Miten limaska pois altaasta?

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
taccu
Starting Member
Starting Member

Miten limaska pois altaasta?

Viesti Kirjoittaja taccu »

Akvaarioon eksyi joskus kasvien mukana pintakasvia- limaskaa. Nyt alkaa hermot mennä tuohon rehuun, ja tahtoisin sen pois altaasta. Haavilla saa montakin kertaa viikossa kaapia sitä pois, olisittepa nähneet altaan kun olin itse sairaalassa- limaska oli lisääntynyt oikein kunnolla.. :roll:

Kenelläkään vinkkejä? Allas 200l eli tuskin tulee kultakala kyseeseen syömään niitä pois.. [;)] :mrgreen:
111na
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja 111na »

Hyvin helppoa. Otat kaikki pintakasvit pois ja lisäksi haavit ja etsit mahdollisesti pinnan alle johonkin tarttuneet limaskat pois. Sitten lisäät takaisin ne pintakasvit mitä et halua laittaa kompostiin ne hyvin limaskasta samalla puhdistaen.
sani
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja sani »

Luulisi että limaskasta eroon pääsy on helppoa mutta itse olen koettanut tuota nyppimisurakkaa jo useita kertoja ja joka kerta se vaan ilmestyy takaisin [}:)] Viikonloppuna taas siivosin pinnan, otin pintakasvit pois ja haavin pinnan, huuhtelin pintakasvit ja laitoin takaisin. En nähnyt yhtään limaskan limaskaa, mutta tänään jo kellui yhdessä nurkassa pieni lautta! Limaska lisäntyy aivan pienistä lehden muruistakin jotka säilyvät vaikka kasveihin liimautuneina.
SonjaSelena
Member
Member

Viesti Kirjoittaja SonjaSelena »

Hanki omppukotiloita, häviää varmasti pikkulimaska :D

meillä ei ehtinyt pikkulimaska lisiä niin nopeasti, kuin viisi omppua sitä söivät, piti kalastella toisista akvaarioista muitten pintakasvejen seasta ompuille lisää pikkulimaskaa. Toissapäivänäkin vein sinne kahvimukillisen ja ajattelin, että nyt piisaa vähäksi aikaa ja ei tuolla tänään ole montaa pinnalla kellunut.
taccu
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja taccu »

Juu pois olen yrittänyt keräillä mutta eikös joku ole sanonut että se lisääntyy vaikka pikkuisesta lehdenpalasesta.. :twisted: Minkälaista tuon omenakotelon hoito on? Pärjääkö ruokailun puolesta pelkillä limaskoilla?
Meillä noita kotiloita on kans ihan liikaa, päässyt ylläri ylläri kasvien mukana tulemaan.. [}:)]
111na
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja 111na »

Minulle tulee jo ikävä tuota kasvia monimuotoisuuden vuoksi. Hauskoja laskuvarjoja. Niitä tuli taas jonkin toisen mukana, kuin aiemmin kaikki olin poistanut. Nyt ajattelin säästää paria alkua, mutta tulin jo ensin poistaneeksi muutaman. Eivät tunnu enää kasvavan sitten millään, mutta toivottavasti tuolta vielä sekin löytyy. :( Pistiakin on kutistunut salvinian kokoiseksi. Salvinia kyllä kasvaa ja akvaario rehottaa muutenkin noin kahdenkymmenen lajin voimin. :)

(lajeja on aivan liikaa, mutta toinen akvaario odottaa perustamistaan)
nosegoblin
Member
Member
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja nosegoblin »

Hieman OT, mutta minusta oli hauskaa seurata omenakotiloiden roikkumista vesihyasinteissa kiinni. Varsinkin valojen sammuttua näki usein etanoiden roikkumassa itseään suuremmissa hyasinteissa kiinni. Joskus ne ikäänkuin leijuivat keskivedessä, koska etana sai vesihyasintin vedettyä veden alle, muutei kuitenkaan painanut tarpeeksi saadakseen sitä pohjaan asti.
SonjaSelena
Member
Member

Viesti Kirjoittaja SonjaSelena »

taccu kirjoitti: Minkälaista tuon omenakotelon hoito on? Pärjääkö ruokailun puolesta pelkillä limaskoilla?
Ei me ainakaan mitään sen kummallisempia erikoishoitoja itse ompuille, tuntuuvat olevan ihan tyytyväisiä kaikesta siitä, mitä annetaan kaloillekin, hiutaleista, tuoreruuasta, pohjatableteista jne. :D
doriani
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja doriani »

Meillä ei pikkulimaska takia jakseta stressata. Olen antanut pikkulimaskan kasvaa ja aina vedenvaihtojen yhteydessä haavin pienet alut pois. Eipä juurikaan haitaksi asti ole lisääntynyt.
PaulaK
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja PaulaK »

Mulla pikkulimaska tykkäsi kyttyrää ja hävisi, kun käänsin suodattimen ulostulon enemmän pintaa kohti ja virtaus pinnassa lisääntyi.
Merri
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Merri »

liina kirjoitti:Minulle tulee jo ikävä tuota kasvia monimuotoisuuden vuoksi.
Minun ei juurikaan tule ikävä. Ei ole kiva, kun aina vedenvaihdon jälkeen iso jaavansammlpuska oli täpötäynnä näitä pieniä "laskuvarjoja" 8O
Meillä yksi lehtikala napostelee limaskaa. Purskuttelee kasvia hetken suussaan ja kohta sylkäisee juuren ulos. Nam.
"I'll rise but I refuse to shine"
Hellervo
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hellervo »

Hanki iso parvi Kulmatetroja :mrgreen:

Eli olen kahteen otteeseen hankkinut limaskaa ja annoin sitten periksi, kun se hävisi aina tetrojen suuhun. Tilalle hommasin pistiaa, siitä tetrat syövät sen emo-poikaskasvin välissä olevan varren.
-tiina-
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja -tiina- »

Pikku vinkki: irtonaiset limaskat jotka karkaavat esim. sormen edellä saa kätevästi napattua pillillä (varsinkin jos mukana on muitakin pintakasveja joiden takia haaviminen on vaikeaa). Tähtäät limaskan siihen keskelle ja tökkäät pillin päälle ja nostat ylös, voilá, limaska on kiikissä pillin sisällä ja voit vaikka puhaltaa sen roska-astiaan. Toimii hyvin irtonaisten limaskalehtien kohdalla joita löytyy vieläkin akvaariosta, vaikka olen yrittänyt tuhota limaskaa jo pari viikkoa. :roll:
Elven
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Elven »

Itse pidän ne vain kurissa. Siis vedenvaihdon yhteydessä vähennän suurimman osan, muutama hassu saa jäädä. Seuraavalla viikolla niitä on taas lauttoja, jotka ongin pois. Eipä nuo nyt niin kauheasti haittaa. Kaipa ne saisi pois, jos tunnontarkasti nyppisi joka ainoan jonka näkee, joka päivä.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”