. Eikai noita enää nykyään saa nollata?henene kirjoitti:Kyllä se taitaa vaan nykyään olla suositeltavaa tuo suojamaa ellei sitten nollaa pistorasiaa. Onkos sinulla sitten joku vanha kaapeli jo ulos kerta et viitsi suojamaata vetää ulos asti?