Mitä monnisia ja montako amanorapua 100l akvaarioon?

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Kimalainen
Starting Member
Starting Member

Mitä monnisia ja montako amanorapua 100l akvaarioon?

Viesti Kirjoittaja Kimalainen »

Minulla on n. 100 l. akvaario ehkä ihan vähän pienempi.
Kaloja siinä on 5 punapääbarbia, 6 rubiinitetraa. Lämpötila on 26 astetta.
Eli mikä näistä monnisista sopii akvaariooni? Entä montako voisin hankkia?
Kuparimonninen, vihermonninen, kääpiömonninen, albiinomonninen vai täplämonninen. Albiinomonninen ja kääpiömonninen miellyttää entien, mutta auttakaa te päätöksessä ;)
Entäs montako amanorapua olisi tuonne järkevää hankkia? KITOOS :P
kuva kertoo enemmän kuin 1000 sanaa, video kertoo enemmän kuin 1000 kuvaa
Rihma
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Rihma »

Eikös albinomonninen ole yksi kuparimonnisen värimuoto, eikä oma lajinsa? Näin minä ainakin olen asian käsittänyt, korjatkaa muut, jos olen väärässä.

Nuo kaikki mainitsemasi monniset ovat melko kovan veden kaloja, toisin kuin punapääbarbit ja rubiinitetrat, jotka pitävät erittäin pehmeästä vedestä. En mielelläni lähtisi sekoittamaan niitä keskenään. Mutta onko sitten olemassakaan sellaisia monnisia, jotka olisivat noin pehmeän veden kaloja?

Ravuista en osaa sanoa yhtään mitään, niistä kun ei kokemusta oikein ole.
Kimalainen
Starting Member
Starting Member

Aijaa.. Harmi. :cry:
NannaJ
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja NannaJ »

Rihma kirjoitti:Eikös albinomonninen ole yksi kuparimonnisen värimuoto, eikä oma lajinsa? Näin minä ainakin olen asian käsittänyt, korjatkaa muut, jos olen väärässä.
Albiinomuoto on olemassa käsittääkseni ainakin kupari- ja täplämonnisesta. Albiinomuodot ovat alkuperäistä versiotaan herkempiä veden laadun suhteen, näin ainakin väitetään. Itselläni ei ole kokemusta muista albiinoista kuin albiinokuparimonnisista ihan akvaarioharrastuksen alkuajoilta, jolloin onnistuin tappamaan ne viikossa [:I]
Kimalainen
Starting Member
Starting Member

Harmi ku en enää voinu tota muokata mutta siis voiko tonne akvaan laittaa sit mitään pohjakaloja? Monneja, nuoliaisia, piikkisilmiä tms.?
Rihma
Starting Member
Starting Member

Piikkisilmät sopisivat ainakin veden laadun suhteen ja akvaarion kokokin on mielestäni (sekä kirjojen ja netistä tehdyn haun mukaan) riittävä. Niitä voisi ottaa pienen parven.

Nuoliaisista suurin osa on pehmeän veden kaloja, kokonsa puolesta ainakin kääpiönuoliainen (Botia sidthimunki) vaikuttaisi sopivalta akvaarioosi.
Kala_
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Kala_ »

Mun käsittääkseni monniset kyllä viihtyvät pehmeässäkin vedessä, kuten myös keskikovassa.
Eli lämpimästä vedestä pitäviä, esim. kuparimonniset sopisivat kys.om. kalojen kanssa. Ovatko sitten turhan kookkaita/vilkkaita tuon kokoiseen...
NannaJ
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja NannaJ »

Kala_ kirjoitti:Mun käsittääkseni monniset kyllä viihtyvät pehmeässäkin vedessä, kuten myös keskikovassa.
Kyllä näin on. Minulla veden kovuus vain 3 dGH ja hyvin ovat menestyneet eri monnislajit (niitä alkuaikojen onnettomia tunarointeja lukuunottamatta), pandamonnisia olen kudettanut ja kasvattanut poikasia aikuisiksi saakka tuossa hyvin pehmeässä vedessä.
Lisa
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lisa »

Kimalainen kirjoitti:Kuparimonninen, vihermonninen, kääpiömonninen, albiinomonninen vai täplämonninen.
Vihermonniset kasvavat liian isoiksi 100 litraiseen altaaseen, joten ei ainakaan niitä. Albiino kuparimonninen on ok, samoin tavallinen, mutta täplämonninen viihtyisi paremmin viileämmässä vedessä. Pikkuruisia ja helposti arkailevia kääpiömonnisia en sijoittaisi punapääbarbien kanssa samaan altaaseen.

Amanoita en mielelläni laittaisi uteliaiden punapääbarbien pyttyyn.
Rihma kirjoitti:Nuo kaikki mainitsemasi monniset ovat melko kovan veden kaloja
Ei pidä paikkaansa. Monniset ovat aika pitkälti pehmeän veden kaloja eivätkä ne välttämättä edes kude kovemmassa vedessä. Olisi mielenkiintoista tietää, missä em. monnisia on väitetty melko kovan veden kaloiksi, sillä tuo väite poikkeaa yleisestä linjasta aika lailla.
NannaJ kirjoitti:Albiinomuodot ovat alkuperäistä versiotaan herkempiä veden laadun suhteen, näin ainakin väitetään.
Itse en ole havainnut tällaista meininkiä, mutta olenkin vain pisara meressä. Kertokaa ihmeessä, jos löytyy erilaisia kokemuksia.

Ettei mene ällönegatiiviseksi, niin Rihman ehdottama piikkisilmä sopisi mainiosti :) Onhan altaassa pehmeä pohja-aines?
Kun syö kylliksensä, ajattelee sivistyneesti ja ihmeen hienosti monesta asiasta.
osteoporoosi
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja osteoporoosi »

jeps, monnisille pehmeää vettä, osat kyllä viihtyvät pikkuisen kovemmassakin jos niikseen tulee.
Kimalainen
Starting Member
Starting Member

Ihanaa :D
Ostan parven noita monnisia. Voiko varmasti samaan parveen laittaa vaikka 2 albiinoa ja 3 kuparia?
Mitäs nuo punapääbarbit tekisivät ravuille? Jos rapuja ei pysty laittaa mitäs levääsyöviä sitten laittaa?
JukkaV
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Turun akvaarioystävät
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JukkaV »

Mieluummin ota vain yhdenlaisia monnisia. :)
Erityiskiinnostuksen kohteena harvinaisemmat synnyttävät hammaskarpit (tällä hetkellä kääpiö-, metalli- ja sirppihammaskarppeja ja seepralimioita) ja monniset (tällä hetkellä mustaselkä-, panda-, pikku-, sihti- ja somamonnisia).
Rihma
Starting Member
Starting Member

Lisa kirjoitti:Olisi mielenkiintoista tietää, missä em. monnisia on väitetty melko kovan veden kaloiksi.
David Aldertonin kirjassa "Värikäs akvaario" kerrotaan näin. Harmillista, että ihan painettuihinkin teoksiin kirjataan väärää tietoa. Onneksi täällä kuitenkin näytetään tietävän asia oikea laita :D
*Viltzu*
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja *Viltzu* »

Kävin muuten juuri kirjastossa ja satuin selaamaan vähän juuri tuota kyseistä Aldertonin kirjaa. En oikein tiennyt olisiko pitänyt itkeä vai nauraa. Siihen opukseen ei kannata kyllä luottaa pennin vertaa.
Kimalainen
Starting Member
Starting Member

Hyvä että sekin selvisi. olin nim. ostamassa ks. kirjaa vaan en enää :roll:
JukkaV
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Turun akvaarioystävät
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JukkaV »

No, moni monninen kestää 25 dHta, joten... :roll:
Erityiskiinnostuksen kohteena harvinaisemmat synnyttävät hammaskarpit (tällä hetkellä kääpiö-, metalli- ja sirppihammaskarppeja ja seepralimioita) ja monniset (tällä hetkellä mustaselkä-, panda-, pikku-, sihti- ja somamonnisia).
Lisa
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lisa »

Miten olisi muutama piikkisilmä ja leväpoliisiksi partamonni? :)
Kun syö kylliksensä, ajattelee sivistyneesti ja ihmeen hienosti monesta asiasta.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”